Onlangs heb ik gereden met een V60. De autopilot stond bij toeval ingeschakeld.
Ik merkte dat ik gewoon met 1 hand aan het stuur kon rijden, zonder dat ik een waarschuwing kreeg in de vorm van een geluidssignaal.
De kleur van het icoontje was ook anders dan in de XC40 (bruin-achtig, i.p.v. helder groen).
Is dit ten gevolge van een instelling die ik over het hoofd zie, of werkt autopilot in de XC40 anders dan die van de V60?
Autopilot (Pilot Assist)
- Rogier64
- 5th Gear member
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
- Locatie: Achterhoek
Bij mijn V60 is autopilot indicatie 'gewoon' groen. Sturen met 1 hand is en gaat dan prima zonder waarschuwing. Het gaat om kleine stuurcorrecties die je zelf uitvoert en die geïnterpreteerd wordt als stuur vasthouden.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
-
- 4th Gear member
- Berichten: 572
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
In de XC40 rijd ik ook met één hand met de de pilot assist. Ik leg de linkerarm op de steun van het portier en met de linkerhand houd ik het stuur dan losjes vast. Hierdoor stuur je niet echt tegen maar merkt het systeem wel een kleine kracht naar links. Die kracht is klein genoeg om niet daadwerkelijk van richting te veranderen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
Tsja, en toen kreeg je een klapband! Dan hang je in de vangrail. Ik weet niet hoe het systeem van volledig autonome besturing werkt, of die wel zoiets kan opvangen? Maar met autopilot hang je gegarandeerd in de vangrail of erger……..
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- Kick
- 5th Gear member
- Berichten: 1377
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Ik heb geen autopilot maar rijd wel regelmatig met één hand aan het stuur. Maar wel waar het kan; vrije rijbaan, goed zicht en goede rijomstandigheden wat het weer betreft. Mijn vrouw roept wel eens "Twee handjes!" en dan denk ik ohja.... 
Maar ik vraag me echt af of zo'n systeem écht werkt bij 120/130 km/uur...

Maar ik vraag me echt af of zo'n systeem écht werkt bij 120/130 km/uur...
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6065
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Beetje overdreven hoor vind ik. Ten eerste is de kans op een klapband waanzinnig klein. En ten tweede is één hand beter dan geen hand.
En ten derde ben ik wel benieuwd waar jij het op baseert dat je met autopilot gegarandeerd (jou woorden) in de vangrail hangt? Misschien heeft de autopilot wel een snellere reflex dan jij en ik?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 7th Gear member
- Berichten: 7432
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Om terug te komen op de vraag: De laatste keer dat ik met de V60 reed was het icoontje groen.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
They laugh at me because I'm different; I laugh at them because they're all the same. - Kurt Cobain.
They laugh at me because I'm different; I laugh at them because they're all the same. - Kurt Cobain.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6005
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Gisteren tijdens mijn toertje Zeeland, nog even Autopilot geactiveerd op de Philipsdam, Een grote flauwe lange bocht, en dan houd hij hem keurig tussen de lijntjes. Best wel grappig eigenlijk. Het symbool is dan bij mij licht groen. Al moet ik bekennen AP zelden in te schakelen. Ik ben bang dat zulke systemen meer en meer mensen uitnodigen, om op hun telefoon te kijken onder het rijden. Dit onder het motto: Het systeem houd de auto tóch wel netjes tussen de lijnen. Je hoeft met een automaat al niet meer te schakelen, en dan ook bijna niet meer sturen? Nee, dat doe ik toch echt liever zelf. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Kick
- 5th Gear member
- Berichten: 1377
- Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
- Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm
Toevallig las ik dit artikel vanmorgen: https://www.ad.nl/auto/tien-voor-twee-i ... ~abd45ae1/
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
De kans dat je door de bliksem wordt geraakt is ook klein, maar tijdens een onweersbui ga je toch ook niet onder een boom schuilen?Gouwe schreef: ↑22.02.2025 - 20:33Beetje overdreven hoor vind ik. Ten eerste is de kans op een klapband waanzinnig klein. En ten tweede is één hand beter dan geen hand.
En ten derde ben ik wel benieuwd waar jij het op baseert dat je met autopilot gegarandeerd (jou woorden) in de vangrail hangt? Misschien heeft de autopilot wel een snellere reflex dan jij en ik?
Helaas heb ik ervaring met een klapband, tijdens een ritje op de snelweg.
Ik reed met mijn vrouw en 3 kids in de auto met een snelheid van 100 kilometer toen plotseling de band rechtsachter klapte. De auto kwam door de klap nagenoeg haaks op de weg te staan. Dan helpt een systeem wat naar de lijntjes kijkt ook niet meer, maar komt het aan op stuurmanskunst. Gelukkig had ik iets ruimte en kon de auto veilig op de vluchtstrook zetten. Met één los handje was dat zeker niet gelukt, vergis je ook niet dat de stuurbekrachtiging bij een klap op je wielen ook tegen je kan werken qua kracht.
