Volvo V60 D6 Reliability AC Compressor Poll

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gesloten
Duf28
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.08.2019 - 15:12

Let's have a look about the real reliability of the Volvo V60 D6 AC Compressors.

Only if you know, report if the dealer flushed the entire system or not, and if they used the recommended oil Hella 8FX 351 213-111 POE oil for AC Compressors.

https://www.behrhellaservice.com/behr-h ... BHS_NL.pdf
Laatst gewijzigd door Duf28 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

14-02-2017, 25-07-2017, 26-07-2018, 28-07-2019 (maybe I missed one)

There’s one 8FX 351 213-111 oil in your PDF that is compatible with this model.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Duf28
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.08.2019 - 15:12

So far... 1 with no problem at all, 5 had to change the compressor 1 or more times...

83% of the persons who replied the poll, had problems with de AC Compressor.

Let's see how will end the poll

Should be so easy... An AC Compressor with good quality coil insulating lacque, a flush of the entire AC system, The right quality oil for the AC Compressor. And a good knoledge and training for the specialist at Volvo that will have to deal with this particular problem.
Laatst gewijzigd door Duf28 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Duf28
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 09.08.2019 - 15:12

V60 D6 MY2014, changed the AC Compressor at 46000Km, now car has 108000Km, AC runs perfectly, No problems at all.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Duf28 schreef: Should be so easy... An AC Compressor with good quality coil insulating lacque, a flush of the entire AC system, The right quality oil for the AC Compressor. And a good knoledge and training for the specialist at Volvo that will have to deal with this particular problem.
And that might just be the whole issue. I had contact with Sanden a month ago to ask about any known problem with the specific type of compressor. They gave me the model number of the latest revision (P36012859) and said it's very important the whole system is flushed as even the slightest amount of moisture can damage the insulation of the new compressor. They also suggested I visit an airco-specialist in order to get it replaced properly as they doubt Volvo dealers have the right equipment. That's not an option as the replacement can only performed under warranty at the dealer..

In other topics I read that at least some dealers don't flush the system upon replacement. Maybe because of the extra time/money involved or maybe because it's not included in the procedures that Volvo has set.

When it's my turn (My car is at 280k and it's 3d compressor, replaced by the previous owner) I will ask the dealer if they have the equipment needed to flush the system and what extra costs are involved. Then we can see if it has any effect on the lifespan of the compressor.
JBoavida
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20.08.2019 - 17:55

Hi everyone!
I just imported (june) from NL into Portugal a 2nd hand D6 hybrid from 2014 with 97K km. Very happy with it, great machine, until I also got the AC fault message, last week.
I never heard about this D6 compressor fault before.
Got shocked at the Volvo assitance when they made a check to my car and got the bad news!
I am in contact with Volvo to see what are the solutions they provide! all previous revisions made in volvo service.
nixnix
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05.05.2021 - 19:45

Hallo beste Volvo-rijders, dit is een kopie van het bericht dat ik hier al heb gepost:
viewtopic.php?f=127&t=82871&p=1701673#p1701673

Ik hoop dat ik zoveel mogelijk feedback kan krijgen voordat ik besluit over de volgende stappen.

Het is ook aan de storing van de airconditioning op mijn V60, resulterend in de beruchte foutmelding "Hybride systeem storing - service urgent".

Sindsdien heb ik op internet naar gedetailleerde informatie over dit onderwerp gezocht en dit forum lijkt verreweg de meest informatieve en nuttige inhoud te hebben. Gelukkig vond ik ook een oplossing om de fout te omzeilen en de auto te starten, die ik nu normaal rijd, maar zonder de accu's op te laden met de plug-in kabel. Elke keer dat ik de auto probeer op te laden, verschijnt namelijk de foutmelding opnieuw en staat de auto volledig stil.

Een achtergrond van een liefdesverhaal
Over het algemeen houd ik veel van Zweedse auto's. Ik werd lang geleden verliefd op hun filosofie: mijn eerste auto was een Saab 900 EMS-coupé uit 1979, maar dat was nu echt lang geleden.
De nieuwste is een R Design uit 2015, het is een prachtige auto die ik bij een dealer in Nederland heb gekocht. Ik moet zeggen dat het hele koopproces, de communicatie met de verkoper, het transport en de hele administratie heel gemakkelijk en duidelijk was.

