Verbruik V60 D5 Twin Engine

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
GurbY_NL
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 31.10.2018 - 09:29

Ik heb een mooie 2e hands V60 D5 Special Edition bekeken en bereden. Heerlijke wagen. Echter: met mijn huidige diesel, een V40 D4 MY2015 rij ik rond de 20km/l.
Tijdens de proefrit in de V60 keek ik wat ie tot dusver had verbruikt, en daar stond een gemiddeld verbruik van 16,9km/l.

Daarop tijdens het rijden op de snelweg eens de Power knop ingedrukt, zodat er alleen op de dieselmotor gereden werd. Met 105km/u bleef ie op 12-13km/l steken. Volgens de verkoper "was de accu dan aan het regenereren", maar ik zag nog 2 balkjes in het accu symbool en heb zeker 10-15min aan één stuk op de snelweg gereden, waarbij het verbruik ongeveer hetzelfde bleef.

Wat is nu een beetje reëel verbruik voor zo'n wagen? Er wordt links en rechts geadverteerd met "56km/l!" maar dat is uiteraard erg geflatteerd. Maar het gemiddeld verbruik van de V60 (hoe de vorige eigenaar ermee gereden heeft weet ik natuurlijk niet) blijft toch nog flink achter bij dat van mijn V40 die alleen op diesel rijdt...
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Die verbruikcijfers komen tot stand door veel op alleen de accu te rijden. Zonder accuhulp is waarschijnlijk de conventionele D4 in je V40 veel zuiniger.
4wielen
5th Gear member
Berichten: 1084
Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06

Het ligt er volledig aan wat voor ritten je maakt én hoe je rijdt. Elektrisch haal je ca 30-40 km en puur op de diesel rijden verbruikt de auto ongeveer 10-20% meer dan een een D4 (1:17 versus 1:20). Toen ik mijn D6 kocht stond er ook iets van 1:16 op de boordcomputer, net als bij jou. Dan ben je een behoorlijke hork als dat je verbruik met deze auto is. Ik kom uit op 1:22 - 1:30, behalve tijdens vakanties (dan 1:15/16). En bij gebruik van de power-stand verbruikt de auto zeker veel meer dan een D4. Maar dat voel je dan ook wel. :)
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Het daadwerkelijke verbruik is helemaal afhankelijk van je laadmogelijkheden en discipline en je gemiddelde ritafstanden. Alleen rondjes om de kerk en altijd en overal laden is 1:50 haalbaar. Veel lange afstanden op een dag zonder kans om tussentijds te laden: reken op 1:15 max. De werkelijkheid ligt er tussenin. Ik deed met de D6 1:30 over ruim 80.000 kilometer.
Geef een D5 een Volvo Polestar kuurtje en je krijgt er 57 PK bij: https://engineered.polestar.com/nl/prod ... tic-2018-1
Rijdt ie nog leuker van!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V70Bolhaarslaan
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 15.11.2019 - 13:22
Locatie: ENSCHEDE

Ik zou even oppassen met een dusdanig verbruik op de snelweg - het kan zomaar zijn dat hij aan het roetfilter aan het regenereren is. Nu is dat op zich niks geks want eens in de zoveel tijd moet ie dat ook doen, maar als ie dat constant doet is het een teken dat je roetfilter vol zit. Uiteraard kan het toeval zijn, maar ik zou er persoonlijk met een boog omheen lopen..
Volvo V70 2.0 D4 181PK Nordic+ Momentum Executive Line '14 + Obbetuning + EGR
BMW R nineT Racer 2017
Volvo 855 2.5 10v '96
BMW 320i EDE '14
Volvo V70 2.4d 131PK '03
Volvo V70 2.4i 170PK LPG '00
Volvo 244 GL '86
Volvo 244 GL '85
Volvo 142 Europa '70
elboero
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 07.02.2021 - 10:09

GurbY_NL schreef: 08.03.2021 - 08:32
Daarop tijdens het rijden op de snelweg eens de Power knop ingedrukt, zodat er alleen op de dieselmotor gereden werd.
Da's niet correct. Rijden in de Power mode betekent in principe diesel en (beetje afhankelijk van hoe vol de accu is) elektrisch samen.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

