V60 PIH Erad bonkt

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
nv.apple
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.11.2019 - 12:15

Beste Volvo-forummers,

Even kort voorstellen:
Mijn naam is Nick en ik rijd sinds een jaar een V60 Tin-Engine MY16
Voor de aankoop en nadien heb ik al vaker het forum bekeken voor de nodige info.
Maar nu heb ik een probleem waar ik niet meer uitkom…
Heel verhaal, dus ik hoop dat je niet voortijdig afhaakt 😇

Ik heb deze auto ex-lease gekocht met Auto-Trust garantie.
Volgens de Auto-Trust voorwaarden heb ik recht op een vergoeding arbeidskosten en gedeeltelijk materiaal. so far, so good. Een prima regeling.

De auto is tijdens zijn lease loopbaan altijd volgens schema bij Volvo in onderhoud geweest.
December 2019 heb ik de auto weggebracht naar de Volvo dealer voor een grote beurt (150.000km)
Voor de goede orde, ik heb de auto hier niet gekocht maar wilde hem wel Volvo onderhouden houden.

Hierbij heb ik aangegeven dat de auto een bonkend geluid achter in de auto heeft.
Dit doet zich met name voor bij langzame snelheden (10-30 km/h), bijvoorbeeld file rijden tussen stoplichten.
Bij elektrisch gas geven en loslaten klinkt er een bonkend geluid achter in de auto.
Bij een koude auto is dit het ergste hoorbaar, na enige tijd wordt het bonken wat meer gedempt.
Er zijn geen storingsmeldingen in het display en de auto rijdt ook harder dan 152 km/h 😅

Als ik weet hoe ik hier een video van kan posten zal ik dat doen...


Stap 1:
Hier is naar gekeken door met name de centrale moer op de achter aandrijfassen (links en rechts) na te kijken, dit was niet de oplossing.

Stap 2:
Het vermoeden was toen de aandrijfas en wielnaaf rechtsachter, echter deze vervangen moest conform regels Auto-Trust gebeuren bij Bosch Car service. Kosten ca. € 1000,- waarvan 1/3 eigen rekening. Helaas, geluid nog niet weg.

Stap 3:
In overleg met Auto-Trust terug naar de Volvo dealer.
Aandrijfas en wielnaaf linksachter vervangen, geen oplossing, diagnosekosten € 200,-

Stap 4:
Er blijft aan de achterwielaandrijving niet veel over: voorstel vervanging Erad-koppeling, kosten
€ 1800,- GEEN coulance vanuit Volvo Beesd.

Stap 5:
Zelf contact opgenomen met Beesd en een prima en vriendelijk gesprek gehad maar de coulance aanvraag moet gedaan worden door de dealer.
Dit opnieuw voorgelegd aan de dealer en uiteindelijk een offerte gekregen met 20% korting.
€ 1460,- waarvan 2/3 voor Auto-trust en 1/3 voor eigen rekening.
Vorige week is de complete Erad-koppeling vervangen maar helaas…. het gebonk is er nog steeds.

Stap 6:
Morgen ga ik maar weer contact opnemen met de Volvo-dealer maar ik heb eigenlijk geen idee hoe nu verder. Ik ben benieuwd naar jullie inzichten in deze…
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je hebt toch niet ergens iets los liggen in de auto he? Verder balen voor je dat kennelijk de oorzaak niet kan worden gevonden. Is het een idee om eens langs een andere dealer te rijden, soort van second opinion, zodat er iemand met een frisse blik naar kan kijken. Ik hoop dat iemand hier nog praktijk tips heeft voor je.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Lastig dit soort problemen. Maar het kan soms ook iets heel stoms zijn. Zo heb ik een 'klonk' geluid gehad, rechtsvoor, wanneer ik over een drempel reed of een hobbelige weg had. Auto is toen nagekeken, proefgereden met een monteur van Nic de Rie, Volvodealer destijds in Hoorn (tegenwoordig TVK) en op de brug geweest. Niks te vinden maar het geklonk bleef. Toen kwam de aap uit de mouw; ik parkeerde de auto altijd naast ons huis op een grindpad. Kennelijk is een keer een kiezel tijdens het wegrijden aan de band blijven plakken en in de onderste kom van de veer van de veerpoot terechtgekomen. En met elke drempel maakte de onderste winding van de veer een hard contact met die kiezel en dat was dus de boosdoener. Kiezeltje eruit gewipt, weg geluid...