Het Mysterious Hybrid-systeem werkt niet goed
Ik moet hieraan toevoegen dat ik me ervan bewust was dat er mogelijke problemen waren met de airconditioningunits in dit model.
Ik dacht echter dat de problematische eenheden alleen de series uit de eerste productiejaren waren, b.v. 2013, 2014 en dat dit probleem is opgelost voor recentere voertuigen van dit model. Dus ik heb er niet al te veel over nagedacht, maar nu lijkt het erop dat ik dit probleem pas een paar maanden na het gebruik van mijn geliefde nieuwe auto tegenkwam.
Nu, na het lezen van een paar discussies op het forum met betrekking tot deze specifieke problemen met de AC-unit, ben ik een beetje bezorgd over de mogelijke uitkomst van deze liefdesrelatie met de V60.

Zie je, ik dacht dat het mogelijk zou zijn om de eenheid te vervangen en dit probleem voor eens en voor altijd op te lossen, wat blijkbaar niet het geval was voor veel van de forumgebruikers. Aangezien ik van plan ben om deze auto ten minste de komende vijf jaar te gebruiken, weet ik eerlijk gezegd niet zeker of dat haalbaar is als ik de airco-unit meer dan eens moet vervangen.
Dus hier is mijn vraag over deze nieuwe vervangingsmethode die een paar keer is genoemd. Het lijkt erop dat als we de AC-unit op deze manier vervangen, de nieuwe unit langer meegaat dan voorheen. Kan iemand deze methode wat gedetailleerder beschrijven? Er is sprake van een POE-olie die moet worden gebruikt in plaats van de PAG-olie, een droogprocedure met Nytrogen (?), Gedetailleerde reiniging om ervoor te zorgen dat er geen residu achterblijft in het AC-systeem, enzovoort.

Kan iemand bevestigen of en hoe dit echt werkt? Ik zou heel dankbaar zijn voor alle informatie hierover. Ik ben ook bereid dit jaar een korte vakantie naar Nederland te nemen om dit op te lossen.
Ik heb gelezen dat er tal van problemen zijn die onder Volvo-garantie zijn verholpen. Aangezien mijn auto al is geëxporteerd, weet ik niet zeker of dit in mijn geval zou gelden of niet. Denk je dat de reparatie onder de algemene garantie valt? De auto is nu precies 5 en een half jaar oud. Ik ben echter ook bereid om voor deze reparatie te betalen, als ik er maar zeker van kon zijn dat de nieuwe AC-unit een paar jaar meegaat en niet slechts een paar maanden.
Kan iemand mij wijzen op een betrouwbare autoreparatiewerkplaats die dit volgens de nieuwe procedure zal doen? Heel erg bedankt voor alle informatie!

PS Ik zal ook een Engelse kopie van dit bericht toevoegen zodat het kan worden geïndexeerd door de Google-zoekmachine. Het kan handig zijn voor andere niet-Nederlandse Volvo-rijders ... I hope you don't mind?

Hello dear Volvo drivers, this is my first post here. Unfortunately, it is also related to the malfunction of the air conditioning on my V60, resulting in the infamous error message "Hybrid system malfunction - service urgent".

Since then, I have been searching the internet for detailed information on this subject and this forum seems to have by far the most informative and useful content on it.
Fortunately, I also found a workaround to bypass the erorr and start the car, which I now drive normally, but without charging the batteries with the plug-in cable. Namely, every time I try to charge the car, the error message reappears and the car is completely immobilised.

Some love-story background
In general, I love Swedish cars a lot. I fell in love with their philosophy a long time ago: my first car was a 1979 Saab 900 EMS coupe, but that was really a long time ago now.
The latest is a 2015 R Design, it's a beautiful car that I bought from a dealer in Holland. I have to say that the whole buying process, communication with the seller, transport and the whole administration was very easy and straightforward.

The Mysterious Hybrid system malfunction
I must add that I was aware that there were potential problems with the air conditioning units in this model. However, I thought that the problematic units were only the series from the first years of production, e.g. 2013, 2014 and that this problem has been solved for more recent vehicles of this model. So I didn't think too much about it, but now it seems that I encountered this problem only a few months after using my beloved new car. Now, after reading a few threads on the forum related to this particular AC unit problems I'm a little concerned about the possible outcome of this love affair with the V60.

