Volgende week bezoek ik Duitsland. Niet alleen is de brandstof daar significant voordeliger; ze hebben er ook 100 octaan benzine.
Is dit aan te raden voor mijn T3?
Vraag over brandstof
-
- 7th Gear member
- Berichten: 6958
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Octaan 100.. de naam zegt het al. Hoger octaangehalte. In principe kan het geen kwaad aangezien het ethanol vrije benzine is en zorgt voor iets meer vermogen.
Volgens mij meer bedoeld voor oudere auto's.
Volgens mij meer bedoeld voor oudere auto's.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
-
- 7th Gear member
- Berichten: 6958
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Lager octaan zorgt voor het zgn pingelen van de motor. De XC40 is inderdaad zo ontworpen dat het pingelen wordt tegengegaan. Dat gebeurd dmv een pingelsensor. Echter....
ANWB
Alle moderne benzine-auto's hebben een pingelsensor. Die sensor kan het verschijnsel herkennen, en laat het motormanagement ingrijpen door het ontstekingstijdstip later te zetten. Op dat moment wordt schade voorkomen, maar zijn de prestaties van de motor wel minder. Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.
Bij licht tot normaal belaste motor heeft het tanken van een hoger octaan benzine geen voordelen, maar als de motor flink aan de bak moet, kan je met een brandstof met hoger octaangetal dus betere prestaties verwachten.
Bron: ANWB
ANWB
Alle moderne benzine-auto's hebben een pingelsensor. Die sensor kan het verschijnsel herkennen, en laat het motormanagement ingrijpen door het ontstekingstijdstip later te zetten. Op dat moment wordt schade voorkomen, maar zijn de prestaties van de motor wel minder. Omdat bij benzine met een hoger octaangetal de motor minder snel zal gaan pingelen, hoeft er door de computer minder snel worden ingegrepen, waardoor de motor in die situatie beter zal presteren.
Bij licht tot normaal belaste motor heeft het tanken van een hoger octaan benzine geen voordelen, maar als de motor flink aan de bak moet, kan je met een brandstof met hoger octaangetal dus betere prestaties verwachten.
Bron: ANWB
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
-
- 7th Gear member
- Berichten: 6958
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Zou je met een zware aanhanger of caravan achter de auto rijden dan zou ik het zeker wel tanken. Maar voor dagelijkse boodschappen of van a naar b zonder extra belasting is het niet interessant genoeg.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5634
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2742
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Toen ik indertijd nog in een leaseauto reed heb ik samen met andere ‘uitverkoren’ berijders in een proefproject gezeten van de leasemaatschappij. De ene helft moest uitsluitend ‘gewone’ benzine tanken , de andere helft uitsluitend V-Power. Allemaal in groepen van vergelijkbare auto’s. Doel was om te zien of er effect was op het verbruik en/of op de levensduur of reparatiekosten.
De test duurde twee jaar lang. De maatschappij kreeg zo statische inzichten omdat het om redelijke grote aantallen auto’s ging. De ons verstrekte conclusie aan het einde van de test was dat V-Power weliswaar tot een iets lager verbruik leidde, maar dat het prijsverschil met gewone benzine niet goedgemaakt werd. Op reparatie of onderhoudsgebied werd geen enkel verschil vastgesteld. Aldus de lease maatschappij.,
Ik was een van degenen die V-Power moest tanken tot aan het einde van de test, daarna mocht het juist niet meer…... maar los van de elders getrokken conclusies vond ik de auto met V-Power wel wat stiller klinken.
De test duurde twee jaar lang. De maatschappij kreeg zo statische inzichten omdat het om redelijke grote aantallen auto’s ging. De ons verstrekte conclusie aan het einde van de test was dat V-Power weliswaar tot een iets lager verbruik leidde, maar dat het prijsverschil met gewone benzine niet goedgemaakt werd. Op reparatie of onderhoudsgebied werd geen enkel verschil vastgesteld. Aldus de lease maatschappij.,
Ik was een van degenen die V-Power moest tanken tot aan het einde van de test, daarna mocht het juist niet meer…... maar los van de elders getrokken conclusies vond ik de auto met V-Power wel wat stiller klinken.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5634
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ik denk dat het verschil tussen premium brandstof en gewone benzine, net is als de A en B merken in de supermarkt. Het is niet alleen een beetje prijsverschil, maar je proeft dat het nét wat beter smaakt.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Mede om de hygroscopische werking van ethanol en de problemen die daar mee kunnen ontstaan, wordt er hier ook 98/E5 getankt.
Bij de Amazon merk je ook zeker het verschil met 95/E10, zowel in verbruik, prestaties en de rustigere loop. Bij de XC60 T8 vind ik hem mooier "rond" lopen, maar dat zal tussen de oren zitten. De Panda TwinAir van moeders merk je daarentegen ook weer degelijk verschil, loopt minder rauw en pakt makkelijker op.
Bij de Amazon merk je ook zeker het verschil met 95/E10, zowel in verbruik, prestaties en de rustigere loop. Bij de XC60 T8 vind ik hem mooier "rond" lopen, maar dat zal tussen de oren zitten. De Panda TwinAir van moeders merk je daarentegen ook weer degelijk verschil, loopt minder rauw en pakt makkelijker op.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
-
- 7th Gear member
- Berichten: 6958
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
De octaan 98/100 is meer klopvast en daar gaat inderdaad de motor rustiger van lopen. Dat komt oa dat de vervroeger niet aangesproken hoeft te worden. Deze zorgt voor vervroeging van het onstekingstijdstip.
