Ik ben van plan om binnenkort een XC40 te gaan kopen. Bouwjaar 2019/2020.
Ik was eigenlijk van plan om een benzine modelletje te kopen, maar ik ben nu ook aan het twijfelen om een plug-in hybride model te gaan kopen.
Kan iemand mij vertellen wat ongeveer het verbruik is van een 1.5 T5 Plugin model als deze alleen op benzine rijdt?
Ik heb geen oplaadpunt thuis, dus zal hem aan een openbare paal moeten opladen, dus ik zal redelijk veel op benzine gaan rijden.
Is het dan nog wel interessant om een PHEV aan te schaffen? (ook rekening houdend met het feit dat je straks de hoofdprijs zult moeten gaan betalen aan wegenbelasting?)
Zijn de onderhoudskosten van een PHEV hoger dan die van een normale XC40 (T3/T4)?
Hopelijk kan iemand mij helpen om een juiste keuze te maken
Alvast bedankt,
Jeroen
Verbruik XC40
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
jagraaf schreef: ↑22.09.2024 - 19:42 Ik ben van plan om binnenkort een XC40 te gaan kopen. Bouwjaar 2019/2020.
Ik was eigenlijk van plan om een benzine modelletje te kopen, maar ik ben nu ook aan het twijfelen om een plug-in hybride model te gaan kopen.
Kan iemand mij vertellen wat ongeveer het verbruik is van een 1.5 T5 Plugin model als deze alleen op benzine rijdt?
Ik heb geen oplaadpunt thuis, dus zal hem aan een openbare paal moeten opladen, dus ik zal redelijk veel op benzine gaan rijden.
Is het dan nog wel interessant om een PHEV aan te schaffen? (ook rekening houdend met het feit dat je straks de hoofdprijs zult moeten gaan betalen aan wegenbelasting?)
Zijn de onderhoudskosten van een PHEV hoger dan die van een normale XC40 (T3/T4)?
Hopelijk kan iemand mij helpen om een juiste keuze te maken
Alvast bedankt,
Jeroen
Ik ga deze vraag met belangstelling volgen. Heb namelijk een vraag die min of meer hetzelfde is.
Uitleg:
Mijn T3 benzine verschilt wezenlijk niks met een T4 of T5. Het zijn allemaal 3 cilinder turbo's. Het enige is dat de T4 en T5 meer pk's hebben.
Dat ligt aan de afstelling van de motor én de kracht van de elektromotor.
De T3 loopt, bij gemiddeld gebruik 7,2:100 (althans bij ons). De PHEV's lopen (als ik het geloven mag) 4,49:100.
Snappen doe ik het PHEV principe niet. De B-modellen zijn zuivere hybrides. Zoals andere fabrikanten ook hybrides maken. De techniek schijnt echter complexer te zijn en de besparing schijnt niet op te wegen tegen de meerprijs.
De PHEV is ook nog aanzienlijk zwaarder dan de benzinemodellen.
Er zit niet alleen een zware elektromotor in, ook nog een batterij..
Ik zit met hetzelfde probleem. Enkel openbare laadpalen.
Gezien de kilometers die ik tot nu toe heb afgelegd en het verbruik wat daarbij hoort, vraag ik me af of ik toch niet beter een PHEV had kunnen kopen. De meeste ritjes die wij rijden zijn onder de 10 kilometer. Ik zou dus met 1 of 2x laden per week een hele week elektrisch rijdend naar mijn werk etc kunnen.
Echter ben ik bang dat ik een denkfout maak.
Rijdt een PHEV ECHT elektrisch tot de batterij leeg is? Of ondersteund de elektromotor de benzinemotor, zoals bij een hybride (B4 etc)?
Het lijkt mij namelijk dat een auto van 1850 kilo met een betrekkelijk kleine elektromotor (qua pk's) niet echt vlot is. En daar komt het gewicht van mijn echtgenote, mijn corpulente habitus en de boodschappen en een volle tank nog bij (!) Dan gaan we tegen de 2200 kilo....
Én... laadt hij zichzelf op als de batterij leeg is, d.m.v. remenergie, of MOET hij per sé aan de stekker?
Voor mij best belangrijk om te weten, net als Jeroen. Al was het maar om te weten of ik die ruim 100 euro wegenbelasting eruit haal met de huidige benzineprijzen en de (absurd) hoge laadpaaltarieven in Alphen a/d Rijn.
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3396
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Uh,
draadloze T4 en T5 zijn toch echt 2 liter 4 cilinders.
T2 en T3 zijn 1,5 liter 3 cilinders.
draadloze T4 en T5 zijn toch echt 2 liter 4 cilinders.
T2 en T3 zijn 1,5 liter 3 cilinders.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28558
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Hebben jullie al eens in dit topic gekeken? viewtopic.php?t=85946
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2132
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dat klopt en de B-modellen zijn mild-hybrides, die kunnen niet enkel elektrisch rijden. Het 48V-systeem helpt mee bij optrekken/schakelen, maar er is altijd motoraandrijving. Het 48V-systeem wordt opgeladen middels terugwinnen van remenergie (zgn. KERS, kinetic energy recovery system)
(En naar mijn ervaring, op basis van tankbonnen, is een B5 zuiniger (V90 CC) dan een vergelijkbare niet hybride T5 (V70, met polestar), beide VEA 4-cyl GT8 met respectievelijk 250 en 254pk)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3396
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Ach, in een ander topic dacht ik ook iets zeker te weten (en wilde iets plaatsen)
maar was ik toch echt vergeten, hoe het toen werkelijk was. Bij navraag bij een moderator kwam hij met een 'aanwijzing naar het juiste spoor'.
