Defecte cilinderkop(pakking)

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Vandaag kreeg mijn D6 een apk. Ik had gemeld dat ik af en toe de melding kreeg dat het koelvloeistofpeil laag was, of ze daar even naar wilden kijken. Dat bleek geen leuk nieuws: best case is een defecte pakking, maar kan ook de cilinderkop of zelfs de motor zijn. Kosten minimaal E 3.200. De auto heeft nog geen 220.000 op de teller. Aangezien circa 30% elektrisch is, heeft de motor dus pas 150.000 gelopen. Bizar! Mijn vorige D5 (185 pk versie) loopt met 400.000 op de teller nog als een zonnetje. Terwijl juist over die versie zoveel slechte verhalen de ronde deden (egr etc.). Baal er behoorlijk van, had echt geen problemen met dit motorblok verwacht...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Komt helaas vaker voor. Er is een gemodificeerde koppakking voor. Niet mee doorrijden, de kans dat er een scheurtje in een cilinderwand komt is dan groot.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

edraket schreef: Komt helaas vaker voor. Er is een gemodificeerde koppakking voor. Niet mee doorrijden, de kans dat er een scheurtje in een cilinderwand komt is dan groot.
Als er een gemodificeerde koppaking voor is, dan is de oude dus niet goed en heeft Volvo dan geen ( gedeeltelijke ) coulance ?
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Bij de dealer was het probleem onbekend, ze hebben ook niets over een gemodificeerde pakking gezegd. Maar ik krijg wel coulance van 25%. Aardig hoor, maar blijft een akelig bedrag.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4632
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

edraket schreef: Komt helaas vaker voor. Er is een gemodificeerde koppakking voor. Niet mee doorrijden, de kans dat er een scheurtje in een cilinderwand komt is dan groot.
Was dat niet voor de 2 liter D3 5 cilinder van de eerste bouwjaren? Dat heeft mijn broertje toen gehad met zijn S80. Coulance was daarom toen 50%.

@4Wielen: bagger dit zeg. Sterkte en die 25% lijkt mij inderdaad maar een hele schrale troost.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
s60magic
4th Gear member
Berichten: 819
Lid geworden op: 02.03.2008 - 11:08
Locatie: Drenthe

dat is balen, toch nog netjes 25% coulance
S60 Intro ed 2002
S60 Drivers ed 2007 aut
V60 PIH 2013 m2014
BMW 530i 2018
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Zonder te willen zeggen "told you so".
In mijn ogen heeft het elektrische verhaal 1 grote makke.
Iemand die zo'n auto least of op de zaak heeft staan (en dat waren alle nieuw kopers) moet wel gevoel hebben voor techniek.
Naast mijn bedrijf zit een bedrijf waarvan de eigenaar ook een V60 pih heeft, deze staat aan de paal te laden, stekkertje gaat er af en hij vertrekt elektrisch.
Ik rij achter hem aan richting de A28, éénmaal op de A28 gaat het gas er op en wordt de ACC op 140km/u gezet, die kilometers elektrisch geeft geen warmte aan de D5 maar dat ding krijgt wel ongenadig hard op zijn donder.
Koop je een dergelijke auto met 170k op de klok dan is het niet heel vreemd dat je problemen krijgt als 2e berijder, met hoge rekeningen tot gevolg.
Dit voorbeeld en nu die van jou maakt dat ik nooit gebruikt een PIH zou kopen.
Succes met de afhandeling, ik hoop dat het binnen de perken blijft.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

@diesel01: zo had ik het nog niet gezien, maar dit is een goede uitleg waarom de cilinderkoppakking er tussen uit is geblazen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

DB200 schreef: @diesel01: zo had ik het nog niet gezien, maar dit is een goede uitleg waarom de cilinderkoppakking er tussen uit is geblazen.
Volle belasting op een koude motor is killing. Zo heb ik de koppaking van mijn V40 1.9D eens naar de **** geholpen met één invoegactie waarbij iemand me er niet tussen wilde laten.

Omdat de cilinderkop bij een koude motor en vol-gas veel te snel heet wordt ontstaat er een veel te groot temperatuurverschil tussen de kop en het blok. Hierdoor krijg je spanning op het materiaal. De pakking is er, naast de afdichting, ook om een natuurlijk spanningsverschil tussen de verschillende materialen te dempen. Bij een te groot verschil gaat het fout.

Met een beetje mazzel doet alleen de pakking *poef*, bij minder geluk heb je barsten in het materiaal. Bij het vlakken van de kop persen ze de boel ook af om te controleren op lekken.

Succes met het herstel! En neem het mee als de diesel weer ronkt. Als bij mij de batterij leeg is rij ik hem rustig op de rechter baan warm tussen de 90~100. Je moet het een beetje op gevoel doen, Volvo heeft om onverklaarbare redenen gekozen voor het weglaten van een motortemperatuurmeter..
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Als dit verhaal klopt, dan is het toch een fout in het ontwerp? De D6 staat standaard in ‘hybrid’ wat inhoudt dat hij, bij rustig rijden, elektrisch rijdt tot 125 en dan naar diesel switcht. Als de motor dat niet aankan, waarom hebben ze dan geen tussenoplossing bedacht (bijvoorbeeld bij 80 overschakelen naar AWD of zoiets)?

