PIH Tips Topic

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Dat is niet afhankelijk van updates. Je kunt in pure gewoon de airco met de hand aanzetten.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

IkeV70 schreef: Dat is niet afhankelijk van updates. Je kunt in pure gewoon de airco met de hand aanzetten.
De airco aan en uit zetten is wat anders dan eco-klimaat en auto-klimaat. De auto regelt de ventilatie zelf in deze standen. Daarom zeg ik ook druk eens op de AUTO knop in de Pure modus. Dan zul je zien dat deze op auto-klimaat springt. Maar als je weer eco-klimaat wilt, kun je nogmaals op de AUTO knop drukken. Dan wordt de airco automatisch uitgeschakeld maar wordt de ventilatie nog wel automatisch geregeld. Wij hebben de airco altijd op automatisch. Om eco-klimaat te activeren had je in het begin maar één mogelijkheid en dat was van hybrid naar pure wisselen. Nu kun je in pure met een druk op de AUTO knop deze stand weer activeren.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ja, Auto stand kun je ook gewoon inschakelen tijdens pure. En ook de ventilator snelheid en recirculatie. Je kunt alle klimaatfuncties met de hand bedienen in pure mode.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Je begrijpt mij nog steeds niet. ;)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat wordt dan nog een keer uitleggen, het is niet anders :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

is het verschil tussen eco klimaat en "gewoon" niet alleen dat bij eco de airco niet meedoet ?
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ventilator draait volgens mij ook minder hard.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

zou kunnen il zet de ecc meteen weer op auto als ik pure selecteer, het moet wel leuk blijven toch
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

  • Voor de stoplichten in D altijd de rem goed intrappen, anders gaat de auto tegen de rem indrukken, dat kost energie. Dat is te zien in de performance stand van de Dash, terwijl de CC uit staat. Dan zie je nl de power meter.
  • De PIH gebruikt best wel veel stroom als hij stil staat in D. Ik zet heb daarom voor de verkeerslichten meestal in N.
  • je kunt de pre-conditioning ook kunt gebruiken om je auto vooraf te koelen. Het accupakket wordt dan ook gekoeld en dat is beter voor het rendement.
  • Wegrijden met de stekker er nog in? Startknop 7 seconden ingedrukt houden en off you go.
  • Heb je een auto met adaptief cruise control en sta je als eerste stil bij een stoplicht? Rempedaal goed indrukken en je snelheid instellen/op de resume knop drukken. Dan blijft de auto stil staan en kun je het rempedaal loslaten.
  • Heb je een auto met ACC (adaptief cruise) en sta je langer dan 3 seconden stil? Als je tegenligger vertrekt hoef je zelf geen gas te geven maar kun je op de resume knop drukken. Zo ben je "verlost" van beide pedalen en kun je in principe met 1 druk op de knop ACC hervatten.
  • Preconditioning is handmatig te starten via de sleutel. 5 seconden lang op het "approach verlichting" knopje drukken.
  • Druk tijdens achteruitrijden het L of R knopje van de spiegelverstelling in om de betreffende spiegel omlaag naar de stoeprand te richten.
  • Druk tijdens rijden het L en R knopje van de spiegelverstelling in om beide spiegels in te klappen.
  • Als je sleutel PCC heeft (personal car comm.) en je auto buiten bereik is, kun je toch nog op het "i" knopje drukken om te kijken welke knop je voor het laatst hebt gebruikt. Stel je hebt hem ontgrendeld, maar bent hem weer vergeten te vergrendelen. En als de auto zich buiten die zoveel meter bevindt (kan dus geen contact maken), zal er alleen één lampje branden bij het knopje dat je voor het laatst hebt gebruikt.
  • Wisten jullie dat als je ACC gebruikt en stil staat achter je tegenligger, je je gordel af doet, ACC geannuleerd wordt en de handrem automatisch wordt ingeschakeld? Als je je gordel om hebt en de deur van de bestuurder opent, wordt ACC ook gedeactiveerd en de handrem wordt dan ingeschakeld.
  • Volgens mij is dit afhankelijk van welke update op je auto is geïnstalleerd, maar in de Pure modus kun je met de AUTO knop eco-klimaat aan en uit zetten. Dus je hoeft niet steeds te switchen tussen hybrid en pure om voor eco-klimaat of auto-klimaat te kiezen.
  • Voor auto's met ACC: door ACC in te schakelen en na het inschakelen de ACC knop nog 3 seconden inhouden om "normaal" cruise control in te schakelen. Hiermee schakel je de radar uit en werkt de cruise control zoals je het altijd al gewend bent.
  • Als je elektrisch rijdt en met de resume knop van de cruise control versnelt, zorgt de auto ervoor dat hij zo veel mogelijk elektrisch versnelt. Alleen bij snelheden boven 110-115 heb je kans dat hij de motor inschakelt.
  • Als je keyless drive hebt, probeer je sleutel dan niet bij je telefoon te houden. Bij mij willen de deuren dan niet open. Zal waarschijnlijk iets met het signaal te maken hebben dat beide apparaten afgeven.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Zeg @rsnhakan, die laatste tip over dat de CC altijd probeert electrisch te blijven rijden bij resume, hoe weet je dat? Heb je dat proefondervindelijk ontdekt of heb je dat ergens gelezen of gehoord? Ik vraag me nl al een tijdje af of de CC rekening houdt met het driehoekje aan de rechterkant. Ik merk af en toe dat de CC teveel gas geeft en de diesel wel aan laat slaan.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