Geniet maar gewoon van de dag en alles om je heen, dus ook van je auto-mobiel etc.....
maar was ik toch echt vergeten, hoe het toen werkelijk was. Bij navraag bij een moderator kwam hij met een 'aanwijzing naar het juiste spoor'.
Geniet maar gewoon van de dag en alles om je heen, dus ook van je auto-mobiel etc.....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Als je thuis niet kunt stekkeren, dan zou ik voor een stekkerloze XC40 gaan.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5491
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat is één van de redenen dat ik toen voor een stekkerloze XC40 ben gegaan. Hier geen eigen oprit. Geen zonnepanelen. Bovendien heb ik nu een actieradius met een volle tank, waar EV rijders slechts van kunnen dromen. Daarbij opgeteld, wanneer alle fiscale voordelen wegvallen, en de MRB word aangepast voor EV,s en PIH,s, ben ik misschien nog niet zo slecht af.S80 Executive schreef: ↑23.09.2024 - 08:24 Als je thuis niet kunt stekkeren, dan zou ik voor een stekkerloze XC40 gaan.
Ook geen problemen met software storingen, of updates die niet werken. Kortom, een probleemloze Volvo.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5491
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Niets te danken, graag gedaan. Het verschil zit ,m in: of 1x in de 3 weken tanken, of 2x per week aan de stekker. Maar ieder zijn ding.....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Als ik tijd heb zal ik eens een berekening posten, vwb mijn situatie.Hans Eilander schreef: ↑23.09.2024 - 10:56 Niets te danken, graag gedaan. Het verschil zit ,m in: of 1x in de 3 weken tanken, of 2x per week aan de stekker. Maar ieder zijn ding.....
Ik denk namelijk dat ik er op achteruit ga
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Ik heb bewust gekozen voor stekkerloos, ondanks dat ik thuis zou kunnen laden inclusief zonnepanelen. De complexe techniek met mogelijk navenante stroringen was 1 ding maar te overzien. De doorslag gaf echter de onzekerheid van overheidsmaatregelen, de afbouw van belastingvoordeel. Nu woon ik ook nog eens aan de grens met Duitsland. Tanken is voor mij dan ook nog gunstiger.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 1st Gear member
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
- Locatie: Zelhem
Interessant topic! Af en toe zit ik ook wat te rekenen en proberen vooruit te kijken wat wijsheid is. Hybride en volledig elektrisch rijden is technisch heel erg mooi, maar ik ben wel terughoudend wat de prijzige mankementen betreft die her en der bovendrijven. Indien mogelijk doe ik graag dingen zelf, en dat kan ik in dit geval vergeten.
Mede hierdoor ben ik voor een relatief eenvoudige t3 gegaan waar ik nog wel wat aan kan doen. Wel wat hoger verbruik (6,3 l/km) maar dat neem ik maar op de koop toe.
Veel succes en plezier met jouw afwegingen, laat maar weten wat het geworden is!
groet Mark
Mede hierdoor ben ik voor een relatief eenvoudige t3 gegaan waar ik nog wel wat aan kan doen. Wel wat hoger verbruik (6,3 l/km) maar dat neem ik maar op de koop toe.
Veel succes en plezier met jouw afwegingen, laat maar weten wat het geworden is!
groet Mark
-
- 4th Gear member
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
- Locatie: Amersfoort
Ai aiHans Eilander schreef: ↑23.09.2024 - 10:56 Niets te danken, graag gedaan. Het verschil zit ,m in: of 1x in de 3 weken tanken, of 2x per week aan de stekker. Maar ieder zijn ding.....
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
-
- 4th Gear member
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
- Locatie: Amersfoort
Ik steek thuis de stekker er in en kom niet meer bij een brandstofstation…..Hans Eilander schreef: ↑23.09.2024 - 10:56 Niets te danken, graag gedaan. Het verschil zit ,m in: of 1x in de 3 weken tanken, of 2x per week aan de stekker. Maar ieder zijn ding.....
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Electric Silver Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Flame Metallic Red | Volvo S90 T5 Inscription Electric Silver Metallic | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER |
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5491
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Een tankstation lijkt me in jouw geval, met een EX30 ook niet zo'n goed alternatief..C30BlackStone schreef: ↑23.09.2024 - 20:08 Ik steek thuis de stekker er in en kom niet meer bij een brandstofstation…..
Buiten dat heb ik binnen 5 minuten getankt, ipv elke keer ca 8 uur aan de stroom.....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28558
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zullen we een einde breien aan deze discussie?
Hier heeft de TS helemaal niets aan en op deze manier is de discussie al te vaak gevoerd.
Hier heeft de TS helemaal niets aan en op deze manier is de discussie al te vaak gevoerd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5491
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
@jagraaf, als ik jouw was, ging ik voor een benzine XC40 T2 of T3, dan zit je altijd goed. Wel is het van cruciaal belang, hoe de vorige eigenaar met de auto heeft gereden. Want 2019/2020 is alweer een poosje terug. Probeer alles met een stekker en kabels te vermijden. Maar uiteindelijk beslis je zelf. Ook wat je budget betreft. Ik wens je veel succes.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)