@360degreez: ik rij meestal niet harder dan 110. Ik weet alleen niet wat mijn vrouw ermee uitspookt... :D
Laatst gewijzigd door Brinky op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

4wielen schreef: Als dit verhaal klopt, dan is het toch een fout in het ontwerp? De D6 staat standaard in ‘hybrid’ wat inhoudt dat hij, bij rustig rijden, elektrisch rijdt tot 125 en dan naar diesel switcht. Als de motor dat niet aankan, waarom hebben ze dan geen tussenoplossing bedacht (bijvoorbeeld bij 80 overschakelen naar AWD of zoiets)?
Misschien heeft Volvo de motor op punten aangepast om hem robuuster te maken, maar dat is giswerk.

In de winter is het mij ook wel gebeurd dat de motor in Hybrid mode toch aansloeg bij een volle batterij. Of dat is om het interieur sneller te verwarmen of de motor voor te verwarmen weet ik niet. Wat dat aangaat heb ik de D6 na meer dan een half jaar nog niet weten te doorgronden ;-)
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Wat ik ook vreemd vind, is dat ik eigenlijk geen klachten had. Ik heb de laatste maanden 2 x een melding gehad dat het koelvloeistofpeil te laag was. Als ik dan het reservoir opende, gaf het een sis en was het weer ok. Ik zou verwachten dat ik deze melding dan dagelijks zou hebben?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

diesel01 schreef: Zonder te willen zeggen "told you so".
In mijn ogen heeft het elektrische verhaal 1 grote makke.
Iemand die zo'n auto least of op de zaak heeft staan (en dat waren alle nieuw kopers) moet wel gevoel hebben voor techniek.
Naast mijn bedrijf zit een bedrijf waarvan de eigenaar ook een V60 pih heeft, deze staat aan de paal te laden, stekkertje gaat er af en hij vertrekt elektrisch.
Ik rij achter hem aan richting de A28, éénmaal op de A28 gaat het gas er op en wordt de ACC op 140km/u gezet, die kilometers elektrisch geeft geen warmte aan de D5 maar dat ding krijgt wel ongenadig hard op zijn donder.
Koop je een dergelijke auto met 170k op de klok dan is het niet heel vreemd dat je problemen krijgt als 2e berijder, met hoge rekeningen tot gevolg.
Dit voorbeeld en nu die van jou maakt dat ik nooit gebruikt een PIH zou kopen.
Succes met de afhandeling, ik hoop dat het binnen de perken blijft.
Als ik weet dat de accu niet voldoende is voor de rit zet ik de auto op awd en dan laat ik het motortje rustig mee warm worden. Zeker de D6 kon nog wel eens ruw gewekt worden maar er draait wel een standkacheltje mee die spul voorwarmt. Daarbij id de zware belasting niet 120 continu maar vooral optrekken. bij 120 continu levert de motor amper vermogen. Belastingen ziet de motor vooral bij optrekken.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

NielsPHEV schreef:
diesel01 schreef: Zonder te willen zeggen "told you so".
In mijn ogen heeft het elektrische verhaal 1 grote makke.
Iemand die zo'n auto least of op de zaak heeft staan (en dat waren alle nieuw kopers) moet wel gevoel hebben voor techniek.
Naast mijn bedrijf zit een bedrijf waarvan de eigenaar ook een V60 pih heeft, deze staat aan de paal te laden, stekkertje gaat er af en hij vertrekt elektrisch.
Ik rij achter hem aan richting de A28, éénmaal op de A28 gaat het gas er op en wordt de ACC op 140km/u gezet, die kilometers elektrisch geeft geen warmte aan de D5 maar dat ding krijgt wel ongenadig hard op zijn donder.
Koop je een dergelijke auto met 170k op de klok dan is het niet heel vreemd dat je problemen krijgt als 2e berijder, met hoge rekeningen tot gevolg.
Dit voorbeeld en nu die van jou maakt dat ik nooit gebruikt een PIH zou kopen.
Succes met de afhandeling, ik hoop dat het binnen de perken blijft.
Als ik weet dat de accu niet voldoende is voor de rit zet ik de auto op awd en dan laat ik het motortje rustig mee warm worden. Zeker de D6 kon nog wel eens ruw gewekt worden maar er draait wel een standkacheltje mee die spul voorwarmt. Daarbij id de zware belasting niet 120 continu maar vooral optrekken. bij 120 continu levert de motor amper vermogen. Belastingen ziet de motor vooral bij optrekken.
Dat doe ik ook zo Niels. Maar boven de 15 graden buitentemperatuur, doet die standkachel bij mij niets meer en loop je het risico dat de D5 koud wakker wordt. Invoegen met AWD heeft de voorkeur omdat de elektromeuk de D5 ontlast. Maar dat weet je vast wel na 3 PHEVs
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

4wielen schreef: Wat ik ook vreemd vind, is dat ik eigenlijk geen klachten had. Ik heb de laatste maanden 2 x een melding gehad dat het koelvloeistofpeil te laag was. Als ik dan het reservoir opende, gaf het een sis en was het weer ok. Ik zou verwachten dat ik deze melding dan dagelijks zou hebben?
Mss zat er een klein haarscheurtje in de pakking. Dan hoef je nog geen last te hebben.
Mijn vader had dat vroeger met het XN1 blok in diverse Peugeots. Als huisarts visites rijden en bij de vakantierit vloog de koppakking er vaak uit...

