De aircopomp van onze V60 D6

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Dank je.
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

V60Driver schreef: 06.06.2020 - 10:31 Maar terug on-topic is het wel fijn dat je een deal hebt waar jij je prettig bij voelt.
Nou, prettig is eigenlijk niet het juiste woord. Tevreden of acceptabel past beter. Het steekt me nog gewoon dat ik bij de verkoop op dit punt ben voorgelogen. De verkoper wist mij te vertellen dat de pomp al een paar keer vervagen was. Daarmee zou ik dus onder coulanceregeling wallen als de pomp kapot ging. Gaande het jaar kreeg ik wel steeds meer een vaag gevoel dat er iets niet klopte met de pomp. In vergelijking tot de verhalen van andere gebruikers hier, bleef mijn pomp gewoon iedere dag feilloos zijn werk doen. Ik had niet de indruk dat pomp aan het aftakelen was. Terwijl pomp er al onder zat toen ik de auto kocht.

Ik ben blij dat zowel de dealer als Volvo Nederland water bij de wijn wilde doen. Dit was zo ongeveer het maximale wat ik er uit kon halen.
Het is tevens de goedkoopste oplossing. De auto inruilen voor wat anders is financieel ook geen verstandige keuze (heb de auto net een jaar).
Het blijft veel geld maar het is wel een bedrag waarvan ik vind dat het bij het gebodene past. Ik vind 2500 euro voor een aircopomp gewoon heel veel geld. Eigenlijk te veel.
Reguliere aircopompen voor een auto kosten ook ongeveer 1000 euro (merk/model afhankelijk). Dus waarom moet deze pomp dan zo knetterduur zijn.

Hoe dan ook. Een pluim naar de dealer. Ze hebben er toch energie ingestoken om er iets werkbaars van te maken. Terwijl dit de tweede keer was dat ik bij de dealer was voor wat onderhoud.
Volvo V60 PiH Summum MY14
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik begrijp je volkomen. Misschien was acceptabel beter geweest.
Persoonlijk vindt ik dat jij 100%coulance verdiende. Maar dat daargelaten.
Tis zoals het is.
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

HeinvdW schreef: 13.03.2020 - 15:07 Yessss!
Gelukt!
Na 16 maanden en een kleine 30.000 kilometer heeft de aircopomp opnieuw de geest gegeven.
Nummer 5 gaat er binnenkort in.
Precies de reden dat ik hem een half jaar geleden heb ingeruild voor een gewone diesel. In een half jaar 2x (kosteloos) vervangen, maar wil niet rijden in een auto die afhankelijk is van mankementen die niet worden opgelost.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Giant2000 schreef: 08.09.2020 - 13:43
HeinvdW schreef: 13.03.2020 - 15:07 Yessss!
Gelukt!
Na 16 maanden en een kleine 30.000 kilometer heeft de aircopomp opnieuw de geest gegeven.
Nummer 5 gaat er binnenkort in.
Precies de reden dat ik hem een half jaar geleden heb ingeruild voor een gewone diesel. In een half jaar 2x (kosteloos) vervangen, maar wil niet rijden in een auto die afhankelijk is van mankementen die niet worden opgelost.
De huidige vervangings methode is de definitieve oplossing.
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Sinds 01-06-2020 geeft Volvo levenslange garantie op de onderdelen die niet eigenlijk kapot hadden mogen gaan maar toch vervangen moest worden.
Valt de aircopomp van de D6 daar ook onder?
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
wieldop
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 11.05.2007 - 13:22
Locatie: Fryslân

