Niet laden stekker bij <5km acculading

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
VolvoForEver
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 16.03.2019 - 14:14

Ook hier hetzelfde probleem. Je stekkert kijkt en ziet na even wachten dat het laden is begonnen. Helaas volgende ochtend een lege hybride accu. Met ab open dicht, stekker opnieuw plaatsen werken niet. Het gebeurd alleen bij volledig leeg gereden accu. De workaround is een klein stukje rijden . Ik zorg er nu maar voor dat ik nog een klein beetje accu capaciteit over heb. Dan lijkt het laden altijd goed te gaan. Als de ventilatoren enorm beginnen te blazen bij het starten van het laden, wat voorkwam bij de vorige defecte aircocompressor, gaat het laden ook niet goed.

Samenvattend. Niet de accu helemaal leeg rijden lijkt de remedie, door indien nodig, een beetje te spelen met save vlak voordat je aankomt.

Ik heb nog wel een opmerking. Er wordt in dit topic gesproken over 45 of 50 km. Bij mij is dit standaard 45. Maar de werkelijke actieradius in pure, die volgens mij veel belangrijker is, is op dit moment met de huidige koude maar 31 km !
Bij temperaturen boven de 10 ? graden was dit meer, tot wel 36 km.
Volvo V60 D6 PIH (huidig)
Volvo V70 2.4D Edition II Sport
Volvo V70 2.4 D5 geartronic.
Volvo 850 2.3T-5 Sports-Line
Volvo V70 R AWD classic 1998
Volvo 940 2.3I lpt polar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Je hebt 2 workarounds: Als de accu bijna leeg is, tijdig omschakelen van Pure naar Hybrid. Of na 30 à 60 min in de app kijken of de auto aan het laden is. Als de oorspronkelijk aangegeven eindtijd flink is opgeschoven zal de auto niet gaan laden tenzij je uitgesteld laden inschakelt. Je kan dan het beste over 15 min van de huidige tijd dat laten doen. Vergeet niet om na een paar uur het uitgesteld laden te verwijderen...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Je kan haast voorspellen wanneer de situatie optreedt... Als de auto heftig gaat blazen bij het inpluggen en dat relatief lang blijft doen, kijk dan op de VOC app en zie dat er slechts 0km range is...

Uitgesteld laden nooit lang gebruiken als je de auto bv een weekend laat staan. Dan is je 400v accu vol maar je 12v accu leeg.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Ik had gisteren vergelijkbaar iets, de 400V accu wel geladen, maar de 12V was compleet leeg, ik moest de auto openmaken met de sleutel. Avond ervoor de 400V accu helemaal leeg gereden, maar dat gebeurt wel vaker, normaal geen probleem.
Half uur aan de acculader, EBD gaf 6V aan, daarna ging hij naar de 10V en toen kon de auto weer starten. Vandaag geen probleem.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

VolvoForEver schreef: 09.11.2019 - 22:14 Ik heb nog wel een opmerking. Er wordt in dit topic gesproken over 45 of 50 km. Bij mij is dit standaard 45. Maar de werkelijke actieradius in pure, die volgens mij veel belangrijker is, is op dit moment met de huidige koude maar 31 km !
Bij temperaturen boven de 10 ? graden was dit meer, tot wel 36 km.
Bij temperaturen onder de 5 graden rij ik tegenwoordig op AWD, de standkachel neemt dan zo veel diesel voor de verwarming dat elektrisch rijden niet loont.
Sommige dingen zou ik gewoon zelf willen overulen: 100% diesel rijden, 100% elektrisch rijden, standkachel standaard uitschakelen, dat soort dingen.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Giant2000 schreef: 11.11.2019 - 09:20 Ik had gisteren vergelijkbaar iets, de 400V accu wel geladen, maar de 12V was compleet leeg, ik moest de auto openmaken met de sleutel. Avond ervoor de 400V accu helemaal leeg gereden, maar dat gebeurt wel vaker, normaal geen probleem.
Half uur aan de acculader, EBD gaf 6V aan, daarna ging hij naar de 10V en toen kon de auto weer starten. Vandaag geen probleem.
Overleg gehad met de garage. De systemen zijn onafhankelijk van elkaar, dus het leeg rijden van de 400V accu kan niet de oorzaak zijn van het leegtrekken van de 12V. Er is dus iets anders geweest, de Volvo vraagt sowieso veel van de startaccu, we houden het in de gaten.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Giant2000 schreef: 12.11.2019 - 08:27
Giant2000 schreef: 11.11.2019 - 09:20 Ik had gisteren vergelijkbaar iets, de 400V accu wel geladen, maar de 12V was compleet leeg, ik moest de auto openmaken met de sleutel. Avond ervoor de 400V accu helemaal leeg gereden, maar dat gebeurt wel vaker, normaal geen probleem.
Half uur aan de acculader, EBD gaf 6V aan, daarna ging hij naar de 10V en toen kon de auto weer starten. Vandaag geen probleem.
Overleg gehad met de garage. De systemen zijn onafhankelijk van elkaar, dus het leeg rijden van de 400V accu kan niet de oorzaak zijn van het leegtrekken van de 12V. Er is dus iets anders geweest, de Volvo vraagt sowieso veel van de startaccu, we houden het in de gaten.
Een lege VOC noodaccu kan het veroorzaken, net zoals meer dan 24u geparkeerd zijn met uitgesteld laden ingeschakeld. Ondanks dat de 400v accu dan vol is, staat er een blauw ledje bij de laadpoort en wordt de 12v accu leeggetrokken. De lege 400v accu komt maar mijn idee door het te lang koelen van het accupakket, waardoor de OBC de 400v accu niet meer kan bijladen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Aha, ok. Ik kon inderdaad de VOC niet uitlezen (kwam ik achter tijdens mijn poging om op die manier de deur te openen)
Ik zal in vervolg na het laden de stekker uit de auto halen op dagen dat de auto niet wordt gebruikt.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Update van de dealer. De storing zou toch liggen aan de airco. Over een paar dagen mag de auto weer naar de dealer, voor de vervanging. Er is een kleine kans op een probleem met de OBC. Ik hou jullie op de hoogte. Bij VCNL zijn er inmiddels meer gevallen bekend...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Ah, interessant Roald, dank voor deze update.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

