Zomerbanden vervangen voor XC60 T8

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Vandaag eens mijn banden bekeken. Waarschijnlijk zullen in de loop van volgend zomerseizoen de banden vervangen moeten worden. Al op wat sites gekeken, maar zie eigenlijk alleen de Pirelli’s waar de XC60 standaard op staat (in ons geval in de maat 255/40R21) die gehomologeerd zijn voor Volvo. Er staat dan ook VOL op de zijkant.
Nu kan je natuurlijk ook met niet gehomologeerde banden gaan rijden, maar de vraag is nu of dat verstandig is.
Ik weet dat de Pirelli’s aan de binnenkant van de band een schuimlaag hebben, naar mijn idee als geluidsdemping.
Dit schijn je meer te zien bij BEV of PHEV auto’s omdat die (elektrisch rijdend) zo stil zijn.

Heeft iemand ervaring met andere A-merken banden op hun T8?
Zo ja dan hoor ik dat graag.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb er nu Michelin Pilot Sport onderliggen 22 inch. Prima stille band, maar ik wil graag naar een 4 seizoenen band, voorkeur voor Cross Climate+ maar dan moet ik terug naar 20 inch. Zag dat Pirelli wel 4 seizoenenband in 22 inch levert, maar vrees dat ik dan na 30K weer vier nieuwe banden nodig heb... Ik weet niet of de VOL homologatie heel veel gaat uitmaken, ik ben daar wat sceptisch over.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Hoi Gouwe, bedankt voor je reactie.
Ik was daar ook altijd sceptisch over. Echter toen ik zag dat er schuim aan de binnenkant van de band zag zei de monteur dat dat ivm de homologatie was. Veel elektrische auto’s hebben dat, bijvoorbeeld Tesla’s hebben dat ook zei hij.
Zal dus in prestaties van de band op zich weinig uitmaken, maar wel in geluid.
Toen je overging van Pirelli naar Michelin (ga ervan uit dat e4 oorspronkelijk Pirelli op zat), is je dat toen opgevallen?
Daar ben ik namelijk benieuwd naar.
Normaliter ben ik meer gecharmeerd van Michelin dan van Pirelli banden.
Laatst gewijzigd door Flying Jeroen op 08.10.2020 - 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Nogmaals,
Ja de Pirelli banden slijten snel. Er wordt bij ons veel stadsverkeer mee gereden, voornamelijk elektrisch, dus relatief rustig.
Totaal staat er nu 30k km op de teller en banden hebben rondom ongeveeer 4 mm profiel.
Volgende zomer gaan we dus onder de 3 mm, voor mij een vrij kritische grens bij nat weer.

Auto is gekocht bij 15k km, ik ga er van uit dat al die km op zomerbanden is gereden.
Wij hebben er in de winter 5600 km op winterbanden gereden. De Pirelli banden hebben dus hooguit 24.400 km gereden.
Is wel een demo auto geweest en daar zal niet altijd rustig mee zijn gereden.
Ik ga er van uit dat Michelin langer mee gaan, kan je dat beamen
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jeroen, ik heb geen ervaring met de Pirelli's onder de XC, tweedehands gekocht en toen zaten deze banden er al onder. Weet dus ook niet hoelang ze meegaan in 275/35/22 onder een T8. Ik kan dus niets zeggen over verschil in geluid. Maar jou berekening van 24K met Pirelli's staaft wel mijn vermoeden wat betreft slijtage. Pirelli is voor mij toch meer de sportieve band met dito gevolg voor de levensduur. Ik ben alleen persoonlijk altijd op zoek naar het optimum van veiligheid, comfort en prijs per kilometer. In mijn geval kom ik dan op de CC+ uit. Uit alle bandentests kom m.i. naar voren dat Michelin het doorgaans heel goed doet op levensduur. Met mijn vorige XC90 classic deed ik 80K op een set en had toen nog 3mm over. Met de D6 na 35K nog 5mm over, dus ja ik kan het uit eigen ervaring ook beamen, alleen nog niet met een T8 :-).
Ik geloof zeker wel dat er bij een Volvo gehomologeerde band aanpassingen gedaan zijn zoals het schuim (als dat loslaat krijg je trouwens trillingen meen ik hier ergens gelezen te hebben). Waar ik alleen sceptisch over ben is of je het echt (bewust) merkt, misschien scheelt het een dB(A) of tonaal iets? Bovendien, vanaf 85 km/u rijd ik 9 van 10 keer toch op benzine en zal het windgeruis het bandengeluid wel gaan overstemmen, dus of je dan nog van die homologatie profiteert? Daar zit dus mijn scepsis.... Zelf twijfel ik dus over de 22 inches houden en daar Pirelli all season banden onder gooien, weer 22 inch Michelin zomerbanden er onder leggen (maar ik ga geen aparte winterset nemen) of een andere set 20 inch kopen met CC+ SUV banden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb onder de V90 Sottezero3 gehad met foam wat had los gelaten en dat gaf idd trilling.
Ik heb nu de Pilot sport4 met foam en dat rijdt heerlijk stil en strak, in de regen echt super ook met 255/40/19.
Michelin is 1 van de beste maar dat heeft wel zijn prijs.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

diesel01 schreef: 09.10.2020 - 11:02 Ik heb onder de V90 Sottezero3 gehad met foam wat had los gelaten en dat gaf idd trilling.
Ik heb nu de Pilot sport4 met foam en dat rijdt heerlijk stil en strak, in de regen echt super ook met 255/40/19.
Michelin is 1 van de beste maar dat heeft wel zijn prijs.
Als de Premiumcontact 6 met VOL codering “op” zijn monteer ik Primacy 4 met VOL codering. Voor de Conti’s had ik Primacy 3 en die gingen veel langer mee.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mijn ervaring ook Roald. Ooit een Zafira gehad. Af fabriek 60K met een set Michelin voorbanden. Daarna Conti's en na 30K alweer toe aan nieuwe. Hoop stampij moeten maken met de leasemij toen, maar de Michelins zijn er wel weer onder gekomen. Voor jou trouwens geen CC+?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 10.10.2020 - 13:13 Mijn ervaring ook Roald. Ooit een Zafira gehad. Af fabriek 60K met een set Michelin voorbanden. Daarna Conti's en na 30K alweer toe aan nieuwe. Hoop stampij moeten maken met de leasemij toen, maar de Michelins zijn er wel weer onder gekomen. Voor jou trouwens geen CC+?
Ik heb nog goede Michelin PA4 op de 17 inch Thia’s.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Ook vandaar normaal gesproken mijn voorkeur voor Michelin.
De levensduur is in het algemeen beduidend beter dan bij de concurrerende merken.
De homolgaties van de diverse merken zijn niet altijd in alle maten beschikbaar.
Ik heb Primacy 4 met VOL codering op de V40 maar die banden zijn er niet in de maat voor mijn XC60 255/40 R21.
Überhaupt is het aanbod in die maat erg klein, en alleen de Pirelli’s hebben een VOL codering.
Bij Michelin wordt het dan Pilot Sport 4 of 4S.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Net even gekeken maar persoonlijk zou ik dan gaan voor de 4, dit i.v.m. mijn interpretatie dat de 4S de meer sportieve band is wat ik niet nodig vind en de 4 meer slijtvast is en daarmee de economisch meer voordelige is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Ik heb zelf ook goede ervaringen met PS4 op zowel een Mini Cooper als een V90.
Ik heb echter niet lang genoeg met beide sets banden gereden om een oordeel over de slijtage te geven.
Wel dat het heerlijke banden zijn.
Voorlopig is dat ook mijn voorkeur.
De PS4S banden hebben een BMW homologatie in deze maat, zou die ook niet kiezen voor dezelfde redene als die hierboven al gegeven wordt.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Met de PS4S heb ik goede ervaringen onder de Tesla.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

RoaldH schreef: 11.10.2020 - 20:52 Met de PS4S heb ik goede ervaringen onder de Tesla.
Ideale band ook met die koppelbaas.
Heb er naar gevraagd bij de bandenboer of ik voor de PS4 of PS4S moest gaan.
Hij vond de PS4S meer voor auto's als de RS6, M en AMG producten, daar waar comfort ondergeschikt is aan prestaties zeg maar.
Even over het profiel, heb vandaag een apk gehad op de V90 en kreeg de opmerking dat de banden nog profiel genoeg hadden voor een seizoen, waarop ik antwoorde dat lijkt mij logisch want die zijn 2 seizoenen oud.
Met 4mm is het genoeg maar houdt er wel rekening mee was het antwoord.
Nu blijkt dat de fabrikanten van de 8mm zijn afgestapt en ze 6mm meegeven affabriek, dit is gecheckt met een nieuwe set die idd op 6mm nieuw zat..
Nu heb ik dubbele sets en ga zo over op winterschoeisel maar op 4mm zomerschoeisel de winter in zoals de hardnekkige "nee winterbanden zijn niet nodig" ontkenners kan voor een uitdaging zorgen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Ik dacht dat zomerbanden op 7mm zaten als ze nieuw zijn.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”