Automaatbak slibt / draait door als hij koud is.

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
HugoD6
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.12.2019 - 16:56

Hallo,

Is het normaal dat de koppeling van de automaatbak door slibt als hij koud is voor ongeveer 20 a 30 sec?

Voorbeeld: Ik rij 35km elektrisch, dan komt de diesel bij met 80km/h vervolgens zie je de toeren rond de 2000 a 2200 in versnelling 6 en na een flink aantal seconden valt hij terug in toeren en dus "vast" in de versnelling.
Als ik in die tijd gas bij geef zie je de toeren flink oplopen. Eigenlijk reageert de auto hetzelfde als je in versnelling 3 weg gaat rijden vanuit stilstand.

Hij doet dit alleen als hij koud is.

Hoe reageert de bak bij anderen?? Ik heb een V60 D6 uit 2013.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dat wat jij beschrijft normaal is om ervoor te zorgen dat je motor zo snel mogelijk op temperatuur komt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat heeft de variant zonder elektromotor ook, alsof er een bejaarde voorbij komt die zijn koppelingspedaal niet meer hoort. :D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Jelmer de Jong schreef: 26.01.2020 - 21:00 Dat heeft de variant zonder elektromotor ook, alsof er een bejaarde voorbij komt die zijn slippende koppeling niet meer hoort. :D
Gebruikersavatar
Lexus76
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2012 - 09:17

Ze noemen het ook wel een giertronic toch?
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Dit is (zoals Gouwe beschrijft) volledig normaal gedrag. De lockup treed pas op als de bak 20 tot 40 seconden heeft gedraaid.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

RoaldH schreef: 27.01.2020 - 14:45 Dit is (zoals Gouwe beschrijft) volledig normaal gedrag. De lockup treed pas op als de bak 20 tot 40 seconden heeft gedraaid.
klopt wel, en in tussentijd word je koppelomvormer opgevreten.
zelfs in manuel slipt hij koud gigantisch.
noem het maar een "produkteigenschap"
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

toppertje schreef: 27.01.2020 - 17:31
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 14:45 Dit is (zoals Gouwe beschrijft) volledig normaal gedrag. De lockup treed pas op als de bak 20 tot 40 seconden heeft gedraaid.
klopt wel, en in tussentijd word je koppelomvormer opgevreten.
zelfs in manuel slipt hij koud gigantisch.
noem het maar een "produkteigenschap"
Het is beter om tussen de 80/100 de D5 te wekken en de eerste 20/40 seconden weinig gas te geven. Dan is er amper slip. En zodra het toerental zakt kun je weer versnellen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

RoaldH schreef: 27.01.2020 - 19:45
toppertje schreef: 27.01.2020 - 17:31
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 14:45 Dit is (zoals Gouwe beschrijft) volledig normaal gedrag. De lockup treed pas op als de bak 20 tot 40 seconden heeft gedraaid.
klopt wel, en in tussentijd word je koppelomvormer opgevreten.
zelfs in manuel slipt hij koud gigantisch.
noem het maar een "produkteigenschap"
Het is beter om tussen de 80/100 de D5 te wekken en de eerste 20/40 seconden weinig gas te geven. Dan is er amper slip. En zodra het toerental zakt kun je weer versnellen.
wat bedoel je precies met;tussen de 80/100 de D5 te wekken?
je hebt er voornamelijk met het wegrijden en lage snelheid last van.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

toppertje schreef: 27.01.2020 - 20:10
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 19:45
toppertje schreef: 27.01.2020 - 17:31 klopt wel, en in tussentijd word je koppelomvormer opgevreten.
zelfs in manuel slipt hij koud gigantisch.
noem het maar een "produkteigenschap"
Het is beter om tussen de 80/100 de D5 te wekken en de eerste 20/40 seconden weinig gas te geven. Dan is er amper slip. En zodra het toerental zakt kun je weer versnellen.
wat bedoel je precies met;tussen de 80/100 de D5 te wekken?
je hebt er voornamelijk met het wegrijden en lage snelheid last van.
Als je op een auto(snel)weg rijdt en je merkt dat de accu leegraakt, kun je de automaat handmatig in 6 zetten en dan weinig gas geven tijdens die 30 seconden. Je kan dit ook op lagere constante snelheid doen. Zo duidelijk?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

toppertje schreef: 27.01.2020 - 17:31
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 14:45 Dit is (zoals Gouwe beschrijft) volledig normaal gedrag. De lockup treed pas op als de bak 20 tot 40 seconden heeft gedraaid.
klopt wel, en in tussentijd word je koppelomvormer opgevreten.
zelfs in manuel slipt hij koud gigantisch.
noem het maar een "produkteigenschap"
Hoezo “opgevreten?”
Een koppelomvormer is een vloeistofkoppeling, en slijt dus niet van slip zoals een “normale” droge of natte plaat koppeling doet.
Nog niet zo heel lang geleden hadden automaten alleen een lock-up op de hoogste versnelling en slipte de koppelomvormer dus bijna permanent.
Bij moderne bakken is de lock-up ook al in lage versnellingen (bij de GT6 vanaf de 2e) actief.
Als de motor en/of bak erg koud is, dan wordt de lock-up later ingeschakeld, om zo het opwarmen te versnellen.
Dit is in ieder geval bij niet-hybride Volvo’s volstrekt normaal gedrag en staat ook in het instructieboekje vermeld.

