Olieniveau na onderhoudsbeurt

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Dag heren!

Afgelopen week bij de dealer de befaamde Aircowissel 2.0 laten uitvoeren plus een 300.000km beurt.
Fantastisch geholpen; Een dag later was de auto al klaar en kon ik deze aan het eind van de dag afhalen.

Alles leek op orde, maar op de terugweg kreeg ik echter een melding dat het olieniveau laag was (0.5l bijvullen).
- Auto stil gezet, even gewacht en gepeild; 2 v/d 6 streepjes
- Halve liter olie bijgevuld en opnieuw gepeild; Opnieuw 2 v/d 6 streepjes.
- Rustig naar huis gereden en later die avond nog een keer gepeild; Nog steeds 2 v/d 6 streepjes

Die avond heb ik even contact gezocht met de dealer die me de volgende dag kon melden dat de sensor soms even tijd nodig heeft om de juiste waarde door te geven.
Dit leek inderdaad het geval want na peilen had ik ineens drie streepjes (half-vol) en leek alles in orde.

Vanmiddag kreeg ik echter weer een melding (0.5l bijvullen) en wat schetst mijn verbazing; Een streepje olie. Bijna leeg dus.. zou je denken.

Ik ga er vanuit dat de dealer voldoende olie bijgevuld heeft. Zijn er naast aftappen manieren om toch handmatig olie te peilen bij een D5 blok? Met het risico op over-vullen wil ik er eigenlijk geen druppel meer bij doen.

- Er ligt geen olie onder de auto.
- Oliefilter zit netjes vast > Geen nattigheid oid.
- Voor de beurt heb ik nooit een melding gehad en heb ik tussen de beurten door nooit olie hoeven bijvullen.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1441
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Er zit een korte peilstok in, lastig te bereiken.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

The Mechanic schreef: 18.07.2020 - 22:45 Er zit een korte peilstok in, lastig te bereiken.
Thanks! Ik zie het nu op de tekening inderdaad (13). Zo maar eens kijken of ik daar op de stoep bij kan.

Afbeelding

Ook zie ik dat alleen de politie-uitvoeringen een normale pijlstok hebben :-)

Edit:
De sensor zit aan de onderzijde van het carter. Het lijkt me niet gek dat deze door het aftappen vies is geworden en daardoor nu gekke waarden doorgeeft.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik zou het ook in een sensor fout zoeken. En de dealer bellen wat hun idee is en hoe zij dit gaan oplossen. Naar hun toe komen met mogelijk geen motorolie, of eerst ter plekke een visueel onderzoek doen.

Ikzelf kan al weken geen olie peilen. Elke keer krijg Ik het bericht Niet beschikbaar in het menu “Oliepeil”.
Maar omdat ik geen verdere meldingen krijg laat ik het zo. Vindt het echter wel apart dat ik al 4 weken lang geen olie kan checken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20665
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als ik zo vrij mag zijn een advies te geven: koop die grote pijlstok (nummers 28 t/m 31) en plaats die aan je motorblok. Naar mijn idee nog steeds betrouwbaarder dan een sensor en wellicht ook beter dan een pijlstokje waar je bijna niet bij kunt.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
sjoef
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 09.08.2019 - 12:19

Ik zou terug gaan naar de dealer. Laten zij maar met een langere pijlstok meten. Ik neem aan dat je voorheen geen problemen had. Overigens vind ik het belachelijk dat volvo een pijlstok in het blok plaatsten waar je geen moer aan hebt.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Een kleine update.

Vandaag in Teslamodus naar de garage in de buurt gegaan, een goede vriend van me. Aldaar op de brug gereden en het mini-peilstokje gevonden, van onderaf een koud kunstje. Hier bleek dat er gewoon voldoende olie in zat. Iets boven het midden van het onderste deel van de peilstok.

Afbeelding

Dat gaf voldoende zekerheid. Er wordt een nieuwe sensor besteld en komend weekend ga ik 'm er zelf inlepelen. Geeft biedt meteen de kans om de nieuwe olie nog even te filteren gezien er toch wel wat rotzooi achtergebleven moet zijn, getuige de defecte sensor. Ik heb er (uit frustratie) nog een paar tikken op gegeven en verhip; Bij opnieuw digitaal peilen had ik er weer een streepje bij.

Hoewel het dezelfde motor is heeft de D6 overigens een ander type sensor dan een "normale" D5 diesel.

Typenummer D6 : 31372068
Typenummer D5 : 31372687

Afbeelding

En voor degene die ook een echte pijlstok willen op de D6.
Pijpje : 31375301
Peilstok : 31316562
Afdichtring : 30637865
Boutje (M7X20) : 985133
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”