Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
astrobry
Starter

Hallo iedereen,

Ik ben sinds 2018 volvo XC 40 T3 rijder (man. versnellingsbak) en ben er best heel tevreden over, voor alleenwonende en imker is deze zeer praktisch. Ik kan altijd mijn materiaal naar de bijenstand meenemen met neergeklapte achterzetels. Ondertussen bijna 7 jaar oud en 90.000 km op teller. Probleempjes die ik nu heb is een beginnende kleine olielek aan de krukaskeerring en het starten soms met heel veel lawaai (dat is al jaren hetzelfde).

Ik zag nu bij mijn dealer een Volvo Selekt XC40 Recharge R-design T5 staan van 05/2021 met een 78.000 km op de teller. Nu heb ik wel veel interesse om een hybrid aan te schaffen met plug-in. Er is nu ook van Volvo uit een garantie van 3 jaar als ik beslis voor 21 juni. Op de batterij zou ik nog 4 jaar garantie over hebben.

Nu zag ik in de CarPass (in België het gebruiksverleden van de wagen) dat deze de laatste 6 maand 2x pechverhelping nodig had. Men kon mij niet vertellen wat de problemen waren omdat de wagen hun is toegewezen door Volvo-België (zeggen ze ??). Uiteraard heb ik 3 jaar garantie, wat zeker niet mis is. Maar ik wel niet aan de kant van de weg staan... trouwens niemand . Ik heb wat twijfels of dit een goede keuze is.

Iemand een gelijkaardige plug-in hybride en daar tevreden over, en ook al een 4-tal jaar in gebruik of wat km op de teller heeft ?

vr. groet,
Erik
Erik

Volvo XC40 T3 (early 2019)
Hans Eilander
7th Gear member

Hallo Erik, Zelf heb ik helemaal niks met stekkers en kabels. In jouw geval zou ik bij enige twijfel, niet die stap maken. Een soortgelijke Volvo zonder stekker, en met automaat, is zeer aan te bevelen. Maar de keuze is aan jouw.

Houd er ook rekening mee, dat een R Design mogelijk iets stugger geveerd is. Dus ga je voor comfort, trek dan je plan. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
adderoos
3rd Gear member

We hebben 2 jaar geleden ook de keuze gemaakt om hybride te gaan rijden.
Naar jaren met een ster op neus te hebben gereden genieten we nu al die tijd van een Volvo hybride. Wat er vooral bevalt is het rustige en relaxed rijden. Nu op vakantie in Frankrijk en dan is elektrisch rijden heel aangenaam. Heuveltje af zorgt voor weer wat extra kilometers.

Onze 1e XC60 was een R-design en dat vonden we een stoere auto, que rijcomfort een fijne auto.
Zou zeggen ga een proefrit maken, pas wel op, misschien gelijk verkocht 😉
XC60 T6 Ultra Black Edition
XC60 T8 R-design
Gouwe
7th Gear member

astrobry schreef: 27.05.2025 - 11:36 ....Nu zag ik in de CarPass (in België het gebruiksverleden van de wagen) dat deze de laatste 6 maand 2x pechverhelping nodig had. ........ Ik heb wat twijfels of dit een goede keuze is.
Misschien een lekke band en benzine vergeten te tanken?
Kortom, je kunt je ook té druk maken en je hebt 3 jaar garantie.
Hier inmiddels 300K en 9 jaar verder met mijn plug in hybride en hij blijft nog even.......
Succes met je keuze.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
vankol
4th Gear member

Ieder merk ieder model, er is nooit 100% zekerheid.
Pech kan je altijd krijgen.
Als het een pech geval was met techniek, is die in ieder geval weer op gelost.
En kan het zijn dat die bij jou dan weg blijft.
3 jaar garantie is ook wel fijn.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
astrobry
Starter

Hallo iedereen,

Bedankt voor de vele en fijne reacties !

Ik ben vorige dinsdag een proefrit gaan maken en ik was wel aangenaam verrast. Het interieur en dashboard is quasi hetzelfde als mijn T3 momentum alleen wat meer fancy :) . De opties en mogelijkheden zijn gelijk met mijn T3 enkel zijn hier geen Harmon Kardon speakers met bijhorende geluidsinstallatie bij. Wel de standaard en dat hoorde ik wel direct. Bij wat hoger volume begon je wat vervorming te horen, maar ja, thuis heb ik een sublieme geluidinstallatie als ik mijn oren eens wil strelen. In elk geval was het fijn en aangenaam rijden

Enig minpuntje waren de remmen, daar moest ik wel heel hard op drukken in vergelijking met mijn T3. De remmen ging men dan zeker nog nakijken. Ook de voorste banden zaten op hun slijtindicator. Na wat discussie waren ze bereid 2 nieuwe banden vooraan te plaatsen.

