Benzineverbruik XC60 T8

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Anneke1972
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.03.2020 - 09:31

Hallo,
Ik ben pas in het bezit van een Volvo XC60 T8 en rijd ook voor het eerst met een hybride wagen. Is het normaal dat er toch benzine wordt verbruikt in hybride rijmodus, waarbij tijdens de rit op geen enkel moment de benzinemotor aanslaat (te controleren op dashboard doordat er nooit boven de naald wordt gegaan en de druppel dus niet gevuld wordt.) De benzinemotor slaat ook niet op, wat je wel zou horen. Ik let er echt op dat ik puur elektrisch rijd, en toch wordt er een gemiddeld benzineverbruik getoond bij elke rit. Ik zou veronderstellen dat dit dan 0 moet zijn.
Thanks!
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Bij mijn XC90T8 slaat de motor altijd heel even aan kort na het starten en wegrijden. Dat blijft veelal beperkt tot een minuut of zo. Dat geeft een klein verbruik. Als je puur-elektrisch rijdt heb je geen verwarming, de benzinekachel moet voor warmte zorgen en gebruikt ook iets. Kan het daar in zitten?
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
iDanman
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
Locatie: bij knooppunt Hoevelaken

Heb je een standkachel? Bij de V60 PIH verwarmt die ook de auto en dat kost diesel, of in jouw T8 versie benzine lijkt me.
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
Gebruikersavatar
Jeroen
5th Gear member
Berichten: 1552
Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
Contacteer:

Klopt, de standkachel verwarmt je motor voor en dat kost wat benzine.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription

Fototopic - Website fotografie - Facebook
Anneke1972
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 05.03.2020 - 09:31

Bedankt voor de reacties.
- De standkachel is hetzelfde als de preconditioning? Die staat wel geprogrammeerd op mijn vertrekuur, maar ik dacht dat deze zou werken op electriciteit omdat hij aan de laadpaal hangt? Is dat niet zo, en gebruikt hij daarvoor benzine dan?

- Ik zie tijdens het stadsverkeer, als ik moet schuiven in het verkeer dus, dat het gemiddeld benzineverbruik (rechts onder aan de meter: TA gemiddeld l/100km) dan vooral verhoogt, terwijl de benzinemotor dan niet aanslaat en ik enkel elektrisch rijdt. Dat is dacht ik toch vooral het doel: in de stad puur elektrisch rijden en geen benzine verbruiken.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Anneke1972 schreef: 05.03.2020 - 19:28 Bedankt voor de reacties.
- De standkachel is hetzelfde als de preconditioning? Die staat wel geprogrammeerd op mijn vertrekuur, maar ik dacht dat deze zou werken op electriciteit omdat hij aan de laadpaal hangt? Is dat niet zo, en gebruikt hij daarvoor benzine dan?

- Ik zie tijdens het stadsverkeer, als ik moet schuiven in het verkeer dus, dat het gemiddeld benzineverbruik (rechts onder aan de meter: TA gemiddeld l/100km) dan vooral verhoogt, terwijl de benzinemotor dan niet aanslaat en ik enkel elektrisch rijdt. Dat is dacht ik toch vooral het doel: in de stad puur elektrisch rijden en geen benzine verbruiken.
Een T8 gebruikt daarvoor benzine. Bij sommige D6en kun je ook alleen elektrisch voorverwarmen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Anneke1972 schreef: 05.03.2020 - 19:28 Bedankt voor de reacties.
- De standkachel is hetzelfde als de preconditioning? Die staat wel geprogrammeerd op mijn vertrekuur, maar ik dacht dat deze zou werken op electriciteit omdat hij aan de laadpaal hangt? Is dat niet zo, en gebruikt hij daarvoor benzine dan?

- Ik zie tijdens het stadsverkeer, als ik moet schuiven in het verkeer dus, dat het gemiddeld benzineverbruik (rechts onder aan de meter: TA gemiddeld l/100km) dan vooral verhoogt, terwijl de benzinemotor dan niet aanslaat en ik enkel elektrisch rijdt. Dat is dacht ik toch vooral het doel: in de stad puur elektrisch rijden en geen benzine verbruiken.
Je standkachel kan inderdaad via het stopcontact. Echter tijdens het rijden moet je auto ook warm worden (in deze tijd van het jaar). Dat kan vanuit de accu maar het is logischer om dit via de brandstof te doen. Bij de D6-en met standkachel, wordt het interieur tijdens het rijden via deze zelfde standkachel verwarmt. Ik verwacht dat het bij de T8 ook zo is.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

