Wanneer inruilen?

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Even een vraag voor diegenen die zelf hun eigen auto moeten bekostigen (dus geen leasebak-rijders): wanneer ruilen jullie je auto in voor een andere? Wanneer een bepaalde km-stand is bereikt? Wanneer je auto een bepaalde leeftijd heeft bereikt? Wanneer bepaalde dure reparaties er aan zitten te komen? Of misschien wel wanneer je geen weerstand kan bieden tegen een nieuwer model van je huidige auto? Of rijd je je auto helemaal 'op'?
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13167
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik ruil doorgaans met 4 jaar weer in, restwaarde is dan de belangrijkste motivatie..
Maar bevalt een auto gewoon goed kan het ook zomaar 6 jaar worden, de financiële stap is dan alleen wat groter.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Wanneer de auto niet meer voldoet.
En dat niet meer voldoen kan meerdere oorzaken (vaak tegelijkertijd) hebben.
Denk aan:
1. Minder of meer ruimte benodigd
2. Iets anders willen hebben
3. Een geschiktere auto voor het (veranderde) gebruik ervan willen (bijv. veel minder km maken -> diesel inruilen)

Ik ruil auto's iig nooit in obv leeftijd, km stand of hoge onderhoudskosten.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider LussoSquadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5764
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Normaal gesproken ging ik elke 3-4 jaar voor een nieuwe. Maar met de komst van PIH en EV,s ben ik de benzine Volvo meer en meer gaan waarderen. Bovendien is deze XC40, probleemloos tot op heden. En onder het motto: Ik weet nu wat ik heb, maar je weet nooit wat je krijgt, is deze XC40 een blijvertje. Daar komt nog eens bij, dat ik tot op heden geen zonnepanelen heb, en geen eigen oprit. En...hoe langer je wacht met inruilen, hoe groter het financiële gat naar een nieuwe. Dus ik probeer echt (met het juiste onderhoud jaarlijks bij de Volvo dealer) zo lang mogelijk met deze (prima) Volvo te doen. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 42106
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik ruil doorgaans in op het moment dat er een auto voorbij komt, meestal op aanbeveling van een van mijn vrienden, waarvan ik denk dat die beter bij me past dan de huidige auto.
De V70 die ik nu heb past me als gegoten en, hoewel ik 'm al langer heb dan enige auto hiervoor, ik heb nog geen noodzaak gevoeld hem in te ruilen voor iets anders.

Maar ik ben niet actief op zoek en er kan dus morgen zomaar iets op mijn pad komen waardoor ik over inruil ga nadenken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13167
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Hans Eilander schreef: 19.12.2024 - 18:33 Normaal gesproken ging ik elke 3-4 jaar voor een nieuwe. Maar met de komst van PIH en EV,s ben ik de benzine Volvo meer en meer gaan waarderen. Bovendien is deze XC40, probleemloos tot op heden. En onder het motto: Ik weet nu wat ik heb, maar je weet nooit wat je krijgt, is deze XC40 een blijvertje. Daar komt nog eens bij, dat ik tot op heden geen zonnepanelen heb, en geen eigen oprit. En...hoe langer je wacht met inruilen, hoe groter het financiële gat naar een nieuwe. Dus ik probeer echt (met het juiste onderhoud jaarlijks bij de Volvo dealer) zo lang mogelijk met deze (prima) Volvo te doen. :)
verstandige overwegingen
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1148
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Ik heb mijn laatste V70 ingeruild al na twee jaar omdat ik bij hetzelfde bedrijf als waar deze vandaan kwam een mooie XC60 zag staan. Het financiële plaatje (inruil) was erg aantrekkelijk dus toen ook meteen de knoop doorgehakt. Maar niet omdat de V70 niet beviel maar meer iets anders zien wat nog beter bevalt en wat kosten betreft ook goed te doen is.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
lint
Top Gear member
Berichten: 31847
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Meestal na 3 jaar weer inruilen of er moet eerder iets heel aantrekkelijks langskomen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7499
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

De huidige is onze nieuwe auto. Rijdt op benzine. Daarnaast hebben we ook een pick-up truck. Beiden zijn bedoeld om te gebruiken als gebruiksvoorwerp en niet om iedere week te wassen, te lappen, uit te zuigen of in de rij te gaan staan voor een wasstraat zodat deze in het vierde jaar kan worden ingeruild. Wil niet zeggen dat we er niet zuinig op zijn. Maar na 4 jaar inruilen heeft hier ook helemaal geen zin. Waarom zou ik? Iedereen hier rijdt hun auto's zo goed als op.
Een auto is de slechtste investering die je maar kunt bedenken.
Daarnaast ben ik ook geen fan van batterij auto's. Om de simpele reden dat we er hier niet zoveel aan hebben. Toeval wil dat wel vorige week met een paar buren bij elkaar zaten en hier een discussie over hadden. Uitslag laat zich raden....
Met het oog dat de toekomst gericht is op batterij auto's bedanken we hiervoor, rijden we de auto op en tegen de tijd dat we aan vernieuwing toe zijn, zijn de kinderziektes in de ev's hopelijk wel verholpen. En anders loop ik waarschijnlijk achter een looprekje.
Bovendien, een Subaru gaat nooit kapot 😂
Blog viewtopic.php?t=96931

Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock

"electricity is overrated"

GEZOCHT: Cygnus Professional Rack
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5827
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een nieuwe/andere auto kopen is voor mij een mengeling van ratio en emotie. Het begint meestal met de laatste, maar dan pak ik een spreadsheet er bij en dan gaan we rekenen. Ik moet het wel aan mijn vrouw verantwoorden :-)
Ja een oudere auto kost meer geld in onderhoud, maar een nieuwere kost meer in afschrijving. Dit alles relatief natuurlijk: Koop je een auto van 100K dan krijg je een jaar later zeker 30K minder bij inruil terug. Koop je een auto voor 15K dan krijg je er een jaar later misschien nog wel 10K voor terug. Minder afschrijving maar vermoedelijk wel hogere onderhoudskosten in het laatste geval.
Met de XC90 ben ik voornemens om deze helemaal op te rijden. Mijn idee is dat al zou ik daar in de komende 5 jaar voor 20K extra aan onderhoud in moeten steken, in een nieuwer exemplaar ben ik dat geld ook kwijt aan afschrijving.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1310
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Ik ruil in als ik flauw ben van de auto (bv door een forse schade), of als ik “niks moet maar wel een keer zin heb in een andere” en een naar mijn idee redelijk bedrag moet toe betalen.
Km-stand, leeftijd en onkosten zijn wat dat betreft niet echt bepalend.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7368
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Doorgaans max 4jr. Echter met mijn huidige V60 maak ik weinig kms (pre-pensionado) en de wagen bevalt mij meer dan uitstekend.
Veel comfort, veel ruimte en veel Volvo. Heb zeker (nog?) geen behoefte aan een stekkerbak, actieradius vind ik nog om te huilen en de prijzen zijn beslist nog veel te hoog. Heb weliswaar een ruime eigen oprit en heb panelen op mn dak, maar vooralsnog geniet ik van mn verbrandingsmotor :-) Iets ‘nieuws’ op de oprit is voor mij geen factor die meespeelt.
Mijn vrouw rijdt haar XC40 (lease) met evenveel plezier, en ook zij met een lekkere verbrandingsmotor. Over 2jr ‘mag’ ze weer wat anders uitzoeken (dus dan staat er sowieso weer ‘iets nieuws’ op de oprit -lekkerbelangrijk-) wat dan wel minimaal hybride moet zijn. Nog geen idee wat het gaat worden, kan weer een Volvo zijn maar concurrenten zijn zeker interessant qua prijs (en wat je er voor krijgt). Is haar keuze.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Stoyanov
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31

Wij rijden een auto doorgaans af.
Toen mijn echtgenote met pensioen ging en wij beduidend minder kilometers gingen maken, ontstond bij ons de behoefte aan wat luxueuzers.
Vandaar dat we 'maar' 6 jaar met onze Yaris hebben gedaan. De vorige hebben we namelijk bijna 17 jaar gehad en ingeruild omdat er een aantal duurdere reparaties aan zaten te komen. Een hobbyist heeft er kennelijk brood in gezien en heeft hem alsnog opgeknapt. Hij rijdt nog steeds.
Het is toen uiteindelijk een Volvo XC40 geworden.
We hebben niet naar de kosten gekeken. We zien wel.
Gewoon dokken en zoveel mogelijk van genieten.
GinoB
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:23
Locatie: Lembeke

dat is een moeilijke vraag!mijn vorige(xc60D4 awd)na 3.5 jaar ingeruild voor een C40,de grootste miskoop die ik de laatste 15 jaar gedaan heb.Dat ding rijd maar daar is ook alles mee gezegd(de software is en blijft een grote ramp)inruilen betekend een enorme afschrijving!
Als ik de knop zou kunnen terugdraaien.............
Gebruikersavatar
vvmark
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37

raspaardje schreef: 19.12.2024 - 18:32 Wanneer de auto niet meer voldoet.
En dat niet meer voldoen kan meerdere oorzaken (vaak tegelijkertijd) hebben.
Denk aan:
1. Minder of meer ruimte benodigd
2. Iets anders willen hebben
3. Een geschiktere auto voor het (veranderde) gebruik ervan willen (bijv. veel minder km maken -> diesel inruilen)

