In HYBRID blijft de auto op brandstof rijden na switch van SAVE

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Ik ben nog steeds op zoek naar de perfecte en zuinigste stand, kortom ik ben op zoek naar wat het zuinig is.
PURE: elektrisch met stroomverbruikers uitgeschakeld
HYBRID: elektrisch en brandstof (te regelen via rechtervoet)
PURE: brandstof, generator voor de accu indien deze voor de helft of meer leeg is.
POWER en AWD: altijd elektrisch en brandstof

Binnen de bebouwde kom rij ik PURE of HYBRID, en om stroom te sparen rij ik buiten de bebouwde kom SAVE.
Nu wil het geval dat als ik in SAVE rij en een stad nader en dus overschakel naar HYBRID de brandstofmotor gewoon blijft lopen. Ook als ik stil sta. In PURE schakelt hij wel uit. Let wel, de accu is voor zeker 80% gevuld. Hebben meer mensen dit?

En mijn vraag is: wat is de verstandigste/zuinigste stand voor het rijden van lange afstanden? Hoe gaan jullie hiermee om?
Eigenlijk mis ik een brandstof stand, zoals PURE maar dan andersom.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4630
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zelf doe het zo en misschien heb je er wat aan:
Binnen de bebouwde kom rijd ik altijd op Pure, lekker stil en emissievrij en zonder een koude motor te belasten.
Buiten de bebouwde kom schakel ik ook naar Save als ik de kruissnelheid heb bereikt, tenzij ik weet dat ik of bij de bestemming kan laden en ik op Pure de bestemming kan halen of als ik weet dat ik op Pure heen en terug kan. Ik kan thuis aan huis laden.
Voor onderweg heb ik een laadpas.
Verder kun je met de PIH extreem vroeg van het gas af (anticiperen is dus heel verstandig) omdat hij heel lang uitrolt!
Ook zorg ik er altijd voor dat de range van de accu tenminste 20 kilometer blijft (half vol) in die gevallen dat ik de diesel wel moet gebruiken tijdens een rit. De accu laden via de dieselmotor/generator betekent 1:12 rijden i.p.v. 1:20 bij een gangetje van 110 km/uur. En verder gebruik ik buiten de bebouwde kom altijd de ACC.

De stand hybrid gebruik ik echt helemaal nooit. AWD soms (met name in de bergen of als het glad is) of als je wil voorkomen dat de accu wordt bijgeladen bij een accu range van minder dan 20 km. In de AWD stand kun je tot een range van 10 km de accu leeg rijden zonder dat deze door de dieselmotor wordt bijgeladen. Power gebruik alleen als ik een keer zin heb.
Op deze manier is mijn verbruik gemiddeld minimaal 1:25.

Edit: Airco staat bij mij altijd op stand auto, ook in Pure en in de winter heb ik de extra voorverwarming uit staan als ik Pure heen/terug kan rijden. Ik zet dan lekker de stoel- en stuurverwarming aan. Standkachel gebruik ik doorgaans alleen als de ruiten bevroren zijn.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Dankjewel Gouwe.
Beetje het principe wat ik nu ook gebruik. Alleen gebruik ik wel Hybrid, zeker in de zomer met 30 graden. Maar met het kanteldakje open is het ook prima te doen zonder Airco.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4630
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Giant2000 schreef: …. Alleen gebruik ik wel Hybrid, zeker in de zomer met 30 graden. Maar met het kanteldakje open is het ook prima te doen zonder Airco.
Waarom gebruik je de hybrid stand dan? Om de airco aan te zetten?
Dat kan in Pure ook door na op Pure te drukken ook op de kop Auto (van de AC) te drukken, of begrijp ik je niet helemaal?

Voor mij heeft de Hybrid stand geen enkele toegevoegde waarde zolang Volvo het niet intelligent koppelt aan de rit die je instelt in de navi...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Gouwe schreef:
Giant2000 schreef: …. Alleen gebruik ik wel Hybrid, zeker in de zomer met 30 graden. Maar met het kanteldakje open is het ook prima te doen zonder Airco.
Waarom gebruik je de hybrid stand dan? Om de airco aan te zetten?
Dat kan in Pure ook door na op Pure te drukken ook op de kop Auto (van de AC) te drukken, of begrijp ik je niet helemaal?

Voor mij heeft de Hybrid stand geen enkele toegevoegde waarde zolang Volvo het niet intelligent koppelt aan de rit die je instelt in de navi...
Oh ok, zo had ik dat nog niet gezien.
Pure met AC is op die manier niet hetzelfde als Hybrid dan?
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4630
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Nope. Met Pure gaat de diesel niet aan (tenzij je hem door de weerstand trapt). Met hybrid hoef je maar iets teveel/ te snel gas te geven en de diesel slaat aan....

