Ervaring XC40 Twin engine PIH

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
dennisdoomen
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.12.2019 - 11:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

henniet5 schreef: 13.05.2021 - 20:01 Zal waarschijnlijk alleen de Comand navigatie missen.
Die had ik niet, en dat was wel een groot gemis.
henniet5 schreef: 13.05.2021 - 20:01 Ik hoop wel dat de service van Volvo beter is als Mercedes.
Ik heb in de afgelopen 15 jaar twee Audi's gehad, een Mercedes en twee Volvo's. Service is overal een probleem. Vooral de softwarekant is echt een uitdaging voor de grote garages. Ik zit zelf in de IT, en heb dus zelf ook veel onderzoek gedaan. Maar wat je af en toe van een garage te horen krijgt is echt bizar. Vooral Volvo Niham in Den Haag slaat de plank volledig mis met hun uitleg. Zelfs Volvo Nederland erkende dit.
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17"
(2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18"
(2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18"
(2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16"
(2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18"
(2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14"
(2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
Gebruikersavatar
Giuseppo
2nd Gear member
Berichten: 168
Lid geworden op: 15.08.2009 - 14:18

Misschien een stomme vraag, maar is er ooit al eens gedacht om een soort van trambel te monteren in de hybrides? Vandaag weer bijna iemand onder de auto gelopen omdat hij me niet hoorde aankomen.
2009 C30 1.8 Sport
2021 XC40 T4 Recharge r-design
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Denk niet dat het publiek het gaat waarderen als jij je al 'trambellend' door het verkeer gaat bewegen? Je hebt tenslotte ook een toeter toch? De beste remedie is dat jij er als bestuurder van een hybride of elektrisch voertuig rekening mee houdt dat sommige mensen bij lage voertuig snelheden je gewoon niet horen.
Overigens begrijp ik dat er al wel wetgeving in de maak is (alleen staat er geen datum bij): https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... rstil-zijn
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Een P8 heeft 'n pingeltje
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Alle PIH/BEV's vanaf MY22 krijgen zo'n pingeltje, namelijk het "Acoustic Vehicle Alerting System".
Gebruikersavatar
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54

De dealer de april '21 update recent geinstalleerd. Nu het wat warmer is kon ik het ventilatorgeluid tijdens het laden vergelijken. Ik heb het idee dat het significant minder en vooral van kortere duur is. Zodra ik het nig verder heb kunnen vergelijken kom ik er nog op terug.

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
felix2020
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.06.2021 - 15:21

Gm, graag wil mijn ervaring delen met de XC40 T4 twin engine PIH. De auto is van oktober 2020. Na 3 mnd rijden 1 en al ellende. Het begon met een storing in de versnellingsbak. Tijdens het rijden opeens de noodmodus, beperkt motor vermogen en aanduiding storing versnellingsbak. Volvo gebeld. Mocht er niet verder mee rijden. Auto opgehaald met trailer en vervangend vervoer gekregen. De auto reed op dat moment nog wel maar de versnellings bak schakelde niet verder dan de 3e versnelling en deed het alleen in modus sportief rijden. Bij de garage werd door de monteur de auto "geactiveerd" : alles deed het weer normaal. Gelukkig konden ze wel nog uitlezen dat er een storing was geweest. Drie weken later weer hetzelfde verhaal, zelfde ritueel, auto weer terug naar garage. Nadat er een reset was gedaan deed de auto het weer. Ik kreeg de opdracht om bij de volgende storing een foto/filmpje te maken van het gebeurende. 1 maand later: ja hoor , weer uitval electrische aandrijving en versnellingsbak storing maar met dit verschil dat nu ook het motor vermogen af en toe weg viel. Auto weer terug naar de garage, weer een leenauto, ze hebben weer geupdate en er 600 km mee gereden, auto zou nu goed moeten zijn. Inderdaad, de auto heeft het 3 mnd goed gedaan totdat wij woe jl ineens stil kwamen te staan op de snelweg! Totaal geen vermogen meer, niets reageerde. Wij voelden ons ff niet zo prettig daar kan ik jullie vertellen. Na veel vijfen en zessen de auto weer in beweging gekregen ( na eerst weer aan/uit gezet te hebben en linea recta naar de volvo dealer gereden. Onderweg nog hetzelfde meegemaakt maar nu gelukkig binnen de bebouwde kom. Uiteindelijk bij de dealer gekomen en die zagen de bui al hangen. Zij vertelde mij dat de auto nu maar naar de importeur terug moest omdat zij het ook niet meer weten. Ik ben gaan zoeken op internet of dit een bekend probleem is. In de VS kwam ik op een forum waar melding gemaakt werd van plotseling uitvallen vd aandrijflijn!! Ik ben kennelijk dus niet de enige!. Wie van jullie heeft een soortgelijke ervaring en wat is er toen aangedaan? Ik ben inmiddels het vertrouwen een beetje kwijt geraakt in deze auto. Qua ergonomie en uiterlijk helemaal blij maar vd techniek wordt ik niet meer vrolijk......Graag jullie reaktie.
Gebruikersavatar
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54

