V60 D6 aankoop verstandig of....

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Hallo allemaal,
Lang geleden. Was voorheen redelijk actief hier maar door drukte thuis en het forum op FB nu dus niet zoveel meer.
Helaas krijg je op FB weinig zinnige antwoorden op soms serieuze vragen.

Hier gaat ie..zaterdag gaat mijn V60 T6 naar een nieuwe eigenaar. Heb er een V50 T5 op ingeruild maar deze gaat zsm weer de verkoop in. Mooie auto maar wil graag iets nieuwer.
Nu ben ik dus eigenlijk zonder dagelijkse / familie auto. Op zich geen probleem, mij vrouw heeft een leuke Fiat 500 en heb zelf nog een Fiat Spider uit 1980 en classic Mini Van uit 1982 (bijna klaar met de restauratie). Behalve de 500 niet echt auto’s voor dagelijks gebruik. Ook niet makkelijk als strax de hockey en voetbal van de kids weer gaat beginnen. Dus wat nu...ben redelijk verwend met snelheid, comfort (standkachel, VOC, leer en noem maar op), echter weet ik nu niet wat een goede opvolger kan zijn voor de T6.
Probleem is dat ik afgelopen jaar slechts 6000km heb gereden met de V60. Wil nu niet meer de hoofdprijs uitgeven om dan voor de deur te zetten en er alleen maar naar te kijken.
Kan een hele mooie en snelle C30 T5 overnemen. Binnen budget, wel wat ouder maar een enorme leuke auto. Maar ook niet super groot.
Heb ook gedacht aan een D6 maar of dat slim is? Weet van alle eventuele problemen maar ze kosten niet veel meer. Meeste zijn wel weer lekker dik uitgevoerd en echt langzaam zijn ze ook niet. Zou deze zakelijk kunnen rijden en de MRB valt de komende jaren ook nog mee. Korte stukjes elektrisch en buiten het dorp lekker dieselen. Maar is dat verstandig? Wat is jullie ervaring / advies.
Sta natuurlijk ook open voor andere suggesties maar heb eigenlijk het hele Volvo arsenaal al doorlopen. Los van het budget wil ik ook niet al te hoge lasten per maand in de zin van MRB en verzekering. Want een XC90 V8 R-Design staat nog steeds hoog op mijn lijstje maar is voor nu niet te doen. Kost alleen al een bak geld om deze voor de deur te zetten en dan op korte stukjes 1op 4 à 5 is niet te doen.
Alvast bedankt.
Sjoerd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik ben totaal niet bevooroordeeld t.o.v. de D6 maar ik zeg doen! Snel, stil, zuinig, en meestal vol opties zoals je zelf al zegt. Ja de D6 heeft wat probleem dingen gekend maar die zijn er of uit, of worden netjes onder coulance van Volvo opgelost. Ik heb nu zelf een XC90T8, ook heel fijn maar wel zonder de heerlijke D5 onder de kap.
Standaard adviezen als dealer onderhouden enz weet je allemaal wel denk ik.
Mijn simpele redenatie is dat als je de D6 koopt voor 10K en je er vier jaar mee rijdt je max 2500 euro afschrijft per jaar.
Als je ondernemer bent de volgende tip: schaf de auto voor IB privé aan, maar voor de BTW zakelijk. Kun je alle BTW terugvragen ook over aanschaf en onderhoud én zakelijk 19 cent de kilometer declareren aan de zaak.
Heb je dan een keer een tegenvaller, betaald de fiscus al 20% mee :-)
Is in mijn geval de ideale constructie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Mooie garage! V8 doet makkelijk 1 op 6/7 voor kortere stukjes ;-), best zuinig toch?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ah nieuwe eigenaar gevonden mooi! Met D6 schiet het qua ruimte niet echt op uit je huidige V60, dat is wat je in elk geval vorige keer meer zocht.
Kan je er alles over vertellen moet je keer langs rijden, doen we bakkie!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Gouwe schreef: 11.02.2021 - 10:12 I
Mijn simpele redenatie is dat als je de D6 koopt voor 10K en je er vier jaar mee rijdt je max 2500 euro afschrijft per jaar.
Als je ondernemer bent de volgende tip: schaf de auto voor IB privé aan, maar voor de BTW zakelijk. Kun je alle BTW terugvragen ook over aanschaf en onderhoud én zakelijk 19 cent de kilometer declareren aan de zaak.
Heb je dan een keer een tegenvaller, betaald de fiscus al 20% mee :-)
Was idd van plan om een BTW auto te zoeken en op de zaak aan te schaffen. Scheelt idd veel. En bijtelling alleen de werkelijk kosten, volgens accountant.
Dank voor je advies.
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

t5power schreef: 11.02.2021 - 11:40 Mooie garage! V8 doet makkelijk 1 op 6/7 voor kortere stukjes ;-), best zuinig toch?
Denk dat 1 op 6 /7 nog redelijk rooskleurig is. Rij met de T6 al 1 op 6.5.
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Paul schreef: 11.02.2021 - 12:24 Ah nieuwe eigenaar gevonden mooi! Met D6 schiet het qua ruimte niet echt op uit je huidige V60, dat is wat je in elk geval vorige keer meer zocht.
Kan je er alles over vertellen moet je keer langs rijden, doen we bakkie!
Ruimte heb ik bij de T6 al opgelost door met dakkoffer te rijden. Snap dat een D6 nog kleiner is, bijna 100L dacht ik zelfs. Maar om met de familie op stap te gaan, voornamelijk in NL, maakt dat niet zo heel veel uit. Ruimte in de auto net zo groot als ik nu heb/had.

En gezellig als je een keer een bakkie komt doen. Hoor graag meer van je over jouw ervaringen met de D6.
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

waarom heb je je v60 T6 eigenlijk verkocht, als je er nu weer een dieselversie voor terug koopt? Lijkt mij lastig te evenaren :)
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

Omdat ik er maar 6K km's per jaar mee reed. Evenaren hoeft ook niet, gewoon op zoek naar iets anders wat niet zoveel geld kost.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Silver_R schreef: 11.02.2021 - 13:02 Was idd van plan om een BTW auto te zoeken en op de zaak aan te schaffen. Scheelt idd veel. En bijtelling alleen de werkelijk kosten, volgens accountant.
Dank voor je advies.
Klopt en zeker verstandig om met de accountant te bespreken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Klopt je hebt een goeie accountant!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

C30 T5 is wel heeeeel leuk...
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
Silver_R
6th Gear member
Berichten: 3804
Lid geworden op: 06.08.2010 - 19:23

RZA schreef: 11.02.2021 - 20:18 C30 T5 is wel heeeeel leuk...
Met Rica tuning....best een snelle kart.
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Jammer dat je de snelle smurf wegdoet!
En in deze tijd wel vanwege een originele reden. Een benzineauto wegdoen omdat je te weinig rijdt en er dan een diesel voor terug willen kopen.. meestal is het juist andersom! :lol:

Zelf heb ik met heel veel plezier in een D6 gereden, echt een fantastische auto aan gehad. Dus wat dat betreft zeker aan te bevelen! In de jaren dat ik gedeeltelijk (nu volledig) elektrisch rij ben ik er echter wel achter gekomen dat je echt niet met het idee moet beginnen dat je flink gaat besparen op brandstofkosten. Korte stadsritjes zijn natuurlijk beter op stroom dan op benzine, maar over all scheelt het qua kosten niet genoeg om de extra investeringen (bijv. laadpaal) te compenseren. Zeker niet bij 3000km per jaar. Je moet het vooral doen vanwege het comfort, rijplezier (en ja hij is retesnel). Het is dat hij zo voordelig was in de bijtelling en wegenbelasting dat het onderaan de streep gewoon een sterke aanbieding was.

Qua interieurruimte ga je er niets op vooruit, en qua bagageruimte zelfs op achteruit. Je zou ook een XC60 kunnen overwegen.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Summum schreef: 16.02.2021 - 19:06 Jammer dat je de snelle smurf wegdoet!
En in deze tijd wel vanwege een originele reden. Een benzineauto wegdoen omdat je te weinig rijdt en er dan een diesel voor terug willen kopen.. meestal is het juist andersom! :lol:

Zelf heb ik met heel veel plezier in een D6 gereden, echt een fantastische auto aan gehad. Dus wat dat betreft zeker aan te bevelen! In de jaren dat ik gedeeltelijk (nu volledig) elektrisch rij ben ik er echter wel achter gekomen dat je echt niet met het idee moet beginnen dat je flink gaat besparen op brandstofkosten. Korte stadsritjes zijn natuurlijk beter op stroom dan op benzine, maar over all scheelt het qua kosten niet genoeg om de extra investeringen (bijv. laadpaal) te compenseren. Zeker niet bij 3000km per jaar. Je moet het vooral doen vanwege het comfort, rijplezier (en ja hij is retesnel). Het is dat hij zo voordelig was in de bijtelling en wegenbelasting dat het onderaan de streep gewoon een sterke aanbieding was.

Qua interieurruimte ga je er niets op vooruit, en qua bagageruimte zelfs op achteruit. Je zou ook een XC60 kunnen overwegen.
Ik sluit me aan bij Summum. Ik zou de V60 gewoon via de Schuko adapter opladen i.p.v. een laadpaal te nemen. Verder een prima auto, maar dat weet jij al.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
mikepih
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 26.10.2018 - 09:30

Beetje laadpaal kost je rond de 1000 euro. Ik laad ook alleen via het normale net en nooit buiten de deur ;-). Indien je zonnepanelen hebt is het helemaal gunstig.
Rij nu bijna 3 jaar D6 en heb er 70k mee gereden. Het is de eerste dagelijkse auto die ik langer dan 2 jaar heb en ben 'm nog steeds niet beu.
1 x aircoprobleem gehad, camera storing en storing op de keyless entry + kapot deurslot a 400 euro. De camera en keyless problemen zijn ook redelijk veel voorkomend.
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

Goed te horen Mike dat je de auto nog steeds niet beu bent. Ik ben ook altijd redelijk snel uitgekeken op een auto. Mijn huidige zakelijke auto (die ik enkel zakelijk rijd) ben ik ook nog lang niet beu, BMW 320d.

Doordat mijn vrouw een Tesla van de zaak had, hebben we ook een laadpaal gekregen. Die is achtergebleven. Dat is natuurlijk helemaal handig met zo'n V60 D6. Wij hebben ook zonnepanelen, maar er mogen er wel wat bij om uiteindelijk op 0 uit te komen.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”