Niet laden stekker bij <5km acculading

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

RoaldH schreef: 11.04.2020 - 09:06 Als het inderdaad blijkt dat de auto’s niet meer terugkomen (nu 1,5 jaar), dan is dat hoopvol.
Ah wist niet dat ze al zo lang hiermee aan het testen waren. Dacht dat dit pas vanaf eind vorig jaar was...
RoaldH schreef: 11.04.2020 - 09:06 Een V60T8 of XC60T8 zouden een goede opvolger kunnen zijn. De eerste vind ik het meest dynamisch. Je merkt wel dat het koppel onderin lager is dan de D6, maar als je in de Polestar Engineered stand rijdt de auto wel veel sneller is. Als je minder trapt lijkt de auto trager dan de D6 maar de snelheid bouwt eerder op...
Ik denk dat het in mijn geval dan meer een XC90T8 wordt. Die is meer in de buurt van wat ik voor een auto wil betalen....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 11.04.2020 - 09:37
RoaldH schreef: 11.04.2020 - 09:06 Als het inderdaad blijkt dat de auto’s niet meer terugkomen (nu 1,5 jaar), dan is dat hoopvol.
Ah wist niet dat ze al zo lang hiermee aan het testen waren. Dacht dat dit pas vanaf eind vorig jaar was...
RoaldH schreef: 11.04.2020 - 09:06 Een V60T8 of XC60T8 zouden een goede opvolger kunnen zijn. De eerste vind ik het meest dynamisch. Je merkt wel dat het koppel onderin lager is dan de D6, maar als je in de Polestar Engineered stand rijdt de auto wel veel sneller is. Als je minder trapt lijkt de auto trager dan de D6 maar de snelheid bouwt eerder op...
Ik denk dat het in mijn geval dan meer een XC90T8 wordt. Die is meer in de buurt van wat ik voor een auto wil betalen....
Ik vind de XC90 wel mooi, maar net ff te groot voor mij.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
BuiterV60
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.11.2019 - 15:20

Wij hebben al een tijd (sinds juni 2020) problemen met laden. We zetten hem thuis aan de stekker (netstroom) en hij is in de ochtend totaal leeg/dood en niet meer te starten zonder hulp van de ANWB. Meerder keren naar de garage geweest. 4000 euro armer en hij doet het nog steeds.... Ze hebben het probleem nog niet gevonden.
Samen met 3 andere auto's zijn ze aan het uitzoeken wat het nu is.
Waarschijnlijk software, maar wel voor 4000 euro nieuwe onderdelen in zitten stoppen.

12v accu is ook vervangen, bij 1 van de eerste keren.
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Is het te omzeilen door de accu niet helemaal leeg te rijden? Of is dit ongerelateerd?
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
BuiterV60
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 07.11.2019 - 15:20

evkessel schreef: 24.08.2020 - 21:14 Is het te omzeilen door de accu niet helemaal leeg te rijden? Of is dit ongerelateerd?
Ookal rij je hem wel helemaal leeg, het zou niet mogen.
Waar het ons om gaat is dat ze het probleem niet kunnen oplossen maar wij wel even 4000 euro mogen aftikken. En natuurlijk de auto.
Wij hebben hem gekocht op het feit dat wij 24 zonnepanelen hebben en daar de auto mee opladen.
Dit scheelt ons 150 euro per maand aan brandstof.

