Nieuwe V60 PIH rijder met wat vragen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

S80 TDI schreef: 01.01.2021 - 18:15
jowa schreef: 31.12.2020 - 10:54 Dank voor de antwoorden Markh en The Mechanic, hier kan ik verder mee. Weten jullie toevallig ook wat de melding "Standkachel gestopt, zuinige stand" kan betekenen? Deze melding komt af en toe voorbij als ik de diesel standkachel op afstand heb geactiveerd via de transponder.


De standkachel stopt wanneer je dieseltank bijna leeg is. Ter voorkoming dat je zonder peut komt te staan.
Dan krijg je een andere melding.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

The Mechanic schreef: 01.01.2021 - 21:23
S80 TDI schreef: 01.01.2021 - 18:15
jowa schreef: 31.12.2020 - 10:54 Dank voor de antwoorden Markh en The Mechanic, hier kan ik verder mee. Weten jullie toevallig ook wat de melding "Standkachel gestopt, zuinige stand" kan betekenen? Deze melding komt af en toe voorbij als ik de diesel standkachel op afstand heb geactiveerd via de transponder.


De standkachel stopt wanneer je dieseltank bijna leeg is. Ter voorkoming dat je zonder peut komt te staan.
Dan krijg je een andere melding.
Precies. Het display geeft dat gewoon aan.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Bas73
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 19.01.2013 - 21:44

Ik sluit hier even aan op dit topic, dat is handiger dan een eigen topic te starten. Sinds twee weken ben ik eigenaar van een Volvo V60 D6 uit 2016 met 72k op de teller. Ik ben en erg tevreden mee en heb er al één en ander over geschreven in mijn 'even voorstellen' topic.

Het enige aan de auto wat mij tot nu toe tegenvalt/irriteert is het stuurgedrag bij lage snelheden, je voelt dat de banden dan niet alleen rollen maar ook zijwaartse stapjes maken. Het hakkelt nogal en dat doet voor mij afbreuk aan het comfort. Het gevoel doet me een beetje denken aan een kapotte homokineet zoals ik dat vroeger wel eens had. Volgens de garage is het normaal en heb je er in de winter, met koude banden, meer last van dan met warme banden. Volgens de garage komt het door de combinatie van de brede banden en de achterwielaandrijving van de elektromotor, waardoor de voorwielen vooruit 'geduwd' worden. Klinkt in 1e instantie logisch maar mijn BMW heeft ook achterwielaandrijving en redelijk brede banden (215) daar heb ik dit nog nooit bemerkt.

Herkennen jullie dit en/of weet iemand of het type/merk band hier nog invloed op heeft? Hebben winterbanden er minder last van (zachter rubber?). De zomerbanden die er nu op liggen hebben een restprofiel van 5.5 mm.

Gr. Bas
• Volvo V60 D6 (2016)
• BMW 116i (2012)
• Volvo S60 2.4 (2001)
• Volvo V50 2.4 (2004)
Markh
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 11.05.2012 - 11:33

Hoi Bas, veel plezier met je auto. Wat jij omschrijft heb ik ook (v60 PIH 2015 early, 140.000 km). En naar her en der gelezen te hebben zijn wij niet de enigen. Ik rij op Mich. Alp. 5 van 3 maanden oud. Ik moet toegeven met deze nieuwe banden lijkt het minder te zijn, maar nog wel aanwezig.
Groet, Mark
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
Bas73
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 19.01.2013 - 21:44

Dank voor je reactie Mark. Vandaag heb ik een gebruikte set 17” Njord velgen met nagenoeg nieuwe Vredestein Wintrac Pro winterbanden op de kop getikt en gemonteerd. Die winterbanden hebben er alvast een heel stuk minder last van. Sowieso stuurt de auto een stuk fijner nu en volgens de boordcomputer is de auto met deze set nog een stuk zuiniger ook. Ik denk dus dat de Conti zomerbanden op mijn 18” Titania de boosdoener zijn, ondanks het nog prima profiel doen ze iets niet goed.
• Volvo V60 D6 (2016)
• BMW 116i (2012)
• Volvo S60 2.4 (2001)
• Volvo V50 2.4 (2004)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik herken jou klachten absoluut niet met de D6. Vind het ook maar een heel vreemd verhaal dat jou dealer min of meer suggereert dat dit een "product eigenschap is". Bovendien werkt de elektro motor alleen mee in Pure, Power of AWD, dus zou je er in de hybrid stand of save stand geen last van hebben? Dat kun je heel simpel controleren dus....
Ik zou zeker als je er nu nog steeds (wel minder) last van hebt eens laten kijken naar de uitlijning en zorg voor een goede bandenspanning! Met de D6 moet die volgens de dealer op 2.9/3.0 bar zitten (en niet 2.2 of 2.4 of zo).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Voor wat het waard is: Ik heb weliswaar een XC70, maar ik had ook wringen / hakerig effect bij maken van een bocht terwijl ik achteruit mijn oprit af reed. Ik had Pirelli's voor. Door een scheur in een van mijn voorbanden heb ik deze moeten vervangen en ben gelijk weer overgestapt naar de Michelin Cross Climate. Het wringen was weg en het stuurde gelijk ook een stuk lichter.