Hier heb jij niks aan maar wat ik zeggen wil, als zoveel al is vervangen dan moet het iets zijn wat je niet verwacht ;-)
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
nv.apple
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.11.2019 - 12:15

@ Gouwe en Kick

Bedankt voor jullie 1e reacties.
Ik kom er nog niet verder mee, maar het medeleven word gewaardeerd!

Ik heb alles in de auto nagekeken en het zijn zeker geen losliggende spullen.
Vooral de manier waarop het geluid is te reproduceren doet mij vermoeden dat het iets in de achter-aandrijflijn is.
De eerst ‘oplossingen’ van aandrijfassen en uiteindelijk de Erad-koppeling klonken mij dus ook wel plausibel.

Vandaag heb ik ook nog contact gehad met de dealer en hij komt er zsm op terug.
Aangezien zij er ook al de nodige energie in hebben gestoken en erg hun best doen om tot een oplossing te komen, lijkt het mij op dit moment nog niet fair om langs een andere dealer te gaan. De dealer heeft mij verteld ook al contact te hebben gehad met de ‘technische helpdesk’ van Volvo in België.

Ik wacht de komende reactie van de dealer nog even af, en wellicht in de tussentijd een gouden tip op het forum.

Ik houd jullie op de hoogte…
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

nv.apple schreef: 14.04.2020 - 18:17 ...... Aangezien zij er ook al de nodige energie in hebben gestoken en erg hun best doen om tot een oplossing te komen, lijkt het mij op dit moment nog niet fair om langs een andere dealer te gaan.
Het gaat mij niet om je huidige dealer te passeren, dat zeker niet. Maar net als je ons vraagt om mee te denken kan het best zijn dat een andere dealer dit probleem al eens bij de hand heeft gehad, dan wel met een frisse blik naar het probleem te kijken......
Hoop dat het probleem opgelost gaat worden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Zo, wat een verhaal man. Laat ook de remmen eens nakijken. Misschien dat er een remblok niet goed zit en beweegt bij aandrijven,
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Rechtsachter in de auto zit ook het voorraadtankje van de koelvloeistof voor het accu systeem. Deze heeft bij mij wat speling en deze kan misschien dat bonkende geluid veroorzaken. Je kan eenvoudig bij dat tankje komen door rechtsachter in de kofferbak opzij een luikje open te maken. Bij mij heb ik er een sponsje tussen gedaan zodat het tankje minder speling heeft.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Henielma schreef: 14.04.2020 - 23:19 Rechtsachter in de auto zit ook het voorraadtankje van de koelvloeistof voor het accu systeem. Deze heeft bij mij wat speling en deze kan misschien dat bonkende geluid veroorzaken. Je kan eenvoudig bij dat tankje komen door rechtsachter in de kofferbak opzij een luikje open te maken. Bij mij heb ik er een sponsje tussen gedaan zodat het tankje minder speling heeft.
En misschien hangt het trekoog wel los achter het linkerkapje in de bagageruimte. Dat kan de carrosserie raken.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Kun je het geluid oproepen door met lage snelheden met je gas te spelen? Klonk bij gasgeven of regeneren?

Bijna bij alle klachten begint het met een losse wielmoer links achter. Die wordt vervolgens niet vervangen (wat wel zou moeten, omdat het een rekbout is), maar enkel vastgezet (vaak zonder momentsleutel). Dit geeft op termijn ellende op de as, waardoor die vervangen moet worden. Wanneer daar weer te lang mee doorgereden wordt mag je ook de wielnaaf vervangen.