Wij dachten dat het misschien kwam door dat hij in de nacht er aan stond, maar ook dat lijkt niet uit te maken.
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Als de accu te ver leeg is, dan wil hij niet meer laden via de laadpaal (240V), maar nog via de dieselmotor.
Softwarematig was dit voor mijn V60 (dec 2013) niet meer op te lossen. Bij de nieuwere modellen schijnbaar wel.
Wij rijden de accu nu niet meer helemaal leeg. De laatste km's rijden wij dan in de hybride stand en laten de motor lopen als hij niet vanzelf afslaat bij thuiskomst.
Als de motor dan afslaat, kan hij aan de laadpaal.
Het probleem heeft te maken met de veroudering van de accu. Dwz of de accu veel ontladen en opgeladen is. DE leeftijd van de accu is niet bepalend
De garage kan dit uitlezen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

henkchroom schreef: 28.08.2020 - 08:12 Als de accu te ver leeg is, dan wil hij niet meer laden via de laadpaal (240V), maar nog via de dieselmotor.
Softwarematig was dit voor mijn V60 (dec 2013) niet meer op te lossen.
Die ervaring heb ik met mijn toenmalige D6 (juni 13) zeker niet. Heb niet vaak de accu helemaal leeg gereden, maar herken wat je beschrijft niet.
Ook nooit laadproblemen gehad in welke vorm dan ook. Ben het dan wel met BuiterV60 eens, zou ook niet mogen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Dit probleem is pas opgetreden na ca 5 jaar. Voor die tijd nooit een probleem gehad. Het heeft schijnbaar te maken met de veroudering van de accu en dan vooral door het regelmatig opladen. En niet door de leeftijd van de accu in jaren.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

evkessel schreef: 24.08.2020 - 21:14 Is het te omzeilen door de accu niet helemaal leeg te rijden? Of is dit ongerelateerd?
A. Je kan het voorkomen door 1 of 2 blokjes in de accu te laten (kun je zien in het navigatie scherm onder energiestromen, geloof ik).

B. Andere optie is instellen van uitgesteld laden.

C. Of je kijkt in de app of de accu aan het laden is na 1 uur. Zo niet, ontgrendel de auto, ontkoppel de laad kabel. Vergrendel de auto.
Ontgrendel de auto, inpluggen en vergrendel de auto.

Misschien is een domme tijd klok voldoende om dit te doorbreken. Stel je komt 18.00 thuis en laat de tijd klok om 20.00 even een paar minuten uitgaan en vervolgens aan. Ik ga dit de volgende keer proberen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

BuiterV60 schreef: 24.08.2020 - 20:55 Wij hebben al een tijd (sinds juni 2020) problemen met laden. We zetten hem thuis aan de stekker (netstroom) en hij is in de ochtend totaal leeg/dood en niet meer te starten zonder hulp van de ANWB. Meerder keren naar de garage geweest. 4000 euro armer en hij doet het nog steeds.... Ze hebben het probleem nog niet gevonden.
Samen met 3 andere auto's zijn ze aan het uitzoeken wat het nu is.
Waarschijnlijk software, maar wel voor 4000 euro nieuwe onderdelen in zitten stoppen.

12v accu is ook vervangen, bij 1 van de eerste keren.
Het is een softwareding dat vorige keer na de airco 2.0 wissel goed is verholpen.

Mogelijke zaken:
Kijk of de 12v accu nog goed is.
Kijk of de VOC noodbatterij nog goed is.
Kijk of je in de VOC app op je telefoon geen “foutmeldingen” krijgt waardoor de auto niet gaat slapen.
Een niet goed ingeplugde stekker waardoor de vergrendelingspin niet werkt kan zorgen dat het laden niet lukt en de auto wakker blijft en de 12v wordt leeggetrokken.
Kijk of je geen gebruik maakt van uitgesteld laden. (Dit is een rare opmerking gezien mijn eerdere advies). Onder bepaalde omstandigheden blijft de auto steeds kijken of ie mag laden en trekt de 12v leeg. Vooral als de auto langer dan 2 dagen staat (zelfs ingeplugd).

