Ervaring XC40 Twin engine PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

bjtillema schreef: 01.10.2020 - 09:55 Ben benieuwd naar de ervaringen van Artvark, nadat de auto naar de garage is geweest!
Kan ik wellicht ook iets mee bij mi9jn garage.
Ik ben ook erg benieuwd, het is voor een auto in deze prijsklasse enorm vreemd dat zulke knullige problemen weggewuifd worden met de bizarre term "producteigenschap" - dat betekent: 'niet zeuren'.
Artvark
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.12.2013 - 14:57

Auto is bij garage geweest.

Inhouden bij ongeveer 90km/h is bekend probleem en bij Volvo in het algemeen in behandeling. Mogelijk komt er een software matige oplossing voor maar vooralsnog is iets waar garage niets aan kan doen. Ze zijn het wel me met eens dat dit niet zo moet kunnen.

Zelfde geldt voor lawaai ventilator bij laden. Veel gehoorde klacht die doorgezet is naar Volvo.

Onregelmatige richtingaanwijzer, bekend probleem bij oa ook de Volvo V60. Ook hier kan garage niets aan doen.

Om kort te zijn. Auto met zaken die wel opgelost mogen worden. Ik blijft het elke keer dat ik bij garage weer melden als een probleem. Lage verwachting dat er ooit een oplossing zal komen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4607
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

OGA244 schreef: 30.09.2020 - 21:52 Dat onregelmatige geluid van je clignoteur is idd storend
Ik lig er niet wakker van :-)
OGA244 schreef: 01.10.2020 - 09:35 heb nu ook bij een XC40 T4 recharge gemeten toen ik kans zag, 62dB is duidelijk meer dan de 52dB bij een T6 of T8
Dat is inderdaad wel een waanzinnig verschil. Elke 3dB is een verdubbeling van het geluid, net zoals elke 6 meter leidt tot een afname met 3 dB(A).
Maar ter vergelijking: het spraakgeluid van een normaal sprekend persoon is 60 dB(A) op 1 meter afstand en dan valt het relatief dus wel mee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54

"Maar ter vergelijking: het spraakgeluid van een normaal sprekend persoon is 60 dB(A) op 1 meter afstand en dan valt het relatief dus wel mee."

Als je oplaadpunt dus binnen 6 meter van een bed is (wat voor veel thuisladers het geval zal zijn) dan is het dus alsof er de hele nacht iemand naast je bed tegen je aan staat te lullen!!

Alle bovengenoemde problemen (het geluid van de lader, het inhouden tijdens het optrekken bij 90 en het onregelmatige geluid van de richtingaanwijzer) zijn een schande voor een auto die zoveel kost van een merk wat zich als premium wil manifesteren. Maar dat vind ik.

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
valvo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.07.2020 - 10:46

ik worstel met het navigatiesysteem betreffende de stedennamen.
Hij geeft altijd de streeknamen weer en niet de stedennamen. Als ik zoek naar Schoonhoven op de kaart staat daar krimpenerwaard aangegeven en zo zijn er meerdere voorbeelden. Eibergen maakt het systeem Berkelland van enz.
Zal best een instelling zijn maar ik kan hem niet vinden.
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Sinds kort doet zich een nieuw verschijnsel voor: een klapperend/ratelend geluid, dat optreedt bij een snelheid van ca. 85 km/u. Ik kan het nog niet exact lokaliseren. Het komt volgens mij ergens vanuit het midden van de motorruimte.
Het is een rotgeluid.
Soms is het er. En dan blijft het ook de gehele rit aanwezig.
En een volgende keer is het er niet.
Ik heb een vermoeden, dat er een verband is met de mate van tegenwind.
Maar dat moet ik nog verder checken.
Wie herkent dit?
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Dan heb ik ook nog de navigatiestem van een computermevrouw, die soms onherkenbare wegnummers en plaatsnamen uitspreekt.
Is er een andere stem beschikbaar?
Dat heb ik ooit op het forum gelezen.
Ik meen in België.
Artvark
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 02.12.2013 - 14:57

Ik vermoed dat ik een zeurpiet ben. Maar heb veel last van bladeren en rommel nu in deze periode die onder motorkap bij ruitenwissers) komen. Moeilijk weg te halen en wordt erg smerig. Neem aan dat er geen (standaard) rekwerkjes oid zijn om hier te plaatsen om dit tegen te gaan?
valvo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28.07.2020 - 10:46

bjtillema schreef: 29.10.2020 - 21:27 Dan heb ik ook nog de navigatiestem van een computermevrouw, die soms onherkenbare wegnummers en plaatsnamen uitspreekt.
Is er een andere stem beschikbaar?
Dat heb ik ooit op het forum gelezen.
Ik meen in België.
Ja dit is in te stellen naar een mannenstem en die is veel beter.
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