Het bijzondere is dat het altijd op linksachter gebeurd en vrijwel nooit rechtsachter. Weet je zeker dat er geen speling opzit?
Gebruikersavatar
iDanman
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
Locatie: bij knooppunt Hoevelaken

Ik ben geen automonteur, maar weet (dacht ik) genoeg om zelf mijn wisseling te doen van winter en zomerbanden. Uiteraard met momentsleutel.
Maar bedoel je dat deze wielmoeren ook vervangen dienen te worden? Om de hoeveel tijd/wisselingen?
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Hij bedoelt geen wielmoer, maar de as-bout. Die de aandrijfas strak in het wiellager vast zet. De as en wiellager zijn puntvormig en moeten dus strak in elkaar zitten voor zo min mogelijk speling.
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

Excuus. Asbout. geen wielmoer.
FrankPee
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 12.08.2020 - 16:19

Is al duidelijk wat het probleem was? Toch de As-bout? Ik hoor het graag ivm vergelijkbaar bonk geluid
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

FrankPee schreef: 13.08.2020 - 08:59 Is al duidelijk wat het probleem was? Toch de As-bout? Ik hoor het graag ivm vergelijkbaar bonk geluid
bij mij was het de asbout.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 299
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

sinds een week of 2 hebben wij hetzelfde bonk-geluid. Het is het duidelijkst te horen bij langzaam rijden (filerijden) met wisselend beetje gas/gas los. Het lijkt op een aandrijfas met te veel speling. Bij de Volvo garage hebben ze een nieuwe as-bout gemonteerd: helaas...na 5 minuten was het geluid weer terug.

Ben benieuwd wat het uiteindelijk is.

Niet met het topic te maken, maar na 5 nieuwe airco's is dat probleem uiteindelijke opgelost met een 'spoelbuurt'
V60 PIH (2013)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dan kan het ook de as zijn omdat die inmiddels afgesleten is.
nv.apple
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.11.2019 - 12:15

Hallo allemaal,

Het heeft wat langer geduurd, maar bij deze wil ik jullie het slot van dit verhaal toch niet onthouden.

Nog even als opfrisser een korte samenvatting van het verhaal:
Bij de regulier onderhoudsbeurt in december 2019 aangegeven dat ik bij lage snelheid elektrisch gas geven of loslaten een een bonkend geluid hoor. Ik heb dit geluid later opgenomen door met een selfistick uit het achterraam te hangen en vooral onder en bij de achterwielen te ‘luisteren’. Dan klinkt het geluid meer als een zwaar relais dat aan en uit klikt (respectievelijk bij gas geven en loslaten.
Al deze opnames ook laten horen bij de dealer, en toch was goede diagnose blijkbaar moeilijk.

Uiteindelijk is er vervangen:
Rechtsachter: Wielnaaf en aandrijfas kosten: € 1000,-
Rechtsachter: Wielnaaf en aandrijfas Geen oplossing, diagnosekosten € 200,-
Complete Erad-koppeling Kosten € 1460,- nog steeds een oplossing, vervallen.

En als laatste de complete Erad- elektromotor…
Prijsopgave nieuw: € 4000,- ex montage.
Uiteindelijk voorstel een jong gebruike Erad voor € 3000,- incl montage.

Nu is het tikje weg.
Gelukkig viel de auto nog onder een garantieverzekering van Auto-Trust waardoor mijn kosten ca. 1/3 waren van het geheel.
Ik wil hierbij zeggen dat Auto-Trust zich in het hele traject zeer welwillend en meedenkend heeft opgesteld. Top.
Van de dealer gedurende de 3 weken reparatie een vervangende V90 gekregen.
Gelukkig hebben ze na enig overleg de huurkosten hiervan maar laten vervallen…


Dat was het dan, of nee… toch niet:

Na 2 weken weer heerlijk in mijn eigen auto rondgereden te hebben krijg ik de melding ‘Airco service vereist’
Dit is de eerste keer voor deze auto, dus blijkbaar als ze er vanaf blijven, kan de aircopomp best een tijdje mee!
Godzijdank is de auto nog maar 4 1/2 jaar oud en valt dit nog net wel binnen de coulance regeling van Volvo.
Een goede week later is aircopomp wissel 2.0 uitgevoerd.