Bij mij bleek de auto softwarematig niet goed gecalibreerd en werd de grote accu te ver leeggetrokken. Dit na een aircowissel.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Weet je hoe die software update omschreven wordt RoaldH? Ik wil graag mn dealer precies "aansturen" om onderzoek kosten te vermijden.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

evkessel schreef: 07.09.2020 - 21:17 Weet je hoe die software update omschreven wordt RoaldH? Ik wil graag mn dealer precies "aansturen" om onderzoek kosten te vermijden.
Ik wil morgen wel even met mijn service manager bellen. Dan kan ik het duidelijk aangegeven.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Veel dank! Ben benieuwd.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik heb ook wel interesse in deze uitslag. Ik heb hetzelfde met mijn auto.
Als ik de accu kompleet leeg rijd in PURE of HYBRID dan laad hij niet op aan de laadpaal. Als er iets van spanning in zit heb ik dat probleem niet.
Dus ook ik ben wel benieuwd wat ik de dealer kan vertellen als aanknopingspunt voor een mogelijke oplossing.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Oké. Het heeft even geduurd. Blijkbaar is de enige manier om bij de dealer alle software te downloaden en in 1 keer alles te updaten/vervangen. En vervolgens het calibratie proces te doorlopen.
Dit heb ik begrepen van Broekhuis. Bij mij was dit de oplossing van het probleem.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Dank! Heb het doorgegeven aan mn dealer, ben benieuwd of deze procedure bekend is bij ze.

Voor de goede orde, dit heeft bij jou het "te leeg rijden voor stekker laden" opgelost, maar ervaar je ook verandering in rij afstand?
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
jefko
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13.02.2017 - 16:28

Goedemiddag, sinds vandaag heb ik nu ook de ervaring dat het laden aan mijn thuislader is mislukt en alle krachtbronnen leeg waren. Ook een alarm per sms gekregen midden in de nacht dat het alarm was afgegaan. Al heb ik daar niets van gehoord.
Dit is de eerste keer bij mij en toevallig ook net nadat ik dinsdag op pure-stand de accu helemaal leeg had gereden bij thuiskomst. Aan de lader gezet 's middags, maar met het bovengenoemde resultaat. Bij mij is ook al 3 keer de aircopomp vervangen, voor het laatst in augustus 2019. Volgens mij was toen de juiste procedure nog niet bekend. Via VOC heeft de ANWB de booster er even opgezet en heb ik de V60 weer kunnen starten en wat 5km in de accu gepompt door even te rijden op save-mode. Nu weer aan het laden en om 18.30uur zal de accu volgeladen zijn.
Het hele verhaal hierboven gelezen en ik vraag me af of ik nu meteen maar weer de aircopomp zal laten vervangen volgens de juiste procedures en de software en calibratie meteen daarbij laat updaten.
Wat is wijsheid?
Jefko
V60-PIH 2013
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Vooral even langs de dealer rijden en laten uitlezen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik zou ook even naar de dealer rijden. Tot dat moment kun je beter de auto de laatste km’s in Hybrid rijden zodat er 2 blokjes in de accu blijven. Dan heb je geen last van laadproblemen. Het alarm is vaak een gevolg van het volledig leegrijden en een slechte VOC noodaccu waardoor de auto niet in slaap komt en de 12v accu leegtrekt. Oh ja als de auto niet wil laden na het leegrijden in Pure geeft de VOC app aan dat het laden uitgesteld is na een uurtje of zo. Selecteer je dan vanuit je luie stoel uitgesteld laden (zodat dat een uurtje later begint, zit je Save) en please als het laden is begonnen, graag het tijdstip meteen verwijderen...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
jefko
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13.02.2017 - 16:28

Ik heb voor Donderdag 8 oktober 'n afspraak gemaakt bij Hooftman in Woerden voor inspectie. Ik heb uiteraard gewezen op de 3xAircopompwissel, waarvan de laatste keer eind aug vorig jaar was. Dus nog geen 2.0 procedure. Maar deze kan nu ook in Woerden worden uitgevoerd. Het verhaal van het in pure-mode leegrijden van de accu en de update van software en calibratie van de accu was niet zo bekend. Maar mijn ervaring is dat zij zeer welwillend zijn ingesteld. Dus ik ben benieuwd.
Jefko
V60-PIH 2013
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”