Die van mij is eind augustus vervangen, net binnen garantie gelukkig. Ik moest er op wachten wegens drukte. @ the mechanic: hoe herken je dat de ‘definitieve oplossing’ is toegepast en houdt dit nu in dat het 123 niet meer mag voorkomen?
V60 AWD PIH D6, MY2015
V50 D2 sport, MY2011
V50-II 1.8 sport, MY2007
V40 1.9 D Europa nordic, MY2003
BX 1.9 TD (transport deluxe)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Alles wat zo sinds een jaar geleden is vervangen door de dealer is volgens de laatste methode. Eerst mochten alleen een paar dealers dit doen, later heeft volgens mij elke dealer hiervoor een go gekregen. Je mag er wel vanuit gaan dat jou pomp dus volgens de laatste methode is vervangen en anders kun je de dealer bellen en het vragen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
HeinvdW
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Bij mijn auto gaat nu bijna alles goed.
Een paar maanden geleden kreeg ik ineens de mededeling dat de remmen niet functioneerden en de bekrachtiging viel uit.
De garage heeft de melding gereset want ze konden niets vinden en sindsdien doet 'ie het weer probleemloos.
Zelden zo'n onbetrouwbare auto gehad, maar aan de andere kant ben ik toch van het gaan houden.
De Volvo Premium Assistance maakt dat ik fluitend door het leven ga.

PS
Inmiddels heeft de Corona er voor gezorgd dat het vervoerspatroon radicaal omgegooid is en ik hoop binnen afzienbare tijd het verbruik van 2.8 l/100 km aan te tikken. (zit nu op 2.9 vanaf weet ik niet precies meer, max is ooit 5.6 geweest)
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

@HeinvdW
Ik heb verschillende automerken gereden en Volvo hoort niet bij de meeste betrouwbare merken die ik gereden heb. Het zijn geen slechte auto's maar ik heb er meer dingetjes mee gehad dan met andere merken. Fiat was nog iets gekker. Die heb ik 1 keer thuis laten staan omdat ik de auto toen niet vertrouwde. Ik zou op vakantie naar Italië gaan maar 3 dagen voor vertrek ging er weer een lampje branden. Die kort daarvoor gereset was.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

<offtopic>Ik rij sinds 1981 Volvo met soms een uitstapje. Wel de meest betrouwbare auto omdat Volvoś het meestal accepteren dat je doorrijdt tot thuis. Dat technische Nitwits de Volvo gebruiken als hondehok en werkpaard en lachend zeggen dat onderhoud te duur is....daar kan je een merk niet op afrekenen. Mijn xc70 heeft wel eens de olieseal eruit geblazen, verder nooit mee stil gestaan. Van 2010 tot 2019 gehad van 200d km naar 330d km gereden. Goed verkocht aan export naar Witrusland. Ik vind de vele starts van de D6 eng wegens condens ed, maar ik hoop en verwacht dat het vele elektro gebruik en de D5 op de snelweg na gebruik van de standkachel hier een heel goede combi is mits men er juist mee om gaat.</offtopic>

<ontopic>Ik heb mijn Volvo v60 d6 bij Serva gekocht voor export en zonder garantie, 2015, 190k km. De aircopomp was preventief vervangen, na iets meer dan een jaar toch niet ok. Sinds sept 2020 onder coulance vervangen, ik denk echt dat het betaald wordt door Volvo. Ik blij want ik had het niet verwacht...
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
nixnix
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05.05.2021 - 19:45

Hallo lieve Volvo-rijders, dit is mijn eerste bericht hier. Helaas heeft het ook te maken met de storing van de airconditioning op mijn V60, resulterend in de beruchte foutmelding "Hybrid system malfunction - service urgent".

Sindsdien heb ik op internet naar gedetailleerde informatie over dit onderwerp gezocht en dit forum lijkt verreweg de meest informatieve en nuttige inhoud te hebben. Gelukkig vond ik ook een oplossing om de fout te omzeilen en de auto te starten, die ik nu normaal rijd, maar zonder de accu's op te laden met de plug-in kabel. Elke keer dat ik de auto probeer op te laden, verschijnt namelijk de foutmelding opnieuw en staat de auto volledig stil.

Een achtergrond van een liefdesverhaal
Over het algemeen houd ik veel van Zweedse auto's. Ik werd lang geleden verliefd op hun filosofie: mijn eerste auto was een Saab 900 EMS-coupé uit 1979, maar dat was nu echt lang geleden.
De nieuwste is een R Design uit 2015, het is een prachtige auto die ik bij een dealer in Nederland heb gekocht. Ik moet zeggen dat het hele koopproces, de communicatie met de verkoper, het transport en de hele administratie heel gemakkelijk en duidelijk was.

