Zit de bandstoflobby hier achter?
Vanmorgen startte ik de auto en kreeg deze melding. Nog nooit iemand over gehoord. Wil de brandstoflobby dat we meer brandstof verstoken? Het aandeel elektrische auto's neemt toe, dus zal de brandstofverkoop afnemen. Of zal Volvo werkelijk gedacht hebben dat benzine kan verouderen en dit een terechte waarschuwing is. Persoonlijk denk ik dat Volvo het goed met ons voorheeft, dus het met de brandstoflobby wel zal meevallen. Maar hoe meet je dan de veroudering? Ik neem aan dat er geen sensor aanwezig is die de kwaliteit van de brandstof meet. Dus het zal gemeten worden in dagen na de laatste tankbeurt? We hebben in de 2e week van september voor 't laatst getankt met de V90 T8, en heel veel elektrisch gereden. Omdat ik op de hoogte ben van het verdampen van ethanol in E95 heb ik bewust E98 getankt omdat dat minder ethanol bevat en dus minder snel veroudert. Iemand een idee hoe het zit? Nu ik dit vraag besef ik dat chat GPT mij ongetwijfeld ook een antwoord geef, maar ik wil liever weten wat jullie denken.
Deze melding kende ik nog niet
- S80 Executive
- 5th Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- TomAmazon
- 2nd Gear member
Benzine wordt nu eenmaal slecht. De hoeveelheid ethanol zorgt ervoor dat benzine slecht wordt.
Benzine blijft doorgaans 3 tot 6 maanden goed voordat de kwaliteit merkbaar afneemt. Na deze periode kan de brandstof verouderen, wat leidt tot slecht starten of motorstoringen, met name bij E10-benzine die na 3 maanden al veroudert. In goed afgesloten jerrycans is dit 3 tot 6 maanden. Het probleem is dat ethanol water aantrekt wat de benzine vervuilt.
Mijn hybride geeft dit ook aan als de brandstof er te lang in zit zonder bij te tanken. Ik denk dat Volvo/de auto een tijdsindicatie bijhoudt wanneer het laatst getankt werd.
https://www.volvocars.com/nl-be/support ... brid_21w46
Benzine blijft doorgaans 3 tot 6 maanden goed voordat de kwaliteit merkbaar afneemt. Na deze periode kan de brandstof verouderen, wat leidt tot slecht starten of motorstoringen, met name bij E10-benzine die na 3 maanden al veroudert. In goed afgesloten jerrycans is dit 3 tot 6 maanden. Het probleem is dat ethanol water aantrekt wat de benzine vervuilt.
Mijn hybride geeft dit ook aan als de brandstof er te lang in zit zonder bij te tanken. Ik denk dat Volvo/de auto een tijdsindicatie bijhoudt wanneer het laatst getankt werd.
https://www.volvocars.com/nl-be/support ... brid_21w46
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
Yup. Melding is puur preventie om te voorkomen dat er straks sludge in het brandstofsysteem komt.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"The simpler the life, the richer the moments "
"The simpler the life, the richer the moments "