Dus rustig opwarmen is iets dat ik vanaf 2013 doe.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

diesel01 schreef: Zonder te willen zeggen "told you so".
In mijn ogen heeft het elektrische verhaal 1 grote makke.
Iemand die zo'n auto least of op de zaak heeft staan (en dat waren alle nieuw kopers) moet wel gevoel hebben voor techniek.
Naast mijn bedrijf zit een bedrijf waarvan de eigenaar ook een V60 pih heeft, deze staat aan de paal te laden, stekkertje gaat er af en hij vertrekt elektrisch.
Ik rij achter hem aan richting de A28, éénmaal op de A28 gaat het gas er op en wordt de ACC op 140km/u gezet, die kilometers elektrisch geeft geen warmte aan de D5 maar dat ding krijgt wel ongenadig hard op zijn donder.
Koop je een dergelijke auto met 170k op de klok dan is het niet heel vreemd dat je problemen krijgt als 2e berijder, met hoge rekeningen tot gevolg.
Dit voorbeeld en nu die van jou maakt dat ik nooit gebruikt een PIH zou kopen.
Succes met de afhandeling, ik hoop dat het binnen de perken blijft.
Helaas, dat is niet de reden dat de koppakking stuk gaat. Het is een nieuw ontworpen blok icm een fout in de koppakking dat deze stuk gaat. Dit gebeurt namelijk vaker met de 2.0 en 2.4 5 cilinder diesel zonder elektrische ondersteuning.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Gouwe schreef:
edraket schreef: Komt helaas vaker voor. Er is een gemodificeerde koppakking voor. Niet mee doorrijden, de kans dat er een scheurtje in een cilinderwand komt is dan groot.
Was dat niet voor de 2 liter D3 5 cilinder van de eerste bouwjaren? Dat heeft mijn broertje toen gehad met zijn S80. Coulance was daarom toen 50%.

@4Wielen: bagger dit zeg. Sterkte en die 25% lijkt mij inderdaad maar een hele schrale troost.
Niet alleen de 2 liter dus, ook de 2.4D blokken. Komt voor vanaf bj 2010.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

4wielen schreef: Bij de dealer was het probleem onbekend, ze hebben ook niets over een gemodificeerde pakking gezegd. Maar ik krijg wel coulance van 25%. Aardig hoor, maar blijft een akelig bedrag.
De dealer houdt zich (bewust?) van de domme. Er is een schrijven over en elke dealer heeft er meerderen onder handen gehad.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

edraket schreef: De dealer houdt zich (bewust?) van de domme. Er is een schrijven over en elke dealer heeft er meerderen onder handen gehad.
Echt? Wat heeft Volvo hier dan over gezegd inzake eventuele coulance?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

360Degreez schreef:
DB200 schreef: @diesel01: zo had ik het nog niet gezien, maar dit is een goede uitleg waarom de cilinderkoppakking er tussen uit is geblazen.
Volle belasting op een koude motor is killing. Zo heb ik de koppaking van mijn V40 1.9D eens naar de **** geholpen met één invoegactie waarbij iemand me er niet tussen wilde laten.

Omdat de cilinderkop bij een koude motor en vol-gas veel te snel heet wordt ontstaat er een veel te groot temperatuurverschil tussen de kop en het blok. Hierdoor krijg je spanning op het materiaal. De pakking is er, naast de afdichting, ook om een natuurlijk spanningsverschil tussen de verschillende materialen te dempen. Bij een te groot verschil gaat het fout.

Met een beetje mazzel doet alleen de pakking *poef*, bij minder geluk heb je barsten in het materiaal. Bij het vlakken van de kop persen ze de boel ook af om te controleren op lekken.

Succes met het herstel! En neem het mee als de diesel weer ronkt. Als bij mij de batterij leeg is rij ik hem rustig op de rechter baan warm tussen de 90~100. Je moet het een beetje op gevoel doen, Volvo heeft om onverklaarbare redenen gekozen voor het weglaten van een motortemperatuurmeter..
Volle belasting op een koude motor is idd killing. Maar als je 120 km/h rijdt en je stapt over naar diesel is dat een minimale belasting voor de motor. Bij een constante snelheid gebruik je weinig vermogen, weinig koppel, verbruik je weinig brandstof en je toeren staat rond de 1500 rpm. Dus optimaal om een motor warm te draaien. Daar komt nog eens bij dat vloeistoffen worden voorverwarmd om een koude start te beperken bij de pih.

Het is een ander verhaal als je direct in power modus vol gas vertrekt, maar dat geld voor alle auto's.
Volvo v60 PIH Summum my2015
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”