Dat was het dan, of nee… toch niet:

Bij het wegrijden bij de dealer plopt er gelijk een nieuwe storing op het display:
‘On-Call service vereist’
Rechtsomkeert, gelijk weer terug naar binnen.
Ze hebben de auto nogmaals aan VIDA gehangen en de melding gewist, hiervoor nog even een rekening ontvangen van € 50,-
Helaas was de melding de volgende dag weer terug.
Gebeld met de dealer en de conclusie was een defecte telecommunicatie module, kosten: € 1000,-

Gelukkig had ik vooraf maar weer eens wat gelezen op het Volvo-forum.
Aangezien de auto voor het hele Erad probleem 3 weken op de brug had gestaan met afgekoppelde hybride en 12v accu had ik zelf het idee dat dit best wel eens behoorlijke impact op de On-Call backup batterij kon hebben.
De genade klap voor het batterijtje zal het weer loskoppelen van de accu’s voor de airco-pomp wissel zijn geweest.
Dit heb ik ook met de dealer besproken echter zij gaven aan de spanning van de batterij te hebben uitgelezen en deze zou goed moeten zijn.
Volgens de dealer moest de module toch echt vervangen worden, of als ik van de melding af wilde konden ze On-Call uitschakelen.

Nu werd het mij toch echt te gortig.
Via een andere route heb ik de auto laten uitlezen en instructies gekregen hoe de Backup batterij vervangen en te resetten in Vida.
Helaas is het batterijtje bijna niet te vinden op het WWW, dus maar besteld bij Volvo voor € 90,-
Het vervangen was behoorlijk veel werk, maar is gelukt. De melding blijft weg en On Call werkt naar behoren.
Tijdens het uitlezen bleek er ook al enige tijd een melding te staan over de Turbo Control Valve.
Gek genoeg had ik daar nog niets over gehoord bij alle garagebezoeken, hoewel hier toch ook best iets aan te verdienen was?
Misschien iets voor later. Wie wat bewaart..
Ik rijd niet dagelijks boven de 200 km/u dus dit was mij ook nog niet echt opgevallen
Anyway, de TCV heb ik ook maar zelf maar besteld voor €55,- van Pierburgh (Ali kan ook voor € 20,-)
Die zat er zo in en de auto rijdt weer als een speer!

Voor de goede beeldvorming, na eerdere niet zo positieve ervaringen met een grote Volvo dealer groep had ik mijn hoop gevestigd op een andere dealer. maar helaas heb ik ook hier het idee dat men de werkplaats opbrengsten hard nodig heeft…

Conclusie:
Mocht ik ooit weer in tikje horen in mijn V60 dan rij ik rustig door tot de vonken er onderuit komen, helemaal uit laten branden en daarna de verzekering bellen. En als toekomstige vervanger het nieuwe model V60 T6 of T8 die ooit hoog op mijn verlanglijstje stond ??
Denk het niet.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

nv.apple schreef: 25.08.2020 - 19:23 Ze hebben de auto nogmaals aan VIDA gehangen en de melding gewist, hiervoor nog even een rekening ontvangen van € 50,-
Normaal heb ik veel moeite met mensen die direct dealers lopen af te zeiken, maar dat een dealer hier nog een factuur voor stuurt na al die ellende vind ik niet echt getuigen van inlevingsvermogen...
Ik heb meerdere malen de auto's bij de dealer laten uitlezen en daarvoor echt nog nooit een factuur ontvangen.
Verder triest verhaal dat je zoveel ellende hebt gehad met de auto. Los van de a/c pomp (4 of 5 keer) en de ISG heb ik nooit enig probleem met de D6 gehad.
Hopelijk is de ellende nu voorbij en kun je genieten van deze pracht bolide!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Pffff wat een verhaal. Hopelijk zoekt Murphy het nu een deur verder.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
jefko
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 13.02.2017 - 16:28

Betreffende het verwisselen: Via een andere route heb ik de auto laten uitlezen en instructies gekregen hoe de Backup batterij vervangen en te resetten in Vida.
Helaas is het batterijtje bijna niet te vinden op het WWW, dus maar besteld bij Volvo voor € 90,-
Het vervangen was behoorlijk veel werk, maar is gelukt. De melding blijft weg en On Call werkt naar behoren.
Ik zou bij mijn V60 ook graag het VOC-batterijtje willen vervangen. Heb jij hier de instructies voor?
En weet niemand waar deze 4.0Volt batterij voor een normale prijs te krijgen is. Je zou natuurlijk ook 'n paar rechargeble batterijtejs op 4V kunnen aansluiten, neem ik aan.
Als iemand meer info heeft hoor ik het graag.
Jefko
V60-PIH 2013
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”