Nieuwe V60 PIH rijder met wat vragen

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

De kogel is door de kerk. Er komt een V60 D6 volgende week. Gaat om een relatief jong exemplaar van november 2015 met ongeveer 130.000km op de teller. Voor de aanschaf had ik al wat vragen waar op te letten. Bij dit exemplaar is de aircopomp 2 maanden geleden vervangen, op de 2.0 manier. De ISG is ook al een keer vervangen in 2019. Dus hopelijk kan ik komende tijd even probleemloos rijden.

Nu is dit voor mij de eerste hybride auto, voor velen zal dat het geval geweest zijn met deze V60 schat ik in. En dan moet je ineens over allemaal dingen gaan nadenken waar je bij een diesel/benzine auto niet over na hoeft te denken. Gewoon tanken en rijden... Nu zit ik met een aantal vragen over o.a. wat handig is qua rij modes te gebruiken, maar ook (veilig) opladen en kosten overwegingen en laadpassen. Ik had al in een ander topic een vraag hierover gesteld, maar het leek mij verstandiger om even een appart topic te openen met al mijn vragen waar ik na het zoeken op het forum nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Anders ben ik bang dat ik heel veel oude topics losse vragen ga stellen. Zal er niet overzichtelijker op worden.

- Thuis laden, hoe doen jullie dat? De vorige eigenaar heeft een eigen laadpaal in zijn tuin, maar is laden via het stopcontact in het tuinhuis net zo veilig? Wel las ik dat 10 of 13A dan een veiligere optie is dan de 16A.
- Opladen onderweg kost rond de €0,35 per kW. Hoeveel mensen laden wel eens op een bestemming waar laden mogelijk is? bv supermarkt, of shopping mall e.d.? Volgens mijn berekening is namelijk diesel verstoken dan gewoon een stuk goedkoper. Er vanuit gaande dat het verbruik zo'n 300w/km is kom je op 11ct per km. Bij diesel is het ongeveer 7 ct als je van een verbruik van 1:16 uit gaat.
- Welke pas gebruiken jullie om buitenshuis te laden? Ik heb zelf Vattenfall op het oog omdat hier geen maandelijkse kosten voor zijn.

- mijn auto heeft standkachel in de optielijst staan. Hoe gebruiken jullie deze functie om maximale actieradius te behalen? Hoe ver voor de rit moet je deze bv inschakelen om zinvol te zijn?

- Is ergens de temperatuur van de dieselmotor inzichtelijk? Om deze niet koud te veel te belasten. En ik ben benieuwd naar hoe jullie de verschillende rijmodes gebruiken om te voorkomen dat de dieselmotor op een rit 10 of 20 keer gestart wordt. Ik had hierop al een goede reactie gehad in een ander topic, maar ik ben benieuwd naar nog meer gebruikers.

Ik kijk er ontzettend naar uit naar deze auto. Bij de proefrit was ik razend enthousiast en ben erg benieuwd hoe de auto gaat bevallen. Het voor aan parkeren op mijn werk zal me ook wel goed gaan bevallen op de 'eco plekken' haha.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Beste VolvoPilot.

Ik rijd ook sinds 2018 in een V60 PIH, een geweldige auto. Ben blij dat je aircopomp is vervangen door de 2.0 methode. Dan ben je van dat gezeur af. Dat was echt een deal breker voor velen om deze auto van de hand te doen of te laten staan.

Opladen kan ik alleen openbaar en dus betaald doen. Heb geen mogelijkheden om dat thuis of op het werk gratis te doen. Ik heb verschillende laadkaarten. Die van Nuon/Vattenvall gebruik ik nooit. Hun app is echt totaal ruk om te zien of er nog een laadpaal beschikbaar is. NewMotion/Shell Recharge is echt een tot app en ook de kaart is goed betaalbaar. Daarnaast heb ik in het verleden E-flux EV gebruikt. De kosten ontlopen elkaar niet zo veel was mijn bevinding. Zijn allemaal zonder abonnement. Bekijk voor jezelf welke het prettigste en goedkoopst is. Bij heel veel laden is een abbo misschien voordeliger.