standkachel bij een T8 is niet via het stopcontact. Als je het benzine verbruik wil drukken moet je de comfort functie van de verwarming uitzetten. dan werkt de standkachel niet tijdens het rijden om het interieur op te warmen
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Hallo, omdat ik na mijn Diesel een Plug-in-Hybride T8 of T6 XC60 overweeg, zou ik graag willen weten wat de ervaringen zijn met het verbruik in de praktijk.
Mijn route is heen en terug ongeveer 220 km. 60km snelweg. 40km autoweg.
Opladen doe ik daarbij 1x.
Welk verbruik mag ik verwachten als ik 120km/u gemiddeld rijd (afhankelijk van tijdstip, rijd ik 130 tot 110 bij huidige regels in NL)?
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Op snelweg en autoweg is na 20 kilometer de elektriciteit wel op, circa 20% dus. Je rijdt dus relatief weinig op binnenwegen? Op benzine moet je bij deze snelheid rekenen op ongeveer 10 liter per 100 kilometer. Als je 80% op benzine rijdt moet je dus ongeveer rekenen op 7 tot 8 liter benzine per 100 kilometer.
Het grootste voordeel van een plug-in heb je bij kortere ritten met binnenwegen, als je relatief langzaam rijdt en veel remt en optrekt. Mijn woon-werkverkeer is 25 kilometer. In combinatie met af en toe een langere rit kom ik nu uit op iets minder dan 5 liter per 100 kilometer.
Het grootste voordeel van een T8 vind ik de rust en de power als je een keer wilt inhalen. En het feit dat de BPM veel lager is maakt dat de meerprijs voor deze techniek heel erg meevalt.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Mijn gemiddelde met één XC90T8 is nu 6,7 l/100 km gemeten over 20.000 km. Daarin korte, middellange en lange afstanden. Mij valt op dat ook aan het eind van een lange rit - als ik dan een stad binnenrij of in een file terecht kom, de auto steeds weer elektrisch op gang gebracht wordt terwijl de accu dan natuurlijk officieel al lang leeg is.
Ik rij in het algemeen in de rijmodus ‘Individual’ die in mijn geval gebaseerd is op Hybride maar met een verlaagde instelling van de luchtvering en een zwaardere instelling voor stuurkracht. Waar mogelijk rij ik op Pilot Assist.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Autowina schreef: 13.04.2020 - 08:06 Op snelweg en autoweg is na 20 kilometer de elektriciteit wel op, circa 20% dus. Je rijdt dus relatief weinig op binnenwegen? Op benzine moet je bij deze snelheid rekenen op ongeveer 10 liter per 100 kilometer. Als je 80% op benzine rijdt moet je dus ongeveer rekenen op 7 tot 8 liter benzine per 100 kilometer.
Het grootste voordeel van een plug-in heb je bij kortere ritten met binnenwegen, als je relatief langzaam rijdt en veel remt en optrekt. Mijn woon-werkverkeer is 25 kilometer. In combinatie met af en toe een langere rit kom ik nu uit op iets minder dan 5 liter per 100 kilometer.
Het grootste voordeel van een T8 vind ik de rust en de power als je een keer wilt inhalen. En het feit dat de BPM veel lager is maakt dat de meerprijs voor deze techniek heel erg meevalt.
Bedankt voor de info.
Is 10 liter /100 km bij 100, 120 of 130km/u?
Heb jij de T8 met 11,6 of 10,4 kWh accu?
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Ik heb nog de wat kleinere accu. Ik ga uit van de gemiddelde snelheid. Ter vergelijking: een kennis van mij heeft dezelfde XC60 als T5. Dit is dezelfde motor maar dan zonder hybride-aandrijving. Hij rijdt gebruikt gemiddeld ongeveer 12 liter per 100 kilometer met een gemiddelde rijstijl.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Oei. 12 liter per 100km is niet best.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Ja, dat vind ik ook. Ik heb wel het idee dat die van mij wat zuiniger loopt. Vorig jaar naar Hockenheim heen en weer gemiddeld ongeveer 10 liter op de Autobahn met flinke stukken 160 km/u maar ook wel wat stau.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het schijnt dat de motoren van Volvo niet bijster zuinig zijn.
Mijn D5 krijg ik met gemiddelde rijstijl ook niet onder de 8 liter waarbij je het metname moet zoeken in de vele 80/60 zones en rotondes in dit land waar voor geremd en versnelt dient te worden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

diesel01 schreef: 14.04.2020 - 10:12 Het schijnt dat de motoren van Volvo niet bijster zuinig zijn.
Mijn D5 krijg ik met gemiddelde rijstijl ook niet onder de 8 liter waarbij je het metname moet zoeken in de vele 80/60 zones en rotondes in dit land waar voor geremd en versnelt dient te worden.
Je krijgt er bij Volvo meer veiligheid voor terug door een betere constructie en (dus) meer gewicht denk ik altijd maar.

Ik zit zelf met de D4 XC60 op 8,3 l/ 100km. Maar rijd/reed dan ook regelmatig op lange afstanden constant 130 km/u of meer.
Als een XC60 T6 of T8 Plug-in Hybride rond de 10 haalt bij goed doorrijden, dan valt me dat nog mee.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Dat verbruik moet dan wel haalbaar zijn lijkt mij.

Ik zou eens een paar uur gaan proefrijden. Een benzinemotor rijdt ook heel anders dan een diesel (wat meer toeren, een lichter geluid) en met jouw aantal kilometers zul je het grootste deel van de tijd de brandstofmotor gebruiken. Door de elektrische ondersteuning is het koppel van een T6 of T8 t.o.v. een diesel eerder hoger dan lager.
Financieel is het verschil tussen beiden denk ik niet zo groot onder aan de streep (behalve extra afschrijving van een nieuwe auto). Het gaat dan dus meer om je eigen voorkeur.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Ik heb een proefrit aangevraagd met een XC60 T8 en/of T6 Plug-in Hybrid.
Op lange afstand moet het verbruik binnen redelijke grenzen liggen, anders zal ik toch weer een Diesel kopen.
Helaas wordt het dan geen Volvo, maar dat ligt dan niet aan mij...
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik rijdt nu een S60T6, die is met 4.5-5ltr op 100km (voor mij onverwacht) toch echt zuiniger is dan de D4 die ik eerst had
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”