You see, I thought it would be possible to replace the unit and have this problem solved once and for all, which apparently was not the case for many of the forum users. Since I plan on using this car for at least the next five years, to be honest, I'm not sure that's feasible for me if I have to change the AC unit more than once.

So here is my question regarding this new replacement method that has been mentioned a few times. It looks like if we replace the AC unit using this method, the new unit should last longer than before. Can someone describe this method in a little more detail?

There is talk of a POE oil to be used in place of the PAG oil, a drying procedure with Nytrogen (?), detailed cleaning to ensure no residue is left in the AC system and so on. Can anyone confirm if and how this really works? I would be very grateful for any information on this. I'm also willing to take a short vacation to Holland this year to get this fixed.

I have read that there have been numerous problems that have been resolved under the Volvo warranty. Since my car has already been exported, I'm not sure if this would apply to my case or not and the car is now 5 and a half years old after all. Do you think the repair could be covered under the general warranty? However, I am also willing to pay for this repair if only I could be sure that the new AC unit would last a few years and not just a few months.

Can anyone point me to a reliable auto repair shop that will do it under the new procedure?
Thanks a lot for all the information!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kopie van mijn antwoord die ik in je vorige bericht plaatste:
Als ik jou was zou ik de NL dealer bellen waar de auto in onderhoud is geweest als je dat kan achterhalen tenminste en daar vragen om advies over wel/niet garantie en eventuele kosten. Volvo Cars Nederland zal denk ik geen garantie/coulance geven op een geëxporteerde auto.
Als je het zelf moet betalen, houd rekening met een 2500 euro of meer, maar dat kan een NL dealer je wel vertellen.
De airco pomp 2.0 methode wordt al ruim een jaar gebruikt. In ieder geval hier op het forum heb ik daarna niemand meer gehoord over een falende airco pomp. Ook de eigenaar van mijn vorige D6 heb ik onlangs gesproken en deze pomp doet het na 1,5 jaar nog prima. Het lijkt er dus inderdaad op de het probleem nu echt opgelost is.
Methode is ongeveer: leeghalen, spoelen, filter/droger element vervangen, systeem drogen met stikstof, afvullen met koudemiddel en olie.
Als ik je nog een tip mag geven: vervang gelijk ook de condensor. Grote kans dat die namelijk als eerste binnen 1 a 2 jaar stuk gaat en dan geldt bovenstaande procedure opnieuw en dus weer hoge kosten.
Hoop dat je er wat aan hebt. Succes en laat ons even weten hoe het avontuur afloopt.

Kortom bel de/een NL Volvo dealer en leg je probleem/vragen voor. Ze zullen je graag helpen en ik zou als ik jou was zeker niet naar een universele garage gaan omdat het daar veel goedkoper is. Iets met penny wise pound foolish....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
nixnix
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 05.05.2021 - 19:45

Hartelijk dank voor deze waardevolle informatie, Gouwe. Ik zag net dat het antwoord van de werkplaats waar mijn auto voor het laatst in Nederland een onderhoudsbeurt heeft gehad, naar mijn spamfolder ging. Ze zeiden echter dat de compressor in mei 2019, dus twee jaar geleden, in hun werkplaats was vervangen.

Uit nieuwsgierigheid heb ik toen aan Roosmalen gevraagd of de vervangen compressor, die nu weer kapot is, nog onder de garantie valt als de auto niet geëxporteerd is… en dat ik niet van plan ben om met zo'n verzoek naar je werkplaats te komen. Ik vroeg ook of ze me konden vertellen of de olie die bij de vervanging werd gebruikt van het originele type was, PAG-olie SP -A2 (SAE 46) of een andere olie. Ik geloof dat het een originele Volvo was, wat ik niet twijfel, maar ik wilde vooral het type olie controleren.

Sinds mijn eerste bericht op dit forum heb ik besloten om mijn auto hier in een gespecialiseerde werkplaats te laten onderhouden. Er is een nieuwe originele Volvo compressor besteld evenals de airco condensor unit. Het systeem wordt gereinigd en gedroogd. Wat betreft de olie die we zullen gebruiken: ik overweeg nog steeds om de PAO 68-olie te gebruiken in plaats van de originele PAG SP-A2-olie, vooral als de werkplaats bevestigt dat deze laatste is gebruikt toen de compressor twee jaar geleden voor het laatst werd vervangen.
Houdt u op de hoogte hoe de hele procedure verloopt.