Het Mysterious Hybrid-systeem werkt niet goed
Ik moet hieraan toevoegen dat ik me ervan bewust was dat er mogelijke problemen waren met de airconditioningunits in dit model.
Ik dacht echter dat de problematische eenheden alleen de series uit de eerste productiejaren waren, b.v. 2013, 2014 en dat dit probleem is opgelost voor recentere voertuigen van dit model. Dus ik heb er niet al te veel over nagedacht, maar nu lijkt het erop dat ik dit probleem pas een paar maanden na het gebruik van mijn geliefde nieuwe auto tegenkwam.
Nu, na het lezen van een paar discussies op het forum met betrekking tot deze specifieke problemen met de AC-unit, ben ik een beetje bezorgd over de mogelijke uitkomst van deze liefdesrelatie met de V60.

Zie je, ik dacht dat het mogelijk zou zijn om de eenheid te vervangen en dit probleem voor eens en voor altijd op te lossen, wat blijkbaar niet het geval was voor veel van de forumgebruikers. Aangezien ik van plan ben om deze auto ten minste de komende vijf jaar te gebruiken, weet ik eerlijk gezegd niet zeker of dat haalbaar is als ik de airco-unit meer dan eens moet vervangen.
Dus hier is mijn vraag over deze nieuwe vervangingsmethode die een paar keer is genoemd. Het lijkt erop dat als we de AC-unit op deze manier vervangen, de nieuwe unit langer meegaat dan voorheen. Kan iemand deze methode wat gedetailleerder beschrijven? Er is sprake van een POE-olie die moet worden gebruikt in plaats van de PAG-olie, een droogprocedure met Nytrogen (?), Gedetailleerde reiniging om ervoor te zorgen dat er geen residu achterblijft in het AC-systeem, enzovoort.

Kan iemand bevestigen of en hoe dit echt werkt? Ik zou heel dankbaar zijn voor alle informatie hierover. Ik ben ook bereid dit jaar een korte vakantie naar Nederland te nemen om dit op te lossen.
Ik heb gelezen dat er tal van problemen zijn die onder Volvo-garantie zijn verholpen. Aangezien mijn auto al is geëxporteerd, weet ik niet zeker of dit in mijn geval zou gelden of niet. Denk je dat de reparatie onder de algemene garantie valt? De auto is nu precies 5 en een half jaar oud. Ik ben echter ook bereid om voor deze reparatie te betalen, als ik er maar zeker van kon zijn dat de nieuwe AC-unit een paar jaar meegaat en niet slechts een paar maanden.
Kan iemand mij wijzen op een betrouwbare autoreparatiewerkplaats die dit volgens de nieuwe procedure zal doen? Heel erg bedankt voor alle informatie!

PS Ik zal ook een Engelse kopie van dit bericht toevoegen zodat het kan worden geïndexeerd door de Google-zoekmachine. Het kan handig zijn voor andere niet-Nederlandse Volvo-rijders ... I hope you don't mind?

Hello dear Volvo drivers, this is my first post here. Unfortunately, it is also related to the malfunction of the air conditioning on my V60, resulting in the infamous error message "Hybrid system malfunction - service urgent".

Since then, I have been searching the internet for detailed information on this subject and this forum seems to have by far the most informative and useful content on it.
Fortunately, I also found a workaround to bypass the erorr and start the car, which I now drive normally, but without charging the batteries with the plug-in cable. Namely, every time I try to charge the car, the error message reappears and the car is completely immobilised.

Some love-story background
In general, I love Swedish cars a lot. I fell in love with their philosophy a long time ago: my first car was a 1979 Saab 900 EMS coupe, but that was really a long time ago now.
The latest is a 2015 R Design, it's a beautiful car that I bought from a dealer in Holland. I have to say that the whole buying process, communication with the seller, transport and the whole administration was very easy and straightforward.

