V60 D6 PIH en vraag over voorkomen opladen met dieselmotor

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
elboero
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.02.2021 - 10:09

Hallo allemaal. Wij hebben sinds een kleine week privé een fraaie V60 PIH/TE van eind 2015. Al diverse dbo'tjes gedaan om de auto goed te leren kennen. Een genot om in te rijden, zowel op diesel als elektrisch of beide. En vooral het meedenken over wanneer om te schakelen naar welke stand maakt het rijden actief.
Nu rijden wij vrij veel korte stukjes, en ons doel is dan ook om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Daarbij wil ik proberen te voorkomen dat de accu opgeladen gaat worden door de dieselmotor, aangezien dit een inefficiënte manier van opladen is. Er zijn natuurlijk verschillende modi waarin de auto (vooral) elektrisch rijdt, maar een echte modus waarin juist alleen de dieselmotor wordt gebruikt zonder daarbij de accu op te laden heb ik nog niet echt kunnen ontdekken.

Ik ben benieuwd of hier iets over bekend is. Alvast bedankt voor de reacties!
Laatst gewijzigd door elboero op 18.02.2021 - 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Die is er niet. AWD of POWER modus of de versnellingspook naar links duwen zijn de enige drie mogelijkheden, die de dieselmotor altijd laten draaien in stilstand.
Maar de accu wordt altijd bijgeladen. Soms meer en soms minder. Dat hangt van de accu range af en de computer bepaald dat. Heb je geen invloed op.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Die is er zeker wel: Save. Zolang je er maar voor zorgt dat de acculading niet minder wordt dan 15-20 km range. Is hij daar onder dan laadt de accu in Save op tot ca. 20 km. daarna stopt het laden. Probeer maar uit, heb het 3 jaar zo gedaan..... En in AWD laadt de diesel niet bij tot aan 10km range.

Mijn tip: jezelf direct aanleren om na starten Pure in te schakelen en de airco aan. Wil je de accu range sparen dan schakelen naar Save.
Bij de D6 is het dus een kwestie van goed plannen zodat je geen diesel aandrijving nodig hebt als je accu range onder de 15km komt.

En hier nog even de handleiding: https://www.volvocars.com/nl-be/support ... rijstanden

Succes met uitproberen en heel veel plezier van de V60. Echt een hele fijne wagen.
Oh ja, zien hier altijd graag foto's :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Het is juist wat je zegt over de SAVE modus. Maar zit je boven die 15/20 km range dan gaat de dieselmotor ook gebruikt worden als een start stop principe. En laad hij bij tot het moment dat je SAVE indrukte. Die zeg maar drempelwaarde onthoud hij als uitgangspunt om naartoe op te laden.

Echt rijden zonder opladen zit er volgens mij niet in. Er wordt altijd wat bijgeladen.
Laatst gewijzigd door V60Driver op 18.02.2021 - 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Wat Gouwe ook zegt is dat je veel moet lezen en zelf uitproberen.
Voor mij was dit de eerste auto waar de gebruikershandleiding om m’n nachtkastje lag.
En het echt een paar maanden duurde voordat de auto al zijn geheimen had prijs gegeven.

Veel plezier ermee. Het is een heerlijke auto om te rijden. Zeker als je van gadget’s houd. Want ook daar zit ie vol mee als je een vol opties model hebt gekocht.
elboero
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.02.2021 - 10:09

Dank voor de reacties. Ik begrijp dus dat Save en AWD het dichtst in de buurt komen van het doel om het opladen van de accu met diesel zoveel mogelijk te beperken. Dat is goed om te weten. Aan de andere kant jammer dat Volvo daar niet net een stapje verder in is gegaan door ook daar in te voorzien. Want de actieradius op stroom is al minder dan de theoretische 50km die wordt opgegeven. Als je dan ook nog probeert te voorkomen dat de accu onderweg wordt geladen, levert dat wel een heel klein window op om op die manier te rijden.
Hoe dan ook, doet niets af aan het fijne gevoel van de auto en de mogelijkheden om hier een beetje mee te spelen. En er valt vast nog een hoop te ontdekken. Het gadget gehalte valt me mee, al is er wel flink wat in te stellen. We hebben ook niet de dikste uitvoering.
593C5C0B-CD34-4D5C-ACD3-7B61CCACFC37.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

