Polestar Tuning Aanbieding wel of niet doen?

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12268
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Door 'n veel hoger koppel na 'n polestar upgrade veranderd de motor karakteristiek, daarop wordt de karakteristiek van de automaat aangepast, de std configuratie schakelt gewoon goed.
Uiteraard is er een verschil tussen een benzine en 'n diesel
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

OGA244 schreef: 03.07.2020 - 09:25de std configuratie schakelt gewoon goed.
Daar verschillen we dan van mening over. Standaard twijfelt hij nogal als ik het gaspedaal flink in trap, het kan zo maar 2 seconden duren voordat er terug geschakeld wordt (en er zijn momenten dat je dat toch wel wilt). Dit heb ik bij diverse exemplaren waar genomen. Nu schakelt hij al terug voordat je er erg in hebt.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12268
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Daar verschillen we dan idd van mening over, het is 'n adaptieve bak, die pikt iets op van specifiek rijgedrag, heb je meer koppel rij je anders
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

OGA244 schreef: 03.07.2020 - 09:25 ..... de std configuratie schakelt gewoon goed.
Wat is goed schakelen?
Technisch gezien is er met schakelen niets mis. Maar de wijze hoe er geschakeld word en de momenten is een ander onderwerp.
Voor mij is de wijze hoe de bak schakelt een kritiekpunt. Er wordt veelal gesproken over een giertronic i.p.v geartronic. Ik kan daar eigenlijk alleen maar achter staan. Het lijkt soms (vooral als de bak nog koud is) wel een CVT.
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12268
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Blijf even beperkt tot de 8 bak, die schakelt std gewoon goed
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6921
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Precies, de 6 en 8-bak worden qua beleving nogal door elkaar gehaald en dat gaat scheef. De (nieuwe) 8-traps automaat schakelt als een zonnetje (tuurlijk alles kan altijd beter, zeker obv persoonlijke voorkeur). Maar het ‘nerveuze’ gedrag wat je met name leest bij 6-traps berijders is er vrijwel niet bij de 8-traps bak.
Persoonlijk (.....) schakelt mijn bak helemaal prima met niks op aan te merken. Dat argument is er bij dan ook niet voor een evt polestar ingreep.
Laatst gewijzigd door teebee op 04.07.2020 - 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als het een giertronic wordt is het al heel lang tijd om de bak te spoelen. Doet wonderen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik heb dat dus niet. Ervaar totaal niet dat mijn 6-bak aan het gieren is. Of zoekende is. Loopt perfect en schakelt ook op momenten dat ik het verwacht. Wil wel binnenkort preventief de bak laten spoelen. De auto heeft nu 200.000 km achter de rug. Maar vindt mijn D6 heerlijk rijden en ben nog steeds niet overtuigd of de Polestar tuning voor mij het bedrag waard is. Ik ben een gelukkig persoon waarbij het bedrag niet bepalend is. Maar omdat ik ook veel (korte) stukken in PURE modus rijd en POWER modus voor mij snel genoeg is en ook geen vreemd schakelgedrag heeft, blijf ik dubben. Ik heb nog tot september. Dus blijf jullie ervaring delen. Dank daarvoor. En houd jullie wel op de hoogte wat het wordt.

Ben overigens wel van plan de D6 zo lang mogelijk te houden. Had 1 jaar geleden echt zo tabak van dat Airco Pomp gedoe. Maar mijn auto houd het nu goed. En kom nog steeds in aanmerking voor de zeg maar 2.0 wissel. Dus blijf maar heerlijk rijden in deze bolide en daarbij zou e.v.t. Polestar Tuning een extra feestje kunnen zijn. Maar die overtuiging heb ik nog niet op dit moment.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Fijn dat je zo gelukkig bent met de D6. Ik herken dat wel en vond het afgezien van het airco pomp verhaal een top auto waar ik heel prettige herinneringen aan heb. De uitdaging met Polestar is dat je het eerst moet ervaren. Het is heel lastig te beschrijven en natuurlijk deels ook een subjectieve ervaring. Ik zelf heb nu 3 auto's met Polestar (gehad). Mijn huidige T8 en vorige D6 hadden het beide al toen ik de auto kocht. Dat is dus nog lastiger te vergelijken. Mijn voormalige XC90 had het niet en ik heb het er na een 1 jaar sturen op laten zetten (was toen een actie van 995 voor 695). Mijn ervaring met die auto was super: de auto versnelde veel meer lineair (in een rechte lijn in plaats van telkens een korte pauze bij elke opschakeling), de auto werd veel alerter (direct versnellen in plaats van 2 seconden wachten), er werd veel minder terug geschakeld (bij versnellen van zeg 80 naar 120 gewoon niet) en last but not least ging de auto er ook nog zuinger door rijden (ik reed gemiddeld 1:13 - 1:14).
Als ik naar de D6 kijk reed ook ik in de bebouwde kom 100% elektrisch, daar is dus geen voordeel te behalen met Polestar. Ik snap je aarzeling dus wel. Als ik mocht kiezen zou ik mijn geld geven aan een bakspoeling (bij een specialist). Hoewel je aangeeft dat je geen gierende bak hebt (en dat is een goed teken) gaat dat echt een groot verschil maken. De auto wordt nog rustiger en met 200k op de teller zal je olie pikzwart zijn en zijn de additieven wel uitgewerkt. Als geld geen rol speelt zou ik het allebei doen.
Succes met kiezen!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Athome schreef: 04.07.2020 - 13:42 .... Het lijkt soms (vooral als de bak nog koud is) wel een CVT.
Dat langer vasthouden van de versnelling is precies zo bedoelt, namelijk uit emissie overweging. Met de D6 kun je gewoon elektrisch de bebouwde kom uit en schakel je bij 80/100 km/u gewoon over naar save. Heb je daar ook geen last van.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 05.07.2020 - 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Gouwe, Dank voor je info. Ik wil de versnellingsbak laten spoelen nog voordat de Polestar Tuning actie voorbij is. Dat is inderdaad mijn strategie op dit moment. Als het budget het dan nog toelaat en ik mezelf een cadeautje mag geven kan ik Polestar als Icing On The Cake nog doen.
sjoef
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 09.08.2019 - 12:19