Ik ruil auto's iig nooit in obv leeftijd, km stand of hoge onderhoudskosten.
Voor mij gaat wel redelijk dezelfde vlieger op, maar meestal is optie 2 de hoofdoorzaak.
Toevallig zijn de vorige auto’s beide 9 jaar bij mij in dienst geweest.
De polo was toen ook wel bijna afgereden, maar met de v50 had ik nog wel een aantal jaren (zonder problemen denk ik) door kunnen rijden.
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3002
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Zoals hier eerder genoemd kunnen de eigen omstandigheden (soms snel) veranderen. Zo was ik eigenlijk heel blij met de C40 en was mijn oorspronkelijke intentie daar 4 jaar mee te rijden, maar vooral door de nogal snel achteruitgaande gezondheid van zowel mijn broer als zijn vrouw (die in België wonen), gaan we daar nu regelmatig heen. Dat houdt een rit van 300 km enkele reis in. We kunnen door omstandigheden niet blijven logeren en gaan dus op een (heel lange) dag heen-en-weer. Dat houdt in dat we op de de terugweg (vaak midden in de nacht) ergens onderweg moesten laden. Hoewel het laden op zich echt geen probleem is, vindt mijn vrouw dat in het donker 20-25 minuten stilstaan heel vervelend (zeg maar een beetje eng…). Dat was ėėn overweging.

Een andere is dat de harde stoelen in de C40 in combinatie met de nogal stugge vering in toenemende mate vervelend begonnen te worden voor mijn rug op een langere rit. En zo waren er nog wat andere dingen.

Dus sneller dan economisch helemaal verstandig was (de afschrijving op EV’s is hoog) heb ik in overleg met mijn dealer (waar ik al heel lang klant ben) een moment afgewacht waarop hij iemand had die geïnteresseerd was in mijn C40 zodat ik daar een optimale prijs kreeg èn er een bijna nieuwe XC60T6 in beeld was (ex ANWB , 6 maanden oud, heel weinig kilometers gereden) met echt grote korting op de catalogusprijs.
Inruilen kost je altijd geld, maar dit voelde desondanks als een soort optimalisatie van de omstandigheden.
Nu dus een rugsparende XC60 met heerlijke comfort-stoelen, luchtvering en een gecombineerde benzine + elektriciteit range ‘waar geen eind aan lijkt te komen’ vergeleken met EV.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 29223
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Toen ik nog de nodige kilometers maakte ruilde ik meestal met een jaar of 3 in.
Nu rijd ik wat minder en is de auto ook meer een gebruiksvoorwerp in de meest positieve zin van het woord.
Bevalt me na bijna 5 jaar nog goed.

Zou dus vooral kijken naar je gebruik, gevoel.
De automarkt staat al jaren op z'n kop dus de meest economische keuze is gewoon doorrijden met wat je nu hebt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7499
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

teebee schreef: 19.12.2024 - 19:48 Heb zeker (nog?) geen behoefte aan een stekkerbak, actieradius vind ik nog om te huilen en de prijzen zijn beslist nog veel te hoog.
Een EV verliest momenteel 15% meer in waarde tenopzichte van een benzine auto.
Aanbod van occasion EV's is met 9% gestegen in het afgelopen jaar.
Afschrijving wordt ook hoger.
Blog viewtopic.php?t=96931

Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock

"electricity is overrated"

GEZOCHT: Cygnus Professional Rack
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7368
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Urbexpeditie schreef: 19.12.2024 - 21:26
teebee schreef: 19.12.2024 - 19:48 Heb zeker (nog?) geen behoefte aan een stekkerbak, actieradius vind ik nog om te huilen en de prijzen zijn beslist nog veel te hoog.
Een EV verliest momenteel 15% meer in waarde tenopzichte van een benzine auto.
Aanbod van occasion EV's is met 9% gestegen in het afgelopen jaar.
Afschrijving wordt ook hoger.
Rara hoe komt dat…? Voor mij voorlopig ‘gewoon’ een heerlijke verbrandingsmachientje
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 22547
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wanneer inruilen? Heel verschillend. In willekeurige volgorde:

Als hij net zoveel olie als diesel verbruikt, LPG kan niet meer uit als je in je woonplaats gaat werken, gezinsuitbreiding, hij bevalt toch niet, iets anders na 7 jaar, we willen een SUV ... En soms na 10 maanden en ook eens na 7 jaar. Geld is geen reden voor wat anders, lekkage's en terugkerende storingen wel.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “XC40”