xc40 T5 hybride houdt plots in bij 95 km/u elektrisch mode

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Paul - Hillegom
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 24.08.2021 - 16:37

Hallo allemaal,
Ik rij sinds juni 2020 in een XC40 T5 hybride vanaf het begin heb ik de volgende klacht in de elektrische mode vast bij 95 km/u valt de snelheid weg voor 1 a 2 sec erg irritant en volgens mij NIET VEILIG, een inhaal manoeuvre duurt bij die snelheid zo'n 12 sec en dat is dus bij 105 van die tijd.
Paar keer naar de dealer die me eerst probeerde te schepen met dat dat de automatische bak van Volvo is, maar ik rij al 30 jaar Volvo met automaten en de ervaring is juist dat je er weinig merkt van het schakelen (positief Volvo).
Nu hebben ze tijdens een proefrit ook geconstateerd dat het zich voor doet en een rapport naar Volvo NL gestuurd. Het antwoord is dat het "bij de model eigenschappen hoort en er niks aangedaan kan worden". Ik vindt dit erg vreemd dat berijders hier dan niet van op de hoogte worden gebracht. Ik heb 3 vragen aan jullie:
1) hoe kom ik in contact met VOLVO Nederland? schermen zich af voor technische vragen zoals deze.
2) heeft iemand eerder zo'n klacht gehad?
3) Ben ik onredelijk dat ik een auto die plots inhoud, niet ok vindt?

Alvast bedankt
Paul
Gebruikersavatar
S80 Executive
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Hoi Paul,

Een bekend probleem en het is inderdaad een producteigenschap. Er is op dit forum meer over te vinden. Oplossen kunnen ze het niet, een software-update kan iets verbetering brengen.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 17601
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

VCNL heeft gewoon een telefoon nummer en die kun je bellen, ze zijn zeer toegankelijk en vriendelijk.
Ik heb meerdere malen contact met ze gehad en dat was zeer positief.
https://www.volvocars.com/nl/ontdek-vol ... ie/contact
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
gspallas
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 04.03.2021 - 13:34

Ik rijd tijdelijk (in afwachting van mijn V60CC) een Lynk&Co 01 (is in de basis dezelfde auto) en heeft dit probleem ook.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
5th Gear member
Berichten: 1829
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: Zuid Westen

Op dit forum hebben naar mijn herinnering al meer mensen met een T5 hybride, geklaagd over dat plotseling ff inhouden rond de 90 km/u. Dat lijkt me niet prettig, wanneer je inhaalt wat een beetje kort ingeschat is..... :-O
Volvo XC 40 T2 Business Pro Geartronic.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Ik vind het ook bijzonder hoe dealers zich soms van de domme houden en rapporten gaan opmaken en doen alsof je met een totaal nieuw issue komt aanzetten, terwijl het eigenlijk al lang bekend is. Natuurlijk moeten ze zich ervan overtuigen dat het om een bekende eigenschap gaat, maar het kost hen ook vaak onnodig uren. Ook lijken dealers bekende (negatieve) eigenschappen niet met elkaar te delen. Heb ook wel eens meegemaakt dat de ene dealer je vreemd aankijkt, uren besteedt aan de analyse van een probleem terwijl terwijl een dealer 20 km verderop direct zegt: bekend probleem, dit is de oplossing.
Het inhouden wordt inderdaad overal op diverse fora aangekaart. Ik had ook niet van een merk als Volvo verwacht dat ze dit zo op de markt zouden brengen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
5th Gear member
Berichten: 1829
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: Zuid Westen

dimitripb schreef: 25.08.2021 - 10:04 Ik had ook niet van een merk als Volvo verwacht dat ze dit zo op de markt zouden brengen.
Toch wel apart, dat ik met mijn T2 daar totaal geen last van heb. Het schijnt echt specifiek een hybride issue te zijn... :(
Volvo XC 40 T2 Business Pro Geartronic.
Gebruikersavatar
S80 Executive
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Dit is een aardig antwoord op je vraag, al wordt de technische oorzaak hier niet helemaal verklaard.
https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... sch-rijden
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 17601
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hmm met de uitleg snap ik wat je voelt..ik wil met inhalen altijd volle bak vermogen hebben en wanneer de techniek dan ineens besluit om vermogen terug te regelen, ik zou er op zijn zachts gezegd niet blij van worden.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Frits V70
4th Gear member
Berichten: 737
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik zou er onzeker van worden. Bij het inhalen wil je geen inhouden of iets dergelijks hebben. Slecht voor het veilige gevoel dat voldoende vermogen altijd aanwezig is. Voor mij zou dit model en de clonen hiervan sowieso dan een "no go" zijn.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014).
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 2607
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Hans Eilander schreef: 25.08.2021 - 10:41
dimitripb schreef: 25.08.2021 - 10:04 Ik had ook niet van een merk als Volvo verwacht dat ze dit zo op de markt zouden brengen.
Toch wel apart, dat ik met mijn T2 daar totaal geen last van heb. Het schijnt echt specifiek een hybride issue te zijn... :(
Het is een automaat met dubbele koppeling. Eentje voor de even en eentje voor de oneven versnellingen. Als je met de verbrandingsmotor rijdt gaat het 1-2-3-4-5-6-7, de volgende versnelling staat dus altijd klaar om in milliseconden naar over te schakelen. Elektrisch gebruik je alleen 2 en 4, die zitten beide op dezelfde koppeling waardoor je moet ontkoppelen, wat tandwielen moet verplaatsen en dan weer koppelen. Dat gaat een beetje met de vloeiendheid van iemand die net zijn rijbewijs heeft omdat de techniek in de bak er niet voor bedacht is. Die is gemaakt om heel snel te wisselen van 1 naar 2, dan een paar seconde de tijd nemen om 3 klaar te maken en als je 6000 toeren hebt bereikt is 3 klaar en kan je naadloos door.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Jelmer de Jong schreef: 25.08.2021 - 20:15 Dat gaat een beetje met de vloeiendheid van iemand die net zijn rijbewijs heeft omdat de techniek in de bak er niet voor bedacht is.
Dat kan wel kloppen, maar de XC40 hybride lijkt er veel meer last vante hebben dan andere types en merken.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
5th Gear member
Berichten: 1829
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: Zuid Westen

dimitripb schreef: 25.08.2021 - 21:01 Dat kan wel kloppen, maar de XC40 hybride lijkt er veel meer last van te hebben, dan andere types.
Je hoort van T2 -T3 - T4 rijders, nooit of nauwelijks klachten over rond de 95 km/u even inhouden. Dus dit lijkt specifiek een hybride ding toch....? :-/
Volvo XC 40 T2 Business Pro Geartronic.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1140
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Hans Eilander schreef: 25.08.2021 - 21:18
dimitripb schreef: 25.08.2021 - 21:01 Dat kan wel kloppen, maar de XC40 hybride lijkt er veel meer last van te hebben, dan andere types.
Je hoort van T2 -T3 - T4 rijders, nooit of nauwelijks klachten over rond de 95 km/u even inhouden. Dus dit lijkt specifiek een hybride ding toch....? :-/
Omdat de elektromotor op de versnellingsbak gemonteerd zit, verbonden met de as van de 2e en 4e versnelling.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Hans Eilander schreef: 25.08.2021 - 21:18 Dus dit lijkt specifiek een hybride ding toch....?
Klopt, maar met andere types bedoelde ik eigenlijk andere hybrides van Volvo of van andere merken.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 17090
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Andere hybrides van Volvo hebben een "normale" automaat met koppelomvormer. De XC40 een rottige DCT bak.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 215.000 kms (6-18 tm ..)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 2607
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

dimitripb schreef: 25.08.2021 - 21:01 Dat kan wel kloppen, maar de XC40 hybride lijkt er veel meer last vante hebben dan andere types en merken.
Zoals ik typ, de EV motor zit op de even versnellingen en de bak is niet gemaakt om van twee naar vier te schakelen. Andere EV's, behalve de Porsche Taycan hebben een directe overbrenging bij elektrisch rijden. De motor zit daar rechtstreeks aan het wiel.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 2607
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

V480-S60 schreef: 25.08.2021 - 22:36 Andere hybrides van Volvo hebben een "normale" automaat met koppelomvormer. De XC40 een rottige DCT bak.
DCT kan echt wel prachtig rijden, maar dan moet je het ding wel gebruiken zoals de ontwerper ooit voor ogen had.
Gebruikersavatar
S80 Executive
4th Gear member
Berichten: 832
Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53

Het geldt dus alleen voor de XC40 hybride. Alleen deze Volvo heeft de constructie met alleen voorwielaandrijving en de DCT bak. Overigens schakelt die bak verder fantastisch. @Jelmer de Jong, prima uitgelegd! Voor de mensen die het een no-go vinden. Het went en het is alleen merkbaar in de Pure stand, als je alleen elektrisch rijdt. In de hybride stand merk ik het nauwelijks en in de power stand al helemaal niet (dus inhalen kan prima). Ik snap ook niet helemaal waarom Volvo deze constructie en daarmee deze producteigenschap geaccepteerd heeft. Als je Pure rijdt en je accelereert voorbij de 94 km/h dan lijkt het op de trage robot-automaat-bakken in bijvoorbeeld een Aygo. Dat is nou niet bepaald de associatie die je wilt als XC40 rijder. Desondanks vind ik (en vooral mijn vrouw) onze XC 40 T5 Recharge één van de fijnste Volvo's die we gereden hebben (van de 12 tot nu toe).
Afbeelding
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Jelmer de Jong schreef: 26.08.2021 - 07:06 Zoals ik typ, de EV motor zit op de even versnellingen en de bak is niet gemaakt om van twee naar vier te schakelen.
Dat was duidelijk maar ik wist niet dat dat principe (bijna) alleen bij de XC40 werd toegepast. Ik dacht dat het een algemene omschrijving van een hybride was. Blijft dan toch raar dat de fabrikant de negatieve rij-eigenschap die eruit voortvloeit voor lief neemt. Wel een goede uitleg van het probleem overigens!
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”