Zoals ik het lees heeft de V60 in de stand Pure zowel aandrijving van de diesel als van de electromotor toch?
Maar, als ik het goed begrijp, drijft de diesel de voorwielen, en de electromotor de achterwielen aan. Dan heb je toch AWD?
Wat is dan het nut van de stand AWD? Ik kan het in de manual niet ontdekken..
Verschil AWD en Pure?
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2527
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Bij volle accu zullen je in Pure alleen de achterwielen aandrijven met de elektromotor, tenminste als je weinig vermogen vraagt. Trap je door dan schakelt de brandstofmotor bij en rij je inderdaad 4wd tot het gaspedaal op laat komen dan wordt het weer alleen achter. Als de accu leeg is heb je alleen voorwielaandrijving. Zet je de auto in rijstand 4wd dan gaat de dynamo op de brandstofmotor extra stroom leveren aan de elektromotor en heb je dus constante 4wd.
Zo werkte het althans bij de T8 die ik had, zak bij de D6 hetzelfde principe zijn denk ik.
Zo werkte het althans bij de T8 die ik had, zak bij de D6 hetzelfde principe zijn denk ik.
C40 Ultimate Twin
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
4 wiel aandrijving bij en D6 in de stand Pure is maar een paar seconden. Want de diesel neemt de aandrijving (voorwielen) dan over.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
-
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 31.10.2018 - 09:29
OK. Volgens mij maak ik een denkfout en bedoel ik de stand Power. Als ik em in Power zet zegt de manual: "... doordat de elektromotor en de verbrandingsmotor continu allebei in gebruik zijn" en "De auto wordt aangedreven op zowel de voor- als de achterwielen".
Wat is dan het verschil met bv. de modus "Hybrid" en dan op "AWD" drukken?
Wat is dan het verschil met bv. de modus "Hybrid" en dan op "AWD" drukken?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 11.05.2012 - 11:33
Bij de stand Hybride kiest de auto zelf welke aandrijving. In geval van een bepaalde batterij vulling zal de auto bij voorzichtig ingetrapt gaspedaal elektrisch wegrijden. Bij volledig ingetrapt slaat de diesel aan en de batterij aandrijving stopt. Alleen bij spinnende wielen zal de auto automatisch bepaalde wielen aandrijven.
Bij AWD zijn alle 4 de wielen aangedreven met de diesel voor en de batterij achter. De stand Hybride en AWD gaan niet samen, althans de beide lampjes branden niet.
Bij AWD zijn alle 4 de wielen aangedreven met de diesel voor en de batterij achter. De stand Hybride en AWD gaan niet samen, althans de beide lampjes branden niet.
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Het belangrijkste verschil tussen AWD en Power is in mijn ervaring dat de versnellingen anders worden gekozen. Hij blijft in power langer in een versnelling hangen en schakelt eerder terug. De power stand is voor de sportieve rijder. De AWD stand is ideaal als je een zware aanhanger erachter hebt of met winterse omstandigheden.
NB! Volgens mij is de zin uit de handleiding "continue allebei in gebruik" niet helemaal juist. Er is in beide rijmodi geen sprake van permanente 4WD. Alleen bij gasgeven schakelt de ERAD bij, bij gelijkblijvende snelheid stopt de ERAD als ik het me goed herinner.
NB! Volgens mij is de zin uit de handleiding "continue allebei in gebruik" niet helemaal juist. Er is in beide rijmodi geen sprake van permanente 4WD. Alleen bij gasgeven schakelt de ERAD bij, bij gelijkblijvende snelheid stopt de ERAD als ik het me goed herinner.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Ah, kijk...daar was ik eigenlijk naar op zoek v.w.b. het trekken van de caravan. Wij hebben een redelijk fors exemplaar, weegt geladen een goede 1600 kg. Dan vind ik het fijn als met optrekken beide motoren kracht leveren, ga je cruisen op de (snel)weg dan is de benzinebron voldoende.Gouwe schreef: ↑30.03.2021 - 12:49 De AWD stand is ideaal als je een zware aanhanger erachter hebt of met winterse omstandigheden.
NB! Volgens mij is de zin uit de handleiding "continue allebei in gebruik" niet helemaal juist. Er is in beide rijmodi geen sprake van permanente 4WD. Alleen bij gasgeven schakelt de ERAD bij, bij gelijkblijvende snelheid stopt de ERAD als ik het me goed herinner.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4622
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Even onder het voorbehoud dat het met de T8 net zo werkt als bij de D6 dan..... (wat ik wel vermoed maar zelf nog nooit heb getest).FritsieV70 schreef: ↑30.03.2021 - 15:55 Ah, kijk...daar was ik eigenlijk naar op zoek v.w.b. het trekken van de caravan. Wij hebben een redelijk fors exemplaar, weegt geladen een goede 1600 kg. Dan vind ik het fijn als met optrekken beide motoren kracht leveren, ga je cruisen op de (snel)weg dan is de benzinebron voldoende.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47
Als je in het My Car menu gaat kijken, kan je heel mooi zelf achterhalen welke motor er in gebruik is en wanneer de accu wordt opgeladen of niet. Ga naar My Car > Hybrid > Stroomtoevoer om dit grafische plaatje weer te geven.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
In AWD en Power is er inderdaad alleen ondersteuning van de ERAD bij het indrukken van het brandstofpedaal. Maar bij constante snelheid/belasting valt de ondersteuning weg. Maar even een diepere trap op het rechterpedaal geeft meteen weer ondersteuning van de ERAD nog voordat de D6 (en T8) gaat oppakken. Je kan dat goed zien als je het Performance thema hebt ingesteld op het Dashboard.Gouwe schreef: ↑30.03.2021 - 17:41Even onder het voorbehoud dat het met de T8 net zo werkt als bij de D6 dan..... (wat ik wel vermoed maar zelf nog nooit heb getest).FritsieV70 schreef: ↑30.03.2021 - 15:55 Ah, kijk...daar was ik eigenlijk naar op zoek v.w.b. het trekken van de caravan. Wij hebben een redelijk fors exemplaar, weegt geladen een goede 1600 kg. Dan vind ik het fijn als met optrekken beide motoren kracht leveren, ga je cruisen op de (snel)weg dan is de benzinebron voldoende.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Hmm, oke. Maar dan zie ik wat dat betreft weinig verschil tussen AWD en Power anders dan dat in Power de XC 90 zich sportiever gedraagt.RoaldH schreef: ↑31.03.2021 - 20:00In AWD en Power is er inderdaad alleen ondersteuning van de ERAD bij het indrukken van het brandstofpedaal. Maar bij constante snelheid/belasting valt de ondersteuning weg. Maar even een diepere trap op het rechterpedaal geeft meteen weer ondersteuning van de ERAD nog voordat de D6 (en T8) gaat oppakken. Je kan dat goed zien als je het Performance thema hebt ingesteld op het Dashboard.Gouwe schreef: ↑30.03.2021 - 17:41Even onder het voorbehoud dat het met de T8 net zo werkt als bij de D6 dan..... (wat ik wel vermoed maar zelf nog nooit heb getest).FritsieV70 schreef: ↑30.03.2021 - 15:55 Ah, kijk...daar was ik eigenlijk naar op zoek v.w.b. het trekken van de caravan. Wij hebben een redelijk fors exemplaar, weegt geladen een goede 1600 kg. Dan vind ik het fijn als met optrekken beide motoren kracht leveren, ga je cruisen op de (snel)weg dan is de benzinebron voldoende.
Uiteraard heb ik de handleiding geraadpleegd maar ik kon het beschrevene er niet uit opmaken. Daarom vertrouw ik ook op de expertise van de Volvo vrienden alhier
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 11.05.2012 - 11:33
Het verschil is tussen POWER en AWD merk je meteen op een gladde ondergrond. Bij Power komt het volle vermogen eruit en het veiligheid systeem grijpt in. Bij AWD gaat dit geleidelijk en kom je met weinig tot geen wielspin van je plaats. Als je stilstaat en je drukt de power knop in, hoor je het toerental iets omhoog komen en je moet de rem dieper intrappen.
Volvo v60 D6 | BJ 2015 early.
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
De mapping van het brandstofpedaal is een stuk agressiever in Power dan in AWD. Ook houdt de geartronic de versnelling langer vast en zal eerder terugschakelen om de auto in de juiste “powerband” te houden.FritsieV70 schreef: ↑02.04.2021 - 12:33Hmm, oke. Maar dan zie ik wat dat betreft weinig verschil tussen AWD en Power anders dan dat in Power de XC 90 zich sportiever gedraagt.RoaldH schreef: ↑31.03.2021 - 20:00In AWD en Power is er inderdaad alleen ondersteuning van de ERAD bij het indrukken van het brandstofpedaal. Maar bij constante snelheid/belasting valt de ondersteuning weg. Maar even een diepere trap op het rechterpedaal geeft meteen weer ondersteuning van de ERAD nog voordat de D6 (en T8) gaat oppakken. Je kan dat goed zien als je het Performance thema hebt ingesteld op het Dashboard.
Uiteraard heb ik de handleiding geraadpleegd maar ik kon het beschrevene er niet uit opmaken. Daarom vertrouw ik ook op de expertise van de Volvo vrienden alhier
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3919
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Met Polestar tuning is de slip in de Power stand wel weg en grijpt de bak snel aan. Anders draait de vak veel toeren maar het voelt niet of er veel vaart in zit...
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Top al die kennis hier, erg nuttig en de kracht van een goed forum
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- HeinvdW
- 4th Gear member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Ik gebruik de AWD bijvoorbeeld bij een stoplicht als ik snel weg wil komen.
Op hybride stand slaat de motor af en moet die aanslaan en gelijk vermogen leveren. Dat lijkt me niet echt super voor de smering.
Bij AWD blijft de motor draaien en ontzie je de boel bij het optrekken.
Op hybride stand slaat de motor af en moet die aanslaan en gelijk vermogen leveren. Dat lijkt me niet echt super voor de smering.
Bij AWD blijft de motor draaien en ontzie je de boel bij het optrekken.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010: