V60-PIH-D6 - Wie heeft het laagste verbruik

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

vaudi schreef: Vanavond op weg naar huis.
Drukke snelwegen, ca 75km kon 105 - af en toe 110 rijden.
Binnendoor 25km met 80km wegen en dorpjes.
Vertrok met lege accu (geen blauw blokje meer)
Volgens boardcomputer: 4,6 ltr op 100 km.
Het kan dus echt wel zuinig, maar dit was dus een rustige rit met heel mooi weer, dat scheelt uiteraard enorm.

Wind tegen scheelt ook enorm, maar overall 5,0 halen is in de zomer in NL best goed mogelijk.
Bij de klanten kan ik heel vaak gratis laden, dus dat scheelt echt in de brandstofkosten.
Dus zonder stroom 4,6? Dat klinkt wel heel netjes!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

4wielen schreef: ...

Dus zonder stroom 4,6? Dat klinkt wel heel netjes!
Ja klopt dat is echt heel netjes en dat komt omdat ik de hybride dan ook goed uitbuit.
Dus incl. voorzichtige rijstijl en vooral proberen gelijkmatig te rijden. Dat houd in dat bij druk verkeer je in de rechterstrook vloeiender kunt doorrijden.
Soms is links heel onrustig met hard optrekken en fel remwerk terwijl de vrachtauto's en het verkeer rechts regelmatig rijdend haast nog vlotter vooruitkomen dan links.

Opmerking. 17/4/18 was de temperatuur en de overige omstandigheden zeer gunstig en er was weinig wind die ik zeker niet tegen had.
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

Als je onder dat soort omstandigheden op de rechter strook in de slipstream van de vrachtwagens rijdt, dan gaat 'ie wel heel zuinig rijden ja, maar of dat representatief is voor het gemiddelde verbruik van deze auto? Als je de hybride goed uitbuit, impliceert dat dat je dus wel stroom verbruikt, deze stand is er toch juist voor om de boordcomputer de meest optimale verhouding tussen stroom/diesel te laten bepalen. De vraag is dus of je in dit geval ook echt 0% stroom hebt gebruikt.

Mijn rijstijl is ook anticiperend, rustig optrekken, wanneer ik in de verte al een stoplicht zie, dan laat ik het gas al ruim van te voren los (de auto rolt echt heel lang uit).
Bij voorkeur in de PURE stand. dan remt hij niet op de motor af en is er behalve de banden nauwelijks weerstand.
Ik rijdt grotendeels op ACC en regel zoveel mogelijk zelf de momenten wanneer ik op PURE of diesel rijdt, probeer stroom te sparen voor de ritjes waarvan ik weet dat deze binnendoor zijn en dus meer diesel verbruiken.
Kortom, zonder achter vrachtwagens te gaan hangen, kan ik er i.c.m. stroom niet veel meer uitslepen dan 4.0 l/100 km.
Dan rijdt ik van de 64km wel 15km op PURE en zonder airco, dus 50 km snelweg bij 120 km/h op de CC.
Op de snelweg geeft de boordcomputer bij constante snelheid 1:18 aan (5,6 l /100 km)
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Blijft interessant. Mijn D5 rijdt bij redelijk constante snelheid op provinciale- en snelwegen behoorlijk zuinig. Zodra ik echter de stad inga, zie je het verbruik flink toenemen. Staat hij bijvoorbeeld op 5,7L/100km met 300 km gereden, dan kan hij na 15 kilometer in de stad met stoplichten zo op 5,9L/100km staan. De boordcomputer geeft dan ook waardes aan rond de 20/30L per 100km (bij optrekken). Ga ik echter de snelweg weer op, dan kan hij ook zo weer teruggaan naar 5,7L/100km. Gemiddeld rijd ik (gemeten aan de pomp) 1:16/17 wat best zuinig is. Mijn aanname zou dus zijn dat als je de D5 alleen op de snelweg gebruikt, deze toch echt 1:19/20 zou moeten kunnen halen (zonder stroom). Ik lees hier verschillende verhalen, maar ik denk dat het ook erg ligt aan je rijstijl. Volgens mij sta ik wel in de top 10 zuinige rijders met mijn specifieke motor. Wat ik overigens niet snap, want ik ben toch echt geen slak op de weg! Maar goed, de enige manier om erachter te komen is het zelf te testen. En dan heeft het ook weer tijd nodig, want mijn auto reed het eerste jaar 1:15/16 en is daarna gestabiliseerd op 1:16/17. Geen idee hoe dat kan.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

Mijn vorige 2.4 D5 (S60) deed gemiddeld 1:15,4 (aan de pomp gemeten over 5 jaar gebruik).
80% snelweg, 10% 80km en 10% dorp.
Model was nog net zonder roetfilter en eco getuned.
Rijstijl gelijk aan hoe ik nu rijd, rustig en anticiperend.

In de V60 ligt een vergelijkbare motor, maar heeft wel een roetfilter en is 300kg zwaarder.
In dat opzicht vind ik het verbruik dus nog wel meevallen, zonder elektrisch te rijden zou ik waarschijnlijk op 1:16 uitkomen.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

arnold_w schreef: Als je onder dat soort omstandigheden op de rechter strook in de slipstream van de vrachtwagens rijdt, dan gaat 'ie wel heel zuinig rijden ja, maar of dat representatief is voor het gemiddelde verbruik van deze auto? Als je de hybride goed uitbuit, impliceert dat dat je dus wel stroom verbruikt, deze stand is er toch juist voor om de boordcomputer de meest optimale verhouding tussen stroom/diesel te laten bepalen. De vraag is dus of je in dit geval ook echt 0% stroom hebt gebruikt.

Mijn rijstijl is ook anticiperend, rustig optrekken, wanneer ik in de verte al een stoplicht zie, dan laat ik het gas al ruim van te voren los (de auto rolt echt heel lang uit).
Bij voorkeur in de PURE stand. dan remt hij niet op de motor af en is er behalve de banden nauwelijks weerstand.
Ik rijdt grotendeels op ACC en regel zoveel mogelijk zelf de momenten wanneer ik op PURE of diesel rijdt, probeer stroom te sparen voor de ritjes waarvan ik weet dat deze binnendoor zijn en dus meer diesel verbruiken.
Kortom, zonder achter vrachtwagens te gaan hangen, kan ik er i.c.m. stroom niet veel meer uitslepen dan 4.0 l/100 km.
Dan rijdt ik van de 64km wel 15km op PURE en zonder airco, dus 50 km snelweg bij 120 km/h op de CC.
Op de snelweg geeft de boordcomputer bij constante snelheid 1:18 aan (5,6 l /100 km)
Dat van tussen de vrachtwagens is bij echt druk verkeer, zeg maar bij files en een beetje sukkelen tussen de 50 en de 80 op de snelweg.
Zodra het verkeer weer los is tik ik zeker de 120 aan en is er van slipstreamen zeker geen sprake.

Voor vertrek was de accu niet opgeladen en waren alle streepjes weg. Dan krijg je de auto niet eens meer in Pure.
Maar met afremmen en tussendoor wordt de accu op een minimum van 1 blauw blokje gehouden. Elke keer met optrekken maak je gebruik van de energie die tijdens remmen vrijkomt.
Daardooro kun onder dit soort omstandigheden met de hybride D6 denk ik wel 10% minder diesel verbruiken.

Voor de rest is er anticiperend gereden. Min of meer conform de hierboven omschreven rijstijl.

De ACC kan voor meer wisselingen zorgen en veroorzaakt een iets hoger gebruik is mijn ervaring.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

arnold_w schreef: Mijn vorige 2.4 D5 (S60) deed gemiddeld 1:15,4 (aan de pomp gemeten over 5 jaar gebruik).
80% snelweg, 10% 80km en 10% dorp.
Model was nog net zonder roetfilter en eco getuned.
Rijstijl gelijk aan hoe ik nu rijd, rustig en anticiperend.

In de V60 ligt een vergelijkbare motor, maar heeft wel een roetfilter en is 300kg zwaarder.
In dat opzicht vind ik het verbruik dus nog wel meevallen, zonder elektrisch te rijden zou ik waarschijnlijk op 1:16 uitkomen.
Mijn D5 is met roetfilter en zou dus een stuk meer moeten verbruiken dan jouw vorige auto. Vandaar dat ik denk dat ik de D6 een stuk zuiniger kan rijden, maar misschien heb ik wel een mazzeltje met mijn huidige auto...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

4wielen schreef:
Henielma schreef: Conclusie is dat er 40% minder diesel verbruik is in mijn situatie ondanks de zwaardere auto.
Die conclusie heeft alleen zin als je erbij betrekt hoeveel stroom je hebt verbruikt.
Inderdaad daarom is het jammer dat je niet mijn hele post geciteerd hebt. Daar staat namelijk onderstaande informatie over het aantal malen laden per week:

V50 D5
Gemeten over 207000 km 6,71 l/100 km en dit geeft volgens Spiritmonitor 177 gram/km CO2

V60 D6
Gemeten over 32000 km 4,02 l/100 km en dit geeft volgens Spiritmonitor 106 gram/km CO2

In beide gevallen is het woonwerk verkeer 88 km en met de PIH laad ik de accu ongeveer 6 maal per week.
Ongeveer 4 a 5 kkm vakantie verkeer is bij ons gebruikelijk per jaar.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

Afgelopen anderhalve week mijn record verbroken op hetzelfde traject, alleen een paar extra elektrische km's gehad in de buurt.
Gemiddeld kwam ik na het tanken uit op 1:257.
Hiervan zijn 300km elektrisch gereden en 700km op diesel.
Gemiddelde snelheid 71 km/h (dat is maar 3 minder dan ik normaal doe)

Ik heb wel geprobeerd wat zuiniger te rijden, op de snelweg met 115 tot 120 op ACC ipv 130 en de airco zo veel mogelijk uit.

Per enkele rit van en naar het werk met 64km deed ik volgens de app 2,4 l (3,8 l/100 km), 4,4 kWh en 1,2 kWh regeneratie.
1:26 dus voor woon/werk verkeer.
Dat was gemiddeld het dagelijkse beeld, zowel heen als terug.
Het weer was natuurlijk optimaal, tussen de 15 en 25 graden en weinig wind.

Vanmorgen weer wat vlotter gereden, 130 op de snelweg, veel wind en 8 graden, dan haal je net de 1:20
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

De auto is uitgelezen op het werkelijk gereden aantal km's op diesel.
Werkelijk verbruik op diesel is 7,6 l/100km (1 op 13)
Gebruik diesel gecombineerd (stroom en diesel samen) 3,6 l/100km (1 op 27) (en stijgend :( )

Hallo arnold_w, Henielma, 4wielen, vaudi en anderen.
Ik ben benieuwd wie er op spritmonitor zitten en wie op spiritmonitor, ik hou mijn dagelijks drankgebruik namelijk niet bij O-)

Interessant verhaal.
Mijn kinderen beschuldigen mij ervan dat ik als een dweil rij, zeg maar zoals vaudi het beschrijft.
En dat terwijl de cc altijd op 136-138 staat waar het kan en ik bij het ritsen doorga tot het laatste zipje van de rits.
Aan de andere kant: in de file en de bebouwde kom altijd op stroom en op de snelweg in de 6 geschakeld omdat 'ie anders stiekum stroom verbruikt.

Ik laat de km's op diesel bij elke beurt uitlezen zodat ik weet wat er werkelijk doorheen gaat.
Maar ja, wat is werkelijk verbruik: het uitlezen?, de volvo app?, spritmonitor?

Laat even weten wie jullie zijn op spritmonitor, dat is volgens mij de beste manier om te kunnen vergelijken.

En PS
Ik heb op advies van vaudi 225/50R17 banden laten monteren. Het spoort perfect en ik hoop dat het ook verbruik scheelt.
Laatst gewijzigd door HeinvdW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

@Hein,
Ik zit niet op spritmonitort.
Zal nog eens bij de garage vragen om mijn werkelijk aantal dieselkm's uit te lezen.
Ooit gevraagd, maar ze wisten dat toen niet.
Weet iemand het software block waar ze de diesel km's kunnen aflezen?
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Voilá
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Nice, goed om ook al die modules zo te zien!
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

1,3 l/100 km - 2014 - 46450 km Pipo44 (44km woon-werk, 2x per dag laden)
1,5 l/100 km - 2015 - 25034 km Broek bijgewerkt 27 sept. 2015
1,8 l/100 km - 2014 - 14487 km Poni
2,1 l/100 km - 2015 - 20097 km SRI (XC90)
2,2 l/100 km - 2014 - 37652 km volvosan
2,2 l/100km - 2013 - 9789 km TimV 56km per dag 1 x laden
2,4 l/100 km - 2015 - 71250 km Millimetervreter
2,6 l/100 km - 2013 - 70507 km Rovo (op basis van werkelijke getankte liters)
2,6 l/100 km - 2013 - 35056 km Jeroen
2,6 l/100 km - 2013 - 25700 km pih60
2,6 l/100 km - 2014 - 1295 km Marelli
2,6 l/100 km - 2014 - 37000 km co2clean (mijn vader zijn auto)
2,7 l/100 km - 2014 - 71773 km V60_PHEV
2,7 l/100 km - 2014 - 28119 km Theking
2,8 l/100 km - 2014 - 90796 km Goukcher
3,0 l/100 km - 2014 - 88703 km Marc van Os
3,1 l/100 km - 2013 - 83050 km Paul
3,1 l/100 km - 2013 - 37914 km Autowina, werkelijk getankte liters, volgens VOC 2,4l
3,2 l/100 km - 2013 - 22000 km RichieB
3,2 l/100 km - 2014 - 9429 km knakworst
3,2 l/100 km - 2014 - 1000 km TMacD (heb em na 6,300 km gereset)
3,3 l/100 km - 2014 - 46.000 km Kokus
3,3 l/100 km - 2014 - 7250 km Vaudi
3,4 l/100 km - 2014 - 27961 km Robin (Nutcaze)
3,4 l/100 km - 2014 - 13354 km Vonkenvolvo
3,5 l/100 km - 2014 - 1721 km R.Bijl
3,5 l/100 km - 2015 - 9938 km pdreissen
3,6 l/100 km - 2013 - 81500 km RoaldH
3,6 l/100 km - 2013 - 35127 km Dennis
3,6 l/100 km - 2013 - 18264 km Zoefje
3,6 l/100 km - 2014 - 12523 km CasperV60PIH
3,6 l/100 km - 2013 - 60.000 km Hein
3,7 l/100 km - 2014 - 9000 km sandershortie
4,0 l/100 km - 2015 - 10449 km Sayin (werkelijke liters, volgens VOC 3,5l)
4,0 l/100 km - 2014 - 22000 km Hans 98
4,0 l/100 km - 2013 - 49420 km badi
4,0 l/100 km - 2014 - 10300 km Jolle
4,4 l/100 km - 2013 - 21802 km hupje
4,4 l/100 km - 2013 - 73184 km Theking
4,5 l/100 km - 2014 - 32105 km IV39 (4 x pw 100 km ww enkele reis, op beide locaties laden)
4,5 l/100 km - 2014 - 4118 km Rappe Henderik
4,6 l/100 km - 2015 - 16000 km J.vanderloo (Dagelijks min 85km snelweg enkele reis. Thuis en op werk laden.)
4,8 l/100 km - 2013 - 27.000 km ptimmermans
4,9 l/100 km - 2014 - 9519 km Dr. Schupp
5,0 l/100 km - 2013 - 1000 km EV70S
5,2 l/100 km - 2014 - 10.000 km Alexmem
5,4 l/100 km - 2014 - 264.000 km - rsnhakan
5,4 l/100 km - 2013 - 33800 km Autozoeker
5,5 l/100 km - 2014 - 3954 km rtino
5,7 l/100 km - 2013 - 17666 km pvdg
5,9 l/100 km - 2014 - 9500 km Durden
6,1 l/100 km - 2014 - 5100 km Hueting
6,2 l/100 km - 2014 - 1000 km Bliepje
6,3 l/100 km - 2014 - 24632 km IkeV70
6,3 l/100 km - 2014 - 28421 km @je
6,4 l/100 km - 2014 - 2200 km Kissyfur (nooit laden)
7,6 l/100 km - 2014 - 493 km FjodJont
8,2 l/100 km - 2014 - 198.000 km jvov60 (maximaal 1x laden per dag, lange afstanden met 140+ km/u)

In deze net geen 10000 km ( eigenaar sinds eind december 2017) zit een wintervakantie in van 1900km met een verbruik toen van 5,5l/100km niet mogelijk om te laden op vakantie.
Laatst gewijzigd door TimV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

En weer een stukje zuiniger gaan rijden, 1:27,8 (volgens de tankbeurt, boordcomputer gaf 1:29 aan, dus zit er niet zover naast)
Zelfde ritten, paar prive ritjes op stroom in de buurt, maar wel braaf 100 op de snelweg en iets langer door kunnen rijden op stroom.
DaRunna
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 24.10.2008 - 14:36

Sinds ik hem heb: 3,3l/100km
4000km gereden
Laatst gewijzigd door DaRunna op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D6 Twin Engine R-Design...
C30 1.6D Sport, Businessline, Bodykit, Dubbele T5 uitlaten...
Gebruikersavatar
Montalbano
3rd Gear member
Berichten: 305
Lid geworden op: 21.06.2013 - 13:56

1,3 l/100 km - 2014 - 46450 km Pipo44 (44km woon-werk, 2x per dag laden)
1,5 l/100 km - 2015 - 25034 km Broek bijgewerkt 27 sept. 2015
1,8 l/100 km - 2014 - 14487 km Poni
2,1 l/100 km - 2015 - 20097 km SRI (XC90)
2,2 l/100 km - 2014 - 37652 km volvosan
2,2 l/100km - 2013 - 9789 km TimV 56km per dag 1 x laden
2,4 l/100 km - 2015 - 71250 km Millimetervreter
2,6 l/100 km - 2013 - 70507 km Rovo (op basis van werkelijke getankte liters)
2,6 l/100 km - 2013 - 35056 km Jeroen
2,6 l/100 km - 2013 - 25700 km pih60
2,6 l/100 km - 2014 - 1295 km Marelli
2,6 l/100 km - 2014 - 37000 km co2clean (mijn vader zijn auto)
2,7 l/100 km - 2014 - 71773 km V60_PHEV
2,7 l/100 km - 2014 - 28119 km Theking
2,8 l/100 km - 2014 - 90796 km Goukcher
3,0 l/100 km - 2014 - 88703 km Marc van Os
3,1 l/100 km - 2013 - 83050 km Paul
3,1 l/100 km - 2013 - 37914 km Autowina, werkelijk getankte liters, volgens VOC 2,4l
3,2 l/100 km - 2013 - 22000 km RichieB
3,2 l/100 km - 2014 - 9429 km knakworst
3,2 l/100 km - 2014 - 1000 km TMacD (heb em na 6,300 km gereset)
3,3 l/100 km - 2014 - 46.000 km Kokus
3,3 l/100 km - 2014 - 7250 km Vaudi
3,4 l/100 km - 2014 - 27961 km Robin (Nutcaze)
3,4 l/100 km - 2014 - 13354 km Vonkenvolvo
3,5 l/100 km - 2014 - 1721 km R.Bijl
3,5 l/100 km - 2015 - 9938 km pdreissen
3,6 l/100 km - 2013 - 81500 km RoaldH
3,6 l/100 km - 2013 - 35127 km Dennis
3,6 l/100 km - 2013 - 18264 km Zoefje
3,6 l/100 km - 2014 - 12523 km CasperV60PIH
3,6 l/100 km - 2013 - 60.000 km Hein
3,7 l/100 km - 2014 - 9000 km sandershortie
4,0 l/100 km - 2015 - 10449 km Sayin (werkelijke liters, volgens VOC 3,5l)
4,0 l/100 km - 2014 - 22000 km Hans 98
4,0 l/100 km - 2013 - 49420 km badi
4,0 l/100 km - 2014 - 10300 km Jolle
4,4 l/100 km - 2013 - 21802 km hupje
4,4 l/100 km - 2013 - 73184 km Theking
4,5 l/100 km - 2014 - 32105 km IV39 (4 x pw 100 km ww enkele reis, op beide locaties laden)
4,5 l/100 km - 2014 - 4118 km Rappe Henderik
4,6 l/100 km - 2015 - 16000 km J.vanderloo (Dagelijks min 85km snelweg enkele reis. Thuis en op werk laden.)
4,8 l/100 km - 2013 - 27.000 km ptimmermans
4,9 l/100 km - 2014 - 9519 km Dr. Schupp
5,0 l/100 km - 2013 - 1000 km EV70S
5,1 l/100 km - 2013 - 122.300 km Montalbano
5,2 l/100 km - 2014 - 10.000 km Alexmem
5,4 l/100 km - 2014 - 264.000 km - rsnhakan
5,4 l/100 km - 2013 - 33800 km Autozoeker
5,5 l/100 km - 2014 - 3954 km rtino
5,7 l/100 km - 2013 - 17666 km pvdg
5,9 l/100 km - 2014 - 9500 km Durden
6,1 l/100 km - 2014 - 5100 km Hueting
6,2 l/100 km - 2014 - 1000 km Bliepje
6,3 l/100 km - 2014 - 24632 km IkeV70
6,3 l/100 km - 2014 - 28421 km @je
6,4 l/100 km - 2014 - 2200 km Kissyfur (nooit laden)
7,6 l/100 km - 2014 - 493 km FjodJont
8,2 l/100 km - 2014 - 198.000 km jvov60 (maximaal 1x laden per dag, lange afstanden met 140+ km/u)
V60 D6 my2014 - V60 T4 R-design my2018 -- XC40 P8 (in bestelling)
TimV
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 21.12.2017 - 05:27