De CC's hebben uiteraard een zachter rubber type, maar ook de weerstand vanuit de band tegen draaien om de as is anders.. Daar zal per merk band verschil in zitten qua "grip". Je kunt het eens gaan navragen bij een bandenspecialist.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hmm lees nu net de reactie ook van FritsV70 en de vraag van je beter lezend begrijp ik dat je het fenomeen van wringen beschrijft bij scherp insturen en lage snelheid. Ja daar had ik ook last van met de D6, maar alleen bij koude temperaturen. Nadat ik overgegaan was op Michelin CC+ op de D6 nergens meer last van gehad.
Overigens heeft ook dit m.i. niets met de e-aandrijving te maken maar meer met de wielstanden bij scherp insturen en blijft het belangrijk om de juisten bandenspanning te gebruiken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

het wringen komt idd veel voor dus lijkt ook redelijk normaal
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Bas73 schreef: 14.01.2021 - 11:16 Ik sluit hier even aan op dit topic, dat is handiger dan een eigen topic te starten. Sinds twee weken ben ik eigenaar van een Volvo V60 D6 uit 2016 met 72k op de teller. Ik ben en erg tevreden mee en heb er al één en ander over geschreven in mijn 'even voorstellen' topic.

Het enige aan de auto wat mij tot nu toe tegenvalt/irriteert is het stuurgedrag bij lage snelheden, je voelt dat de banden dan niet alleen rollen maar ook zijwaartse stapjes maken. Het hakkelt nogal en dat doet voor mij afbreuk aan het comfort. Het gevoel doet me een beetje denken aan een kapotte homokineet zoals ik dat vroeger wel eens had. Volgens de garage is het normaal en heb je er in de winter, met koude banden, meer last van dan met warme banden. Volgens de garage komt het door de combinatie van de brede banden en de achterwielaandrijving van de elektromotor, waardoor de voorwielen vooruit 'geduwd' worden. Klinkt in 1e instantie logisch maar mijn BMW heeft ook achterwielaandrijving en redelijk brede banden (215) daar heb ik dit nog nooit bemerkt.

Herkennen jullie dit en/of weet iemand of het type/merk band hier nog invloed op heeft? Hebben winterbanden er minder last van (zachter rubber?). De zomerbanden die er nu op liggen hebben een restprofiel van 5.5 mm.

Gr. Bas
Beste Bas,

Gefeliciteerd met je V60. Rij je nog op zomerbanden? En ervaar je dit gedrag vooral bij vrijwel maximaal insturen bij een bocht/parkeren op lagere snelheden. Bij de buitentemperatuur die lager is dan 7/8 graden?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Bas73
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 19.01.2013 - 21:44

Dank voor alle reacties!

Bij vrijwel maximaal insturen (ca. 90-100%) ervaar ik het hakkelen inderdaad het meest. Nu met de winterbanden er op voel ik het dan nog wel ietsje maar ik ervaar het niet meer als storend. Met de zomerbanden die er eerst onder lagen was het echt véél erger en merkte je het al bij een geringere stuuruitslag (vanaf ca. 60 %). Daardoor had ik er niet alleen bij parkeren last van maar bijvoorbeeld ook wanneer ik vanuit stilstand naar rechts een kruisende weg op draaide. Best bizar eigenlijk voor een band met voldoende restprofiel, bandenspanning was 2.8 bar rondom.

Ben dus erg blij dat het hoofdzakelijk aan de banden blijkt te liggen. Die zomerbanden zal ik, ondanks een fatsoenlijk restprofiel, in de lente gelijk vervangen. Waarschijnlijk door Michelin Primacy 4, een band waar ik op mijn S60 en 116i erg fijne ervaringen mee heb opgedaan. Hopelijk doen die het ook goed op een V60 PIH.