En Roald? Nieuwe airco (en software) = geen issues meer onder 5km met laden?
😬
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

evkessel schreef: 26.11.2019 - 22:38 En Roald? Nieuwe airco (en software) = geen issues meer onder 5km met laden?
😬
wissel staat gepland voor 9 december
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Het blijkt bij mij overigens geen kapotte airco te zijn maar een niet goed gecalibreerd hybride systeem tijdens/na de vervanging in juli 2019. Ze verhelpen dit kosteloos. Helaas is de TCV wel stuk. Dus pas morgen ophalen.

Door het niet goed gecalibreerde systeem trekt de auto zowel de 12v als 400v accu leeg.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Met dat verhaal zal ik een afspraak maken bij mijn dealer. Hopelijk hetzelfde
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

evkessel schreef: 09.12.2019 - 22:14 Met dat verhaal zal ik een afspraak maken bij mijn dealer. Hopelijk hetzelfde
ze rijden vandaag opnieuw de accu leeg en laden hem dan op. Ik laat het je morgen weten.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

Heb mn garage gebeld, accu en isg zijn te calibreren, niet kostenloos. Duurt 2 dagen (doorlooptijd, ivm leegrijden en opladen).

Vraag me af of dit niet zelf gedaan kan worden, met Vida.

Heeft het geholpen Roald?
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Het lijkt erop dat het heeft geholpen... Ik zal het nog een paar keer proberen voordat ik ga juichen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
evkessel
2nd Gear member
Berichten: 200
Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52

RoaldH schreef: 14.12.2019 - 22:02 Het lijkt erop dat het heeft geholpen... Ik zal het nog een paar keer proberen voordat ik ga juichen.
Merk je ook iets in de range? Ik hoop daar iets in te winnen met calibratie. Sinds airco wissel laad ik tot max 45 km l. Hoop die 5km weer terug te krijgen.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

RoaldH schreef: 14.12.2019 - 22:02 Het lijkt erop dat het heeft geholpen... Ik zal het nog een paar keer proberen voordat ik ga juichen.
Weet je zeker dat ze toch niet stiekem de aircopomp vervangen hebben?

Wat hebben ze precies gekalibreerd dan? Kon men ook onderbouwen waarom dat de oorzaak was?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

The Mechanic schreef: 22.12.2019 - 22:28
RoaldH schreef: 14.12.2019 - 22:02 Het lijkt erop dat het heeft geholpen... Ik zal het nog een paar keer proberen voordat ik ga juichen.
Weet je zeker dat ze toch niet stiekem de aircopomp vervangen hebben?

Wat hebben ze precies gekalibreerd dan? Kon men ook onderbouwen waarom dat de oorzaak was?
Ze hebben de pomp niet vervangen maar zijn blijkbaar na het monteren van de vorige pomp om via Vida de OBC, ERAD, ed te kalibreren. Ik zal Dennis eens vragen welke onderdelen dat precies zijn. Het heeft wel goed geholpen. En free of charge.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”