bjtillema schreef: 29.10.2020 - 21:25 Sinds kort doet zich een nieuw verschijnsel voor: een klapperend/ratelend geluid, dat optreedt bij een snelheid van ca. 85 km/u. Ik kan het nog niet exact lokaliseren. Het komt volgens mij ergens vanuit het midden van de motorruimte.
Het is een rotgeluid.
Soms is het er. En dan blijft het ook de gehele rit aanwezig.
En een volgende keer is het er niet.
Ik heb een vermoeden, dat er een verband is met de mate van tegenwind.
Maar dat moet ik nog verder checken.
Wie herkent dit?
Ja dit heb ik ook. Het lijkt vooral op te treden bij natte wegen, en het lijkt ook met de windrichting te maken te hebben. Compleet onvoorspelbaar. Ik ben maar niet naar de Volvo-garage gegaan want die kunnen er vast niks mee. Maar op de momenten dat het optreedt is het rete-irritant. Spijt van de aankoop.
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

Artvark schreef: 01.11.2020 - 11:33 Ik vermoed dat ik een zeurpiet ben. Maar heb veel last van bladeren en rommel nu in deze periode die onder motorkap bij ruitenwissers) komen. Moeilijk weg te halen en wordt erg smerig. Neem aan dat er geen (standaard) rekwerkjes oid zijn om hier te plaatsen om dit tegen te gaan?
Moeten al die bladeren eigenlijk weggehaald worden? Het hoopt zich maar op onder de voorruit en mijn gevoel zegt dat dat niet goed kan zijn
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

nicodemus schreef: 04.11.2020 - 13:06
bjtillema schreef: 29.10.2020 - 21:25 Sinds kort doet zich een nieuw verschijnsel voor: een klapperend/ratelend geluid, dat optreedt bij een snelheid van ca. 85 km/u. Ik kan het nog niet exact lokaliseren. Het komt volgens mij ergens vanuit het midden van de motorruimte.
Het is een rotgeluid.
Soms is het er. En dan blijft het ook de gehele rit aanwezig.
En een volgende keer is het er niet.
Ik heb een vermoeden, dat er een verband is met de mate van tegenwind.
Maar dat moet ik nog verder checken.
Wie herkent dit?
Ja dit heb ik ook. Het lijkt vooral op te treden bij natte wegen, en het lijkt ook met de windrichting te maken te hebben. Compleet onvoorspelbaar. Ik ben maar niet naar de Volvo-garage gegaan want die kunnen er vast niks mee. Maar op de momenten dat het optreedt is het rete-irritant. Spijt van de aankoop.
Denk dat het ook met de mate van tegenwind te maken heeft. Want als ik vlak achter een vrachtwagen ga rijden verdwijnt het geluid. Heel irritant. Ik ga de dealer er wel mee lastig vallen. En ook met alle andere irritante puntjes. Hoewel de garage ook geen oplossing biedt tot nu toe.
Net gebeld met de garage. Klapperend geluid is bekend. Heeft te maken met open dak/panoramadak. Er is iets met de afvoerslangen. Heb een afspraak gemaakt. Ook voor de overige klachten.
[]v[]o
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 23.07.2009 - 11:23
Locatie: Egem

Dag iedereen,

Het is al bijna 10 jaar geleden dat ik nog laatst op dit forum heb gepost, maar ik heb vorige maand mijn handtekening op de bestelbon gezet voor een XC40 T4 recharge.
Ik heb deze echter niet kunnen testrijden, daar de T4 toen nog niet beschikbaar was. Ik heb echter wel met de T5 Recharge gereden, en dat was echt genieten.

Nu vraag ik mij af, heeft er iemand al met beide gereden? Ik vraag me af hoe groot het verschil in aandrijving is. Het verschil van 50pk is groot, maar het koppel scheelt maar 15nm, wat volgens mij verwaarloosbaar is... zou deze veel trager zijn, en ook, zou deze zuiniger zijn dan zijn zwaardere broer?
Nu: 2021 XC40 Recharge T4
2007 Mercedes Vito 115
2009 - 2012: 2002 My03 Volvo V70 2.4D 198pk 430nm - Full Option - RTI - VolCanExt
2007 - 2009: 2005 Skoda fabia RS mod 200pk
2006 - 2007: 2000 Alfa Romeo 156 jtd 150pk
2006: 1993 Renault 19 1.8 95pk
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1055
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

[]v[]o schreef: 05.11.2020 - 19:51 Nu vraag ik mij af, heeft er iemand al met beide gereden? Ik vraag me af hoe groot het verschil in aandrijving is. Het verschil van 50pk is groot, maar het koppel scheelt maar 15nm, wat volgens mij verwaarloosbaar is... zou deze veel trager zijn, en ook, zou deze zuiniger zijn dan zijn zwaardere broer?
Hoi hoi,

