Op zoek naar/Aanschaf XC40 Hybride

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Cris71
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Goedemorgen,

Ik zal me even voorstellen, ben 53jaar, en heb totaal 15 jaar Volvo gereden.
De eerste was een C30 2.0D meest luxe uitvoering, met lederen bekleding en navigatie in dashboard, mee gespoten spiegels en spatbord randen.
Deze in 2014 ingeruild voor een S60 bj. 2012 D3 2.0 5cil. hier tot oktober vorig jaar mee gereden 250.000km.
Wegens de hoge wegenbelasting en de toch wat hogere (dan voorheen) Diesel prijs heb ik hem ingeruild.
Heb toen gekozen voor een Toyota Yaris Hybride bj. 2022.
Ontzettend spijt van, dus was niet de goede keuze, ben alleen voor het "besparen" gegaan, de auto is echt super zuinig, rijd prima, maar ik ben kennelijk meer Volvo liefhebber dan ik dacht.
Ben nu dus opzoek naar een XC40 lekker wat hogere instap etc.
Enige wat ik me afvraag zijn de verschillende verbruikscijfers overal te lezen.
De Toyota rijd gecombineerd 1 op 25 met gemak. Ik weet dat dat echt niet haalbaar gaat zijn met een XC40.
Maar wat ik niet begrijp is hoe het verbruik te interpreteren? ik rijd 4 dagen in de week 65 km enkele rijs naar mijn werk, hiervan zijn ongeveer 5 tm 10 km 80km weg rest is volledig snelweg.
Ik vraag me dan af wat het gecombineerd verbruik is van de XC40.
Ik lees steeds iets van 1 op 13 of 1 op 15 maar dit is toch niet het gecombineerd verbruik?
Uitgaande van dat er een rij stand opzit die automatisch schakelt tussen op benzine of accu rijden en bij lege accu automatisch tijdens rijden op benzine de accu weer bij laad zou het verbruik gecombineerd toch zuiniger moeten zijn dan 1 op 13? 1 op 13 lijkt mij normaal voor als je alleen op benzine rijd zonder het eerste gedeelte op accu.
Kijkend naar mijn situatie zal het zo kunnen zijn dat ik de 10km binnendoor op accu rijd, misschien ook nog een stukje snelweg, maar zal betekenen dat ik 50km op benzine rijd waarmee tevens de accu ook geladen wordt?
Ik weet dat het verbruik ontzettend beïnvloed wordt door je rechter voet, en door het motor type, het gaat mij er ook niet om of het 1 op 13 is of 1 op 14 maar gecombineerd met stukken op elektrisch zal het toch een stukje zuiniger zijn?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4875
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Het verbruik van een PIH is gewoon sterk afhankelijk van vooral je rijpatroon (wat zijn je enkele reisafstanden, je snelheid) en je laadgedrag (laad je elke keer na een reis op?).
Ik rijd met een XC90T8 gemiddeld 1:18. Daar zitten veel rondjes rond de kerk bij maar ook ritten van 100 tot 200 km enkele reis. Ik laad wel altijd en overal. Het lijkt mij dat als jij zowel thuis als op je werk kunt laden een verbruik van 1:18 of beter haalbaar moet zijn.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Cris71
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Hoi Gouwe, helaas kan ik en niet thuis en niet op het werk opladen (op het werk zou ik navraag moeten doen of dit wellicht toch mogelijk is).
Maar de xc40 laad ook bij tijdens het rijden toch?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4875
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ja en dat kost heel veel benzine en met dat laden wordt in beginsel niet de hele accu geladen. Als je nooit kunt stekkeren dan zal denk ik een 1:15 het beste zijn wat er in zit. Een XC40 is een PIH (plug in hybrid) en heet niet voor niets plug in. Ga je niet laden dan is een Volvo eigenlijk niet interessant.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29262
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je niet kan laden is een PHEV niet interessant.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
Cris71
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Dus dan zou een mild hybride B3 een betere keuze zijn?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29262
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ja, maar dan ga je de 1op 25 van de Toyota Yaris niet halen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
Cris71
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Dat begrijp ik.
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1113
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Ik heb even snel gesnuffeld in een uitdraai van de rittenregistratie. Ik heb er meer maar deze liep van juli t/m september 2021. Het was een T5 recharge inscription met 19" wielen:
gereden afstand: 5693,9 km
verbruik benzine: 279,4 liter
verbruik stroom: 434,6 kWh (vrijwel alleen thuisladen)
regeneratie stroom: 170,6 kWh

Dit zijn cijfers uit de app, dus geen rekening gehouden met laadverliezen en weet ik veel welke afwijkingen nog meer. Reken mag je zelf doen :-)

Afbeelding
Cris71
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Hoi dank je wel!! Ik ga er mee aan het rekenen! Top!
Rotterdam-Zuid
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 23.06.2022 - 10:27

Zoals eerder al aangegeven is de de XC40 best zuinig als je regelmatig kan laden.
In mijn geval rij ik veel korte stukken, woon/werk is 38 km. kan zowel thuis als op mijn werk laden.
Leuk idee van S80 om de uitdraai er bij te pakken uit de app.
zie hier:

Afstand (km) => 7267,6
Brandstofverbruik (liter) => 299,7
Accuverbruik (kWh) => 813,4
Accuregeneratie (kWh) => 188,7