Ik heb de knoop doorgehakt en de aankoop beslist. Met de uitzonderlijke 3 jaar garantie zit ik wel safe. Het is de eerste keer dat ik een 'tweedehandswagen' koop. En het laden kan ik met de overschot aan stroom van de zonnepanelen, als de zon wil schijnen natuurlijk. Nog enkele weken wachten, want er dient nog volledig nazicht, reiniging en technische controle te gebeuren.

Nogmaals dank voor de reacties!
Erik

Volvo XC40 T3 (early 2019)
Hans Eilander
7th Gear member

Fijn vooruitzicht. Nog even wachten, en je stapt weer in je volgende Volvo. Ik wens je ontzettend veel plezier straks, met de nieuwe aanwinst.
kawazxr
5th Gear member

Gefeliciteerd met deze mooie XC40 en goed dat verder alles klopt aan deze dikke vervanger.
Hopelijk staat hij snel voor je deur en kan het genieten beginnen.
S60 T8 R-Design Hybride
adderoos
3rd Gear member

Wat een proefrit allemaal kan veroorzaken 😉
Alvast veel plezier en veilige kilometers.
XC60 T6 Ultra Black Edition
XC60 T8 R-design
Pasja123!
Starter

astrobry schreef: 30.05.2025 - 09:18 Ik heb de knoop doorgehakt en de aankoop beslist. Met de uitzonderlijke 3 jaar garantie zit ik wel safe. Het is de eerste keer dat ik een 'tweedehandswagen' koop. En het laden kan ik met de overschot aan stroom van de zonnepanelen, als de zon wil schijnen natuurlijk. Nog enkele weken wachten, want er dient nog volledig nazicht, reiniging en technische controle te gebeuren.
astrobry : heel veel succes en plezier gewenst met je auto. De keuze voor een plugin hybride is een heel wijze. Mensen die louter nog op benzine rijden zijn best wel een diefje van hun eigen portemonnee maar ik krijg soms bij het lezen van reacties de indruk dat ze het zelf niet willen of kunnen bevatten. Een klein voorbeeldje? Een ritje van ongeveer 20 Km binnen de bebouwde kom kost mij € 0,50 aan stroom. Daar kan geen enkele benzinemotor tegenop.

Ik hoor soms van familieleden dat zij hun auto thuis niet kunnen stekkeren. We krijgen dan veelal een leuke discussie die ik meestal win, want al zou je de auto aan een openbare laadpaal moeten hangen, dan nog zijn de (hogere openbare) stroomkosten van een openbare laadpaal minder dan wanneer je diezelfde afstand op benzine zou hebben gereden. Ik schat in dat zo'n vergelijkbaar ritje binnen de bebouwde qua benzine boven de € 2,-- uitkomt.
Stoyanov
3rd Gear member

Pasja123! schreef: 05.06.2025 - 14:01
astrobry schreef: 30.05.2025 - 09:18 Ik heb de knoop doorgehakt en de aankoop beslist. Met de uitzonderlijke 3 jaar garantie zit ik wel safe. Het is de eerste keer dat ik een 'tweedehandswagen' koop. En het laden kan ik met de overschot aan stroom van de zonnepanelen, als de zon wil schijnen natuurlijk. Nog enkele weken wachten, want er dient nog volledig nazicht, reiniging en technische controle te gebeuren.
astrobry : heel veel succes en plezier gewenst met je auto. De keuze voor een plugin hybride is een heel wijze. Mensen die louter nog op benzine rijden zijn best wel een diefje van hun eigen portemonnee maar ik krijg soms bij het lezen van reacties de indruk dat ze het zelf niet willen of kunnen bevatten. Een klein voorbeeldje? Een ritje van ongeveer 20 Km binnen de bebouwde kom kost mij € 0,50 aan stroom. Daar kan geen enkele benzinemotor tegenop.

Ik hoor soms van familieleden dat zij hun auto thuis niet kunnen stekkeren. We krijgen dan veelal een leuke discussie die ik meestal win, want al zou je de auto aan een openbare laadpaal moeten hangen, dan nog zijn de (hogere openbare) stroomkosten van een openbare laadpaal minder dan wanneer je diezelfde afstand op benzine zou hebben gereden. Ik schat in dat zo'n vergelijkbaar ritje binnen de bebouwde qua benzine boven de € 2,-- uitkomt.
En de MRB?
Gouwe
7th Gear member