Ik heb proefgereden in een T4 Recharge R-Design en heb zelf nu de T5 Recharge Inscription. Ik denk dat je het nauwelijks gaat merken, althans niet qua prestaties. De T5 zal bij 80% gas of meer wat meer snelheid maken. Ik weet trouwens niet wat het verschil in gewicht is, als dat er al is. De 3 cilinder in de T4 is toch gewoon een softwarematig geknepen T5? Zou er nog verschil in geluid zitten? De T4 moet iets harder werken dan de T5? Het grootste verschil, een keuze waar ik achteraf absoluut heel blij mee ben, is het verschil in onderstel tussen de R-Design en mijn Inscription. Ik heb het dynamic (standaard) chassis, de R-Design heeft een iets verlaagd sport chassis. Een SUV koop je voor het comfort (wij althans) en niet om ermee te hoeken. Voor de sportieve rit hebben we nog wat anders achter de hand. De combi 19" / Inscription / T5 Recharge is wat mij betreft een heel goede. Ten opzichte van mijn 2017 V60 D4 Polestar is de XC40 comfortabeler, minstens zo vlot maar zo ontzettend veel stiller, heerlijk! De D4 was mijn eerste diesel, maar ik stoorde me toch wel een beetje aan de niet al te geciviliseerde D4. Succes met wachten!

Plaatje: Afbeelding
[]v[]o
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 23.07.2009 - 11:23
Locatie: Egem

Bedankt voor je reactie! Bij de dealer wisten ze me te vertellen dat er wel degelijk andere onderdelen onder de motorkap zitten, wat verschillende chiptuners bevestigd hebben. Ik heb zowel een r als inscription getest en de r is echt merkbaar stugger!
Nu: 2021 XC40 Recharge T4
2007 Mercedes Vito 115
2009 - 2012: 2002 My03 Volvo V70 2.4D 198pk 430nm - Full Option - RTI - VolCanExt
2007 - 2009: 2005 Skoda fabia RS mod 200pk
2006 - 2007: 2000 Alfa Romeo 156 jtd 150pk
2006: 1993 Renault 19 1.8 95pk
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

bjtillema schreef: 04.11.2020 - 16:10
nicodemus schreef: 04.11.2020 - 13:06
bjtillema schreef: 29.10.2020 - 21:25 Sinds kort doet zich een nieuw verschijnsel voor: een klapperend/ratelend geluid, dat optreedt bij een snelheid van ca. 85 km/u. Ik kan het nog niet exact lokaliseren. Het komt volgens mij ergens vanuit het midden van de motorruimte.
Het is een rotgeluid.
Soms is het er. En dan blijft het ook de gehele rit aanwezig.
En een volgende keer is het er niet.
Ik heb een vermoeden, dat er een verband is met de mate van tegenwind.
Maar dat moet ik nog verder checken.
Wie herkent dit?
Ja dit heb ik ook. Het lijkt vooral op te treden bij natte wegen, en het lijkt ook met de windrichting te maken te hebben. Compleet onvoorspelbaar. Ik ben maar niet naar de Volvo-garage gegaan want die kunnen er vast niks mee. Maar op de momenten dat het optreedt is het rete-irritant. Spijt van de aankoop.
Denk dat het ook met de mate van tegenwind te maken heeft. Want als ik vlak achter een vrachtwagen ga rijden verdwijnt het geluid. Heel irritant. Ik ga de dealer er wel mee lastig vallen. En ook met alle andere irritante puntjes. Hoewel de garage ook geen oplossing biedt tot nu toe.
Net gebeld met de garage. Klapperend geluid is bekend. Heeft te maken met open dak/panoramadak. Er is iets met de afvoerslangen. Heb een afspraak gemaakt. Ook voor de overige klachten.

Net terug van de garage. Het klapperende geluid was bekend. Oorzaak lag bij afvoerslangen bij het schuifdak. Kan mij er niet veel bij voorstellen. Hopelijk blijft het geratel nu definitief weg. Van de overige klachten blijven de onregelmatige clignoteur en het inhouden bij 94 km/u staan. Oplossing moet van de fabriek komen. Wel diverse andere zaakjes opgelost. Wordt vervolgd dus!
Voor Nicodemus: er is dus een oplossing voorhanden voor het geklapper bij het open dak. Zou toch maar even langs de garage gaan!
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Voor Nicodemus: zie hierboven!
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

bjtillema schreef: 17.11.2020 - 16:43 Voor Nicodemus: zie hierboven!
Ik durf het haast niet te hopen, ik ben het hele gedoe met deze auto een beetje zat (corona helpt ook niet). tijd geen geklapper gehoord maar vandaag was het er ineens weer.
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Het geklapper is bij mij nu al een week verdwenen!
nicodemus
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 25.07.2020 - 13:54

Nu viel gisteren weer een van mijn vier "rondom" camera's uit tijdens het achteruit inparkeren gisteren. Lekker dan, Net als bij alle andere mankementen werkt het later weer wel. Ik ga niet naar de garage, geen zin meer aan.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”