verlengsnoer oplaadkabel?? hoeveel KW opladen??

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

dik999 schreef: 22.08.2020 - 09:37 Max 8 amp dus na 6 uurtjes is de accu vol.... maar ja... we wonen buitenaf en dan zijn het toch al snel veel km's per dag dus ik ga nu toch een laadpaal zetten aan een 4mm2 draad en op een drie fase groep. Kost wat graafwerk maar dan is het straks sneller klaar met laden
"
Helaas laadt een plug-in hybride maar op 1 fase. Dus aan een 3-fasen oplaadpaal kun je ook maar 1x 16Amp laden. Dan is hij in 3 uur vol.. Maar je bent natuurlijk wel voor de toekomst klaar.
MB67
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.10.2020 - 15:46

Het is een simpel rekensommetje: meestal staat er op het verlengsnoer hoeveel watt max er getrokken mag worden (bijna altijd 2250 of 2300 W). Uitgaande van 230V (dat moet nu eenmaal) 2300/230=10A max dus. Nu kan dat snoer heet worden (wel altijd afrollen!). Als je geen kabel hebt met temp control in de stekker (zoals de Charge Amp Ray wel heeft) ga je eronder zitten. Maar op 6 Am laden trekt dus 6x230V= 1380 Watt. En dat is meestal geen probleem. Ik doe het vaak genoeg met een 10 m verlengsnoer op 8 Amp. Als eea te warm wordt meet de Charge Amp Ray de temp van het stopcontact waar hij is ingeplugd. Wordt de boel te warm schakelt hij zelf terug (in stappen van 1 Amp). Erg handig maar daar betaal je ook wel voor (zo'n 600,-). Zelf zet ik hem ook vaak direct op de contactdoos van de wasmachine/droger (Zonder een van die twee in te schakelen natuurlijk!) op 16 A (16x230= 3680 W dus eigenlijk 3,7 kW. Dat gaat zonder problemen gezien die ctcdoos meestal een eigen groep heeft.
MB67
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 19.10.2020 - 15:46

mga1600 schreef: 15.08.2020 - 18:52 Er staat nadrukkelijk in de gebruiksaanwijzing dat dat niet mag.....! Ik heb het met mijn T8 wel eens gedaan maar dat verlengsnoer werd gloeiend heet......

Ik had zo’n laadsnoet waarbij je de laadstroom kon instellen. Normaal thuis 13 kw (was het maximum voor dat snoer) met dat verlengsnoer moest ik zo ver terug dat het geen zin meer had om te laden.

Je kunt wel extra lange laadsnoerwb bij de dealer ‘ krijgen’ van 6 meter ipv standaard 4,5
13 kW.......je bedoelt 13 A denk ik? De hybride accu heeft een capaciteit van 11,2 kW en laden gebeurt op max 3,7 (16 Ax230 V) kW.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”