De klapband was mogelijk veroorzaakt door iets scherps op de weg, het betrof een 3 maanden oude band. Ik hoop dat dit soort ervaringen jullie bespaard blijft.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- Goteborg
- 2nd Gear member
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 14.08.2012 - 20:24
- Locatie: Limburg
Hier ook al eens bij 120km/h een klapband rechts achter gehad. Ik was blij dat ik op dat moment beide handen aan het stuur had om een slingerende auto veilig op de vluchtstrook te krijgen. Gelukkig goed afgelopen. In hoeverre een systeem dit kan opvangen weet ik niet, maar voor mij een leer…..altijd twee handen aan het stuur. Pilot assist is voor mij een hulpmiddel maar vertrouw op mijn eigen handen en als pilot assist helpt is dat meegenomen.
Gebeurde met een 2 maanden oude Volvo V40cc
Gebeurde met een 2 maanden oude Volvo V40cc
Laatst gewijzigd door Goteborg op 24.02.2025 - 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
2022 XC 40 T4 recharge Plus Dark, Onyx Black, trekhaak en heel veel leuks
2019 V40 Cross Country T3 Polar + Luxury, Intellisafe Pro Line , Onyx Black Metallic, Side Scuff Plates, trekhaak
2013 V40 Momentum T4 Powershift, Introline, Winterline , Panoramadak, Mannon Velgen, Black Sapphire Metallic, trekhaak
2006 V50 2.4 Geartronic Edition II Barentz Blue, trekhaak
2003 S40 1.8 Europa Nordic Sport Navigator, Silver Metallic, trekhaak
2019 V40 Cross Country T3 Polar + Luxury, Intellisafe Pro Line , Onyx Black Metallic, Side Scuff Plates, trekhaak
2013 V40 Momentum T4 Powershift, Introline, Winterline , Panoramadak, Mannon Velgen, Black Sapphire Metallic, trekhaak
2006 V50 2.4 Geartronic Edition II Barentz Blue, trekhaak
2003 S40 1.8 Europa Nordic Sport Navigator, Silver Metallic, trekhaak
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6065
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
@Flits34: Dat hoop ik ook dat het ons bespaard blijft, maar de kans blijft desondanks klein en wordt eigenlijk altijd veroorzaakt door een te zachte band of een band met defecten in het karkas of overbelasting. Dat kan ook met een nieuwe band. Iets op de weg kan een klapband eigenlijk niet veroorzaken, die kans is nagenoeg 0.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- wurtel
- 2nd Gear member
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 25.06.2018 - 14:33
Ik heb weleens iets vrij groot in m'n rechter achterband gehad waarbij die in 200m volledig leeg was. Dat noem ik geen klapband, en gaf ook geen spannende momenten.
Dat was wel lang geleden, met mijn 240.
Ik zou ook denken dat tegenwoordig de stabiliteit systemen mee helpen bij een klapband. Ik heb weleens met een "moderne" auto op een grote lege parkeeplaats met sneeuw wat slip acties willen doen met de handrem. Ding was _niet_ "fatsoenlijk" in een slip te krijgen, echt heel bijzonder om mee te maken.
Ik denk ook niet dat er uberhaupt iemand een klapband wilt meemaken...
Dat was wel lang geleden, met mijn 240.
Ik zou ook denken dat tegenwoordig de stabiliteit systemen mee helpen bij een klapband. Ik heb weleens met een "moderne" auto op een grote lege parkeeplaats met sneeuw wat slip acties willen doen met de handrem. Ding was _niet_ "fatsoenlijk" in een slip te krijgen, echt heel bijzonder om mee te maken.
Ik denk ook niet dat er uberhaupt iemand een klapband wilt meemaken...
144 - 244 - 440 - 440 - V40 - V40 - S60 - S60 - S60 - XC40 (2019-07)
- AdB1955
- 2nd Gear member
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13
Niet de auto moet nadenken maar je moet dat vooral zelf als bestuurder doen! Al die hulp- en assistentiesystemen tijdens het rijden zoals lane-assist en auto-pilot maken je niet alleen lui maar ook minder alert als verkeersdeelnemer. Ik maak daar geen gebruik van. Wil zelf 100% controle en dat maakt autorijden ook fijn!
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6005
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3596
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
En als jullie even niet opletten, wat gewoonweg iedereen overkomt op z'n tijd,
klappen jullie op je voorganger, terwijl ACC ingrijpt.
Ik rij 95% van de tijd daarmee, ook in de stad.
En AP ook heel veel.
..... jullie natuurlijk nooit maar er zijn mensen die bijvoorbeeld na hun nachtdienst (of avonddienst) in slaap vallen achter het stuur.
En dan zal ik maar niet over de scheepvaart met AP beginnen....
klappen jullie op je voorganger, terwijl ACC ingrijpt.
Ik rij 95% van de tijd daarmee, ook in de stad.
En AP ook heel veel.
..... jullie natuurlijk nooit maar er zijn mensen die bijvoorbeeld na hun nachtdienst (of avonddienst) in slaap vallen achter het stuur.
En dan zal ik maar niet over de scheepvaart met AP beginnen....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6005
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ik kan er niks aan doen, maar als 70 plusser, bepaal ik dat nog altijd liever zelf. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)