The Mysterious Hybrid system malfunction
I must add that I was aware that there were potential problems with the air conditioning units in this model. However, I thought that the problematic units were only the series from the first years of production, e.g. 2013, 2014 and that this problem has been solved for more recent vehicles of this model. So I didn't think too much about it, but now it seems that I encountered this problem only a few months after using my beloved new car. Now, after reading a few threads on the forum related to this particular AC unit problems I'm a little concerned about the possible outcome of this love affair with the V60.

You see, I thought it would be possible to replace the unit and have this problem solved once and for all, which apparently was not the case for many of the forum users. Since I plan on using this car for at least the next five years, to be honest, I'm not sure that's feasible for me if I have to change the AC unit more than once.

So here is my question regarding this new replacement method that has been mentioned a few times. It looks like if we replace the AC unit using this method, the new unit should last longer than before. Can someone describe this method in a little more detail?

There is talk of a POE oil to be used in place of the PAG oil, a drying procedure with Nytrogen (?), detailed cleaning to ensure no residue is left in the AC system and so on. Can anyone confirm if and how this really works? I would be very grateful for any information on this. I'm also willing to take a short vacation to Holland this year to get this fixed.

I have read that there have been numerous problems that have been resolved under the Volvo warranty. Since my car has already been exported, I'm not sure if this would apply to my case or not and the car is now 5 and a half years old after all. Do you think the repair could be covered under the general warranty? However, I am also willing to pay for this repair if only I could be sure that the new AC unit would last a few years and not just a few months.

Can anyone point me to a reliable auto repair shop that will do it under the new procedure?
Thanks a lot for all the information!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

nixnix schreef: 07.05.2021 - 14:29 .......... Ik ben ook bereid dit jaar een korte vakantie naar Nederland te nemen om dit op te lossen.
Ik heb gelezen dat er tal van problemen zijn die onder Volvo-garantie zijn verholpen. Aangezien mijn auto al is geëxporteerd, weet ik niet zeker of dit in mijn geval zou gelden of niet. Denk je dat de reparatie onder de algemene garantie valt? De auto is nu precies 5 en een half jaar oud. Ik ben echter ook bereid om voor deze reparatie te betalen, als ik er maar zeker van kon zijn dat de nieuwe AC-unit een paar jaar meegaat en niet slechts een paar maanden.
Kan iemand mij wijzen op een betrouwbare autoreparatiewerkplaats die dit volgens de nieuwe procedure zal doen? Heel erg bedankt voor alle informatie!
Als ik jou was zou ik de NL dealer bellen waar de auto in onderhoud is geweest als je dat kan achterhalen tenminste en daar vragen om advies over wel/niet garantie en eventuele kosten. Volvo Cars Nederland zal denk ik geen garantie/coulance geven op een geëxporteerde auto.
Als je het zelf moet betalen, houd rekening met een 2500 euro of meer, maar dat kan een NL dealer je wel vertellen.
De airco pomp 2.0 methode wordt al ruim een jaar gebruikt. In ieder geval hier op het forum heb ik daarna niemand meer gehoord over een falende airco pomp. Ook de eigenaar van mijn vorige D6 heb ik onlangs gesproken en deze pomp doet het na 1,5 jaar nog prima. Het lijkt er dus inderdaad op de het probleem nu echt opgelost is.
Methode is ongeveer: leeghalen, spoelen, filter/droger element vervangen, systeem drogen met stikstof, afvullen met koudemiddel en olie.
Als ik je nog een tip mag geven: vervang gelijk ook de condensor. Grote kans dat die namelijk als eerste binnen 1 a 2 jaar stuk gaat en dan geldt bovenstaande procedure opnieuw en dus weer hoge kosten.
Hoop dat je er wat aan hebt. Succes en laat ons even weten hoe het avontuur afloopt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Ik kan technisch er niet specifiek op gaan (mis de info) maar inderdaad bel de dealer. Ik denk dat er toch nog op hoop is op enige coulance vanuit Volvo NL mits je Volvo altijd door de Volvo dealer onderhouden is geweest. Ik begrijp dat het een import auto is geweest ondanks dat heb ik dus toch hoop op enige coulance.