En nog een toevoeging: met buitentemperaturen onder volgens mij 5 graden en de extra voorverwarming in het menu op "uit" kun je niet pure rijden en slaat de diesel automatisch aan.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Bij Hybrid is dat bij 15 graden (zonder bijverwarming).
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4630
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

RoaldH schreef: Bij Hybrid is dat bij 15 graden (zonder bijverwarming).
Je hebt gelijk!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
iDanman
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
Locatie: bij knooppunt Hoevelaken

Helemaal eens met de berichten van Gouwe, zo ervaar ik het ook
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik rij meestal in Pure (laatste 5 min in Hybrid vanwege de oplaadbug) en langere (vakantie)ritten meestal in AWD (vanwege het snelle oppakken van de ERAD).
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4630
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

RoaldH schreef: ……..en langere (vakantie)ritten meestal in AWD (vanwege het snelle oppakken van de ERAD).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen verschil merk, maar misschien komt dat omdat ik Polestar heb? of heb jij die ook?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

RoaldH schreef: Bij Hybrid is dat bij 15 graden (zonder bijverwarming).
Aha, dat is dus misschien antwoord op mijn TS vraag.
Heb vandaag in een rit van 2x 45 km gereden op pure en save. Bevalt me prima nu.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik merk op langere ritten (snelweg) amper verschil in verbruik tussen Hybrid, Save en AWD. Power verbruikt wel meer doordat de automaat vaak meer toeren maakt. Vanwege het kleine verschil rij ik liever in AWD. Dan slaat de motor niet af in bochten (remmen op motor) en worden de turbo’s beter gekoeld.

In AWD is de auto meer alert dan in Hybrid of Save. Al ben ik verpest door snelle auto’s.
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef:
RoaldH schreef: ……..en langere (vakantie)ritten meestal in AWD (vanwege het snelle oppakken van de ERAD).
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen verschil merk, maar misschien komt dat omdat ik Polestar heb? of heb jij die ook?
Ik heb ook Polestar. Maar in Save voelt de auto 100/200kg zwaarder aan doordat de ERAD niet actief meedoet. Je moet dan meer “trappen” om even snel in te voegen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Met de tip van Gouwe ben ik blij.
Dit weekend een flink eind moeten rijden en daarmee PURE voor de stad en SAVE voor doorgaande wegen gebruikt. Gemiddeld gebruik van 1:25 en de accu nog half vol bij terugkomst.
Woon-werk verkeer (15 km enkele reis) rij ik in PURE, nog zat prik over als ik weer thuis ben.

Nog wel even een vraagje over de standkachel stand, hoe gaan jullie daar mee om?
Ik programmeer hem voor 's morgens als ik naar het werk ga, vanochtend als enige in de straat ook prima alle ramen schoon en lekkere temperatuur, maar hoeveel stroom/diesel kost dit, en is het daarmee wel de moeite waard?
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4630
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Standkachel is echt een luxe ding en zorgt voor minder motorslijtage, maar..... de standkachel op diesel kost wel diesel (en buiten de auto stinkt het) en accu capaciteit. Ik gebruik hem zelf alleen bij vorst. Volgens mij kun je ook instellen dat de standkachel elektrisch werkt als je tenminste ingeprikt bent (kiezen voor de garage stand in het menu). Zou er de handleiding nog weer even op moeten nalezen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

De V60PIH is sinds mijn VW Golf in 1978 de eerste auto zonder een temperatuur meter wat ik een behoorlijk gemis vind, terwijl de waarde gewoon uit de OBD2 te halen is. Ik hou op die manier de temperatuur ook af en toe in de gaten. Overdag blijft deze nagenoeg op de omgevingstemperatuur (gisteren bijvoorbeeld 24 graden) maar vanochtend zag ik dat deze steeg naar 60 graden, terwijl ik op PURE reed, de dieselmotor is niet aangeslagen.
Kennelijk wordt de verwarming niet alleen elektrisch maar ook via de standkachel geregeld. M.a.w., ik denk puur elektrisch te rijden, maar voor de verwarming wordt wel diesel gestookt. Je ziet dat ook aan de accuradius die langzaam terugloopt.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4630
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Die bijverwarming start automatisch bij een buitentemp van minder dan 15. In het menu kun je de bijverwarming uitschakelen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Dank je wel Gouwe.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Inderdaad via het menu in de auto op "binnen" zetten. Vanochtend was het 6 graden maar ging de temperatuur van de motor niet omhoog en bleef de actieradius gelijk. Maar bij 5 graden of lager zal de standkachel wel aan gaan.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”