De aircopomp van onze V60 D6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 13.03.2020 - 17:33
RoaldH schreef: 13.03.2020 - 14:49 Sinds dinsdag de foutmelding Airco service vereist en door Broekhuis doorverwezen naar Harderwijk voor de aircovervanging 2.0
Komt goed dan! Succes.
nog maar 4 weken wachten...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Hij mag vanuit Twente naar Zevenaar voor die speciale procedure.

Update dd 26-03-2020
De V60 heeft besloten niet langer te protesteren en de melding is niet meer teruggekomen.
Ik rij vrolijk verder.
Kijken waar het schip strand.
Laatst gewijzigd door HeinvdW op 26.03.2020 - 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

@Gouwe en RoaldH
Optrekken vanuit stilstand gaat best goed. Alleen een viaduct kort na een afslag is funest.
Daarnaast vind ik de automaat ook niet geschikt "om altijd de snelste" te willen zijn. De automaat heeft op dat soort momenten wel iets weg van een CVT. Een automaat met dubbele koppeling (zoals mijn motor die heeft) vind ik eigenlijk veel prettiger, gewoon omdat er veel minder slip heeft. Voor mijn smaak mag de lock-up er dus veel sneller in komen.

Hoe dan ook. Ik rij met deze auto al echt anders dan met de vorige auto's. Probeer het maximale uit de accu te halen maar wel met het verkeer mee rijden. Een rijdende chicane zijn gaat me toch echt te ver. Ook in de huidige winterse omstandigheden (als je het winter kan noemen) kom ik toch 30-35 km ver op de accu. Ik ben prima tevreden met de auto.

Om even in de geest van het topic te blijven. Na 3/4 jaar en ongeveer 15.000 kilometer nog steeds de airco die er bij aankoop al in zat. In mijn auto zit de derde aircopomp (volgens de dealer). Ik merk ook nog geen problemen met de airco.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Athome schreef: 21.03.2020 - 18:37 @Gouwe en RoaldH
Optrekken vanuit stilstand gaat best goed. Alleen een viaduct kort na een afslag is funest.
Daarnaast vind ik de automaat ook niet geschikt "om altijd de snelste" te willen zijn. De automaat heeft op dat soort momenten wel iets weg van een CVT. Een automaat met dubbele koppeling (zoals mijn motor die heeft) vind ik eigenlijk veel prettiger, gewoon omdat er veel minder slip heeft. Voor mijn smaak mag de lock-up er dus veel sneller in komen.

Hoe dan ook. Ik rij met deze auto al echt anders dan met de vorige auto's. Probeer het maximale uit de accu te halen maar wel met het verkeer mee rijden. Een rijdende chicane zijn gaat me toch echt te ver. Ook in de huidige winterse omstandigheden (als je het winter kan noemen) kom ik toch 30-35 km ver op de accu. Ik ben prima tevreden met de auto.

Om even in de geest van het topic te blijven. Na 3/4 jaar en ongeveer 15.000 kilometer nog steeds de airco die er bij aankoop al in zat. In mijn auto zit de derde aircopomp (volgens de dealer). Ik merk ook nog geen problemen met de airco.
Ik snap wat je bedoelt. Vooral de eerste secondes is er veel “prik” van de accu en dan vlakt het wat af. Heb jij Polestar tuning? Want Gouwe en ik hebben dat wel en voor ik die tuning had, herkende ik wel dat CVT achtige gedrag van de 6 traps Aisin. Met de tuning grijpt de bak meer aan de is er ook een betere ondersteuning van de ERAD. Vooral in AWD en Power is het merkbaar.

Het is een auto met 2 gezichten. Een beetje muesli achtig in Pure en Hybrid. Maar ook snel in AWD en Power. Misschien herkenbaar?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En wat is je kilometerstand Athome en heb je de versnellingsbakolie al eens laten verversen? Ik heb dat recent laten doen (pas bij ruim 185K) en dat is een wereld van verschil t.a.v. slip, je kunt nu weer vanuit koppel accelereren zonder dat de bak terugschakelt en/of giga slipt (het CVT gedrag zoals jij dat noemt). Sowieso loopt alles nu weer veel rustiger. En zoals Roald al aangeeft: een Polestar kuurtje daarbovenop maakt het nog prettiger.
Mooi om te lezen dat je toch heel tevreden bent!
Ik bedacht mij dat gisteren weer eens: ik rijd er nu 4 jaar in en deze gaat echt voorlopig niet weg. Kijk intussen wel naar een XC90 V8 als vervanger voor de zakelijke Aygo, maar aangezien ik niet weet of we straks met zijn allen wel op zomervakantie kunnen/mogen wacht ik rustig af......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Kilometerstand is nu 157.000 en bij ongeveer 152.000 is de bak geflushed bij MMTS (Powerflush Twente). Dat scheelde merkbaar maar het blijft mijn type bak gewoon niet. Volgens MMTS was de olie inderdaad op maar geen problemen met de bak. De olie op het oog vrij van metaaldeeltjes. Gewoon zwart en niet rood. Volgens MMTS rook de olie ook wat verbrand.

