Niet laden stekker bij <5km acculading

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
aristo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
Locatie: Zwolle

Kan ook zijn dat de laadkabel defect is.....de auto comuniceerd met het kastje en "vraagt" hoeveel ampère er geladen mag worden waarna de auto bepaald hoeveel er aan het net onttrokken wordt. Als dit proces niet helemaal goed werkt zou dit misschien problemen geven?
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Vanmorgen heeft de auto mij voor de eerste keer in de steek gelaten.
Lijkt op het probleem als in het onderwerp beschreven.
Gisteravond aan de stroom gezet (220V, CEE stekker) Accu was leeg.. Vanmorgen om 5:30 uur een alarmmelding op de app.
Om 6:00 uur bij de auto --> bijna geheel dood. Ontgrendelde ook niet meer. Lampje bij stekker brandde rood.
Goede reden om weer een keer op de fiets te gaan.
Om 10:00 uur is de Volvodealer langs gekomen, auto gestart op de "Booster"' .
Daarna naar de dealer om de auto uit te lezen.
-12V accu was niet meer in beste staat. --> vervangen
- fout meldingen over communicatie tijdens het laden in het logboek. Foutmeldingen gewist. Schijnt te betekenen dat het geen ernstige fouten zijn, anders blijven ze staan.
Naar de zaak gereden. Accu leeg gereden en weer aan de stroom (220V) gezet.
Hij laad nu wel goed op.
Hopelijk is het probleem met de accu verholpen, maar ik houd het voorlopig wel goed in de gaten.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

henkchroom schreef: Vanmorgen heeft de auto mij voor de eerste keer in de steek gelaten.
Lijkt op het probleem als in het onderwerp beschreven.
Gisteravond aan de stroom gezet (220V, CEE stekker) Accu was leeg.. Vanmorgen om 5:30 uur een alarmmelding op de app.
Om 6:00 uur bij de auto --> bijna geheel dood. Ontgrendelde ook niet meer. Lampje bij stekker brandde rood.
Goede reden om weer een keer op de fiets te gaan.
Om 10:00 uur is de Volvodealer langs gekomen, auto gestart op de "Booster"' .
Daarna naar de dealer om de auto uit te lezen.
-12V accu was niet meer in beste staat. --> vervangen
- fout meldingen over communicatie tijdens het laden in het logboek. Foutmeldingen gewist. Schijnt te betekenen dat het geen ernstige fouten zijn, anders blijven ze staan.
Naar de zaak gereden. Accu leeg gereden en weer aan de stroom (220V) gezet.
Hij laad nu wel goed op.
Hopelijk is het probleem met de accu verholpen, maar ik houd het voorlopig wel goed in de gaten.
Het zou inderdaad kunnen zijn dat een lege of zwakke 12v accu ervoor kan zorgen dat het laadproces niet goed gaat. Toen ik een probleem had met de noodaccu van VOC, trok die door de foutmeldingen de 12v accu leeg en was de 400v accu nog steeds niet (volledig) opgeladen. En ja, alleen met een booster kun je dan de auto starten. Het bijladen van de 12x accu is (behalve tijdens het rijden) alleen mogelijk tijdens het laadproces van de 400v accu. Dus langzamer laden (6A/8A) geeft de 12v accu meer kans om meer geladen te worden.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Hopelijk is het probleem met de accu verholpen, maar ik houd het voorlopig wel goed in de gaten.
Inmiddels al weer een keer of 5 de auto met een lege 400V accu aan de stekker gelegd en geen problemen gehad.
Waarschijnlijk ligt het niet opladen dus aan een slechte 12V accu.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

aristo schreef: Kan ook zijn dat de laadkabel defect is.....de auto comuniceerd met het kastje en "vraagt" hoeveel ampère er geladen mag worden waarna de auto bepaald hoeveel er aan het net onttrokken wordt. Als dit proces niet helemaal goed werkt zou dit misschien problemen geven?
Zorg ervoor dat je eerst het kastje in de 230V wandcontactdoos doet (zonder verlengsnoer)
Pas daarna in de Menneskes type2 connector in de auto pluggen.