GurbY_NL schreef: 08.03.2021 - 08:32 Daarop tijdens het rijden op de snelweg eens de Power knop ingedrukt, zodat er alleen op de dieselmotor gereden werd. Met 105km/u bleef ie op 12-13km/l steken. Volgens de verkoper "was de accu dan aan het regenereren", maar ik zag nog 2 balkjes in het accu symbool en heb zeker 10-15min aan één stuk op de snelweg gereden, waarbij het verbruik ongeveer hetzelfde bleef.
Ik denk dat die verkoper een paar dingen door elkaar haalt :-). Of de motor was aan het regeneren om de DPF schoon te rijden (ongeveer elke 1000 km), of de motor was de accu aan het bijladen. In beide gevallen heb je tijdelijk een behoorlijke toename van het verbruik. Normaal zou je rond de 5,5-6,5 ltr/uur moeten zitten bij 100 km/uur.
NB! Accu bijladen gebeurt automatisch als de accu range onder de 20 km komt en je niet in de stand SAVE rijdt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

V70Bolhaarslaan schreef: 08.03.2021 - 17:06 Ik zou even oppassen met een dusdanig verbruik op de snelweg - het kan zomaar zijn dat hij aan het roetfilter aan het regenereren is. Nu is dat op zich niks geks want eens in de zoveel tijd moet ie dat ook doen, maar als ie dat constant doet is het een teken dat je roetfilter vol zit. Uiteraard kan het toeval zijn, maar ik zou er persoonlijk met een boog omheen lopen..
Naast regenereren kan het ook zijn dat de accu werd bijgeladen. Beide geven tijdelijk een veel hoger verbruik. Zeker geen reden om er met een grote boog omheen te lopen.
Wel een tip aan de TS: koop alleen een auto met een volledige dealer onderhouden historie!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik rijd inmiddels alweer drie jaar met heel veel plezier rond in een D6.
Zijn deze auto’s echt zuinig? Nee, totaal niet.
Ik krijg hem niet beter als 1 op 23.

Als ik het (nu) vergelijk met mijn vorige VW Passat, die met de oersterke 1.9 TDI, was deze vrijwel gelijk in gebruikerskosten. Dat komt omdat ik (ook) deze auto totaal privé rijd, kan dus niets afschrijven. En ben daarbij ook nog eens totaal afhankelijk ben van openbare (betaalde) laadpalen. Ik heb me in de berekening voor de aanschaf van mijn gebruikte V60 PIH D6 ook redelijk laten misleiden door het verbruik van de brochures. Ook het vele laden (want dat is echt een must) is duurder gebleken als ik had beraamd. Daarnaast zijn de vaste lasten ook nog redelijk hoog. Goddank hebben we tot 2025 nog enig voordeel in de wegenbelasting.

Al met al, wat zijn mijn beweegreden dan om in deze auto (die voor mij niet de goedkoopste is) te blijven rijden. Gewoon omdat het elektrische rijden een geweldige ervaring is. Door de stekker gemakkelijker te parkeren is in openbare ruimtes. Maar dat als die ingenomen zijn, je nog die heerlijke 2.4 ltr 5 cylinder diesel hebt. Dus gewoon kan doorrijden. Daarmee is het een auto waar je technisch mee kunt spelen door de verschillende rijd modus’n. Het spel om het maximale uit het ERAD systeem te halen. Maar dat als je eens zo’n irritante ei...l naast je hebt bij het stoplight, je met de POWER modus als een kanon weg bent. Met een grijns van oor tot oor.

Ik heb me er bij neergelegd dat autorijden nou eenmaal geld kost. Het kan ook in mijn geval vast goedkoper. Maar de beleving, het gevoel en het oog wil ook wat. En zolang ik de kosten voor mezelf kan verantwoorden blijf ik er in rijden. Wat wel een aandachtspunt voor de toekomst is, die eerder vermelde diesel motor. Ik denk dat al de milieu regels het voor dit type auto in NL lastig gaan maken. En dat daar het afscheidsmoment zit bij mij. Helaas.

Ik sluit me aan bij Gouwe, koop er een met 100% dealer geschiedenis. Die kan je ook best kopen bij een handelaar. Maar laat hen er niets aan doen, zodat het onderhoudsboekje alleen maar dealer stempels heeft staan. Zo heb je (waarschijnlijk) nog coulance op de aircopomp wissel. Dat is (tot voor kort) echt een probleem geweest van deze auto. Kijk daar goed naar. Doe een aankoopkeuring bij de dealer, en vraag hiernaar. Want het privé verwisselen van deze pomp is financieel echt een aderlating.