IkeV70 schreef: Zeg @rsnhakan, die laatste tip over dat de CC altijd probeert electrisch te blijven rijden bij resume, hoe weet je dat? Heb je dat proefondervindelijk ontdekt of heb je dat ergens gelezen of gehoord? Ik vraag me nl al een tijdje af of de CC rekening houdt met het driehoekje aan de rechterkant. Ik merk af en toe dat de CC teveel gas geeft en de diesel wel aan laat slaan.
volgens mij houdt resume totaal geen rekening met het inschakelen van de diesel ik gebruik het om die reden juist vaak niet als ik in pure rijd
dirkjanw
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 18.06.2013 - 01:00

NielsPHEV schreef:
IkeV70 schreef: Zeg @rsnhakan, die laatste tip over dat de CC altijd probeert electrisch te blijven rijden bij resume, hoe weet je dat? Heb je dat proefondervindelijk ontdekt of heb je dat ergens gelezen of gehoord? Ik vraag me nl al een tijdje af of de CC rekening houdt met het driehoekje aan de rechterkant. Ik merk af en toe dat de CC teveel gas geeft en de diesel wel aan laat slaan.
volgens mij houdt resume totaal geen rekening met het inschakelen van de diesel ik gebruik het om die reden juist vaak niet als ik in pure rijd
Ik deel die observatie, al meer dan eens gehad dat ik een rit op alleen electra had gemaakt, tot ik per ongeluk resume gebruikte...
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

dirkjanw schreef:
NielsPHEV schreef:
IkeV70 schreef: Zeg @rsnhakan, die laatste tip over dat de CC altijd probeert electrisch te blijven rijden bij resume, hoe weet je dat? Heb je dat proefondervindelijk ontdekt of heb je dat ergens gelezen of gehoord? Ik vraag me nl al een tijdje af of de CC rekening houdt met het driehoekje aan de rechterkant. Ik merk af en toe dat de CC teveel gas geeft en de diesel wel aan laat slaan.
volgens mij houdt resume totaal geen rekening met het inschakelen van de diesel ik gebruik het om die reden juist vaak niet als ik in pure rijd
Ik deel die observatie, al meer dan eens gehad dat ik een rit op alleen electra had gemaakt, tot ik per ongeluk resume gebruikte...
om vervolgens @#$ te roepen toch..
dirkjanw
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 18.06.2013 - 01:00