In deze cijfers zit ook een vakantie naar zuid-frankrijk, ca 2500 km autoroute..
Volvo XC40 T4 Plugin Hybrid Plus Dark / Bright Dusk // 01-2023
-
-
Volvo V50 Momentum 2.0D
Volvo 850 2.5 10v
Cris71
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Hoi dank allen!
Ik denk dat het voor mij idd niet aantrekkelijk is om een recharge model aan te schaffen. Ik heb voor zover mogelijk e.a. doorgerekend en denk dat het qua kosten interresanter is om een T2 of T3 te zoeken. Deze zijn zuiniger en binnen enkele jaren MISSCHIEN ook wat voordeliger in de wegenbelasting in vergelijking met de hybride, gezien het verschil in gewicht van ruim 200kg alsmede het verschil in aanschaf prijs. Ik hou pers.meer van de zwaardere motoren maar denk dat het veel zal schelen met alleen al de woonwerk km's die ik rijd.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12450
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

200kg is €14,- p/mnd, een plug in is behoorlijk zuiniger dan een T2 of een T3, zomaar €50,-- p/mnd (om er een getal aan te hangen)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4875
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

TS kan niet thuis en niet op het werk laden, dus daarmee wordt het voordeel van een PIH niet benut.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12450
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Zeg jij idd, ik zeg wat anders.
Maar het is zijn keuze
Hub1957
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 22.09.2020 - 20:35

Ik rijd nu dik 3 jaar T2. Inmiddels 61.628 km en een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100km. In de zomer bijna 1/18km en in de winter 1/16km. Ben zeer tevreden over de auto en het verbruik. Tank alleen E10. Succes met de zoektocht.
Cris71
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

OGA244 schreef: 15.06.2024 - 19:45 Zeg jij idd, ik zeg wat anders.
Maar het is zijn keuze
Hoi Oga244, doel je hiermee op de besparing die het oplevert door het laden wat tijdens het rijden gebeurt?
Mijn huidige Hybride Toyota Yaris (Ja niet te vergelijken met een Volvo XC40 en veel zuiniger) laad "alleen" op tijdens het rijden, maar dit levert een aanzienlijke brandstof besparing op. Op binnenwegen maar ook op de snelwegen. Als de XC40 PIH ook laad tijdens het rijden dan kan ik me zeker een besparing van brandstof voorstellen, als hij laad tijdens rijden op de snelweg dan kan ik wellicht op elektrisch de paar km's op de binnenwegen mee rijden daar waar je met een benzine motor juist het hoogste verbruik heb.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4875
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een XC40 PIH is zoals jezelf al aangeeft niet te vergelijken met een Toyota hybride aandrijving. Belangrijkste verschil is alleen al de accu capaciteit. Die is van een Toyota nog geen 1 kWh en van een XC40 PIH meer dan 10 kWh. Tijdens het rijden zal het laden van de accu stoppen nadat er weer een paar kilometer range in de accu zit, tenzij je handmatig de hold functie selecteert, dan kun je doorladen totdat de accu vol zit. Echter, je gebruikt dan wel tientallen kilometers zomaar 40% extra brandstof (die accu opladen gaat niet vanzelf en 10kWh met een beetje regeneratie lukt je in NL niet, daarvoor moet je echt een flinke berg af). Het concept van jou Toyota en de XC40 PIH is totaal niet vergelijkbaar. Het idee van een PIH is juist dat je hem aan de stekker hangt. Doe je dat niet dan benut je het potentieel niet en betaal je letterlijk en figuurlijk veel te veel geld, zowel bij aanschaf als gebruik, voor de overtollige accu capaciteit. Mijn eigen praktijk ervaring: toen ik met mijn XC90 een week niet kon laden was mijn verbruik gemiddeld 1:11, met laden rijd ik gemiddeld 1:18. Tel uit je winst zou ik zeggen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Cris71
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Hoi Hub1957 dank voor je bericht! ik wilde net een vraag over de T2 gaan stellen. Wat ik me afvraag is of de T2 kwalitatief vergelijkbaar is met de andere motoren qua levensduur etc. Voorheen had je de "echte" Volvo motoren welke de meestal de zwaardere versies waren 2.0/2.5 etc. de andere lichtere waren motoren die ook in andere merken gebruikt werden. Nu valt mij op de er veel T2's te koop staan bij de dealers en veel minder T3/T4/T5 zou dat zijn omdat de T2 meer verkocht is dan de andere of is nog steeds zo dat de T3/T4/T5 als betrouwbaarder wordt gezien? Ik wil namelijk weer een lange tijd (8 a 10 jaar?) van de Volvo gaan genieten en niet na 4 jaar inruilen. Bij de vorige Volvo die ik had was dat geen probleem, vrijwel nooit problemen of grote kosten. Zou dat bij de T2//T3/T4/T5 ook zo gaan? niemand kan in de toekomst kijken natuurlijk......
Cris71
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46

Hoi Gouwe, ik begrijp het helemaal, dit lijkt mij dan ook het geval wanneer er niet voldoende geladen kan worden door rijden en niet mogelijk is om te laden met de stekker.
Maar die XC90 kerel dat zijn me een mooie wagens hé! Geweldig! helaas voor mij niet te betalen.
Moet trouwens zeggen dat 1:11 nog wel mee vindt vallen voor zo'n wagen.
Mijn zwager heeft een Range Rover Velar, nog dikker, en duurder maar kwalitatief komt het niet in de buurt van de XC90 echt niet.
Plaats reactie

Terug naar “XC40”