Hoop dat je met deze info wat kunt.
Succes met je keuze.
GurbY_NL
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 31.10.2018 - 09:29

Dank voor de reacties en tips! Ik ben er nog niet uit. De auto is super, maar aan de V40 mankeert niets, is zeker zuiniger en doet er maar net een dikke seconde minder over naar de 100. Tsja. Keuzes.....
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dan zou ik er zeker lekker een paar nachtjes over slapen :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Als die één seconde naar de 100 doorslaggevend is!!!
Die (als je dat haalt) 1x per jaar prettig is om te hebben.
Zou ik lekker blijven rijden in je V40. 😆
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

V60Driver schreef: 09.03.2021 - 15:58 Als die één seconde naar de 100 doorslaggevend is!!!
Die (als je dat haalt) 1x per jaar prettig is om te hebben.
Zou ik lekker blijven rijden in je V40. 😆
Dan zou ik toch die Polestar erop doen...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Electra is ook verbruik.... Verbruik e is ca 250 - 300 Watt/km en diesel 1:14 - 1:18 Groot voordeel is dat je de korte ritten met koude motor op diesel kunt vermijden en dat zijn juist de ritten met een fors verbruik als je een ICE hebt.
GurbY_NL
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 31.10.2018 - 09:29

NielsPHEV schreef: 23.03.2021 - 12:30 Electra is ook verbruik.... Verbruik e is ca 250 - 300 Watt/km en diesel 1:14 - 1:18 Groot voordeel is dat je de korte ritten met koude motor op diesel kunt vermijden en dat zijn juist de ritten met een fors verbruik als je een ICE hebt.
Wat is een ICE?

Long story short: nog een keer gereden, en uiteindelijk gekocht. Vrijdag ophalen, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Niwaheli
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52

Internal Combustion Engine
V70 T5 '14/MY '15
GurbY_NL
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 31.10.2018 - 09:29

Nog even over het verbruik. Vandaag viel me iets op wat mij wat vreemd lijkt: hele weekend kleine ritjes in de stad, en alles op Pure gereden. Echter: donderdag of zo stond de aanduiding van brandstof nog op 2 vakjes na helemaal vol, en zou de wagen volgens de BC ca 500km nog kunnen rijden. Vandaag stond de aanwijzer op de helft, en was de range gezakt naar 270km. Het gemiddeld verbruik staat nu ruim boven de 21, aangezien alles op de electro motor is gereden.

Hoe kan het dan dat, ondanks alles op Pure, de inschatting van bereik én aanduiding van hoeveelheid brandstof zakt in een paar dagen?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

GurbY_NL schreef: 10.05.2021 - 08:21 Nog even over het verbruik. Vandaag viel me iets op wat mij wat vreemd lijkt: hele weekend kleine ritjes in de stad, en alles op Pure gereden. Echter: donderdag of zo stond de aanduiding van brandstof nog op 2 vakjes na helemaal vol, en zou de wagen volgens de BC ca 500km nog kunnen rijden. Vandaag stond de aanwijzer op de helft, en was de range gezakt naar 270km. Het gemiddeld verbruik staat nu ruim boven de 21, aangezien alles op de electro motor is gereden.

Hoe kan het dan dat, ondanks alles op Pure, de inschatting van bereik én aanduiding van hoeveelheid brandstof zakt in een paar dagen?
1. De brandstofmeter is niet helemaal lineair. 2. De standkachel verbruikt diesel als de buitentemperatuur lager is de 15 graden. 3. Bij diverse elektrische ritten (en het gebruik van de standkachel) kan de auto de resterende actieradius op diesel niet nauwkeurig berekenen en wordt die pessimistisch. Een paar km rijden op diesel geeft meteen een stijgende actieradius.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

@RoaldH: +1 voor de uitleg.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 14.05.2021 - 09:27 @RoaldH: +1 voor de uitleg.
Graag gedaan Christiaan. Trouwens jouw bolide is enorm opgeknapt na die laatste behandeling met de lakfluisteraar.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”