V60Driver schreef: 18.02.2021 - 22:17 ...Echt rijden zonder opladen zit er volgens mij niet in. Er wordt altijd wat bijgeladen.....
Sorry dat ik er toch nog even op reageer, maar dit is pertinent onjuist dat dit door de dieselmotor gebeurd en daarmee ontstaat bij de TS m.i. onterecht een verkeerd beeld van hoe je de D6 kunt gebruiken. Wel is het zo dat door elke gas los en rem actie de accu wordt bijgeladen (zie de bubbeltjes links in je meter), mogelijk dat je een toename van de range daardoor koppelt aan het bijladen?
Je kunt het ook simpel controleren in je dashboard bij de grafische weergave en ook aan het actuele verbruik: Bij 100 km/uur zal het verbruik zo rond de 4,5-5 liter per 100 km zijn. Wordt de accu bijgeladen dan is dan gaat dat zomaar richting de 9 a 10 liter per 100. NB! Dit verbruik heb je ook als de motor in regeneratie gaat i.v.m. het reinigen van de DPF.

Afhankelijk van je gebruik en laad discipline / mogelijkheden is een verbruik van >1:25 zeker haalbaar.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Als je in Power of AWD rijdt, trekt de airco en ERAD de accu langzaam leeg tot 10km. Alleen bij flinke trappen zal de auto de accu weer tot die drempelwaarde bijladen. Verder sluit ik me aan bij de overige tips.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
alfredoD6
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17.02.2021 - 19:30
Locatie: Tallinn

SAVE niet in een goede positie om de dieselmotor te laten draaien. Op de weg en op gladde wegen gebruik ik de handgeschakelde versnellingsbak als ik later de accu wil gebruiken.

Er is een andere manier om de CAN-nozzle los te koppelen van de ISG. Daarna rijdt de auto op diesel totdat er voldoende stroom in de accu zit om het 12v systeem van stroom te voorzien. Deze optie helpt ook als de ISG-regeleenheid defect is en de auto niet als hybride kan worden gebruikt. Je kunt tenminste doorrijden.

Mijn excuses voor het gebruik van de vertaalmachine.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

ik begrijp er inderdaad helemaal niets van wat je hier zegt......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
alfredoD6
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17.02.2021 - 19:30
Locatie: Tallinn

OK, thank you Gouwe. I will try once again, without translator.

SAVE is not a good choice, if you want to force diesel to work. My experience says, that the car will later start charging hv battery repeatedly without clearly reason, even if SAVE is no longer in use. AWD or POWER is better way for it, if charge of hv battery least 15-20km. On the highway, or when driving smoothly, I usually put the shifter in manual position, if want save battery for later use.

Recently, due to an ISG failure, mechanic shows me another option to force diesel to work . If you disconnect CAN plug from the ISG, d-engine will run continously. Then ISG used only as startermotor. Car then runs on diesel, until the hv battery has enough energy to power the 12v system. At least you can drive.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

alfredoD6 schreef: 22.02.2021 - 21:08 OK, thank you Gouwe. I will try once again, without translator.

SAVE is not a good choice, if you want to force diesel to work. My experience says, that the car will later start charging hv battery repeatedly without clearly reason, even if SAVE is no longer in use. AWD or POWER is better way for it, if charge of hv battery least 15-20km. On the highway, or when driving smoothly, I usually put the shifter in manual position, if want save battery for later use.