Opladen doe ik zo veel mogelijk. Ook voor een korte stop bij de supermarkt ofzo. Op diesel is deze auto totaal niet zuinig. Ik doe op de snelweg 1/13 of 14 maar met puggen haal ik in totaal 1/22. Het lukt mij niet om dat nog beter te krijgen.

Op de snelweg rijd in in SAVE en in de binnenstad PURE. Soms zet ik daarbij wel de airco aan. Normaal is die in PURE uitgeschakeld en met mooi weer zet ik mijn sunroof dan open als airco.

Voordat ik de snelweg op ga (ongeveer 5 a 10 min ervoor) rijd ik in AWD of zet de schakelpook naar links om zelf te schakelen. In deze standen blijft de Diesel motor lopen bij een stoplicht om hem zo voor te verwarmen. Ik heb gemerkt dat dan de motor bij accelereren niet zo rauw klinkt. Maar of dat echt nodig is weet ik niet. Mijn gevoel zegt van wel en dat is ook belangrijk. 🤣

Standkachel gebruik ik altijd. Maar hij doet het niet altijd. Hangt van de buitentemperatuur af. Op de VOC app gewoon de tijd instellen dat wilt wegrijden en hij rekent zelf uit wanneer hij begint met koelen of verwarmen. Dat is overigens alleen de cabine. Motor verwarming doet hij alleen (meen ik) bij temperaturen onder de 15 graden en bij instellen van buitenparkeren in het voorconditionerings menu.

De dieselmotor temperatuur kan je niet zien. Wel uit te lezen met extra appies en dingen maar dat heb ik niet.

Ga veel lezen op internet en in de gebruikershandleiding. Daar staat heel veel info in en ben je echt wel even mee zoet voordat je deze auto echt door hebt hoe je die het beste kunt berijden. Succes ermee.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mijn antwoorden in het kort:
- Ik rijd altijd in Pure (bebouwde kom) en op de snelweg in Save. De hybrid stand gebruik ik helemaal nooit.
- Ik vertrek van huis in Pure en afhankelijk van de route/afstand/mogelijkheid tot laden schakel ik of op de provinciale- of snelweg over naar Save op het moment dat ik de CC op 100 heb staan. Zo wordt m.i. de diesel het minst belast.
- Verbruik gemiddeld 1:28 in mijn geval. Zonder te laden haal je met een D6 max 1:15 en met een koude motor en stadsverkeer haal je denk ik max 1:5. Kijk dus nog even goed naar je berekening..... Werkelijk verbruik is heel sterk afhankelijk van de laadgedrag en je ritafstand.
- Laden thuis doe ik aan de eigen paal, met een normaal stopcontact en een Volvo lader kun je max 13A laden.
- Onderweg laad ik altijd. Ik gebruik de ANWB pas, de betaalde versie. Kost 5 euro per maand, maar geen starttarief.
- Standkachel heb ik weinig gebruikt. Let op je verbruik gaat er behoorlijk door omhoog. Het ding is mega inefficiënt en dat ruik je.
- Ik heb de airco altijd op auto, ook in Pure. Is een kwestie van je aanwennen om direct na starten de Pure knop en daarna de Auto knop van de AC in te drukken.

Oh ja, voor 1 september nog even de Polestar tuning er op zetten? ZIe topic op dit formum. Gaat hij nog lekkerder van rijden....

De D6 is een heerlijke auto. Veel plezier er van/mee!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
iDanman
2nd Gear member
Berichten: 164
Lid geworden op: 10.12.2013 - 00:18
Locatie: bij knooppunt Hoevelaken