Mijn V60 is een MY14 die eind 2013 op kenteken is gezet. Voor mijn specifieke auto verliep de coulance van Volvo NL eind 2019. Ik had nog steeds originele eerst pomp onder de auto zitten. Ondanks dat de coulance regeling verlopen is heb ik in de zomer van 2020 bij het jaarlijks onderhoud toch nog een coulance regeling gekregen vanuit Volvo NL.

Aangezien het langzaam stiller wordt in de topics rondom de aircopompen, lijkt wissel 2.0 inderdaad zijn het uitwerking te hebben.
Volvo V60 PiH Summum MY14
jefko
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13.02.2017 - 16:28

Vandaag wordt voor de vierde keer mijn AC-pomp (gratis) vervangen, nadat 3,5 week geleden weer in Frankrijk de melding 'Airco service vereist' verscheen en we door de hitte 'bevangen' werden. De laatste vervanging was in augustus 2019. Omdat ik na de grote beurt in april 2020, maar 10.000km heb gereden had ik nog geen onderhoudsbeurt laten doen. Alleen een APK keuring, dus was mijn Volov Assistance verlopen volgens de dealer, die ik raadpleegde. In overleg besloten om zonder airco te rijden en na terugkeer in Woerden bij de dealer kosteloos de pomp nu eindelijk via de 2.0 procedure te vervangen. In overleg heb ik om de Volvo Assistance weer voor 1 jaar te verlengen afgesproken om de olie en filter te vernieuwen ( 15 maanden en 10.000Km na de grote beurt). Door Volvo wordt geeist dat olie en filter of na 30.000km of na 1 jaar vernieuwd wordt.
Tot nu toe is het traditie geweest dat elke keer als we in de zomer in Frankrijk zijn, de aircopomp het begaf, maar ik hoop nu echt dat met de 2.0 vervanging deze traditie is gestopt. In ieder geval fijn dat de dealer in Woerden de 2.0 nu ook al 1,5 jaar toepast en geen gevallen kent van defecte pompen die met deze procedure zijn vervangen. Daar vertrouw ik dan maar op.
Jefko
V60-PIH 2013
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

jefko schreef: 06.07.2021 - 13:54 Tot nu toe is het traditie geweest dat elke keer als we in de zomer in Frankrijk zijn, de aircopomp het begaf, maar ik hoop nu echt dat met de 2.0 vervanging deze traditie is gestopt.
Wij hebben dezelfde traditie. Hoewel, het is ook een keer Italië geweest. Deze zomer wordt de grote test, want we gaan met de 2.0 versie op vakantie. Iedereen is alweer vol spanning :)
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Ook bij mij gaf pomp 3 het tijdens het mooie weer begin juni. Alleen nu kon ik er wel mee doorrijden, terwijl de vorige keren de wagen afgesleept diende te worden daar de d6 weigerde te starten.

De dealer heeft kosteloos een andere pomp geplaatst.

Dit is overigens de enige reden dat ik de beurten nog bij de dealer laat doen. Een simpele oliewissel, poetsen en een monteur die er 45 minuten naar kijkt staat mijn inziens niet in verhouding met een factuur van 396 eur. Zie ik daar vanaf, dan zullen ze minder coulant zijn bij een volgende pomp.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Jouw samenvatting van de werkzaamheden bij een beurt is euh tja laat ik zeggen ietwat onvolledig
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Kan best, maar om na 43 minuten buiten te staan met betaalde factuur en een gewassen en gezogen auto is er niet veel meer gebeurd. Tevens wil ik erbij vermelden dat de dealer een glazen pui heeft tussen wachtruimte en werkplaats waarbij je alles perfect kan zien wat er gebeurd.
AldertV
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 08.11.2017 - 09:50

Bij mij is de aircopomp/compressor onlangs vervangen en vanmiddag is de multiriem aan gort gegaan :'(
Wanneer de compressor wordt vervangen van V60 PIH wordt dan ook de multiriem gedemonteerd (en als het goed is vervangen)?
Ben niet zo auto-technisch onderlegt dus vandaar even mijn vraag.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”