Educatief filmpje:
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
aristo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
Locatie: Zwolle

Marcnij schreef: 27.01.2020 - 21:15
toppertje schreef: 27.01.2020 - 17:31
RoaldH schreef: 27.01.2020 - 14:45 Dit is (zoals Gouwe beschrijft) volledig normaal gedrag. De lockup treed pas op als de bak 20 tot 40 seconden heeft gedraaid.
klopt wel, en in tussentijd word je koppelomvormer opgevreten.
zelfs in manuel slipt hij koud gigantisch.
noem het maar een "produkteigenschap"
Hoezo “opgevreten?”
Een koppelomvormer is een vloeistofkoppeling, en slijt dus niet van slip zoals een “normale” droge of natte plaat koppeling doet.
Nog niet zo heel lang geleden hadden automaten alleen een lock-up op de hoogste versnelling en slipte de koppelomvormer dus bijna permanent.
Bij moderne bakken is de lock-up ook al in lage versnellingen (bij de GT6 vanaf de 2e) actief.
Als de motor en/of bak erg koud is, dan wordt de lock-up later ingeschakeld, om zo het opwarmen te versnellen.
Dit is in ieder geval bij niet-hybride Volvo’s volstrekt normaal gedrag en staat ook in het instructieboekje vermeld.

Educatief filmpje:
Prima uitleg Marcnij :) en het is en blijft een diesel die als deze koud is niet al te soepel is, geef 'm even de tijd om op te warmen. Ook de olie van de versnellingsbak even de kans geven om op temperatuur te komen. Als ik weet dat ik verder ga rijden begin ik met AWD en rustig op gang laten komen. Ik heb het in het begin wel gedaan om zo''n opgewonden standje een lesje te leren en met een gigantische gang wegrijden, en het voelt ook heerlijk maar dan vergeet ik dus dat ik een diesel rijd en dat koud wegblaffen echt niet goed is.
Gebruikersavatar
HugoD6
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.12.2019 - 16:56

Ahaa ok, een ieder bedankt voor deze geruststellende berichten. Ik was al voorbereid op een bak flushen en nieuwe olie enzo, maar ik begrijp dat dit dus normaal is.

Nogmaals bedankt! :)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De bak flushen en met nieuwe olie vullen kan sowieso geen enkel kwaad, dan wel is het behoud van je bak. Gewoon dus regelmatig doen dus (er worden hier getallen van elke 80-120 duizend km geroepen).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
HugoD6
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 28.12.2019 - 16:56

Ok geen longlife olie dus. Ik zal donderdag met de dealer overleggen want ik heb veen idee of mijn voorganger dit heeft gedaan.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 28.01.2020 - 18:58 De bak flushen en met nieuwe olie vullen kan sowieso geen enkel kwaad, dan wel is het behoud van je bak. Gewoon dus regelmatig doen dus (er worden hier getallen van elke 80-120 duizend km geroepen).
Gouwe schreef: 28.01.2020 - 18:58 De bak flushen en met nieuwe olie vullen kan sowieso geen enkel kwaad, dan wel is het behoud van je bak. Gewoon dus regelmatig doen dus (er worden hier getallen van elke 80-120 duizend km geroepen).
Ik heb dat met 120.000 wel gedaan.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Ik heb recent de bak ook laten flushen. Dat was waarschijnlijk de eerste keer. De auto had toen ruim 145.000 km gelopen. Dit heeft een aanmerkelijk positief effect op het slippende gedrag van de automaat. Of het slippen na het flushen ook werkelijk minder wordt, kan ik niet zeggen. Het voelt in ieder geval wel zo.
Voor de rest hoort het slippen inderdaad bij het type automaat.
Volvo V60 PiH Summum MY14
aristo
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 18.07.2009 - 23:13
Locatie: Zwolle

Gouwe schreef: 28.01.2020 - 18:58 De bak flushen en met nieuwe olie vullen kan sowieso geen enkel kwaad, dan wel is het behoud van je bak. Gewoon dus regelmatig doen dus (er worden hier getallen van elke 80-120 duizend km geroepen).
Bij een normale automatenbak wordt inderdaad 80 tot 120 k geroepen, maar ik denk ook dat dit ligt aan hoeveel elektrisch je rijdt. Wij rijden zo'n 12k van ongeveer 18k elektrisch.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Op zich eens, de interval is heel afhankelijk van je rijstijl/gebruik, maar olie verouderd ook gewoon door de tijd heen (lijkt mij). Ik zelf heb nu 185K op de teller, bak schakelt meer dan prima, maar ga zeker voor de zomer op het moment dat ik tijd heb heb wel even langs bij Gery.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Gouwe schreef: 28.01.2020 - 18:58 De bak flushen en met nieuwe olie vullen kan sowieso geen enkel kwaad, dan wel is het behoud van je bak. Gewoon dus regelmatig doen dus (er worden hier getallen van elke 80-120 duizend km geroepen).
Nou mijn automaat werkt nog net zoals in het begin en heeft nu 230.000 gelopen.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”