1,3 l/100 km - 2014 - 46450 km Pipo44 (44km woon-werk, 2x per dag laden)
1,5 l/100 km - 2015 - 25034 km Broek bijgewerkt 27 sept. 2015
1,8 l/100km - 2013 - 20000 km TimV 56km per dag 1 x laden
1,8 l/100 km - 2014 - 14487 km Poni
2,1 l/100 km - 2015 - 20097 km SRI (XC90)
2,2 l/100 km - 2014 - 37652 km volvosan
2,4 l/100 km - 2015 - 71250 km Millimetervreter
2,6 l/100 km - 2013 - 70507 km Rovo (op basis van werkelijke getankte liters)
2,6 l/100 km - 2013 - 35056 km Jeroen
2,6 l/100 km - 2013 - 25700 km pih60
2,6 l/100 km - 2014 - 1295 km Marelli
2,6 l/100 km - 2014 - 37000 km co2clean (mijn vader zijn auto)
2,7 l/100 km - 2014 - 71773 km V60_PHEV
2,7 l/100 km - 2014 - 28119 km Theking
2,8 l/100 km - 2014 - 90796 km Goukcher
3,0 l/100 km - 2014 - 88703 km Marc van Os
3,1 l/100 km - 2013 - 83050 km Paul
3,1 l/100 km - 2013 - 37914 km Autowina, werkelijk getankte liters, volgens VOC 2,4l
3,2 l/100 km - 2013 - 22000 km RichieB
3,2 l/100 km - 2014 - 9429 km knakworst
3,2 l/100 km - 2014 - 1000 km TMacD (heb em na 6,300 km gereset)
3,3 l/100 km - 2014 - 46.000 km Kokus
3,3 l/100 km - 2014 - 7250 km Vaudi
3,3 l/100km - .......... - 4000 km DaRunna
3,4 l/100 km - 2014 - 27961 km Robin (Nutcaze)
3,4 l/100 km - 2014 - 13354 km Vonkenvolvo
3,5 l/100 km - 2014 - 1721 km R.Bijl
3,5 l/100 km - 2015 - 9938 km pdreissen
3,6 l/100 km - 2013 - 81500 km RoaldH
3,6 l/100 km - 2013 - 35127 km Dennis
3,6 l/100 km - 2013 - 18264 km Zoefje
3,6 l/100 km - 2014 - 12523 km CasperV60PIH
3,6 l/100 km - 2013 - 60.000 km Hein
3,7 l/100 km - 2014 - 9000 km sandershortie
4,0 l/100 km - 2015 - 10449 km Sayin (werkelijke liters, volgens VOC 3,5l)
4,0 l/100 km - 2014 - 22000 km Hans 98
4,0 l/100 km - 2013 - 49420 km badi
4,0 l/100 km - 2014 - 10300 km Jolle
4,4 l/100 km - 2013 - 21802 km hupje
4,4 l/100 km - 2013 - 73184 km Theking
4,5 l/100 km - 2014 - 32105 km IV39 (4 x pw 100 km ww enkele reis, op beide locaties laden)
4,5 l/100 km - 2014 - 4118 km Rappe Henderik
4,6 l/100 km - 2015 - 16000 km J.vanderloo (Dagelijks min 85km snelweg enkele reis. Thuis en op werk laden.)
4,8 l/100 km - 2013 - 27.000 km ptimmermans
4,9 l/100 km - 2014 - 9519 km Dr. Schupp
5,0 l/100 km - 2013 - 1000 km EV70S
5,1 l/100 km - 2013 - 122.300 km Montalbano
5,2 l/100 km - 2014 - 10.000 km Alexmem
5,4 l/100 km - 2014 - 264.000 km - rsnhakan
5,4 l/100 km - 2013 - 33800 km Autozoeker
5,5 l/100 km - 2014 - 3954 km rtino
5,7 l/100 km - 2013 - 17666 km pvdg
5,9 l/100 km - 2014 - 9500 km Durden
6,1 l/100 km - 2014 - 5100 km Hueting
6,2 l/100 km - 2014 - 1000 km Bliepje
6,3 l/100 km - 2014 - 24632 km IkeV70
6,3 l/100 km - 2014 - 28421 km @je
6,4 l/100 km - 2014 - 2200 km Kissyfur (nooit laden)
7,6 l/100 km - 2014 - 493 km FjodJont
8,2 l/100 km - 2014 - 198.000 km jvov60 (maximaal 1x laden per dag, lange afstanden met 140+ km/u)
Laatst gewijzigd door TimV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
arnold_w
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
Locatie: Gelderland