Stoyanov schreef: 05.06.2025 - 14:31 En de MRB?
Even een break even berekening maken in chatGPT: Maak een break even berekening van het aantal kilometers per jaar waarbij auto 1 per jaar 1200 euro aan motorrijtuigenbelasting kost en een verbruik heeft van 1 op 11 kilometer met een benzineprijs van 1,95. Voor auto 2 betaal je per jaar 1600 euro aan motorrijtuigenbelasting en deze auto heeft een verbruik van 1 op 18 kilometer met een benzineprijs van 1,95.
Antwoord: het omslagpunt (in het voordeel van de PHEV) ligt bij 5.757 km per jaar.
NB! De verbruikscijfers zijn op basis van mijn persoonlijke situatie. De MRB heb ik even bij benadering geschat (weet de bedragen niet zo uit mijn hoofd).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Pasja123!
Starter

Ja, zoiets dus........... :]
v60dude
1st Gear member

Je houdt precies wel geen rekening dat de aankoopprijs van een plug-in veel hoger is dan de benzinevariant in je berekening? In NL mss niet altijd maar in BE is dit wel het geval.

Bovendien moet je ook rekening houden met het feit dat er veel meer techniek in zit, die kan falen. Gekende zaken zijn de on-board charger die defect kan gaan (3K EUR), defecte ERAD (elektromotor, 5K tot 8K EUR), of defecte ERAD koppeling (2 tot 3K EUR).

Ik weet niet hoe goedkoop jouw stroom is, maar als je 20km kan rijden voor 0,50 EUR, dan vermoed ik dat je zonnepanelen hebt met saldering? In België kost 1 kWh met gemiddeld thuiscontract al rond de 0,30 EUR , in de stad verbruikt zo'n wagen +/- 15 kWh/100KM (en ik schat het nog positief in), dus om 20km te rijden verbruik je 3 kWh ofwel 0,90 EUR. Of bereken ik nu fout?

Als je heel veel kan laden op zonnestroom thuis, en je hebt het geluk niet te veel defecten (hierboven) te hebben, dan denk ik wel dat het voordeliger kan uitkomen qua totaalprijs, en bovendien heb je duizenden liters minder benzine verbruikt over de levensduur van de wagen , met een kleine batterij (dus minder milieuimpact productie) dus dat is wel positief.
Hans Eilander
7th Gear member

v60dude schreef: 07.06.2025 - 07:30Je houdt precies geen rekening, dat de aankoopprijs van een plug-in veel hoger is dan de benzinevariant in je berekening? Bovendien moet je ook rekening houden met het feit dat er veel meer techniek in zit, die kan falen. Gekende zaken zijn de on-board charger die defect kan gaan (3K EUR), defecte ERAD (elektromotor, 5K tot 8K EUR), of defecte ERAD koppeling (2 tot 3K EUR).
Er zijn er altijd die leven onder het motto: "Always look at the Bright side off life!" Maar zoals jij terecht weergeeft, wat er aan een moderne auto, met veel uitgebreide techniek, kapot kan gaan, ga ik voor de stelling: Wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan. Hoe simpeler, en hoe minder complex, hoe minder onkosten. Daarvoor in de plaats, des te meer rijplezier! Althans, dat is mijn ervaring met de XC40.
raspaardje
6th Gear member

We moeten nog maar zien of al die extra techniek op langere termijn niet leidt tot het eerder stranden vwb levensduur van PHEV auto's. Dus hoe duurzaam is dat?

En een Erad hier, een OBC daar, een HV accu reparatie/vervanging geeft ook allemaal milieuimpact.

Gefeliciteerd met je aankoop, astroby!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
mees
6th Gear member
Contacteer:

Raspaardje: plus elf!
astroby (wat betekent die naam): Veel rijplezier....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gouwe
7th Gear member