Bedankt voor deze waardevolle informatie, Gouwe. Ik heb je antwoord gezien, maar had geen tijd om een ​​antwoord te schrijven, en ik heb toen ook niet besloten wat ik met de auto moest doen.
Ook zag ik vandaag net dat het antwoord van garage Roosmalen waar mijn auto voor het laatst in Nederland een onderhoudsbeurt heeft gehad in mijn spamfolder terecht is gekomen. Ze bevestigden dat de compressor in mei 2019, dus twee jaar geleden, in hun werkplaats was vervangen.
Uit nieuwsgierigheid heb ik nu gevraagd of de vervangen compressor, die nu weer kapot is, nog onder garantie valt als de auto niet geëxporteerd is ... en dat ik niet van plan ben om met zo'n verzoek naar je werkplaats te komen. Ik vroeg ook of ze me konden vertellen of de olie die bij de vervanging werd gebruikt van het originele type was, PAG-olie SP -A2 (SAE 46) of een andere olie. Ik geloof dat het de originele olie van Volvo was, dat twijfel ik niet, maar ik wilde in de eerste plaats het type olie controleren.
Sinds mijn eerste bericht op dit forum heb ik besloten om mijn auto hier bij een gespecialiseerde garage te laten onderhouden. Er is een nieuwe originele Volvo compressor besteld evenals de condensor unit AC. Het systeem wordt gereinigd en gedroogd. Wat betreft de olie die we gaan gebruiken: ik overweeg nog steeds om PAO 68-olie (2) te gebruiken in plaats van de originele PAG SP-A2-olie (pic1), vooral als de Rosenmalen bevestigt dat de laatste werd gebruikt tijdens de laatste compressorwissel twee jaar geleden (foto2).
pic1 PAG vs PAO oils.png
pic2.png
Er wordt ook gesproken over de Hella POE-olie die kan worden gebruikt - zie foto3.
pic3.png
Wat denk je, welke van de drie varianten zal het beste zijn?

Houdt u op de hoogte over hoe de hele procedure verloopt. Als de nieuwe AC echter niet langer dan 2 jaar meegaat, vind ik dat erg teleurstellend, net als de meeste andere V60-hybride-eigenaren. Het is tenslotte veel geld en breekt de berekeningen die er op papier veelbelovend uitzagen voor een paar maanden van mijn eigendom.

... and English:

Thank you very much for this valuable information, Gouwe. I just saw that the answer from the workshop where my car was last serviced in the Netherlands went to my spam folder. However, they said that the compressor was changed at their workshop in May 2019, so two years ago.

Out of curiosity, I then asked Roosmalen if the replaced compressor, which is now broken again, would still be covered under warranty if the car was not exported… and that I do not plan to visit your workshop with such a request. I also aksed if they could tell me if the oil used in the replacement was the original type, PAG oil SP -A2 (SAE 46) or some other oil. I believe it was original Volvo which I do not doubt, but wanted to check the type of oil primarily.

Since my first post on this forum I decided to have my car serviced here in a specialized workshop. There is a new original Volvo compressor ordered as well as the AC condenser unit. The system will be cleaned and dried. Regarding the oil that we’ll use: I am still considering to use the PAO 68 oil instead of the original PAG SP-A2 oil, especially if the workshop confirms that the latter was used the last time compressor was replaced two years ago.
Will keep you posted how the whole procedure goes through.

Thank you for this valuable information, Gouwe. I saw your reply, but didn't have time to write a reply, nor have I decided what to do with the car at the time.
I also just saw today that the reply from the Roosmalen garage where my car was last serviced in the Netherlands ended up in my spam folder. They confirmed that the compressor was changed in their workshop in May 2019, so two years ago.
Out of curiosity, I now asked if the replaced compressor, which is now broken again, is still covered under warranty if the car was not exported... and that I do not plan to visit your workshop with such a request. I also asked if they could tell me if the oil used in the replacement was the original type, PAG oil SP -A2 (SAE 46) or some other oil. I believe it was Volvo's original oil, which I don't doubt, but I wanted to check the type of oil in the first place.
Since my first post on this forum, I have decided to have my car serviced here at a specialist garage. A new original Volvo compressor has been ordered as well as the condenser unit AC. The system will be cleaned and dried. Regarding the oil we will be using: I am still considering using PAO 68 oil (2) instead of the original PAG SP-A2 oil (pic1), especially if the Rosenmalen confirms that the latter was used during the last compressor change two years ago (pic2).
pic1 PAG vs PAO oils.png
pic2.png
There is also talk about the Hella POE oil which could be used - see pic3.
pic3.png
What do you think, which of the three variants will be best?

