Maximum actieradius elektrisch weergave

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

Goedemiddag,

We hebben de V60 PIH nu een paar dagen en het valt me op dat na opladen (volvo geeft aan dat ie helemaal vol is) de actieradius op 40km blijft staan. Wij hebben een laadpaal op ons erf staan, weet niet of met de normale stopcontact-adapter de batterij voller kan worden geladen? Logisch zou zijn dat de actieradius door de leeftijd wat is afgenomen, maar dat zou zo'n 20% zijn dan. Tenminste als ie bij normaal opladen op 50km actieradius staat. Wie kan hier meer helderheid verschaffen?

Ik heb gemerkt dat bij 40km actieradius op BC, ik in de praktijk zo'n 30 a 35 km puur elektrisch kan rijden.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

als je de auto op pure zet zal de range iets toenemen ook de dte berekend in je dashboard
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kijk hier even: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... win-engine
en hier: https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... andrijving
Afhankelijk van je bouwjaar, kilometerstand en gebruik omstandigheden is een actuele actieradius van 35 km helemaal niet verkeerd. Je zult zien dat het in de zomer nog een kilometer of 5-10 beter kan worden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

Dank voor de reacties. De auto staat in Pure. Wat ik mij afvraag is of de weergave rekening houdt met de degradatie van de batterij? Bij de Tesla geeft ie bij vol altijd de beloofde actieradius aan welke vervolgens sneller verdampt dan wat je in werkelijkheid rijdt. Er is een test gedaan op de batterij en deze was nog 87%. Als er normaal 50km zou staan en nu 40km, dan zou het een afname betekenen van 20% ipv 13%. Hybrid is nieuw voor me, dus ben benieuwd naar andere praktijkvoorbeelden. Dus mensen die deze auto nieuw hebben gereden; hebben jullie gemerkt dat de actieradius weergave daalde naarmate de auto ouder werd?
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

Sinds vandaag is de max actieradius die in t dashboard en in app wordt aangegeven gedaald naar 35km. Eerder was t nog iets kouder, dus lijkt me niet dat dit ermee te maken heeft. Heb ook proefgereden met een auto waarbij de actieradius bij volle batterij op 45km stond. Kan ik concluderen dat de batterij met 30% aan capaciteit heeft verloren tov nieuw?
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

max actieradius is geen nauwkeurige weergave eigenlijk altijd te hoog. Wat je iets verteld over je baterij is leegrijden en een kWh meter plaatsen tussen je laadsnoer en het stopcontact (wel opletten dat deze tegen de continu stroom kan cq amperage terugzetten. Bij mijn MY15 XC90 kwam ik er toen achter dat er na 4 1/2 jaar netto nog maar een kW of 5 in de accu ging. Onze V90 kan er nog steeds 7,5 kwijt
michelm1978
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 13.11.2006 - 10:40

We hebben een echte laadpaal, dus ik kan daarop ook kijken hoeveel erin gaat. Goede tip! Heb wel verlengde garantie, maar volgens mij zit ik nog niet aan die degradatie en de auto heeft ook meer dan 250.000km. 30 a 35 km halen we wel volledig op elektra. Dus niet zo slecht lijkt me. Ik ben gewoon benieuwd hoe de actieradius wordt bepaalt die op t dashboard wordt weergegeven.
S80 TDI
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38

De aangegeven radius is fictief. Net zoals bij de brandstof.

Toen de D6 hagelnieuw was stond die volgeladen op een stopcontact op 50 km range, maar zodra ik 20 meter had gereden sprong die al op 45. 46 km is het hoogste wat ik er ooit uit geperst heb.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”