raspaardje schreef: 07.06.2025 - 10:24 We moeten nog maar zien of al die extra techniek op langere termijn niet leidt tot het eerder stranden vwb levensduur van PHEV auto's. Dus hoe duurzaam is dat?
En een Erad hier, een OBC daar, een HV accu reparatie/vervanging geeft ook allemaal milieuimpact.
Op zich helemaal mee eens dat reparaties/vervangingen ook hun impact hebben op de "duurzaamheid". En het verbruik van een PIH is heel sterk afhankelijk van je rij- en laadgedrag.
In mijn situatie heb ik in 5 jaar en 140K ca. 10.000,- euro aan brandstof bespaard. Aan kosten voor de MRB afgerond ook 4.000,- minder betaald dan als het geen PIH was geweest. Aan PIH gerelateerde reparaties alleen de OBC gehad van 2.000,-. Per jaar ongeveer 2.000 kWh aan stroom en vanwege mijn zonnepanelen reken ik met 7 ct/kWh omdat dat de vergoeding is die ik zou krijgen, sterker met een normaal contract zou ik voor die 2.000 kWh terugleveren 15 cent/kWh moeten betalen.
Verder heb ik de HV accu vervangen, niet omdat deze defect was, maar om de komende 5 jaar door te kunnen sturen met deze fantastische PIH en juist om duurzaam te zijn door de auto maximaal zijn levensduur te gebruiken, in plaats van in te ruilen voor een nieuwe.
Dus zelfs als ik de kosten van de accu aftrek dan nog heb ik een positief verschil van ca. 5K over 5 jaar. En met de nieuwe accu en gewijzigd rijpatroon gaat het verbruik richting de 1:30 (i.p.v. gemiddeld 1:18 voorheen).
Los van de kosten biedt een PIH heel veel extra comfort vooral in stadritten en lekker veel vermogen en gewicht voor het rijden met een caravan.
Daarnaast wordt de benzinemotor van mijn PIH eigenlijk altijd warm of ik gebruik hem niet. Koude starts heb je nauwelijks en ik denk daarom ook veel minder slijtage en interne vervuiling. We gaan het zien welke aandrijflijn het langste mee gaat.....
Gouwe
7th Gear member

v60dude schreef: 07.06.2025 - 07:30 Je houdt precies wel geen rekening dat de aankoopprijs van een plug-in veel hoger is dan de benzinevariant in je berekening? In NL mss niet altijd maar in BE is dit wel het geval.
Als de afschrijving hetzelfde is, dan maakt het dus netto niet heel veel uit. Hooguit extra rente inkomsten derving.

v60dude schreef: 07.06.2025 - 07:30 Bovendien moet je ook rekening houden met het feit dat er veel meer techniek in zit, die kan falen. Gekende zaken zijn de on-board charger die defect kan gaan (3K EUR), defecte ERAD (elektromotor, 5K tot 8K EUR), of defecte ERAD koppeling (2 tot 3K EUR).
Het kan kapot ja en het gaat ook een keer kapot, maar dat wil niet zeggen dat iedereen al deze kosten ook daadwerkelijk voor zijn kiezen krijgt.
Prijzen zijn iets anders dan jij schrijft: OBC = 2K, Erad koppeling is 3K, elektromotor ERAD 5K, maar als die defect is dan is dat inclusief de koppeling en ben je 8K totaal kwijt.
v60dude schreef: 07.06.2025 - 07:30 Ik weet niet hoe goedkoop jouw stroom is, maar als je 20km kan rijden voor 0,50 EUR, dan vermoed ik dat je zonnepanelen hebt met saldering? In België kost 1 kWh met gemiddeld thuiscontract al rond de 0,30 EUR , in de stad verbruikt zo'n wagen +/- 15 kWh/100KM (en ik schat het nog positief in), dus om 20km te rijden verbruik je 3 kWh ofwel 0,90 EUR. Of bereken ik nu fout?
Ik wil niet zeggen dat je het fout berekent. Ik kijk er zelf op een andere manier naar, ik kijk naar de gemiddelde verbruikscijfers want die zijn naar mijn mening veel representatiever: zonder PIH verbruikt mijn auto max 1:10/11. Met PIH haalde ik gemiddeld de 1:18 en nu met de nieuwe accu en veel minder lange ritten rond de 1:30.
In de stad zal het verbruik van mijn auto wel uitkomen op de 25 kWh/100 denk ik. Maar onderschat ook niet hoe onzuinig het rijden van een 2.2 ton zware SUV met koude motor in de stad is. Ik denk dat je dan blij mag zijn met 1:5/6?
raspaardje
6th Gear member

Gouwe schreef: 07.06.2025 - 13:05
raspaardje schreef: 07.06.2025 - 10:24 We moeten nog maar zien of al die extra techniek op langere termijn niet leidt tot het eerder stranden vwb levensduur van PHEV auto's. Dus hoe duurzaam is dat?
We gaan het zien welke aandrijflijn het langste mee gaat.....
Je bent het toch wel met me eens dat in de toekomst een oudere PHEV eerder economisch totallos is wanneer bijv. de HV accu of andere techniek gerelateerd aan een PHEV kapot gaat? Gaan die auto's dan nog wel elders een vergelijkbaar lange 2de leven krijgen?
En ik praat even alleen over duurzaamheid/milieuimpact, financieel is het voor iedereen anders (ik zou bijv. met een PHEV afhankelijker worden van een garage voor onderhoud) evenals het ervaren verschil in rijgedrag tussen een zware PHEV en een lichtere ICE.

Wat ik dus wil zeggen is dat ik nog maar moet zien of een PHEV over z'n gehele life span duurzamer is dan een auto met ICE.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Plaats reactie

Terug naar “XC40”