Melding: "Accu spanning laag"

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dat kan, als de auto vier weken stil staat heeft de 12V accu het sowieso moeilijk door systemen als centrale deurvergrendeling die stroom blijven afnemen. Als de auto nog aan de laadpaal vast zat stopt het laden van de 12V accu zodra de 400V accu vol is, maar wordt de 12V accu nog wel regelmatig aangesproken omdat de communicatie met de laadpaal via een 12V chip werkt. Die moet dan elke paar uur contact met de paal zoeken en vertellen dat de accu vol is en ze de paal niet nodig hebben. Dat vreet ook een beetje energie op de lange termijn.
alko
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 19.08.2020 - 12:27

Dank voor de snelle reactie.
Is het misschien slim om de laadkabel af te koppelen als de hoogspanningsaccu is opgeladen om zo de 12v accu te sparen?
Een 12v druppellader aan de auto hangen wordt toch een beetje lastig, voordat je dan weg kunt rijden...
VW Golf 1 2x, Fiat 132, Fiat Argenta, Fiat Croma 3x, Alfa 146 Junior TS, Alfa 156 V6, Alfa 156SW TS, V70N, nu V60 PHEV.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Jep, van de paal halen is het beste. Al zit er wel een beveiliging in om het niet al te gortig te maken. Bij de XC40 was die beveiliging niet helemaal gelukt waardoor je in een week stilstand de 12V accu leeg had. Voor druppelladers zijn er ook ingebouwde opties, maar dan krijg je wel heel veel 'tankklepjes' op een auto. :D
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Ik kreeg bij mij ook geregeld de melding (V60 D4) dat de spanning te laag zou zijn van de accu. Start/stop doet het dan ook niet meer.
Het schijnt zo te zijn, dat bij Volvo een cyclus is ingesteld aan de hand van het aantal starts van de auto, dat je dan op een gegeven moment deze meldingen krijgt.
Ik ben eens gaan zoeken op het WWW en kwam het volgende tegen en heb dit geprobeerd.
Nu, zo'n 3 maanden verder geen melding meer gehad op de dashboard misschien een overweging waard om te proberen.



En anders op deze manier.
Reset BMS Sensor.pdf
Succes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Athome schreef: 02.07.2021 - 10:37 De 12V wordt inderdaad bijgeladen maar ik heb me door de dealer laten vertellen dat ik me daar niet te veel van voor moet stellen. Uit zijn verhaal leid ik af dat de accu meer op niveau gehouden wordt dan dat de accu weer vol geladen wordt.

Bij het laatste onderhoud is weer eens naar gekeken maar er is niets gek uit voortgekomen. Geen aanwijzingen. Het blijft een raar probleem. Soms 3x in een week de melding en soms 2 maand helemaal niet. Ik krijg de melding soms ook als ik een lange rit op Diesel gemaakt heb. Juist dan verwacht dat de accu weer volgeladen is en daarmee dus geen melding. Ik kan in ieder geval zelf nog geen structuur vinden. Bij bepaalde weertypes lijkt de melding vaker voor te komen.

Afgezien van de melding merk ik verder geen negatieve gevolgen van deze melding aangezien de Hybride accu de 12V accu ondersteunt. Behalve dat de 12V accu vroegtijdig overlijdt. Mijn eerste accu was na 1,5 jaar dood.
Krijg je ook de melding als je de 400v accu ver leegrijdt en de auto lang moet koelen en daardoor de 12x accu verder leegtrekt dan handig is?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Athome
2nd Gear member
Berichten: 178
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

Ik heb de 400v nooit zo ver leeg gereden. De koeling is vooral fanatiek als het warm is. Anders valt het reuze mee met de koeling. Ik heb altijd nog 1 blauw balkje staan als ik ga laden.
Ik kan geen structuur vinden wanneer de melding komt. De laatste paar keren juist wanneer ik een lange rit op diesel achter rug heb.
Soms weken niet en soms 3 keer in een week.
Volvo V60 PiH Summum MY14
RLdU3B
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 28.03.2021 - 22:08
Locatie: Driebergen

Bij het spoelen/reinigen airco systeem meteen ook die melding van de accu spanning laag , laten controleren en bij mij bleek de accu (origineel) op te zijn, nieuwe laten plaatsen en rij nu denk maandje of twee zonder enige melding.
Saab 9-3 / Jaguar XJR 4.2 V8 -360k -4/2000 / BMW 325ci 2.5 6cil - 325k-4/2002 / Volvo V60 D6 -......k- 11/2015
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Athome schreef: 04.08.2021 - 23:15 Ik heb de 400v nooit zo ver leeg gereden. De koeling is vooral fanatiek als het warm is. Anders valt het reuze mee met de koeling. Ik heb altijd nog 1 blauw balkje staan als ik ga laden.
Ik kan geen structuur vinden wanneer de melding komt. De laatste paar keren juist wanneer ik een lange rit op diesel achter rug heb.
Soms weken niet en soms 3 keer in een week.
Tot 0 balkjes leegrijden in warm weer is vaak vragen om een lege 400v accu, ondanks inpluggen. Alleen de complete installatie van de software heeft dat opgelost.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”