Polestar Tuning heb ik nagevraagd maar ze konden mij gewoon niet vertellen (dealer) wat ik kan aan verbeteringen kan verwachten. Vooral niet op gebied van de bak.
De software proberen en dan bepalen of ik deze houden wil, is volgens de dealer geen optie. Dan wordt 1000 euro een dure gok. Aangezien je het voor de PK's en NM's ook niet hoeft te doen.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Athome schreef: 22.03.2020 - 15:12 Kilometerstand is nu 157.000 en bij ongeveer 152.000 is de bak geflushed bij MMTS (Powerflush Twente). Dat scheelde merkbaar maar het blijft mijn type bak gewoon niet. Volgens MMTS was de olie inderdaad op maar geen problemen met de bak. De olie op het oog vrij van metaaldeeltjes. Gewoon zwart en niet rood. Volgens MMTS rook de olie ook wat verbrand.

Polestar Tuning heb ik nagevraagd maar ze konden mij gewoon niet vertellen (dealer) wat ik kan aan verbeteringen kan verwachten. Vooral niet op gebied van de bak.
De software proberen en dan bepalen of ik deze houden wil, is volgens de dealer geen optie. Dan wordt 1000 euro een dure gok. Aangezien je het voor de PK's en NM's ook niet hoeft te doen.
Je hebt vaak aanbiedingen van 795 i.p.v. 995.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

RoaldH schreef: 22.03.2020 - 20:58
Athome schreef: 22.03.2020 - 15:12 Kilometerstand is nu 157.000 en bij ongeveer 152.000 is de bak geflushed bij MMTS (Powerflush Twente). Dat scheelde merkbaar maar het blijft mijn type bak gewoon niet. Volgens MMTS was de olie inderdaad op maar geen problemen met de bak. De olie op het oog vrij van metaaldeeltjes. Gewoon zwart en niet rood. Volgens MMTS rook de olie ook wat verbrand.

Polestar Tuning heb ik nagevraagd maar ze konden mij gewoon niet vertellen (dealer) wat ik kan aan verbeteringen kan verwachten. Vooral niet op gebied van de bak.
De software proberen en dan bepalen of ik deze houden wil, is volgens de dealer geen optie. Dan wordt 1000 euro een dure gok. Aangezien je het voor de PK's en NM's ook niet hoeft te doen.
Je hebt vaak aanbiedingen van 795 i.p.v. 995.
Het is ook niet echt een performance tuning maar meer een optimalisatie die er naar mijn idee bij de initialize levering al op had moeten zitten. Eigenlijk zoals een normale software update met optimalisaties en bug-fixes :-)
Ik ben benieuwd of de geupdate bak-software blijft bestaan als je eerst een Polestar optimalisatie laat uitvoeren en daarna een Stage2 tuning bij een derde partij. Als geld niet zo'n issue is zou dat de ideale oplossing zijn.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Alleen Polestar past de parameters van de bak aan. Dus zou je eerst Polestar kunnen doen en dan stage 2 van Rica er overheen. Maar denk wel aan de 500 nm die de bak maximaal aankan.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Afgelopen week de auto bij de dealer gehad voor onderhoud. Ik reeg een telefoontje. Naast een set remblokken aan de voorzijde bleek dat de aircopomp ook vervangen moest worden.
Echter......
Ik moet de pomp wel zelf betalen, zei de monteur aan de telefoon.

WAT!!!!!!! Er zit toch coulance op de pomp? Was mijn antwoord.

Ja dat klopt. Alleen geldt de coulance niet meer als je nog met de originele pomp rondrijdt.

Ik blijk dus zo'n pechvogel te zijn. :devil: Tenminste in dit geval mag je dan gerust een pechvogel zijn.
De dealer is nog met Volvo Nederland in beraad wat ze er mee moeten doen.
De airco doet het nog goed (ik krijg nog koude handen van de lucht uit de roosters) maar er hingen druppels aan de pomp, zei de monteur

Ze bestaan blijkbaar dus wel. V60 D6 met nog de originele aircopomp na 6.5 jaar
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat is zeker niet grappig zeg. Hoop dat er toch een positief gebaar van Volvo en de dealer komt voor je, maar als het inderdaad nog de originele pomp is, zie ik zo geen argument waarom ze dat zouden moeten. Wat is er met de pomp aan de hand trouwens dat deze vervangen moet worden?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Gouwe schreef: 04.06.2020 - 08:55 Dat is zeker niet grappig zeg. Hoop dat er toch een positief gebaar van Volvo en de dealer komt voor je, maar als het inderdaad nog de originele pomp is, zie ik zo geen argument waarom ze dat zouden moeten. Wat is er met de pomp aan de hand trouwens dat deze vervangen moet worden?

Waarschijnlijk lekkage, was een probleem van de eerste pompen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

I know, maar is dat ook zo verteld aan Athome of is er een ander probleem opgegeven?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Nee, er hingen druppels aan de pomp.