Ik rij sinds 2017 prive de PIH.
- opladen doe ik voornamelijk thuis, met 220 laadstekker aan een verlengsnoer (afgerold). Niet boven de 10A. Bij 16A alleen met koud weer, bij warm weer wil de thermische beveiliging wel eens geactiveerd worden en ik zag de eerste smelt sporen in het stopcontact, dus dat doen we niet meer.
- Opladen onderweg doe ik enkel als ik daar parkeervoordeel mee behaal, dan is het prettig parkeren en de accu wordt opgeladen, maar prijstechnisch vind ik het niet waard. (Heb zelf veel zonnepanelen, vandaar).
- korte stukjes altijd elektrisch rijden, continue snelheden buiten de bebouwde kom doe ik altijd op diesel (tenzij ik weet dat ik dit binnen de accu radius kan halen). Dus gewoon bij 80-100km/u de diesel aanschakelen met Save of AWD. Ik vind Save alleen fijn als de accu 25km actieradius heeft, anders laad ie bij en dat kost veel diesel. Hangt een beetje af qua rit en of ik verwacht nog veel binnen de bebouwde kom te rijden.
- Zet je TFT display op performance, dan heb je rechts vd km teller een mooie indicator van de vraag van je accu door de electromotor, vs een indicator waarbij de diesel aanslaat omdat je teveel gas hebt gegeven. Op die manier kan je het mooi onder controle houden en heb je meer vermogen nodig zonder diesel, kies dan zeker Pure.
- ik heb de gratis ANWB laadpas, werkt tot nu toe overal, maar gebruik ik dus niet veel
- standkachel via VOC app, doe ik alleen bij koud weer, bij extreem warm weer vergeet ik altijd de koeling vooraf te gebruiken, maar even dakraam en ramen open en daarna de airco erbij en het is snel prima.
- alle sensoren in de auto zijn uit te lezen via een OBD2 scanner (voor een habbekrats bij Ali) icm de app Carscanner. Is gratis en werkt perfect. Ik lees de temp van de olie, koelvloeistof, versnellingsbakolie, torque versnellingsbak, gebruikte PK’s uit daarmee als ik op vakantie ga en de caravan erachter heb hangen. Bij normaal gebruik echt niet, als je met common sense de auto gebruikt en rekening houdt met koude motor etc, is het allemaal prima te doen.
Veel plezier met je D6!
ᐯ60 ᗷ3 ᗰY2022 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ ᗩᗪᐯᗩᑎTᗩGᕮ ᗷᖇIGᕼT SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
ᐯ60 ᗪ6 ᑭIᕼ ᗰY2014 Sᑌᗰᗰᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ
ᐯ70 2.5T ᗰY2009 ᗰOᗰᕮᑎTᑌᗰ 477 ᕮᒪᕮᑕTᖇIᑕ SIᒪᐯᕮᖇ ᗰᕮTᗩᒪᒪIᑕ
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

Wij rijden eigenlijk altijd op de hybride stand, met pure gaat de airco uit en dat vinden wij niet zo fijn. Pure gebruiken wij alleen maar als we de laatste paar kilometer van bestemming verwijdert zijn en de dieselmotor dreigt aan te slaan.

Zoals hierboven gezegd is de d6 zeker geen zuinige auto als je op diesel rijdt, dus probeer zoveel mogelijk elektrisch in de stad te rijden. Op de snelweg is 1:20 als je met 100 km/h rijdt geen uitzondering.

Als je de mogelijkheid hebt om een laadpaal te plaatsen zoek even op marktplaats,. Neem er wel 1 met vaste kabel, op den duur wordt het irri om iedere keer een kabel uit de kofferbak te halen. Ik heb ook begrepen dat met eenn laadpaal bidirectionele communicatie is tussen de auto en de laadpaal, dit geldt niet voor de stekker variant.

Laadprijzen kunnen behoorlijk verschillen. Ik heb 2 passen, 1 new motion en 1 ecotap. De new motion gebruik ik bij new motion palen bij ikea Utrecht bijv. kost het je dan 20 cent per kWh en met de ecotap iets van 30 cent. In de regio Den Haag waar wij woon heb je veel ecotap laadpalen, als je dan de ecotap pas gebruikt betaal je geen starttarief maar alleen de kwh en dat is dan voor de openbare laadpalen van de gemeente 30 cent per kWh. Dus kijk goed bij welke laadpalen je wilt gaan laden en kies dan 1 of meerdere passen.

Standkachel gebruik we veel in de winter maar ook in de zomer. In de winter heb we er voor gekozen om met diesel de auto te verwarmen, je kan er ook voor kiezen om elektrisch te verwarmen, dit wordt met name gebruikt als de auto binnen staat. Op een zomerse dag vinden we het heerlijk om de auto te laten koelen, een half uurtje van te voren aanzetten en je stapt in een koele auto. Dit kan alleen als de auto aan de laadpaal hangt, anders is de pret na 3 minuten voorbij.

Probeer ook even het knopje op de afstandsbediening met een lamp icoon voor 5 seconde ingedrukt te houden, je hebt kans dat je standkachel/airco dan gaat werken, is een optie waar wij veel gebruik van maak en dan hoef je niet VOC te gebruiken.
Volvo v60 PIH Summum my2015
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Cem schreef: 28.07.2020 - 07:50 Wij rijden eigenlijk altijd op de hybride stand, met pure gaat de airco uit en dat vinden wij niet zo fijn.
Je kunt na de keuze voor Pure gewoon de auto knop van de AC indrukken en dan doet de airco het gewoon als normaal.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

Gouwe schreef: 28.07.2020 - 09:07
Cem schreef: 28.07.2020 - 07:50 Wij rijden eigenlijk altijd op de hybride stand, met pure gaat de airco uit en dat vinden wij niet zo fijn.
Je kunt na de keuze voor Pure gewoon de auto knop van de AC indrukken en dan doet de airco het gewoon als normaal.
Klopt, maar de grootste stroomvreter tussen pure en hybride is de airco. Als je de airco aanzet met pure heb je nagenoeg geen winst qua range.
Volvo v60 PIH Summum my2015
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Als accu range geen issue is dan is er weinig verschil met de airco in AUTO stand.
Een ander voordeel van PURE is dat je iets meer vrijheid hebt met je gaspedaal bij optrekken. Je kan iets beter met het verkeer meekomen zonder dat de dieselmotor aanslaat. Dat heb je niet altijd in de HYBRID stand. Tis maar net wat je voorkeur is.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Cem schreef: 28.07.2020 - 20:52 Klopt, maar de grootste stroomvreter tussen pure en hybride is de airco. Als je de airco aanzet met pure heb je nagenoeg geen winst qua range.
In Pure en met airco aan haalde ik in de zomer 40 kilometer op een accu bij stads- en provinciale weg. En zoals V60 driver ook zegt heb je in Pure meer vermogen voor optrekken zonder dat de motor elke keer aan- en afslaat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Cem
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59

Gouwe schreef: 28.07.2020 - 21:28
Cem schreef: 28.07.2020 - 20:52 Klopt, maar de grootste stroomvreter tussen pure en hybride is de airco. Als je de airco aanzet met pure heb je nagenoeg geen winst qua range.
In Pure en met airco aan haalde ik in de zomer 40 kilometer op een accu bij stads- en provinciale weg. En zoals V60 driver ook zegt heb je in Pure meer vermogen voor optrekken zonder dat de motor elke keer aan- en afslaat.
40 km in hybride stand haal(de) ik ook. V.w.b. opmerking van V60driver helemaal mee eens.
Volvo v60 PIH Summum my2015
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Inmiddels de eerste kilometers gemaakt met de V60 D6! Wat een sprong voorwaards vanaf mijn V50. Zowel qua comfort als prestaties. In alle vlakken een fijnere auto.

Ik heb tot nu toe zelf geswitched tussen AWD en Pure afhankelijk van waar ik dacht dat het het meeste zin had om vol elektrisch te rijden.

het diesel verbruik valt mij alles mee op de snelweg, wat 95% van mijn rijtijd is. Ik denk dus dat opladen aan openbare laadpalen á 35ct/kwh gewoon financieel niet uit gaat. Thuis laden doe ik wel voorlopig. Maar het diesel verbruik wat ik tot nu toe haal is nogsteeds 1:16 gemiddeld. Daar is 35ct/kwh gewoon echt erg duur per gereden kilometer. Zeker nu je de tank diesel voor €1,10 per liter vol gooit. Maar met het woon-werk verkeer heb ik nu al een mooie compromis waar ik elektrisch rij en alleen thuis oplaad. Dan is de accu zodra ik thuis ben zo goed als leeg en heb ik maar één motor start op de hele route enkele reis. Combi verbruik op woon-werk verkeer van 60km zit dan op 1:23 ongeveer.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

volvopilot schreef: 02.08.2020 - 15:46 Inmiddels de eerste kilometers gemaakt met de V60 D6! Wat een sprong voorwaards vanaf mijn V50. Zowel qua comfort als prestaties. In alle vlakken een fijnere auto.

Ik heb tot nu toe zelf geswitched tussen AWD en Pure afhankelijk van waar ik dacht dat het het meeste zin had om vol elektrisch te rijden.

het diesel verbruik valt mij alles mee op de snelweg, wat 95% van mijn rijtijd is. Ik denk dus dat opladen aan openbare laadpalen á 35ct/kwh gewoon financieel niet uit gaat. Thuis laden doe ik wel voorlopig. Maar het diesel verbruik wat ik tot nu toe haal is nogsteeds 1:16 gemiddeld. Daar is 35ct/kwh gewoon echt erg duur per gereden kilometer. Zeker nu je de tank diesel voor €1,10 per liter vol gooit. Maar met het woon-werk verkeer heb ik nu al een mooie compromis waar ik elektrisch rij en alleen thuis oplaad. Dan is de accu zodra ik thuis ben zo goed als leeg en heb ik maar één motor start op de hele route enkele reis. Combi verbruik op woon-werk verkeer van 60km zit dan op 1:23 ongeveer.
Leuk! Gefeliciteerd.

Publiek laden moet je niet doen tenzij het gratis is (Aldi bijvoorbeeld) of als je er een een voorkeursplek in de parkeergarage mee kunt scoren. Overigens zegt het gemiddeld verbruik niets over de kosten. Stroom is ten slotte even duur als diesel waarbij je de winst haalt uit de efficiëntie van de elektromotor v/s een (koude) dieselmotor op korte ritten.

Veel plezier met de auto! Wat 'n beest he?
Gebruikersavatar
Henielma
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 14.01.2010 - 21:58

Thuis laden is leuk en je zal waarschijnlijk ervaren dat je steeds meer plezier krijgt in het zoveel mogelijk elektrisch rijden. Inmiddels rijdt ik 2,5 jaar zo'n auto en het blijft genieten. Soms een dure reparatie maar je kan niet alles hebben. Mijn vorige auto was ook een V50 maar zo'n V60 PIH is zeker qua comfort en rijplezier een hele stap voorwaards.
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
volvopilot
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 03.01.2018 - 15:31

Elektrisch in de stad heeft echt zijn voordelen heb ik gemerkt t.o.v. Diesel. Om even in technische bevindingen te blijven. Verbruik elektrisch bij snelheden van rond de 50km/h in de stad is maar rond de 17/18 Kwh/100km. Waar je met diesel door de stad toch al snel aan 1:10 zit, nog een stukje minder met een koude motor. Dan loont het zeker, bovendien is het elektrisch rijden gewoon super relaxed en rustig door de stad heen.

80 en 100kmh rijden elektrisch is een ander verhaal. Verbruik gaat dan naar 30kwh/100km bij constante snelheid. Dan zit je met de dieselmotor op 1:20 ruim. Maar de combinatie van de twee is fantastisch. De range elektrisch is genoeg om voor mij al het stadse verkeer te doen of om bij de snelweg te komen vol elektrisch. Vanaf daar gaat de 5 cilinder aan en diesel ik vrolijk verder.

Het verbruik zelfs zonder te laden is gek genoeg láger dan mijn V50 1.6 diesel... Zeker op hogere snelheden is de V60 gewoon best wel erg zuinig. Waarschijnlijk omdat de D5 gewoon een stuk minder hoeft te werken voor snelheden van 150+. Ik rijd veel 's nachts en dan gaat het gas er nog wel eens op.

Tot nu toe dus vol lof over de auto! Voor mijn gevoel heb ik de juiste keuze gemaakt en zelfs met een hoge rekening hier en daar zal het de pret denk ik niet gaan drukken. De stap voorwaards is echt erg groot en het is inderdaad leuk om zoveel mogelijk proberen vooruit te kijken en optimaal de elektrische mogelijkheden te benutten van de auto.

Het enige negatieve wat me is opgevallen is de automaat in manuele stand. Dan schakelt de bak een beetje lomp/hard in de volgende versnelling. Misschien de bak een keer preventief laten spoelen. In de normale D modus schakelt de automaat heel goed.
2016 Volvo V60 D6 Twin Engine
2006 Volvo S40 1.8
2011 Volvo V50 D2
jowa
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 23.04.2017 - 21:15

Sinds juli ben ik een zeer tevreden V60 D5 TE berijder. Heb sinds de aanschaf helaas de onderstaande eigenaardigheden, waar ik me aan begin te storen. Hopelijk kan iemand helpen/antwoord(en) geven.

1) De adaptieve cruise control valt eigenlijk tijdens iedere rit uit, melding "Radar afgedekt". De radar is vrij van troep of blaadjes.
2) Het alarm gaat 's nachts af, terwijl er niets loos is. Ik vergrendel de auto al niet meer, om te voorkomen dat de sirene in de nachtelijke uren af gaat.
3) Op het TFT display krijg ik bij iedere start te zien dat VOC het niet doet, de knop in de dakhemel werkt ook niet. Kan het zijn dat het met het abonnement heeft te maken, wat is verlopen?

Weet iemand wat de klachten kunnen zijn? Staan bovenstaande klachten/meldingen in verbinding met elkaar? De dealer weet het helaas ook niet, maar wil mij wel graag een nieuwe VOC module verkopen.
Markh
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 11.05.2012 - 11:33

Hoi Jowa, het probleem van je punt 2 had ik ook met mijn D6 BJ 2015 (Beveiligingssysteem: SMC Alarm systeem met hellingshoek detectie)
Dit bleek: 36627 Bewegingssensor (MMS/IMS) alarm voor 31419000 Sensor te zijn.
Veel plezier met je auto!
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

jowa schreef: 28.12.2020 - 14:23 Sinds juli ben ik een zeer tevreden V60 D5 TE berijder. Heb sinds de aanschaf helaas de onderstaande eigenaardigheden, waar ik me aan begin te storen. Hopelijk kan iemand helpen/antwoord(en) geven.

1) De adaptieve cruise control valt eigenlijk tijdens iedere rit uit, melding "Radar afgedekt". De radar is vrij van troep of blaadjes.
2) Het alarm gaat 's nachts af, terwijl er niets loos is. Ik vergrendel de auto al niet meer, om te voorkomen dat de sirene in de nachtelijke uren af gaat.
3) Op het TFT display krijg ik bij iedere start te zien dat VOC het niet doet, de knop in de dakhemel werkt ook niet. Kan het zijn dat het met het abonnement heeft te maken, wat is verlopen?

Weet iemand wat de klachten kunnen zijn? Staan bovenstaande klachten/meldingen in verbinding met elkaar? De dealer weet het helaas ook niet, maar wil mij wel graag een nieuwe VOC module verkopen.
1) Laat de radar achter de grille eens afstellen door de dealer (speciaal waterpasje) en daarna opnieuw kalibreren. Heeft de auto ooit schade gehad voor?
2) Alarmoorzaak is ook door de dealer uit te lezen.
3) Kan idd een verlopen abonnement zijn, kan de dealer meteen voor je verlengen (1jr 39 euro, 2jr 67 euro). Maar kan ook nog meer aan de hand zijn, kan de dealer meteen zien aan de fouten die eventueel aanwezig zijn.
jowa
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 23.04.2017 - 21:15

Dank voor de antwoorden Markh en The Mechanic, hier kan ik verder mee. Weten jullie toevallig ook wat de melding "Standkachel gestopt, zuinige stand" kan betekenen? Deze melding komt af en toe voorbij als ik de diesel standkachel op afstand heb geactiveerd via de transponder.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

jowa schreef: 31.12.2020 - 10:54 Dank voor de antwoorden Markh en The Mechanic, hier kan ik verder mee. Weten jullie toevallig ook wat de melding "Standkachel gestopt, zuinige stand" kan betekenen? Deze melding komt af en toe voorbij als ik de diesel standkachel op afstand heb geactiveerd via de transponder.
Zuinige stand is om de 12 volt accu te sparen, kan zijn dat deze slechter wordt.
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

jowa schreef: 31.12.2020 - 10:54 Dank voor de antwoorden Markh en The Mechanic, hier kan ik verder mee. Weten jullie toevallig ook wat de melding "Standkachel gestopt, zuinige stand" kan betekenen? Deze melding komt af en toe voorbij als ik de diesel standkachel op afstand heb geactiveerd via de transponder.
De standkachel stopt wanneer je dieseltank bijna leeg is. Ter voorkoming dat je zonder peut komt te staan.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”