Je merkt het vooral bij de 3 cilinder motoren. Die klinken standaard als een tractor/brommobiel. Tank een paar keer 98 of 100 en het rauwe wordt een stuk minder.
Je merkt het vooral bij de 3 cilinder motoren. Die klinken standaard als een tractor/brommobiel. Tank een paar keer 98 of 100 en het rauwe wordt een stuk minder.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5634
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ik heb dus zo,n 3 cilinder. En vooral omdat deze Volvo een blijvertje is, tank ik uitsluitend E5 (98) Misschien maakt het op de lange termijn zelfs wat uit op de levensduur van de motor. De tijd zal het leren. Het typische wat rauwe geluid van een 3 cilinder, hoor ik alleen bij stevig optrekken. Verder is hij fluister stil. Je zou soms bijna denken dat je elektrisch rijd.....Urbexpeditie schreef: ↑14.11.2024 - 16:36 De octaan 98/100 is meer klopvast en daar gaat inderdaad de motor rustiger van lopen. Je merkt het vooral bij de 3 cilinder motoren.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
in duitsland scheelt dit ( 95vs98 ) ook slechts 5 cent per liter dus veel makkelijker keuze om altijd 98 te pakken . Hier is het vaak 20-30cent meer per liter en dat is met 70 liter bijna €20 extra en dus voor de woon/werk-verkeer auto wellicht meer overdreven dan een fun auto die weinig rijd .
Eens in de zoveel tijd een flesje injectorcleaner van €9 erin gieten heb je dan meer aan om het schoon te houden.
Eens in de zoveel tijd een flesje injectorcleaner van €9 erin gieten heb je dan meer aan om het schoon te houden.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Het cijfer 10 (bij E10) of 5 (bij E5) staat voor het maximaal toegestane percentage ethanol. Er kan dus ook minder, of in geval van E5 geen, ethanol in zitten. (Op dit moment bevatten, in NL, Shell V-power E5 en BP Ultimate 98 E5 helemaal geen ethanol). Niet alleen heeft ethanol een lagere energie coëfficiënt (daardoor is verbruik bij E10 dus iets hoger), brandstof met ethanol verouderd ook echt sneller. (Fabrikanten geven aan 15 dagen tot enkele maanden). Dus als je weinig rijdt is dat ook iets om rekening mee te houden.
Gezien onze km’s en een 70 liter tank komt het voor dat ik 2 maanden niet tank.
Dat is dus ook een van mijn overwegingen om E5 te tanken.
Ik tank in Duitsland ook wel eens V-power racing (100), en de auto rijd daar echt beter op en is daarop ook ietsje zuiniger dan op E5
Gezien onze km’s en een 70 liter tank komt het voor dat ik 2 maanden niet tank.
Dat is dus ook een van mijn overwegingen om E5 te tanken.
Ik tank in Duitsland ook wel eens V-power racing (100), en de auto rijd daar echt beter op en is daarop ook ietsje zuiniger dan op E5
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 20425
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Vanavond even naar Dld om het preventieakkoord te omzeilen.
Kratje Krombacher voor €11 en Paulaner voor €14(doe maar 2), alles voor okselfris, schnitzeltje er in en als klap op de vuurpijl een volle tank 102oct bij de Aral.
De prijzen voor Premium brandstof zijn in Dld goed betaalbaar en tegenwoordig met 1 tank per maand een no-brainer.
Kratje Krombacher voor €11 en Paulaner voor €14(doe maar 2), alles voor okselfris, schnitzeltje er in en als klap op de vuurpijl een volle tank 102oct bij de Aral.
De prijzen voor Premium brandstof zijn in Dld goed betaalbaar en tegenwoordig met 1 tank per maand een no-brainer.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 4th Gear member
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Verstandig besluit is om gewoon E10 te tanken. Met een XC40 benzinemotor is er werkelijk geen voordeel als je E5 tankt, maar je bent wel duurder uit.Hans Eilander schreef: ↑14.11.2024 - 11:07 Verstandig besluit. Ik doe nooit anders dan E5 tanken.....
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5634
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat vind jij, omdat je je huiswerk niet goed gemaakt hebt. Lees de commentaren van deskundigen, en wat de brandstof maatschappijen zelf zeggen over premium brandstof. Als jij er geen problemen mee hebt dat er blaadjes en takjes in je tank groeien, en op een dag zelfs uit je tankdeksel komen, moet jij lekker E10 blijven tanken....dimitripb schreef: ↑15.11.2024 - 19:13Verstandig besluit is om gewoon E10 te tanken. Met een XC40 benzinemotor is er werkelijk geen voordeel als je E5 tankt, maar je bent wel duurder uit.Hans Eilander schreef: ↑14.11.2024 - 11:07 Verstandig besluit. Ik doe nooit anders dan E5 tanken.....
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 6958
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
E10 bevat ethanol. En ethanol is vergif voor de brandstofmotor.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5634
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Niet alleen dat. Maar ethanol is ook funest voor pakkingen, en rubberen afdichtingen. Kan zelfs de brandstofpomp aantasten.Urbexpeditie schreef: ↑15.11.2024 - 21:38 E10 bevat ethanol. En ethanol is vergif voor de brandstofmotor.
De onderhoudsmonteur van mijn SYM sooter, (1 cilinder) heeft me met klem ontraden om E10 te tanken. Funest voor de motor en pakkingen. Dus....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)