@Gouwe.
Je hebt op zich wel gelijk. Als ik een goede pomp heb (gehad). Waarom dan coulance geven?
Aan de andere kant. Als ik de berichten zo lees wordt er gemiddeld 1x per 1-2 jaar ongeveer een pomp per auto onder coulance vervangen. Daar wordt dan niet moeilijk over gedaan. Als je er op die manier tegen aan kijkt, ben ik een goedkope klant voor Volvo met het eerste coulance verzoek. Dus zou er vanuit dat oogpunt geen reden mogen zijn om het verzoek te weigeren.
Daarnaast als Volvo echt vertrouwen in hun wissel 2.0 heeft, zou het bij mij de eerste en enige coulance moeten zijn.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Athome schreef: 04.06.2020 - 17:48 ..... Dus zou er vanuit dat oogpunt geen reden mogen zijn om het verzoek te weigeren.....
Rationeel kan ik de redenatie niet volgen, maar snap hem vanuit emotie wel. Hoop met jou dat Volvo coulant is voor je.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Het eerste type pomp werd aan het einde van de garantieperiode vaak preventief vervangen omdat er veel problemen mee waren. Hierboven lees je ook dat condensvorming een bekend probleem is.

Aan de ene kant heb je bijna zeven jaar met de pomp gedaan, dan mag iets kapot gaan zonder recht op garantie. Maar aan de andere kant is ook algemeen bekend dat er nooit een deugdelijke pomp in de auto heeft gezeten. Een recht op garantie zal er niet zijn, maar dat gold ook voor mij na twee jaar. En toch heb ik al heel wat pompen onder coulance vervangen gekregen. Een goed gebaar van het merk Volvo, wat er mede voor gezorgd heeft dat ik weer een Volvo heb gekocht. Lang niet ieder merk legt de grens op die manier, denk b.v. maar aan de TFSI-motoren en DSG's bij VAG. Ik hoop dat via een vorm van coulance ook recht aan jouw gevoel gedaan wordt.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Vandaag contact gehad met de dealer. Er is een oplossing.
- De huidige coulance regeling is niet van toepassing omdat het een originele pomp betreft. De coulanceregeling geldt namelijk alleen voor pompen die na de originele pomp gemonteerd zijn.
- Voor de originele pompen was er een garantie regeling omdat de pomp bleek te gaan lekken. Bij veel D6'en is er gebruikt gemaakt van de regeling en werd er een probleempomp gemonteerd. Waardoor we bij de bovenstaande coulance regeling uitkomen. Helaas heeft de vorige eigenaar geen gebruik van gemaakt van de garantie regeling (of wist het niet).
- Volvo heeft na de garantieregeling een coulance regeling gestart voor de eerste generatie pompen. Dat was een 50/50 regeling. Helaas bleek deze voor mijn auto een half jaar geleden te zijn verlopen (toen de auto 6 jaar werd).

Daarmee zit ik dus met gebakken peren.

Na contact met Volvo Nederland is er toch nog een coulance regeling getroffen.
Ik had al aangegeven dat ik ook interesse had in de Polestar actie van 495 Euro. Als ik de Aircopomp laat vervangen voor een nieuwe pomp tegelijkertijd met Polestar Tuning, zijn we uitgekomen op een 60/40 regeling voor de pomp ten gunste van mij. Nog steeds best wel een flinke som euro's maar ik ben er tevreden me.

De pomp wordt vervangen d.m.v de nieuwe methode. Ik hoop deze methode werkt en dat ik voorlopig niet weer een nieuwe pomp hoeft te laten monteren. Dat zal dan vast weer een berg gezeur opleveren.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nou dat lijkt mij een hele nette oplossing. 100% was natuurlijk nog mooier voor jou geweest, maar ik vind het heel netjes van Volvo dat ze zich zo opstellen. Wat betreft eventuele problemen met de nieuwe pomp: gaat Volvo zeker dan weer netjes oplossen omdat je dan m.i. onder hetzelfde coulance regime valt als alle anderen.
Je kunt het ook nog zo bekijken: ik heb in de afgelopen 3 jaar 4 keer in de garage gestaan voor een nieuwe pomp. Jij 0 :-).
Blijf vooral genieten van die mooie D6 en straks met Polestar rijdt het allemaal nog lekkerder!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Wat is dat voor een Polestar actie? €495 is wel een super deal. Het goedkoopst wat mij ooit is aangeboden was €695.

Maar terug on-topic is het wel fijn dat je een deal hebt waar jij je prettig bij voelt.
T.Goossens
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 11.06.2019 - 10:47
Locatie: Delden

V60Driver schreef: 06.06.2020 - 10:31 Wat is dat voor een Polestar actie? €495 is wel een super deal. Het goedkoopst wat mij ooit is aangeboden was €695.

Maar terug on-topic is het wel fijn dat je een deal hebt waar jij je prettig bij voelt.
Hier is meer info over de actie; viewtopic.php?f=177&t=84875
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”