Doe je het andersom, dan komt het wel eens voor dat het kastje de stroom niet doorgeeft aan de auto.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

12V accu is gewoon goed bij ons dus daar ligt het niet aan. Het probleem is na vervanging aircopomp niet weer voorgekomen.. ik houd het in de gaten.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Pil
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
Locatie: Eerbeek

Toch maar weer eens uitgetest. Accu volledig leeg gereden en met lagere stroomsterkte (stand 7,5 A) aam de 220v gelegd.
Dag later 0,0 geladen. Gelukkig nog voldoende spanning in de 12v accu om de motor wel te kunnen starten en na een verder nutteloos rondje van 6km de accu weer volledig op kunnen laden.
De nieuwe aircopomp die er bij mij in is gekomen 1 maand geleden heeft hier het probleem niet opgelost. En met lagere stroomsterkte laden helpt dus ook niet.
Volgende week di gaat hij naar de garage. Benieuwd of ze iets vinden.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Waarschijnlijk laadunit defect, maar is een duur grapje en ik weet niet zeker of het ook echt daaraan ligt.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

rsnhakan schreef: Waarschijnlijk laadunit defect, maar is een duur grapje en ik weet niet zeker of het ook echt daaraan ligt.
Dat lijkt mij ook de meest voor de hand liggende oorzaak.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Sinds paar dagen nu ook hier af en toe last van niet op willen laden. Ook nadat het blauwe vakje v.d. accu oplaadstand al weg is.
Gebeurde nu aan een laadpaal en aan de standaard succo lader. Eerst een tijdje normaal zodat de groene laad led knippert. Blijkbaar stopt het systeem na verloop van tijd maar met nog steeds niets erbij geladen. Wel liep de airco direct toen de stekker werd geplugd.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15366
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Die van ons heeft het nog een keer gedaan, als de accu te leeg is komt dit probleem blijkbaar af en toe voor.
PHEV60PHEV
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 26.03.2018 - 15:58

Ik heb het laatst ook een keer gehad bij een laadpaal. Toen begon de airco inderdaad meteen behoorlijk te blazen, maar is de auto niet gaan laden. Wellicht dat er stiekum toch beveiliging is aangebracht die voorkomt dat de auto laadt op moment dat deze teveel gekoeld moet worden.
Ze kunnen in theorie OTA update sturen als je oncall, SOS functionaliteit hebt. Dit zou zo maar eens een oplossing voor Aircopomp probleem kunnen zijn. Ik heb wel idee dat als de auto niet binnen bepaalde tijd begint met laden dat dan de laadpaal ermee stopt en dat je opnieuw moet aanmelden met de pas. Zou daar een soort van timeout op zitten..
Current car: Volvo V60 D6 PIH

Previous Cars:
Seat Leon
Peugeot 3008
BMW 320D
Volvo S40
Citroen C5
Ford Focus
Renault Megane CC 2.0 IDE
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

ppheijnen schreef: Ik heb het laatst ook een keer gehad bij een laadpaal. Toen begon de airco inderdaad meteen behoorlijk te blazen, maar is de auto niet gaan laden. Wellicht dat er stiekum toch beveiliging is aangebracht die voorkomt dat de auto laadt op moment dat deze teveel gekoeld moet worden.
Ze kunnen in theorie OTA update sturen als je oncall, SOS functionaliteit hebt. Dit zou zo maar eens een oplossing voor Aircopomp probleem kunnen zijn. Ik heb wel idee dat als de auto niet binnen bepaalde tijd begint met laden dat dan de laadpaal ermee stopt en dat je opnieuw moet aanmelden met de pas. Zou daar een soort van timeout op zitten..
Ik laad thuis met de Schuko/Mennekes adapter en heb daar een meter aan hangen zodat ik het (actuele) verbruik kan aflezen. Tijdens het koelen door de airco trekt de auto maximaal 4A, ongeacht de stand van de adapter (6A,8A, 10A of 13A). Nadat het koelen is gestopt gaat de auto pas laden met het ingestelde maximum. Misschien dat er een timeout zit op een laadpaal als die te lang een te lage belasting heeft?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Ik heb dit nu ook.
Hypothese: indien de hybride accu te laag is, is er te weinig energie om het accu pakket te koelen waardoor er niet geladen mag worden. Laden stopt, en klaarblijkelijk geen failsafe dat indien door natuurlijke koeling (tijd) het accu pakket op veilige temperatuur is, opnieuw de laadcyclus te starten.

Verklaart niet waarom, ook bij mij, tot 45km wordt geladen.