NielsPHEV schreef:
dirkjanw schreef:
NielsPHEV schreef: volgens mij houdt resume totaal geen rekening met het inschakelen van de diesel ik gebruik het om die reden juist vaak niet als ik in pure rijd
Ik deel die observatie, al meer dan eens gehad dat ik een rit op alleen electra had gemaakt, tot ik per ongeluk resume gebruikte...
om vervolgens @#$ te roepen toch..
haha juist exact dat sentiment, een paar mooie krachttermen :D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Als ik zelf gas geef, betrap ik mij er wel eens op dat ik perongeluk de motor laat aanslaan. Als voorbeeld: cruise control staat ingesteld op 80, je moet afremmen voor een rotonde dus de cruise control wordt onderbroken, na de rotonde druk ik de resume knop in waardoor deze weer versnelt naar 80 km/h. Hierbij slaat de motor niet aan. Hoe harder je rijdt, des de groter de kans dat de motor aan kan slaan. Sinds de laatste beurt gebruik ik altijd de resume of + knop als ik wil versnellen.
Durden
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 25.04.2013 - 17:39

rsnhakan schreef: Door de pook in S te zetten maakt de motor geen gebruik van de 400V accu, maar alle andere stroomvreters zoals airco wel. Dat is de reden waarom je 400V accu langzaam leeg loopt.
Dit klopt volgens mij niet bij alle updateversies. Bij mij niet in ieder geval, in het performance thema is goed te zien dat in de S stand weldegelijk electrische power naar de achterwielen gaat....
V60 PIH MY14
Durden
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 25.04.2013 - 17:39

rsnhakan schreef: Om eco-klimaat te activeren had je in het begin maar één mogelijkheid en dat was van hybrid naar pure wisselen. Nu kun je in pure met een druk op de AUTO knop deze stand weer activeren.
Dit herken ik niet. Ik kon vanaf het begin (juli 2013) al de Auto klimaatstand activeren in de Pure stand. Ik heb nog niet de laatste update, is dat nu veranderd?
V60 PIH MY14
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Durden schreef:
rsnhakan schreef: Door de pook in S te zetten maakt de motor geen gebruik van de 400V accu, maar alle andere stroomvreters zoals airco wel. Dat is de reden waarom je 400V accu langzaam leeg loopt.
Dit klopt volgens mij niet bij alle updateversies. Bij mij niet in ieder geval, in het performance thema is goed te zien dat in de S stand weldegelijk electrische power naar de achterwielen gaat....
In AWD ook. Mogelijk ook in hybrid tijdens het schakelen (even ondersteuning van de electromotor om het schakelen soepeler te laten verlopen).
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Durden schreef:
rsnhakan schreef: Om eco-klimaat te activeren had je in het begin maar één mogelijkheid en dat was van hybrid naar pure wisselen. Nu kun je in pure met een druk op de AUTO knop deze stand weer activeren.
Dit herken ik niet. Ik kon vanaf het begin (juli 2013) al de Auto klimaatstand activeren in de Pure stand. Ik heb nog niet de laatste update, is dat nu veranderd?
Om te testen of het werkt: zet de auto in de Pure stand. Druk daarna op AUTO. Je zult zien dat auto-klimaat wordt geactiveerd. Om eco-klimaat weer te activeren, heb je nu de mogelijkheid om op de AUTO knop te drukken. Voorheen moest je schakelen tussen Hybrid en Pure, om eco-klimaat te krijgen. Volgens mij hangt het af van welke update(s) op je auto staat geïnstalleerd. Ik kwam er een paar maanden geleden achter, net na een bezoek aan de dealer waar dus een aantal updates waren uitgevoerd.

Vwb de S-stand, zie reactie van IkeV70.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

rsnhakan schreef: Door de pook in S te zetten maakt de motor geen gebruik van de 400V accu, maar alle andere stroomvreters zoals airco wel. Dat is de reden waarom je 400V accu langzaam leeg loopt.
Ik heb net eens geprobeerd. In S-stand wordt de electromotor wel gewoon gebruikt tijdens acceleratie vanaf stilstand/langzaam rijden. Deze tip klopt dus helaas niet helemaal.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”