Recently, due to an ISG failure, mechanic shows me another option to force diesel to work . If you disconnect CAN plug from the ISG, d-engine will run continously. Then ISG used only as startermotor. Car then runs on diesel, until the hv battery has enough energy to power the 12v system. At least you can drive.
Can you make a picture of this CAN plug?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

alfredoD6 schreef: 22.02.2021 - 21:08 SAVE is not a good choice, if you want to force diesel to work. My experience says, that the car will later start charging hv battery repeatedly without clearly reason, even if SAVE is no longer in use. AWD or POWER is better way for it, if charge of hv battery least 15-20km. On the highway, or when driving smoothly, I usually put the shifter in manual position, if want save battery for later use.
The TS was not asking how to force the diesel engine to work but how to prevent the diesel engine filling up the battery as this is the most inefficient modus operandi.
I think your car may have some mailfunction than? Or we don not understand eachother.
Save modus is the designed drive mode by Volvo to prevent the battery from being drained and/or the battery to be filled up by the diesel enigine (according to the manual and the training I received from Volvo when I bought the car). Note that under a battery range of appr. 15-20km the diesel engine will be used charging the engine until the range of 15-20 km is reached again. . And yes the diesel engine will shut off when lifting the throttle to save fuel. Below the range of 15-20 km it is better to use AWD if you want to prevent the battery being charged as mentioned before, but also than when range is below 10km first the diesel will fill up the battery again until the range of 10km is achieved.
Personally I don't like to use the manual shifter mode as I'm driving a car with an automatic gearbox on purpose :-).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
alfredoD6
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 17.02.2021 - 19:30
Locatie: Tallinn

RoaldH, enjoy.
VideoCapture_20210225-103633.jpg



Gouwe

Of course my car have malfunctions - it is plugin hybrid from 2013 : )

Sir, you are theoretically right in every position, what you write here, but my small experience(2 years, 2 V60 PHEV-s)says, that temptation use SAVE mode, causes after switching it off unwanted charging from engine to fill up battery. What causes that, dont know. And Im avoiding using this button.
Only way to keep diesel from charging, is disconnect that plug from ISG : )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Thx Alfredo!
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

alfredoD6 schreef: 25.02.2021 - 10:06 .....but my small experience(2 years, 2 V60 PHEV-s)says, that temptation use SAVE mode, causes after switching it off unwanted charging from engine to fill up battery....
Hard to understand what you're saying here.....temptation? After switching it of?
But main question: how do you know ISG is charging battery in save modus en what are the circumstances?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
elboero
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.02.2021 - 10:09

Bedankt voor alle reacties. Inmiddels weer een paar dagen en de nodige ritjes verder. Het is echt een genot om in deze auto te rijden.
Wat me vandaag opviel op de snelweg tegen de 100km/u, in Pure, dat de rode "naald" ineens (tijdelijk) daalt. Gevolg is dus dat de dieselmotor wordt bijgeschakeld terwijl het doel nou juist is om puur elektrisch te rijden. Is er ook een reden bekend waarom die naald ineens zakt?

Edit: deze naald bedoel ik
A408A717-5D51-4A04-87D4-995664F0D4C2_1_201_a.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Je geeft dan te lang te veel "gas". Gewoon even gas liften.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Gouwe schreef: 28.02.2021 - 12:08
alfredoD6 schreef: 25.02.2021 - 10:06 .....but my small experience(2 years, 2 V60 PHEV-s)says, that temptation use SAVE mode, causes after switching it off unwanted charging from engine to fill up battery....
Hard to understand what you're saying here.....temptation? After switching it of?
But main question: how do you know ISG is charging battery in save modus en what are the circumstances?
Wat Alfredo probeert te zeggen is dat er eigenlijk geen manier is om te voorkomen dat de diesel de accu bijlaadt, anders dan kabels lostrekken. Daar heeft hij gelijk In. Als alles normaal functioneert zal in elke rijmodus wanneer de diesel draait de hybrideaccu in meerdere of mindere mate worden bijgeladen. Er is geen manier om dat te voorkomen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
elboero
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.02.2021 - 10:09

Gouwe schreef: 28.02.2021 - 18:02 Je geeft dan te lang te veel "gas". Gewoon even gas liften.
Aha. Dat zou dan in theorie elke keer moeten gebeuren als je in het zelfde patroon stroom geeft. Maar ik heb dat niet veel vaker gemerkt. Slechts 1x eerder.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”