Wat ongelooflijk waardeloos voor je!! Dit klinkt als botte pech. Ik volg alles aangaande de xc40 racharge (twin / plugin) op de voet en ben dit verhaal, althans een vergelijkende storing hier nog niet tegen gekomen.

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
Gebruikersavatar
dennisdoomen
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.12.2019 - 11:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Echt een bizar verhaal. Heb zo'n erg verhaal nog nooit voorbij zien komen. Is het je eigen auto of van een leasemaatschappij? Want dan zou ik een officiële klacht bij die laatste indienen. Anders zou je kunnen overwegen om de dealer in gebreke te stellen. Dat je geen vertrouwen meer hebt in de auto en dat je een nieuwe eist.
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17"
(2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18"
(2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18"
(2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16"
(2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18"
(2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14"
(2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
Jelzie
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07.06.2021 - 22:36

Hallo,
Ik heb nu een jaar de xc40 t5 twin engine. Inmiddels 32k gereden.

Ik herken uiteraard het schakelen bij 95kmh. Vind dit niet meer storend want het is voorspelbaar. Daarnaast schakelt hij al eerder als je wat eerder het gas terugneemt naar mijn idee.
Ventilator ook nooit echt last van gehad, auto staat op de oprit en binnen hoor je het niet. Bij ons tenminste.
Ook herken ik het trillen en lawaai bij een bepaalde neus wind, ook erg irritant.
Volvo on call app werkt ook erg slecht met het aanzetten van de timer.

Ik heb een veel storender probleem en daar is de auto al tig keer voor terug geweest. Het is niet altijd, de ene rit niet maar de meeste ritten wel. Het doet zich voor met de verbrandingsmotor bij tussensprints. Als ik bij bijvoorbeeld 100kmh een dot gas geef gaat hij lang nadenken en zakt de snelheid echt even in net als dat schakelen bij 95kmh op de elektromotor. Hoe harder ik het gaspedaal intrap, hoe langer deze hik duurt (omdat hij dan meer versnellingen moet terug schakelen, denk ik). Het is zo storend dat ik soms inhaal manoeuvres moet afbreken omdat het te lang duurt, vaak 2 seconden voor er wat gebeurt. Soms heb ik ook ritten dat hij prima rijd, daarom weet ik ook dat er echt iets niet goed is en ze het niet op 'as designed' kunnen afschuiven. Garage kan het niet vinden en ze raden aan euro 98 te tanken maar dat vond ik onzin, hij hoort gewoon op 95 e10 te kunnen rijden en andere brandstoffen zijn vanuit mijn werkgever ook niet toegestaan. Dit lijkt mij ook meer een transmissie probleem. Ook heb ik zo nu en dan bij zo'n tussensprint dat hij eerst hevig begint te trillen, alsof hij even niet weet welke versnelling hij moet kiezen. Autoweek heeft ditzelfde probleem ook gehad toen ze hem als duurtester hadden alleen bij hun verscheen er wel een foutmelding en bij mij is er niks over te vinden als ze de auto uitlezen. Helaas hebben updates nog niks verholpen.
Zijn er mensen die dit herkennen?

Al met al onacceptabele zaken en al helemaal voor een premium auto van deze prijs klasse.

Groet Jelle
felix2020
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.06.2021 - 15:21

inmiddels is de auto naar de importeur gebracht en krijgen ze wat mij betreft nog 1 kans om dit probleem te herstellen. Ik heb nu een XC40 als leenauto, ook een PHEV, een T5, eens kijken hoe lang dit gaat duren. Ik merk wel dat de T5, is trouwens een R-design, heel anders rijd. Deze is veel stugger geveerd en rijd mijn inziens wat oncomfortabeler maar dar zal ook een kwestie van smaak zijn.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

