hoe (on)veilig is zo'n scherm
- AdB1955
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13
Er was een tijd dat de cockpit van een doorsnee auto leek op de cockpit van een Boeing, zoveel knoppen, toeters en bellen. Nu moet alles heel minimalistisch zijn. Alles verpakt in een groot scherm geplaatst in het midden van je dashboard waar je vaak gedwongen wordt om tijdens het rijden het menu in te duiken om iets voor elkaar te krijgen (die oude knoppen van vroeger vond je haast blindelings zonder je blik op de weg te verliezen). Ik vraag me af of zo'n scherm niet net zo onveilig of misschien zelfs wel onveiliger is als tijdens het rijden met je mobiel bezig te zijn (?)
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 20425
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Geen idee, ik heb altijd acc aan en waar mogelijk PA.
Er zal vast een generatie wezen die er moeilijkheden mee heeft, maar wil ik de kachel, stoel/stuur verwarming aan of adres navigeren, playlist op carplay veranderen dan vraag ik mijn vriendin Google even of ze het wil regelen.
Er zal vast een generatie wezen die er moeilijkheden mee heeft, maar wil ik de kachel, stoel/stuur verwarming aan of adres navigeren, playlist op carplay veranderen dan vraag ik mijn vriendin Google even of ze het wil regelen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 5634
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ik denk het wel. Bij de proefrit met de EX30, heb ik ondervonden dat het zoeken op het grote midden scherm, teveel aandacht en tijd vraagt. Het antwoord op je vraag geven de fabrikanten zelf, door weer deels terug te gaan naar meer fysieke knoppen, ipv alles via het midden scherm. Ik ben blij dat in mijn Volvo het overgrote deel van belangrijke functies, nog met fysieke knoppen kan. Ik ben ook een voorstander van klokken voor je neus, ipv op een groot scherm opzij van je blikveld.AdB1955 schreef: ↑15.11.2024 - 09:19 Nu moet alles heel minimalistisch zijn. Alles verpakt in een groot scherm geplaatst in het midden van je dashboard waar je vaak gedwongen wordt om tijdens het rijden het menu in te duiken om iets voor elkaar te krijgen. Ik vraag me af of zo'n scherm niet net zo onveilig of misschien zelfs wel onveiliger is als tijdens het rijden met je mobiel bezig te zijn (?)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 5430
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat je met een proefrit moet zoeken waar iets zit lijkt me heel normaal Hans. Ik denk dat Volvo met de Sensus omgeving een prima mix heeft gevonden tussen digitaal en analoog. Sommige functies zoals alarmlicht zit gewoon met een fysieke knop of ACC/PA op het stuur. Sommige functies zitten digitaal op een logische plek altijd in beeld (zoals temperatuur, stoelverwarming) en de rest heb ik nauwelijks nodig en anders heb je ook nog de spraakassistentie.
Dat laatste betekent wel een mindshift merk ik ook bij mezelf. Je bent zo gewend om op een knop te drukken terwijl het meisje aan boord het prima en graag voor je regelt (als je de commando's weet).
Dat laatste betekent wel een mindshift merk ik ook bij mezelf. Je bent zo gewend om op een knop te drukken terwijl het meisje aan boord het prima en graag voor je regelt (als je de commando's weet).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3325
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Knoppen bedien je vaak ook niet blindelings; je kijkt er naar, je beweegt je vinger er naar toe en je drukt hem in. Tussen stap 2 en 3 zou je inmiddels weer naar het verkeer kunnen gaan kijken. In een scherm is het dus zaak om bepaalde functies niet te diep weg te stoppen. In Sensus vind ik dat Volvo dat best goed voor elkaar heeft, voor AAOS lijkt die update er in 2025 te komen. Met spraakcommando's kan niet iedereen omgaan terwijl dat met AAOS natuurlijk dik voor elkaar is.
Vroeger moest je een cassettebandje of een cd wisselen...
Vroeger moest je een cassettebandje of een cd wisselen...
