Banden vervangen voor een XC60 T8 TE AWD

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Ik heb eind van vorige zomer een schroef in mijn linker achterband gehad.
Tot nu toe is de band 2x gerepareerd middels een plug.
Echter de band blijft langzaam leeg lopen.
De banden zijn rondom kwa profiel rond 5 mm nog zeker goed voor een 10k km.
Nu moet die ene band dus vervangen worden, wat sowieso twee nieuwe banden gaat kosten.
Nu is bij het zo dat bij een regulier AWD systeem er ook geen grote verschillen in profiel mogen zitten tussen de voor en achteras. Dat zou inhouden dat er meteen 4 nieuwe banden gemonteerd zouden moeten worden.
Nu is dit natuurlijk een apart AWD systeem. Het is electronisch verbonden, maar niet mechanisch.
Ik vraag me dus af of het nodig is meteen 4 nieuwe banden aan te schaffen. Het zijn best dure bandjes, 255/40R21.
En dan heb ik ook nog eens voorkeur voor Michelin banden.

Wie heeft het juiste overtuigende advies in deze?
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Flying Jeroen schreef: 06.03.2021 - 11:48 Ik heb eind van vorige zomer een schroef in mijn linker achterband gehad.
Tot nu toe is de band 2x gerepareerd middels een plug.
Echter de band blijft langzaam leeg lopen.
De banden zijn rondom kwa profiel rond 5 mm nog zeker goed voor een 10k km.
Nu moet die ene band dus vervangen worden, wat sowieso twee nieuwe banden gaat kosten.
Nu is bij het zo dat bij een regulier AWD systeem er ook geen grote verschillen in profiel mogen zitten tussen de voor en achteras. Dat zou inhouden dat er meteen 4 nieuwe banden gemonteerd zouden moeten worden.
Nu is dit natuurlijk een apart AWD systeem. Het is electronisch verbonden, maar niet mechanisch.
Ik vraag me dus af of het nodig is meteen 4 nieuwe banden aan te schaffen. Het zijn best dure bandjes, 255/40R21.
En dan heb ik ook nog eens voorkeur voor Michelin banden.

Wie heeft het juiste overtuigende advies in deze?
Bij de Haldex systemen was dit een probleem, volgens mij met de nieuwere Haldex niet meer overigens. Met een T8 maakt het helemaal niets uit aangezien zoals je zelf ook schrijft er geen verbinding is tussen voor en achter. Ik zou gewoon achter wisselen voor nieuwe en voor pas als ze versleten zijn.
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Dat was mijn gedachte ook.
De bandenboer begon er over, dat ik me daar goed over moest laten informeren.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Eehh met een T8 heb je toch helemaal geen Haldex of wat dan ook? Alleen een ERAD?
Kortom ik zou ook zeggen geen probleem dus? Ik zal eens kijken of ik er in de handleiding iets over vinden kan.

Is het nog steeds een plug die de laatste keer gebruikt is? Kun je niet gewoon een plakker laten plakken? Pluggen schijnen wel vaker problemen op te leveren.

Ik heb sinds kort de Michelin Climate SUV op de XC90. Ik ben er blij mee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Flying Jeroen schreef: 06.03.2021 - 12:29 Dat was mijn gedachte ook.
De bandenboer begon er over, dat ik me daar goed over moest laten informeren.
Opvallend dat de bandenboer dat verschil niet snapt
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

Ach ik ben de discussie niet aangegaan. Hij zag alleen AWD staan denk ik en dacht verder niet na.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Flying Jeroen
3rd Gear member
Berichten: 278
Lid geworden op: 08.09.2011 - 21:08
Locatie: Bathmen

@Gouwe
De tweede keer hebben ze er aan de binnenkant ook een plakker ingedaan.
Maar lekt dus nog steeds.

Ik weet dat de Michelin Cross Climate prima bevallen in het algemeen. Zeker in NL.
Ik heb toch nog een uitstekende winterset liggen op een extra set identieke 21” velgen dus hou het lekker bij zomer- en winterbanden.
Daarbij ben ik echt van mening dat bij +30°C die echt beter werken, net als winterbanden dat met name in de sneeuw doen of bij temperaturen onder 0. En vaak twee maal naar de wintersport normaliter dus ik vind het prima zo.
Je moet ze er wel op tijd weer afhalen in het voorjaar.
Zodra het warmer wordt doe ik dat dus ook (zelf mbv garage krik en momentsleutel).
Vorige week met de warmte stond de auto stil, nu is het weer zo koud dat ik nog op de winterset rij.
Maar ben dus aan het oriënteren.
Wordt waarschijnlijk Michelin Pilot Sport 4 SUV.
Volvo For Life: nr. 8
XC90 R-Design T8 18.8 kWh, 06.2022 , Onyx Black, 22”, nappa leer, luchtvering, B&W, full LED, etc.[i6
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”