Wat betreft het verhaal over voorwiel- versus achterwielaandrijving. Wanneer ik bij het wegrijden de automaat in de manuele stand zet, zodat je de aandrijving op de voorwielen activeert, is het gehakkel wel iets minder dan wanneer de auto louter elektrisch wordt aangedreven. Dus er lijkt wel een kern van waarheid in te zitten wat de dealer vertelde maar de bandenkeuze (of slijtage) blijkt veel bepalender.
Frits V70 schreef: 16.01.2021 - 09:13 Voor wat het waard is: Ik heb weliswaar een XC70, maar ik had ook wringen / hakerig effect bij maken van een bocht terwijl ik achteruit mijn oprit af reed. Ik had Pirelli's voor. Door een scheur in een van mijn voorbanden heb ik deze moeten vervangen en ben gelijk weer overgestapt naar de Michelin Cross Climate. Het wringen was weg en het stuurde gelijk ook een stuk lichter.

De CC's hebben uiteraard een zachter rubber type, maar ook de weerstand vanuit de band tegen draaien om de as is anders.. Daar zal per merk band verschil in zitten qua "grip". Je kunt het eens gaan navragen bij een bandenspecialist.
Interessant.. het profiel zou inderdaad ook een rol kunnen spelen. Winterbanden/AllSeasonbanden hebben doorgaans veel dwarsliggende profielen, daardoor kunnen ze mogelijk zijwaartse krachten beter opvangen/verwerken.
Vraag me ook af of ook de velgmaat nog uit maakt, denk het eigenlijk niet omdat er in de breedte geen verschil zit, mijn Titania velgen met zomerbanden zijn 235/45/18, de Njord velgen met winterbanden zijn 235/45/17.
• Volvo V60 D6 (2016)
• BMW 116i (2012)
• Volvo S60 2.4 (2001)
• Volvo V50 2.4 (2004)
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

@Bas73: Met jouw winterbanden is bij jou de totale buitendiameter iets kleiner. Jou wang hoogte is n.l. gelijk voor zowel zomer als winter: 45, maar de velgdiameter is afwijkend. Hierdoor kun je een kleine afwijking krijgen op jouw snelheidsmeter.

Wanghoogte doet ook wel wat. Hoe minder hoogte hoe stijver de band.

https://www.profile.nl/autobanden/bandenmaat
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Bas73
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 19.01.2013 - 21:44

Frits V70 schreef: 17.01.2021 - 12:01 @Bas73: Met jouw winterbanden is bij jou de totale buitendiameter iets kleiner. Jou wang hoogte is n.l. gelijk voor zowel zomer als winter: 45, maar de velgdiameter is afwijkend. Hierdoor kun je een kleine afwijking krijgen op jouw snelheidsmeter.

Wanghoogte doet ook wel wat. Hoe minder hoogte hoe stijver de band.

https://www.profile.nl/autobanden/bandenmaat
Klopt, dat vond ik ook vreemd dat de wanghoogte van de 17" hetzelfde is als van de 18". Ik heb het even opgezocht en volgens de Volvo-folder moet een Titania 18" origineel met wanghoogte 40 zijn afgeleverd. Dan lijkt me ook logischer. Geen idee waarom de vorige eigenaar er dan een maatje groter op heeft gelegd.
• Volvo V60 D6 (2016)
• BMW 116i (2012)
• Volvo S60 2.4 (2001)
• Volvo V50 2.4 (2004)
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Nou zo vreemd is dat niet. Dat maatje groter hoort op een PIH. De V60 PIH wordt aanbevolen met 235/45/18 banden. Een niet zijnde PIH V60 heeft 235/40/18 banden op de velgen. Kijk zelf maar op:

https://accessories.volvocars.com/nl-nl ... 99487/2014

Hier kan je alles zelf zien hoe Volvo het heeft bedoeld.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

De PIH is afgeleverd met wanghoogte 45 omdat de 235/40 R18 (destijds) niet met een load index van 97 en hoger geleverd kon worden.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Als ik het goed heb zijn de volgende banden door Volvo V60 PIH/TE goedgekeurd:

235/45 R17
235/45 R18
235/40 R19

Let wel op dat als je auto met 17 inch is afgeleverd en je gaat naar 18 inch, dan zal je de snelheidsmeter software applicatie nodig hebben.
Dit omdat je snelheidsmeter dan iets meer als 3% afwijking heeft. Rijd je 100 km/u op de teller dan is je werkelijke snelheid 103 a 104 km/u.
Doe je om je 18 inch velgen de banden met 235/40 maat, dan heb je die software applicatie niet nodig omdat de diameter hetzelfde is.