Ik heb weer eens een testje gedaan, afgelopen week ben ik anders gaan rijden dan ik normaal doe, om te kijken welke invloed dat heeft op het verbruik.
De eerste 13 km binnendoor altijd op PURE gereden, de laatste 3,5 km ook en op de snelweg op SAVE, waar ik doorgaans 120-130 rijd.
Op de terugweg vise versa. Per dag dus ca 33 km op stroom en 95 km op diesel.
Ik kom dan na een week op ca 1:22,9 uit.

Nu heb ik een volle tank (1 hele week) de eerste 6,5 km op PURE gereden en zet 'm daarna op POWER en de laatste 3,5 km weer op PURE. Op de terugweg weer hetzelfde.
Het prettige is dat de auto veel vlotter reageert op het gas en het wat sportiever rijdt dan in de SAVE mode.
Totaal dus 20 km op stroom en 108 km op diesel.
Wat me aan mijn rijdgedrag dan wel opvalt is dat je ook vlotter gaat rijden als je voelt dat je meer power hebt. Je bent toch sneller geneigd net even iets harder te rijden en vlotter op te trekken.
Maar het meest verrassende vond ik het verbruik na een week zo rijden. Ik kom nu uit op 1:22,6

Aangezien de auto op iets hogere toeren gaat draaien, sneller terugschakelt en vlotter optrekt, zou je verwachten dat het verbruik aanzienlijk toeneemt, maar dat lijkt dus niet het geval.
Het deel aan elektriciteit dat ik niet op PURE rijd (ca 13km) is nu beschikbaar voor acceleratie, de achterwielen gaan meedoen bij de geringste versnelling en dat kost natuurlijk minder brandstof dan dat de dieselmotor dit alleen voor z'n rekening moet nemen. Bovendien hoeft in de SAVE mode (waar ik normaliter op de snelweg mee rijd) de accu niet op 20 km te worden houden, dat is de stand waarop ik overschakel als ik van binnendoor naar de snelweg ga en nodig heb om het laatste stuk van 13 km naar huis te rijden.

In POWER mode zal er altijd tot 10km aan resterende elektrische km's worden bijgeladen, maar daar komt hij net niet aan toe.
Zodra ik op de terugweg weer van de snelweg ga, springt hij net van 15 naar 10 en daarmee kan ik het laatste stuk makkelijk tot huis rijden (6,5 km)
Op de heen en terugweg verbruikt hij op de snelweg dus ca 10km aan stroom ( ca 2 kWh) ter ondersteuning bij het optrekken, maar hoeft op mijn traject dus niet bij te laden, omdat hij nooit onder de 10-15 km komt.

Kortom, ik rijd voortaan lekker in de POWER mode wanneer op de snelweg.
Overigens gemerkt dat het geen drol uitmaakt in verbruik, wanneer je op de snelweg bij constante snelheid (120 km/h) in SAVE, POWER of AWD rijdt.
Op de cruise control 120 gaan rijden, verbruik 1:19, geschakeld tussen de verschillende modi, maar verbruik bleef hetzelfde.
Maar wanneer je het direct nodig hebt ben je wel sneller weg en komen de achterwielen erbij.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

arnold_w schreef:Kortom, ik rijd voortaan lekker in de POWER mode wanneer op de snelweg.
Overigens gemerkt dat het geen drol uitmaakt in verbruik, wanneer je op de snelweg bij constante snelheid (120 km/h) in SAVE, POWER of AWD rijdt.
Op de cruise control 120 gaan rijden, verbruik 1:19, geschakeld tussen de verschillende modi, maar verbruik bleef hetzelfde.
Maar wanneer je het direct nodig hebt ben je wel sneller weg en komen de achterwielen erbij.
Dat viel me ook al op. Rij daarom liever in AWD of POWER ipv SAVE.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”