Beste Volvo XC 40 rijders,
Sinds een half jaar rijd ik een XC 40 T5 uit 2018. Echt een heerlijk rijdende auto.
Mijn vraag mbt het gebruik van de limiter. Regelmatig schiet de snelheid van de auto door de gelimiteerd ingestelde snelheidsstand.
Bij mijn vorige auto's heb ik dit nooit gehad. Mijn garage zegt dat dit normaal is. Ik geef dan te veel gas en dan kan dit gebeuren, zeggen ze. Het kan in situaties best gevaarlijk zijn als de ingestelde limiet , geen limiet is en de auto opeens doorschiet. Ik schrik dan iedere keer behoorlijk.
Wat is jullie ervaring met het rijden bij gebruik van de limiter.
Bij voorbaat mijn dank voor gegeven antwoorden.
Groet, Nyonsfiel.
Limiter
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4263
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Waar schrik je dan precies van? Ik kan me daar namelijk helemaal niets bij voorstellen. Waarom gebruik je de limiter functie überhaupt? Je kan toch ook de (A)CC aan zetten als je niet te hard wilt rijden?Nyonsfiel schreef: ↑09.11.2023 - 16:40 ....Bij mijn vorige auto's heb ik dit nooit gehad. Mijn garage zegt dat dit normaal is. Ik geef dan te veel gas en dan kan dit gebeuren, zeggen ze. Het kan in situaties best gevaarlijk zijn als de ingestelde limiet , geen limiet is en de auto opeens doorschiet. Ik schrik dan iedere keer behoorlijk.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Ik gebruik de limiter functie eigenlijk nooit, maar ik kan me wel voorstellen dat flink gasgeven de limiter negeert. Je moet immers kunnen ontsnappen uit een netige situatie. Soms kan dat alleen door extra gas te geven en dan wil je niet dat je niet weg kan komen. De functie is bedoeld voor een normale situatie om te voorkomen dat je niet per ongeluk over die limiet gaat. Niet om plank gas te kunnen geven en de auto je tegen gaat houden.
- raspaardje
- 5th Gear member
- Berichten: 2380
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Prima te gebruiken, bijvoorbeeld in de bebouwde kom om niet boven de 50 GPS km/h te komen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5033
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Zelf gebruik ik die limiter nooit. Je blijft zelf goed bij de les, als je de max snelheid constant in de gaten houd. Je hebt ACC, én de verkeersbordmelding in je klokken. Vergeet die limiter. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- raspaardje
- 5th Gear member
- Berichten: 2380
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Met een limiter kan je binnen de gehele snelheidsrange van 0 km/h tot de ingesnelde snelheid rijden, zonder je druk te hoeven maken dat je de maximum snelheid overschreidt.
Handig én veilig binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld. Kan je op de weg letten ipv op je scherm.
Een (A)CC doet echt wat anders.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4263
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Misschien begrijp ik je niet goed en dat een ACC wat anders is dan een limiter, daar zijn we het 100% over eens. Wat ik alleen zeg is dat je met ACC hetzelfde effect zou kunnen bereiken, namelijk dat je niet harder rijdt dan is toegestaan.raspaardje schreef: ↑10.11.2023 - 13:01Met een limiter kan je binnen de gehele snelheidsrange van 0 km/h tot de ingesnelde snelheid rijden, zonder je druk te hoeven maken dat je de maximum snelheid overschreidt.
Handig én veilig binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld. Kan je op de weg letten ipv op je scherm.
Een (A)CC doet echt wat anders.
Een limiter werkt volgens mij als volgt: Je stelt een bepaalde maximale snelheid in, in de bebouwde kom 50 km/uur, en als je gas geeft zal de auto boven die ingestelde snelheid niet versnellen, of je moet heel snel/veel gas geven.
Met een ingestelde limit moet je dus zelf blijven gasgeven om te voorkomen dat de auto vertraagd.
Met je ACC stel je ook de snelheid in op 50 km/uur, hoef je zelf geen gas meer te geven én de auto houdt automatisch afstand tot je voorligger en remt zelfs tot stilstand indien nodig.
Met de ACC op 50 hoef ik niet op een scherm te letten nadat ik deze heb ingesteld, en als ik zelf rem is het één druk op het knopje en hij staat weer op 50.
Ik rijdt bijna altijd met ACC, ook in de bebouwde kom.
En verder probeer ik van TS te begrijpen waar hij nu zo van schrikt, want ik kan me daar oprecht niets bij voorstellen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 5th Gear member
- Berichten: 2380
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Enkel hetzelfde doel bereiken van het niet overtreden van de maximum snelheid; ben ik met je eens.
Om dat doel te bereiken is de uitwerking echter geheel anders:
Je bent met de ACC continue in de weer (aan- en uitzetten), anders wordt deze na verloop van tijd automatisch gedeactiveerd.
Bovendien rijdt ACC een stuk minder vloeiend dan jezelf zou kunnen.
Binnen de bebouwde kom prefereer ik de limiter sterk boven de ACC.
Het gaspedaal bedienen als een aan-uitknop en dan verbaasd zijn over het doorbreken van de limiter;
ik zou willen adviseren om het instructieboekje hierover eens te lezen. Gedraagt de auto zich anders dan daar beschreven dan is er iets niet in orde.
Om dat doel te bereiken is de uitwerking echter geheel anders:
Je bent met de ACC continue in de weer (aan- en uitzetten), anders wordt deze na verloop van tijd automatisch gedeactiveerd.
Bovendien rijdt ACC een stuk minder vloeiend dan jezelf zou kunnen.
Binnen de bebouwde kom prefereer ik de limiter sterk boven de ACC.
Het gaspedaal bedienen als een aan-uitknop en dan verbaasd zijn over het doorbreken van de limiter;
ik zou willen adviseren om het instructieboekje hierover eens te lezen. Gedraagt de auto zich anders dan daar beschreven dan is er iets niet in orde.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- raspaardje
- 5th Gear member
- Berichten: 2380
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Dan rijd je of zelf niet smooth of je auto heeft een nieuwere ACC versie dan mijn auto....

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4263
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Beide kan natuurlijk
, maar file rijden met ACC (binnen en buiten de bebouwde komt) is echt heel prima. Wanneer heb je het voor het laatst geprobeerd?

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 5th Gear member
- Berichten: 2380
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ik geef toe dat dat al weer even geleden is; de T5 is niet mijn daily driver.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19587
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Yep hier ook acc in de kom en dan max afstand.
Die limiter heb ik nooit gesnapt..
Met een beetje potentie in het blok is het ook soms fijn om even gas bij te geven om mogelijke gevaarlijke situaties voor te zijn.
Hier veel op het platte land met veel trekkers en bussen, regelmatig dat ik net achter/naast een bus zit die in de kom staat bij een bushalte die richting aangeeft en ook direct vertrekt, gas bijgeven kan dan net even soms prettig werken.
Die limiter heb ik nooit gesnapt..
Met een beetje potentie in het blok is het ook soms fijn om even gas bij te geven om mogelijke gevaarlijke situaties voor te zijn.
Hier veel op het platte land met veel trekkers en bussen, regelmatig dat ik net achter/naast een bus zit die in de kom staat bij een bushalte die richting aangeeft en ook direct vertrekt, gas bijgeven kan dan net even soms prettig werken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- raspaardje
- 5th Gear member
- Berichten: 2380
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Oké, oké, ik ga het wel weer eens een keer proberen...

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue