V60 D6 PIH en vraag over voorkomen opladen met dieselmotor

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

elboero schreef: 28.02.2021 - 16:26 Wat me vandaag opviel op de snelweg tegen de 100km/u, in Pure, dat de rode "naald" ineens (tijdelijk) daalt. Gevolg is dus dat de dieselmotor wordt bijgeschakeld terwijl het doel nou juist is om puur elektrisch te rijden. Is er ook een reden bekend waarom die naald ineens zakt?
Wat Gouwe in reactie zegt klopt maar er is ook een relatie met de hoeveelheid accu lading die nog beschikbaar is. Naarmate de accu leger raakt gebeurt dit sneller heb ik ervaren. Is normal systeem behavior zoals ze dat op z’n Engels zeggen.
elboero
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.02.2021 - 10:09

Hoort vast allemaal bij de ontdekkingstocht van de auto en de bijzondere eigenschappen. Ik zal het nog scherper in de gaten houden. Accu was gisteren nog 25km vol, niet echt leeg dus. Maar het zal dan ongetwijfeld een combinatie van factoren zijn.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

IkeV70 schreef: 28.02.2021 - 19:35 Wat Alfredo probeert te zeggen is dat er eigenlijk geen manier is om te voorkomen dat de diesel de accu bijlaadt, anders dan kabels lostrekken. Daar heeft hij gelijk In. Als alles normaal functioneert zal in elke rijmodus wanneer de diesel draait de hybrideaccu in meerdere of mindere mate worden bijgeladen. Er is geen manier om dat te voorkomen.
Ik snap wel wat hij zegt, maar volgens mij klopt het in de basis niet wat hij en kennelijk jij dus ook zeggen. Mijn ervaring (ik heb 80K gereden met 2 standen: Pure en Save) en wat er in de handleiding staat zijn 100% anders.
De Save modus is juist bedoeld om de batterij te sparen én te voorkomen dat je ongewenst gaat bijladen boven een range van ongeveer 20km.
Dat de accu toch wordt bijgeladen in Save modus komt dan door remmen/gas los, mogelijk dat daar de verwarring zit en anders kun je het zien in het de verbruiksmonitor welke motor actief is en hoe de stroom loopt.
Dat je stekkers onder de motorkap kunt lostrekken geloof ik wel, maar dat lijkt me geen werkbare optie :-) en ook onnodig voor het laagste verbruik.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

elboero schreef: 01.03.2021 - 07:22 Hoort vast allemaal bij de ontdekkingstocht van de auto en de bijzondere eigenschappen. Ik zal het nog scherper in de gaten houden. Accu was gisteren nog 25km vol, niet echt leeg dus. Maar het zal dan ongetwijfeld een combinatie van factoren zijn.
Het is een kwestie van fingerspitzen gefühl ontwikkelen. Op een gegeven moment weet je precies tot hoever je kunt gaan voordat je tegen het maximum aanzit.
Welke stand had te trouwens ingeschakeld? Pure of Hybrid?
In Pure kun je namelijk langer tegen het maximum aan, in hybrid schakelt de diesel motor sneller bij.
Je gaat dit effect in Pure vooral merken bergop en max "gas" is mijn ervaring. Allemaal bedoeld om de accu te beschermen tegen oververhitting en dus heel te houden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

De Save mode is bedoeld om de batterijlading op een hoger minimum niveau te brengen en houden. Niet om te voorkomen dat de accu bijgeladen wordt. Deze mode is juist de minst gustige vanwege het hoge minimumniveau van de accu.
De beste manier om te voorkomen dat de accu bijgeladen wordt door de dieselmotor is Pure, mits je wel je bestemming (met laadpaal) kunt bereiken voordat de accu leeg is. En als je dat niet dreigt te halen, schakel dan naar Hybrid als de accu op zo'n 5% staat zodat er niet gelijk bijgeladen hoeft te worden.
Een 100% werkende manier om te voorkomen dat de accu door de diesel wordt bijgeladen is er niet (behalve dan met de kabels te rommelen, wat uiteraard geen oplossing is).
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
elboero
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.02.2021 - 10:09

Gouwe schreef: 01.03.2021 - 09:10
elboero schreef: 01.03.2021 - 07:22 Hoort vast allemaal bij de ontdekkingstocht van de auto en de bijzondere eigenschappen. Ik zal het nog scherper in de gaten houden. Accu was gisteren nog 25km vol, niet echt leeg dus. Maar het zal dan ongetwijfeld een combinatie van factoren zijn.
Het is een kwestie van fingerspitzen gefühl ontwikkelen. Op een gegeven moment weet je precies tot hoever je kunt gaan voordat je tegen het maximum aanzit.
Welke stand had te trouwens ingeschakeld? Pure of Hybrid?
In Pure kun je namelijk langer tegen het maximum aan, in hybrid schakelt de diesel motor sneller bij.
Je gaat dit effect in Pure vooral merken bergop en max "gas" is mijn ervaring. Allemaal bedoeld om de accu te beschermen tegen oververhitting en dus heel te houden.
Dat gefühl zit op zich wel goed. En ik kan ook heel goed zien wanneer ik tegen het maximum aan zit en met een fluwelen voetje balanceren tegen die grens. Het probleem is echter dat het maximum zich ineens omlaag verplaatst. Daar kun je niet op anticiperen tenzij daar een patroon in zit of dit zich voor doet bij een combinatie van omstandigheden die reproduceerbaar zijn.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik zie op de foto dat je in Hybrid rijdt. Daar heb ik 0,0 ervaring mee. In Pure heb je het gedrag wat jij beschrijft niet/minder (alleen bergop).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
elboero
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.02.2021 - 10:09

Gouwe schreef: 01.03.2021 - 17:49 Ik zie op de foto dat je in Hybrid rijdt. Daar heb ik 0,0 ervaring mee. In Pure heb je het gedrag wat jij beschrijft niet/minder (alleen bergop).
Nee ik reed in Pure. Het plaatje heb ik geleend van iemand anders :-)
Athome
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Als de naald boven het kleine horizontale streepje aan de rechterkant komt, vraag je meer energie van de aandrijving dan de electrische aandrijving leveren kan. Daardoor wordt de diesel bijgeschakeld en valt de vraag van de electromotor dus terug. Dit vertaald zich in het plotseling wegzakken de naald.
Volvo V60 PiH Summum MY14
elboero
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.02.2021 - 10:09

Athome schreef: 05.03.2021 - 09:45 Als de naald boven het kleine horizontale streepje aan de rechterkant komt, vraag je meer energie van de aandrijving dan de electrische aandrijving leveren kan. Daardoor wordt de diesel bijgeschakeld en valt de vraag van de electromotor dus terug. Dit vertaald zich in het plotseling wegzakken de naald.
Oh is dat de volgorde? Ik had sterk de indruk dat eerst de naald zakte en juist daardoor de diesel werd bijgeschakeld. Net andersom dus.
alfredoD6
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17.02.2021 - 19:30
Locatie: Tallinn

IkeV70 schreef: 28.02.2021 - 19:35
Gouwe schreef: 28.02.2021 - 12:08
alfredoD6 schreef: 25.02.2021 - 10:06 .....but my small experience(2 years, 2 V60 PHEV-s)says, that temptation use SAVE mode, causes after switching it off unwanted charging from engine to fill up battery....
Hard to understand what you're saying here.....temptation? After switching it of?
But main question: how do you know ISG is charging battery in save modus en what are the circumstances?
What Alfredo is trying to say is that there is really no way to prevent the diesel from recharging the battery other than pulling cables loose. He is right about that. If everything functions normally, the hybrid battery will be recharged to a greater or lesser extent in any driving mode when the diesel is running. There is no way to prevent that.
Thank you IkeV70 for explainig my point, so it is. I apollogies for my poor english.

I has problems with ISG, it start throwing errors and so on. That makes me use so called "pure diesel" mode - reconnect plug, and share experience here. Now, after reinstalling all latest softwares to car, everything works normally again, about week. No errors, almost like new car.
So, before changing ISG or make plans for other expensive repairs, I suggest soft reinstall. Mechanic says, that latest software is 1-st condition for resultant diagnostic. And sometimes fix bugs. As we see, he was right this time, so long.

Gouwe
Hidden charging after "SAVE" modeyou can conclude from higher consumption. Like you said, when it too high from "normal", then something use energie and ISG compensate that. I dont know, why car sometimes aint show that on energie use icon on the screen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

RT@M guys please:
SAVE: This function starts charging the hybrid battery and ensures that its energy level does not fall below a capacity equivalent to approx. 20 km driving with electric operation. The idea is to be able to save this energy for later when electric operation is more suitable, e.g. for urban driving.
If the hybrid battery's energy level is low when pressing the SAVE button then the internal combustion engine will first charge it to a capacity equivalent to approx. 20 km driving with electric operation.
Driving with the electric motor saves more fuel at low speeds than at higher speeds. Therefore, select SAVE primarily when the hybrid battery's energy level is high and a planned journey shall start with a longer distance at higher speeds (e.g. on motorways) and end with a distance at low speeds when electric operation is required.
Pressing the SAVE button when the hybrid battery's energy level is equivalent to more than approx. 20 km driving with electric operation will maintain the hybrid battery's current energy level.
Regardless of selected drive mode, charging of the hybrid battery is activated temporarily in the background - similar to the SAVE function - then an automatic DPF regeneration is performed.

Source: https://www.volvocars.com/mt/support/ma ... rive-modes

Conclusion: When driving in SAVE mode diesel engine wil only charge battery if electric range is under appr. 20Km or when regeneration is activated.
If your car is doing differently, you (may) have a problem and have it checked I'd say :-).
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

IkeV70 schreef: 01.03.2021 - 09:17 Deze mode is juist de minst gustige vanwege het hoge minimumniveau van de accu.
Dat is dus helemaal afhankelijk van hoe je een rit en daarbinnen de rijmodi plant. het hoge minimum niveau is 20km (dus zeg 50% van de range). Als je voor die tijd overschakelt naar SAVE wordt er niets bijgeladen door de diesel.
Eens dat je dit wel moet weten en/of dat het in de praktijk niet altijd handig is. Mogelijk dat daarom bij de T8 dit anders is geregeld. Dat minimum niveau is niet meer. Je kunt de accu tot 1% oprijden en dan overschakelen naar Hold zonder dat de accu wordt bijgeladen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
abbabak1
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 02.05.2010 - 18:36
Locatie: bergneustadt

Gouwe schreef: 28.02.2021 - 18:02 Je geeft dan te lang te veel "gas". Gewoon even gas liften.
Ik woon in de bergjes en heb bij sterke stijgingen dat de dieselmotor gestart word. Dit kan je voorkomen door op cruise control te rijden. Let wel, hie sterker de stijging hoe sneller de Volvo langzaam word, bij CC blijft hij echter op Pure rijden.
soon: Scheafler Bio Hybrid
KTM Macina Sport 9
Smart cabrio 451 ed, 2012 battery owned
V60 d6, 2015, summum, glasdak, trekhaak
BMW F800GS te koop
https://photos.app.goo.gl/KWgEiAxusqSjd3zG9
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”