Hallo allemaal,
Ik las laatst dat de distributieriem van een XC40 PHEV met 3 cylinder benzinemotor om de 70.000km vervangen dient te worden.
Nou vraag ik me af is dat het aantal kilometer dat de benzinemoter heeft 'gedraaid' of het aantal kilometer wat de kilometerteller aangeeft?
Ik rij bijvoorbeeld minstens de helft van de afstanden electrisch, dus als er bij mij 70.000km op de teller staat heeft de benzinemotor daarvan slechts 35.000km daadwerkelijk gedraaid. Een distributieriem dan vervangen lijkt me nogal aan de vroege kant.
In het kort, wanneer zal mijn distributieriem vervangen moeten worden, bij 70.000km of 140.000km op de teller?
Wanneer dient de distributieriem vervangen te worden bij de PHEV (T4 of T5)?
- pwwolterink
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 25.12.2024 - 12:36
XC40 T5 Recharge Ultimate (mei 2023)
Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
-
Mastiff
- 3rd Gear member
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38
Mijn zusje had vorig jaar eigenlijk hetzelfde vraagstuk, en dit was het antwoord vd dealer;
Zolang je niet weet hoeveel de motor daadwerkelijk heeft gelopen, is het gokken.
Dus bij 70k op de teller of na 5 jaar.
Hoe heb je het dan met de rest van het onderhoud gedaan? Olie bijvoorbeeld zou dan ook 2 keer zo lang meegaan?
Zolang je niet weet hoeveel de motor daadwerkelijk heeft gelopen, is het gokken.
Dus bij 70k op de teller of na 5 jaar.
Hoe heb je het dan met de rest van het onderhoud gedaan? Olie bijvoorbeeld zou dan ook 2 keer zo lang meegaan?
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7133
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik kan het voor jou auto niet online vinden, maar 70.000 kilometer kan denk ik niet kloppen. Volvo hanteert voor beurten een interval van 30K, dus vervanging zou dan bijvoorbeeld 60 of 90K zijn.
Verder geldt er ook altijd een interval op leeftijd, dus of na x-kilometer of x-jaar. Voor mijn 4 cilinder motor is dat 240K of 10 jaar.
Ik gok dat het voor jou motor dus zo maar op 150/180 of ook zelfs 240K zal liggen, maar de dealer kan je dat vast vertellen
Volvo houdt met de interval geen rekening met hoeveel jou auto gelopen heeft op elektra (in een ander draadje is hier als een discussie over geweest of in plaats van vaste intervallen niet gewoon een variabele interval op basis van gebruik logischer zou zijn).
Uiteraard is het jou auto, dus al jij er voor kiest om de interval op te rekken omdat de ICE zo weinig draait, dan is dat uiteraard geheel aan jou.
Verder geldt er ook altijd een interval op leeftijd, dus of na x-kilometer of x-jaar. Voor mijn 4 cilinder motor is dat 240K of 10 jaar.
Ik gok dat het voor jou motor dus zo maar op 150/180 of ook zelfs 240K zal liggen, maar de dealer kan je dat vast vertellen
Volvo houdt met de interval geen rekening met hoeveel jou auto gelopen heeft op elektra (in een ander draadje is hier als een discussie over geweest of in plaats van vaste intervallen niet gewoon een variabele interval op basis van gebruik logischer zou zijn).
Uiteraard is het jou auto, dus al jij er voor kiest om de interval op te rekken omdat de ICE zo weinig draait, dan is dat uiteraard geheel aan jou.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- pwwolterink
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 25.12.2024 - 12:36
Bedankt voor jullie reacties.
Ik dacht dat wellicht de boordcomputer bij zou houden hoeveel kilometer de ICE gelopen zou hebben, lijkt me niet zo moeilijk omdat werkelijk alles wordt vastgelegd.
Trouwens ik heb pas volgende maand mijn XC40 een (1) jaar, ik zal het bij de jaarbeurt een staan de dealer-garage vragen.
Ik dacht dat wellicht de boordcomputer bij zou houden hoeveel kilometer de ICE gelopen zou hebben, lijkt me niet zo moeilijk omdat werkelijk alles wordt vastgelegd.
Trouwens ik heb pas volgende maand mijn XC40 een (1) jaar, ik zal het bij de jaarbeurt een staan de dealer-garage vragen.
XC40 T5 Recharge Ultimate (mei 2023)
Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
Eerder: V50 2.0 (juni 2007)
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 7133
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
E.e.a. wordt inderdaad vastgelegd en de dealer kan het je ook vertellen.pwwolterink schreef: ↑13.11.2025 - 17:12 ...Ik dacht dat wellicht de boordcomputer bij zou houden hoeveel kilometer de ICE gelopen zou hebben, lijkt me niet zo moeilijk omdat werkelijk alles wordt vastgelegd.
Maar goed, mogelijk een non-discussie afhankelijk van de vervangingsinterval.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor