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 1792
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Ik vind de fysieke knop voor het volume toch wel heel erg fijn. Die mis ik wel als ik in de EX30 rijd, zeker omdat de stuurbediening knoppen daar niet geweldig zijn. Zaken als temperatuur etc kom ik nooit aan, dus prima dat dat via het scherm gaat. En verder alles via Google, die stelt de navi keurig in en speelt af wat ik wil horen op de radio of Spotify.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Life is what happens while you're busy making other plans
-
- 7th Gear member
- Berichten: 6958
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Het is ook waar je mee opgegroeid bent. Kan mij voorstellen dat iemand van 70 hier meer moeite mee heeft dan iemand van 35. Deze laatste is met de ontwikkeling opgegroeid.
En gezondheid speelt ook parten.
Ik gebruik zelf zo nu en dan de voice-bediening. Werkt prima.
En gezondheid speelt ook parten.
Ik gebruik zelf zo nu en dan de voice-bediening. Werkt prima.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 1792
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Vooral in AAOS werkt het echt gewoon heel goed. Zet de stoelverwarming aan, vertel het laatste nieuws, speel Andre Hazes op Spotify, navigeer naar Stockholm, alles werkt zoals het moet.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Life is what happens while you're busy making other plans
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 20425
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Je wilt niet weten wat ik vroeger vroeger gedaan heb tijdens het rijden.....raspaardje schreef: ↑15.11.2024 - 10:19 Knoppen bedien je vaak ook niet blindelings; je kijkt er naar, je beweegt je vinger er naar toe en je drukt hem in. Tussen stap 2 en 3 zou je inmiddels weer naar het verkeer kunnen gaan kijken. In een scherm is het dus zaak om bepaalde functies niet te diep weg te stoppen. In Sensus vind ik dat Volvo dat best goed voor elkaar heeft, voor AAOS lijkt die update er in 2025 te komen. Met spraakcommando's kan niet iedereen omgaan terwijl dat met AAOS natuurlijk dik voor elkaar is.
Vroeger moest je een cassettebandje of een cd wisselen...
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41783
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Zo'n scherm is helemaal niet nodig !
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 20425
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- AdB1955
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13
Als bijna 70-jarige stoor ik me bv mateloos aan het feit dat ik elke keer tijdens het rijden het menu in moet duiken om het volume van de navigatiestem aan te passen en het uiteindelijk niet op een voor mij logische plek uiteindelijk weet te vinden. Maar goed, ik heb ook deze week net als Hans Eilander in een EX30 gezeten en zag daar een groot scherm waar de bestuurder het dus mee moet doen... Zal ook wel een kwestie zijn van gewenning... en leeftijd (waar Urbexperditie op wijst)
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Werkt zeker goed, alleen vergeet ik het nogal eens te gebruiken, net als de snelheid checken op het bestuurdersdisplay i.p.v. op de HUD recht voor mijn neusUrbexpeditie schreef: ↑15.11.2024 - 10:28 Ik gebruik zelf zo nu en dan de voice-bediening. Werkt prima.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3325
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
We kunnen natuurlijk ook steeds meer aanpassen in onze auto's. Als je daar allemaal knopjes voor moet hebben dan is het overzicht ook geheel weg. Geen overzicht = extra afleiding.AdB1955 schreef: ↑15.11.2024 - 16:16 Als bijna 70-jarige stoor ik me bv mateloos aan het feit dat ik elke keer tijdens het rijden het menu in moet duiken om het volume van de navigatiestem aan te passen en het uiteindelijk niet op een voor mij logische plek uiteindelijk weet te vinden. Maar goed, ik heb ook deze week net als Hans Eilander in een EX30 gezeten en zag daar een groot scherm waar de bestuurder het dus mee moet doen... Zal ook wel een kwestie zijn van gewenning... en leeftijd (waar Urbexperditie op wijst)
Een Volvo met Sensus met ronde volumeknop vind ik op een paar dingetjes na eigenlijk heel toegankelijk.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla