xc40 T5 hybride houdt plots in bij 95 km/u elektrisch mode

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

dimitripb schreef: 26.08.2021 - 10:42 Dat was duidelijk maar ik wist niet dat dat principe (bijna) alleen bij de XC40 werd toegepast. Ik dacht dat het een algemene omschrijving van een hybride was. Blijft dan toch raar dat de fabrikant de negatieve rij-eigenschap die eruit voortvloeit voor lief neemt. Wel een goede uitleg van het probleem overigens!
Volvo had het kunnen maskeren door het gecombineerd vermogen gelijk te houden, dan start je de brandstofmotor bij 80 en gooi je die bij 100 weer uit. Klinkt een beetje raar maar de oude V60 PIH werkte op soortgelijke manier. Daar werd de elektromotor gebruikt om de schakelmomenten van de dieselmotor weg te poetsen.
Betekend wel dat je voor 10 seconde een brandstofmotor aanslingert met alle vragen die daar dan weer bij komen. In hybrid en power gebeurd dit wel omdat die brandstofmotor toch al draait. Als ontwerper zou ik er voor kiezen om vanaf 80 altijd de brandstofmotor er bij aan te gooien, maar daar denkt de WLTP-afdeling vast anders over. :D
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

DB200 schreef: 26.08.2021 - 14:19
V480-S60 schreef: 25.08.2021 - 22:36 De XC40 een rottige DCT bak.
Bedankt voor de tip. Die ken ik als DSG bij VAG. Dan komt de XC40 er bij ons niet in.
Dus omdat de DCT bak bij hybride XC 40,s rond de 95km/u ff inhoud, en dan nog wel in "een bepaalde rijmodus", is het een rottige bak? In de Pure benzine versies werkt de bak feilloos, en geruisloos. Dus waarom dan de opmerking: Dan komt de XC 40 er bij ons niet in?? :-O Je neemt toch een T2 of T3 met Geartronic, nu het nog kan? Straks is alles alleen nog maar elektrisch. Dus....sla je slag. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Hans Eilander schreef: 27.08.2021 - 09:09 Dus omdat de DCT bak bij hybride XC 40,s rond de 95km/u ff inhoud, en dan nog wel in "een bepaalde rijmodus", is het een rottige bak? In de Pure benzine versies werkt de bak feilloos, en geruisloos. Dus waarom dan de opmerking: Dan komt de XC 40 er bij ons niet in?? Je neemt toch een T2 of T3 met Geartronic, nu het nog kan? Straks is alles alleen nog maar elektrisch. Dus....sla je slag.
De DCT/DSG is inderdaad een rottige bak. En dan druk ik mij nog heel netjes uit zodat de forumgoeroes niet in de overdrive hoeven om mijn bijdrage te kuisen.
Maar volgens S80 Executive hebben de andere modellen een 'normale' automaat. En een GT-8 schakelt best fijn. Dus geen zorgen, de XC40 komt weer in aanmerking voor een eventuele aanschaf als occasion.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Even een kleine aanvulling. Ik ben terug na 10 dagen Italië. Ik ben echt aangenaam verrast. De DCT bak heeft geen steekje laten vallen. Sterker nog, soms weet je bijna niet of je puur elektrisch rijdt of op benzine, zo soepel wisselt de bak van verzet. Berg op, berg af, het maakt niet uit. Daarvoor hoef je hem dus echt niet te laten staan.
Gebruikersavatar
JohnXC
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.08.2021 - 22:28

Inhouden bij het passeren van de 95km/u grens.
Het is inderdaad even schrikken als je dit voor de eerste keer meemaakt.
Om het plotseling inhouden bij het optrekken rond de 95km/u op te lossen heb ik het volgende uitgeprobeerd en dat werkt best wel goed.
Bij het optrekken in de Pure stand laat ik bij 90km/u heel kort het gas even los en dan geef ik weer gas.
De auto blijft dan soepel rijden en je voelt helemaal geen schokje.
Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid 2021
Gebruikersavatar
S80 Executive
5th Gear member
Berichten: 1051
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

@JohnXC. Dat werkt inderdaad. Het blijft echter een beetje vreemd dat Volvo dit als producteigenschap accepteert.
Gammabeer
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 31.08.2021 - 21:30

Daar was ik ook achter gekomen. Het werkt al als je ergens boven de 50 even van het gas af gaat. Het is dus ook niet zo dat als je rond de 95 km/h blijft rijden dat je dat schokje steeds hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”