felix2020 schreef: 09.06.2021 - 13:48 inmiddels is de auto naar de importeur gebracht en krijgen ze wat mij betreft nog 1 kans om dit probleem te herstellen. Ik heb nu een XC40 als leenauto, ook een PHEV, een T5, eens kijken hoe lang dit gaat duren. Ik merk wel dat de T5, is trouwens een R-design, heel anders rijd. Deze is veel stugger geveerd en rijd mijn inziens wat oncomfortabeler maar dar zal ook een kwestie van smaak zijn.
Als ik dit lees, begrijp ik (op z,n zachts gezegd) dat je daar niet echt vrolijk van word. Een auto van die prijsklasse, moet gewoon goed (perfect) zijn. Zowel de motor, het rijden zelf, of de versnellingsbak, moet alles probleemloos zijn werk doen. Ik rij zelf in een van de goedkoopste versies van de XC 40, (45K) maar mijn auto is na 8 maanden en 8700 km echt probleemloos. Dat gun ik jullie óok, zeker voor die duurdere PIH,s. :-O :-/ Ik heb nog wel eens overwogen, of ik niet beter gelijk in een PIH had moeten stappen, maar ben (achteraf) blij dat ik die stap niet gedaan heb. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

@Hans Eilander. Ik ben nu probleemloos 6700 km op weg met de T5 Recharge. Het enige dat ik in het verhaal hierboven herken is het inhouden bij 95 km/h. Ergens heel vreemd dat Volvo deze producteigenschap geaccepteerd heeft en niet verder doorontwikkeld, maar ik kan er goed mee leven.
Gebruikersavatar
dennisdoomen
2nd Gear member
Berichten: 148
Lid geworden op: 31.12.2019 - 11:58
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ik heb er nu ook bijna 11000 km op zitten met mijn T5 Recharge en herken ook alleen dat inhouden een beetje. Maar volgens de importeur is dat een mechanische beperking, en dus kan daar niets aan gedaan worden.
(2020) Volvo XC40 T5 TE R-Design, Glacier Silver, 20"
(2019) Opel Adam Rocks 1.0 Turbo, 90PK, Saturday White Fever, 17"
(2017) MB C350e Estate, 278PK, Brilliant Blue, 18"
(2014) Audi A3 Sedan S-Line 1.4 TFSI, 140PK, Scuba Blue, 18"
(2014) Opel Adam Jam 1.0T, 90PK, Let It Blue, 16"
(2011) Audi A4 Avant S-Line 1.8 TFSI, 160PK, Brilliant Rood, 18"
(2011) Hyundai i10 1.1 i-Motion, 69PK, 14"
(2007) Volvo V50 2.0D Edition II Sport Estate, 136PK, 17"
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Even een ander vraagje: sinds de laatste software update moet ik bij de navigatie weer luisteren naar een onduidelijke vrouwenstem. Hoe kan ik de mannenstem weer instellen? En in aansluiting hierop: bij nadering van een flitspaal klonk altijd een akoestisch signaal. Ook deze is verdwenen. Graag advies hoe ik beide probleempjes kan herstellen. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Instellingen>systeem>stembegeleiding vond ik hier op het forum
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
bjtillema
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 17.09.2020 - 15:27

Ga het checken. Dankjewel!
felix2020
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 03.06.2021 - 15:21

Eindelijk is de auto terug van de importeur. 3 1/2 week weg geweest. Er is een nwe IMG unit ingezet, deze zit tussen de motor en de versnellingsbak. Laten we hopen dat dit nu de oplossing is. Ik denk dat zij zo wie zo de software weer gereset hebben want ik ben een aantal instellingen kwijt. Zo kan ik het geluid van de media niet meer instellen, de boxen achterin doen het ook niet meer. Zal eens uitvogelen of ik dat zelf kan oplossen. Ik zal de komende periode ervaren of er nog een storing komt. Ik was bij de dealer en vertelde dat dit wel de laatste keer is dat ik hem heb ingeleverd.......overigens hebben ze bij de dealer mij wel goed geholpen hoor tot nu toe.. Wat mij ook opviel bij de dealer is dat er vrijwel geen auto´s meer in de showroom staan. Ze hebben alles uit de showroom verkocht want door het chip tekort is de productie ver achter gebleven. Presenteerd ook niet echt voor een `premium`merk. Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Die laatste zin is dan weer niet nodig. Ook alle andere merken hebben dit chipprobleem en dus leegverkochte showrooms.

Ik hoop wel dat je auto nu weer werkt zoals het hoort. En in overleg zou ik toch die instellingen terughalen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

oeps, en net nu wou ik een PIH als lease nemen...
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”