Will keep you posted on how the whole procedure goes. However, if the new AC doesn't last more than 2 years, I find that very disappointing like the majority of fellow V60 hybrid owners. After all, it's a lot of money and breaks the calculations that looked quite promising on paper for a few months of my ownership...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Wat ik uit je hele verhaal niet begrijp is:
1. Wat was het antwoord van Van Roosmalen op je vraag? Gaan zij de compressor nu onder garantie vervangen of kon dat niet / wilden ze dat niet?
2. Waarom je je zo druk maakt over de olie. Gewoon de originele olie van Volvo gebruiken. Het probleem van de defecte airco pompen zat hem niet in de olie maar in de gebruikte vervangingsprocedure met als gevolg vocht en vervuiling in het systeem als ik goed geïnformeerd ben. Vooral vocht in het systeem is killing voor (elke, maar vooral een elektrische) airco(pomp).
Ik hoop voor je dat het allemaal goed komt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gouwe schreef: 15.05.2021 - 10:34 2. Waarom je je zo druk maakt over de olie. Gewoon de originele olie van Volvo gebruiken. Het probleem van de defecte airco pompen zat hem niet in de olie maar in de gebruikte vervangingsprocedure met als gevolg vocht en vervuiling in het systeem als ik goed geïnformeerd ben. Vooral vocht in het systeem is killing voor (elke, maar vooral een elektrische) airco(pomp).
Edit- wrong information.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 15.05.2021 - 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

@Jelmer: waar komt deze info vandaan? Refereer jij nu aan de 2.0 methode zoals hier op het forum beschreven die sinds eind 2019 door VCNL is toegepast, eerst in een trial fase en sinds medio 2020 de standaard? Of aan nog weer een nieuwere methode/inzichten?
Bovendien gingen de compressoren voor zover ik weet in de D6 niet mechanisch kapot wegens te weinig olie en slijtage als gevolg daarvan. De pompen lekten geen koudemiddel na de vervanging maar hadden allemaal last van van foutmeldingen als gevolg van te hoge weerstandswaarden in het hoog voltage systeem. Soms al na enkele weken, max na een jaar.
Volvo schrijft R134A voor in een D6. Experimenteren met een ander koudemiddel is naar mijn weten dan ook niet aan de orde?
Wordt anders wel heel verwarrend zo, dus ben wel benieuwd?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gouwe schreef: 15.05.2021 - 12:14 @Jelmer: waar komt deze info vandaan? Refereer jij nu aan de 2.0 methode zoals hier op het forum beschreven die sinds eind 2019 door VCNL is toegepast, eerst in een trial fase en sinds medio 2020 de standaard? Of aan nog weer een nieuwere methode/inzichten?
Bovendien gingen de compressoren voor zover ik weet in de D6 niet mechanisch kapot wegens te weinig olie en slijtage als gevolg daarvan. De pompen lekten geen koudemiddel na de vervanging maar hadden allemaal last van van foutmeldingen als gevolg van te hoge weerstandswaarden in het hoog voltage systeem. Soms al na enkele weken, max na een jaar.
Volvo schrijft R134A voor in een D6. Experimenteren met een ander koudemiddel is naar mijn weten dan ook niet aan de orde?
Wordt anders wel heel verwarrend zo, dus ben wel benieuwd?
U heeft gelijk, verkeerde auto. Ik haal het weg.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

nixnix schreef: 11.05.2021 - 12:54 Hallo beste Volvo-rijders, dit is een kopie van het bericht dat ik hier al heb gepost:
viewtopic.php?f=127&t=82871&p=1701673#p1701673
Hier een slotje, gaan we daar centraal verder. Dit onderzoek is van een paar jaar geleden. Aub niet crossposten, zodat het forum overzichtelijk blijft.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gesloten

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”