Dat lijkt hand in hand te gaan.
Laatst gewijzigd door evkessel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Bij mij hangt dit van de buitentemperatuur. Als het beneden de 30 graden ligt, trekt het koelen de auto niet helemaal leeg en lukt het laden wel. Met 6 of 8A laden zorgt weer voor een volle accu. Maar als het warmer is, dan stopt het laden na 5 minuten en blijft de accu leeg.
Enige oplossing is 2 of 3 blokjes prik in de accu te houden.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

RoaldH schreef: Bij mij hangt dit van de buitentemperatuur. Als het beneden de 30 graden ligt, trekt het koelen de auto niet helemaal leeg en lukt het laden wel. Met 6 of 8A laden zorgt weer voor een volle accu. Maar als het warmer is, dan stopt het laden na 5 minuten en blijft de accu leeg.
Enige oplossing is 2 of 3 blokjes prik in de accu te houden.
Dat bevestigt mn hypothese. Vreemd dat het laden niet opnieuw wordt gestart zodra de temperatuur is gedaald.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

evkessel schreef:
RoaldH schreef: Bij mij hangt dit van de buitentemperatuur. Als het beneden de 30 graden ligt, trekt het koelen de auto niet helemaal leeg en lukt het laden wel. Met 6 of 8A laden zorgt weer voor een volle accu. Maar als het warmer is, dan stopt het laden na 5 minuten en blijft de accu leeg.
Enige oplossing is 2 of 3 blokjes prik in de accu te houden.
Dat bevestigt mn hypothese. Vreemd dat het laden niet opnieuw wordt gestart zodra de temperatuur is gedaald.
Dat snap ik ook niet. Ik heb een uur geprobeerd het laden wel aan de gang te brengen door opnieuw in te pluggen, zelfs de 12v accu 15 min te ontkoppelen en alles opnieuw te proberen, maar niets leek te werken. Zelfs de auto starten, waarop de D5 meteen aanslaat, uitzetten en opnieuw inpluggen werkte niet. Dus de enige oplossing was om te gaan rijden in AWD of Save. Waarbij het mij opviel dat het 3km duurde voor het eerste balkje van de accu weer zichtbaar was (blijkbaar te ver leeggetrokken door het koelen) en 3km daarna had ik 5 blokjes en meer dan 5km range.

Het lijkt steeds of de auto gaat laden. Groen lampje knippert maar na 5 minuten is alles gedoofd. In VOC schuift het tijdstip dat de auto klaar is met laden steeds verder op.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Bovenstaande had ik bij een buitentemperatuur van meer dan 39 graden in NL. Bij Hybrid niets aan de hand...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

RoaldH schreef:
evkessel schreef:
RoaldH schreef: Bij mij hangt dit van de buitentemperatuur. Als het beneden de 30 graden ligt, trekt het koelen de auto niet helemaal leeg en lukt het laden wel. Met 6 of 8A laden zorgt weer voor een volle accu. Maar als het warmer is, dan stopt het laden na 5 minuten en blijft de accu leeg.
Enige oplossing is 2 of 3 blokjes prik in de accu te houden.
Dat bevestigt mn hypothese. Vreemd dat het laden niet opnieuw wordt gestart zodra de temperatuur is gedaald.
Dat snap ik ook niet. Ik heb een uur geprobeerd het laden wel aan de gang te brengen door opnieuw in te pluggen, zelfs de 12v accu 15 min te ontkoppelen en alles opnieuw te proberen, maar niets leek te werken. Zelfs de auto starten, waarop de D5 meteen aanslaat, uitzetten en opnieuw inpluggen werkte niet. Dus de enige oplossing was om te gaan rijden in AWD of Save. Waarbij het mij opviel dat het 3km duurde voor het eerste balkje van de accu weer zichtbaar was (blijkbaar te ver leeggetrokken door het koelen) en 3km daarna had ik 5 blokjes en meer dan 5km range.

Het lijkt steeds of de auto gaat laden. Groen lampje knippert maar na 5 minuten is alles gedoofd. In VOC schuift het tijdstip dat de auto klaar is met laden steeds verder op.
En dan wordt het laad lampje geel.
En als je op de AB follow me knop drukt, zie je op het dashboard wel dat er gestekkerd is, maar geen eindtijd.

Ik denk vanavond ervaren te hebben dat na een tijdje follow me te drukken, er opnieuw gepoogd wordt te laden.

Dat wil ik nog eens valideren.
Dan zou er een oplossing kunnen zijn door laden op later tijdstip te doen (uitgesteld laden).
Of, ook hypothese, parkeerverwarming instellen op een tijd in de nacht. Om de boel wakker te schudden, misschien start het laden dan opnieuw.

Feit is dus wel, voorkom leegrijden alvorens te laden
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Ai, vanmiddag melding: Airco service nodig...
Heeft dan misschien toch ook met het eea te maken.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”