V60 PIH - rijden met caravan

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik heb vandaag in de bergen van Schotland gereden, en bij het afdalen wordt er ook zonder te remmen geregenereerd. De dieselmotor gaat dan ook uit. Ik kon niet zien of bijremmen meer kWh oplevert of juist minder.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
edv60h
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32

Het klopt dat er bij het afdalen ook wordt geregenereerd. Maar door bijremmen wordt er meer geregenereerd.

Ik heb nog even in het instructieboekje nagelezen hoe dit werkt. Daar staat in dat bij licht remmen er eerst geregenereerd wordt via de elektromotor en bij harder remmen wordt ook het hydraulisch remsysteem in werking gezet.

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat bij het indrukken van het rempedaal, ook al doe je dat heel licht er met het hydraulisch remsysteem niets gebeurd.

Het zou mooi zijn als iemand dit weet...
edv60h
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32

Hoe gaat die electromotor eigenlijk om met zo'n zware belasting?

Kun je de auto met zo'n zware aanhanger misschien beter in power-modus rijden?
Ik was van plan om de power modus te gebruiken bij het berg op rijden.
Berg af heb je de power modus niet nodig, maar moet je mijns inziens zoveel mogelijk zien te regenereren.

Ik denk dat de PIH door zijn relatief hoge gewicht , en gunstige gewichtsverdeling juist hele geschikt is als caravan trekker.
edv60h
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32

« lint » :
Bergaf rijden met de rem iets ingetrapt lijkt mij niet goed voor je remsysteem, dat gaat zeker warmlopen.


klopt niet bij de Hybrid, normaal gesproken wel. Maar het rempedaal is zo gebouwd dat je de eerste paar centimeter weerstand voelt van een rubber ding. Dan rem je dus helemaal niet met de remblokken maar gaan de regeneratie aan. Dat zou dus geen probleem moeten zijn. Je ziet dan ook de bubbels op het linker schermpje in je dash

Walter hoe zeker weet je dat?

dat van dat rubber balgje waar je eerst doorheen moet trappen voordat het hydraulische remsysteem in werking wordt gesteld weet ik heel erg zeker. Is zo bij een technische training over deze auto besproken.
edv60h
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32

ik denk dat ik de oplossing heb gevonden zonder te remmen.

Als je zorgt dat je minder dan 20km reserve in je accu hebt dan kun je bergaf op de save stand met de versnellingsbak in manual de juiste versnelling kiezen zodat de auto op de motor afremt.

Doordat de auto in de save stand staat wordt er geregenereerd via de motor en het verbruik is 0 ltr/km omdat er geen gas wordt gegeven en dus geen brandstof wordt ingespoten. Ik heb dit vandaag uitgeprobeerd en dat werkt.
edv60h
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32

RvdVeer schreef:Bij bergaf; de safe-functie aan geeft volgens mij de meeste weerstand (automaat in manual) en het beste rendement voor het opladen....daarbij incidenteel licht de rem indrukken geeft volgens mij in dat geval het beste resultaat voor een 'volle' accu.
Ruud jij had het goed volgens mij, ik ben het helemaal met je eens. Enige voorwaarde is wel dat je accu leger moet zijn dan 20 km anders regenereert hij niet via de motor.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

ik kan het alleen niet voelen wanneer ik van de "regeneratierem" overschakel op de hydraulische rem. Wel kies ik er bewust voor een eerder te beginnen met remmen. Hier op gaan rijden met een caravan van een berg af lijkt me tricky, de helling van de berg zal bepalen hoeveel je moet remmen om een bepaalde snelheid te houden stabiliteit van de combinatie zou voor mij leidend zijn en regeneratie secundair. Volgens mij regenereerd de auto ook via de high voltage generator die vanaf de motor wordt aangedreven hiermee creert men een soort nuttig afremmen op de motor.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

edv60h schreef:
RvdVeer schreef:Bij bergaf; de safe-functie aan geeft volgens mij de meeste weerstand (automaat in manual) en het beste rendement voor het opladen....daarbij incidenteel licht de rem indrukken geeft volgens mij in dat geval het beste resultaat voor een 'volle' accu.
Ruud jij had het goed volgens mij, ik ben het helemaal met je eens. Enige voorwaarde is wel dat je accu leger moet zijn dan 20 km anders regenereert hij niet via de motor.
Hoezo accu leger dan 20 km eq hij regeneert altijd als je vertraagd
Gebruikersavatar
Pimmetje
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 27.03.2013 - 09:28