Daarom zie je ook tegenwoordig wel PIH modellen met 18 inch en 234/40 banden. Mits je kan voldoen aan de load index zoals RoaldH al schreef.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Op zich wel een interessante discussie over load index.
Ik kan in V60 documentatie vinden dat de PIH/TE minimale loadindex van 96 nodig heeft.
Als je gaat kijken bij bijvoorbeeld KwikFit dan zijn er (voor zover ik het kan zien) geen 18 inch 235/40 banden die deze loadindex halen.
Ik zie ze stoppen bij een loadindex van 95. Dat verklaart dat Volvo de banden voor 18 inch 235/45 als maat aangeeft. Die hebben wel loadindexen van bijvoorbeeld 98.
Er zullen vast verschillende discussies zijn over wel of niet goedgekeurde banden en maten en loadindexen.
Maar zoals ik het zie, zou ik alleen goedgekeurde type banden eronder willen hebben. Om geen gezeur te krijgen bij een ongeluk en dan van de verzekeringsmaatschappij te horen krijgen dat mijn banden niet goedgekeurd zijn. En dus dat ik zelf moet opdragen voor de kosten.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

V60Driver schreef: 19.01.2021 - 12:54 Let wel op dat als je auto met 17 inch is afgeleverd en je gaat naar 18 inch, dan zal je de snelheidsmeter software applicatie nodig hebben.
Dit omdat je snelheidsmeter dan iets meer als 3% afwijking heeft. Rijd je 100 km/u op de teller dan is je werkelijke snelheid 103 a 104 km/u.
Die 3 a 4 kilometer zijn niet helemaal conform mijn ervaring. Wettelijk gezien moet een teller altijd meer aangeven dan de werkelijke snelheid. Bij mijn overstap van 17 inch naar 235/45/18 bleek mijn teller volgens GPS exact de juiste snelheid aan te geven. Ik heb geen aanpassing aan de SW laten uitvoeren (wat dus wel kan).
Kortom je kunt naar mijn ervaring prima overstappen naar 235/45/18, voldoe je aan de type goedkeuring en dan heb je bovendien inderdaad de juiste load index (zijn ze zeker in Duitsland gek op).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Bas73
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 19.01.2013 - 21:44

Kijk eens aan, dit is nog een nuttige informatie! Ik weet niet of mijn auto ooit een aanpassing in de software heeft gekregen, ik zal dat eens uittesten met een externe gps en/of navragen bij de garage.

Klopt de beredenering dat een 235/45/18 qua stuur-/weggedrag gelijk zou moeten zijn aan 235/45/17? Breedte en wanghoogte zijn immers gelijk. Of heeft het verschil in totale omtrek nog enige invloed op de rijeigenschappen?
De nieuwe 17" set met winterbanden stuurt zoveel beter/fijner dan de 18" met zomerbanden dat ik hoe dan ook die zomerbanden zal gaan vervangen. Het prijsverschil tussen 17" en 18" is ongeveer €200,- op een set van vier Michelin Primacy's. Dan loont het om mijn Titania 18" velgen te vervangen voor een 17" set, die Titania's zijn toch al niet echt mijn ding qua design merk ik...

Zojuist voor het eerst de tank vol gegooid. Volgens de BC kon ik nog 70 km rijden maar toch ging er 47,2 liter in de tank. Best apart voor een tank met een opgegeven grootte van 45 liter :-|
• Volvo V60 D6 (2016)
• BMW 116i (2012)
• Volvo S60 2.4 (2001)
• Volvo V50 2.4 (2004)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bas73 schreef: 19.01.2021 - 17:18 Klopt de beredenering dat een 235/45/18 qua stuur-/weggedrag gelijk zou moeten zijn aan 235/45/17? Breedte en wanghoogte zijn immers gelijk. Of heeft het verschil in totale omtrek nog enige invloed op de rijeigenschappen?
Ik heb zelf niet direct verschil ervaren bij mijn overstap van 17 naar 18 inch op de D6. Wel vond ik de 18 inch beter smoelen, maar dat had ook te maken met de velg. Persoonlijk zou ik dus nooit gaan van 18 van 17 inch. In 18 inch is er daarnaast ook meer sportief aanbod. Ik denk dat jou negatieve ervaring met 18 inch niet in de velgmaat zit maar in een slechte band (mogelijk als gevolg van verkeerde uitlijning?).
Mocht je wat anders willen dat de Titania kun je hier eens kijken: https://klaassen-velgen.nl/webshop.html ... /c/9142373 of bij onze forum sponsor volvovelgen.com. Beide adressen kun je ook inruilen en met beide heb ik goede ervaringen.
Ik was zelf trouwens heel enthousiast / tevreden over de MIchelin Cross Climate+ onder de D6. Na 35K kilometer had ik nog 5 mm profiel over. Scheelt weer een set velgen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”