Eigenlijk is het gek...... Je koopt een dure auto die niet optimaal is. Dit soort "verbeteringen" zouden eigenlijk gratis moeten zijn. Het voelt een beetje als "we verkopen een auto die niet "perfect" is, maar mocht je dat willen dan moet je je knip maar trekken".
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Nou dat zou je dan voor alle tuners kunnen zeggen. ABT, AMG, etc etc.
Ik zie het meer als fine tuning. De auto wordt door de producent zo universeel mogelijk afgesteld. En dan per markt kan je dat fine tunen. Wij hebben hier nou eenmaal hogere kwaliteit brandstof als andere markten. Dus zo zie ik dat dan maar. Maar misschien Heb ik het wel verkeerd begrepen.
sjoef
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 09.08.2019 - 12:19

Het gaat mij ook niet zo zeer om het extra vermogen en/of koppel. Maar meer om de update van de versnellingsbak. Die is toch overal universeel!?
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6921
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

De versnellingsbak universeel?
Je zal allereerst onderscheid moeten maken tussen de 6 en 8 traps. Dat is nogal een wereld van verschil.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
sjoef
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 09.08.2019 - 12:19

teebee schreef: 05.07.2020 - 21:09 De versnellingsbak universeel?
Je zal allereerst onderscheid moeten maken tussen de 6 en 8 traps. Dat is nogal een wereld van verschil.
Dat snap ik ook wel.....maar V60Driver zegt het volgende. En dan kan ik me vwb de brandstof wel iets voorstellen. Maar brandstof heeft m.i. niets te maken met de versnellingsbak.
V60Driver schreef: 05.07.2020 - 19:31 De auto wordt door de producent zo universeel mogelijk afgesteld. En dan per markt kan je dat fine tunen. Wij hebben hier nou eenmaal hogere kwaliteit brandstof als andere markten.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

S60-Rijder schreef: 06.07.2020 - 09:50 ....Mogelijk krijg je bedenktijd, niet goed geld terug en terug naar de originele afstelling....
Dat zit er niet niet in helaas...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19846
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb vanmorgen de upgrade gekregen...
Nu is de D5 niet bepaald onder gemotoriseerd met dito koppel maar de upgrade heeft een heel ander karakteristiek in de bak geladen.
Auto is nu met een grote teen op koppel te rijden, schakelt bij 2000rpm op tenzij je vermogen vraagt en dan gaat het nog vlotter dan eerder.
De manier waarop hij naar de 2000rpm loopt is ook vlotter en de schakelmomenten zijn korter, met minder inspanning mooier door de versnellingen.
Manier van schakelen en de tijd dat hij nodig heeft doet mij erg denken aan de ZF 8 bak, al met al een mooie upgrade!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 748
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Mooi! En herkenbaar, had hiervoor een auto met een ZF 8 bak en gedrag lijkt er na de tuning idd behoorlijk op.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

diesel01 schreef: 06.07.2020 - 13:29 Ik heb vanmorgen de upgrade gekregen...
Nu is de D5 niet bepaald onder gemotoriseerd met dito koppel maar de upgrade heeft een heel ander karakteristiek in de bak geladen.
Auto is nu met een grote teen op koppel te rijden, schakelt bij 2000rpm op tenzij je vermogen vraagt en dan gaat het nog vlotter dan eerder.
De manier waarop hij naar de 2000rpm loopt is ook vlotter en de schakelmomenten zijn korter, met minder inspanning mooier door de versnellingen.
Manier van schakelen en de tijd dat hij nodig heeft doet mij erg denken aan de ZF 8 bak, al met al een mooie upgrade!
Dat is mooi Tom en daarmee geef jij dus aan dat ook bij een GT8 de bak weldegelijk anders (nog beter) gaat schakelen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gesloten

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”