Ik heb zelf nog nooit automaat gereden, dus vergeef me mijn :oops: onwetendheid. Is het beter om met automaat (met caravan) altijd in manual te rijden of geldt dat alleen de bergen....?
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Geartronic schakelt mij te snel naar een hoge versnelling met een caravan en de zes gebruik ik al helemaal niet met 1500 kg achter me.
In de bergen gebruik ik de geartronic ook niet zonder caravan.
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

mjeuring schreef:Geartronic schakelt mij te snel naar een hoge versnelling met een caravan en de zes gebruik ik al helemaal niet met 1500 kg achter me.
In de bergen gebruik ik de geartronic ook niet zonder caravan.
+1 de automaat gaat in de vrijloop bergaf door manueel te schakelen kun je afremmen op de motor.
Bergop loopt de automaat warm bij te weinig toeren en moet je de motor op toeren houden om de automaat te koelen.
De motor kan het, met het koppel dat hij heeft, zat doen de automaat ziet liever dat het toerental in iedergeval op 2500 of daarboven zit bergop.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik rij nu al een week in de bergen in Schotland (zonder caravan), en heb geen moment de behoefte gehad de automaat uit te zetten. Wat diesel01 beschrijft klopt wel zo'n beetje, maar ik heb er geen last van.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Pak maar eens een bergweg in Zuid Frankrijk met +35gr waarbij je constant moet bijremmen, je staat dan zo met remmen die faden.
Zeker met mijn vorige V70 D5 GT die niet bekend stond als bochtenridder met fenomenale remmen.
Overigens vond mijn automaat in de XC het heel normaal om met 1800rpm de berg op te gaan van Prutz naar Fiss(A), dat zijn de moment dat ik zelf schakel.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

diesel01 schreef:Overigens vond mijn automaat in de XC het heel normaal om met 1800rpm de berg op te gaan van Prutz naar Fiss(A), dat zijn de moment dat ik zelf schakel.
Dan ligt het aan de berg, de mijne deed het ook, op dezelfde klim :P
Bijna het hele stuk in z'n 2 gereden.
Wanneer was je in S-F-L?
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Jan Hagel
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
Locatie: A6

RichieB schreef:Ik rij nu al een week in de bergen in Schotland ..........
Dat wil ik ook :)
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

mjeuring schreef:
diesel01 schreef:Overigens vond mijn automaat in de XC het heel normaal om met 1800rpm de berg op te gaan van Prutz naar Fiss(A), dat zijn de moment dat ik zelf schakel.
Dan ligt het aan de berg, de mijne deed het ook, op dezelfde klim :P
Bijna het hele stuk in z'n 2 gereden.
Wanneer was je in S-F-L?
Laatste week januari zaten wij in Fiss, de XC op vrijdag gehaald en zaterdag naar Oostenrijk gereden, heerlijk.
Dat is overigens een behoorlijke bult met een forse stijgingen, wel leuk om in het donker langs te knallen :)
Overigens zat ik tussen 2 en 3 maar mijn vrouw roept ook altijd dat ik als een maddog omhoog race, wat overigens best meevalt :wink:
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mjeuring
3rd Gear member
Berichten: 494
Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56

Wij zaten met de krokus in Serfaus, idd, leuke klim, maar steil? 10% http://www.salite.ch/fisser.asp?
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Wat een gedoe om met zo'n pih te rijden...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
fdr
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 08.05.2013 - 19:50

Over gedoe gesproken....... Zijn er nog toekomstige rijders die alsnog rijbewijs E moeten halen om met de caravan te mogen rijden? De PIH is fors zwaarder. Met mijn combinatie ga ik over 3.500 kg, waardoor rijbewijs B niet meer voldoende is. Derhalve weer gestart met "rijles". Vanwege de kleinere kofferbak en omdat ik nu toch E nodig heb, gelijk het toegestane gewicht van de caravan verhoogd. Hierdoor heb ik 200 kg meer laadvermogen. Vanwege rijbewijs B was de caravan toegelaten met een lager gewicht dan mogelijk was.
Volvo V60 D6 PIH
edv60h
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32

Ik kwam er vandaag achter dat de v60pih behoorlijk gevoelig is voor te weinig massa op de aanhanger. De V60pih geeft dan direct een storing weer op het dashboard en tevens functioneerde de knipperlichten in combinatie met het remlicht niet goed. Veel te snel knipperen.
Opvallend was dat op een andere auto de verlichting van de aanhanger perfect functioneerde!
Ik ben op onderzoek uitgegaan en ik kwam erachter dat een aantal stekkerverbindingen sporen van oxidatie / roest vertoonden. Ik heb dit schoongemaakt en daarna functioneerde de verlichting weer naar behoren en geen meldingen meer op het dashboard.
Dus heb je problemen met de verlichting en krijg je allerlei storingen, zoek het dan niet meteen in de v60pih als de aanhanger het achter een andere auto wel goed deed.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”