Miskoop Volvo XC60 T6 Recharge 2022

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
FAFJ
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:42

Zijn er meer mensen die ook al spijt hebben voor de keuze voor de XC60 Recharge? Het is hier misschien als vloeken in de kerk, maar na 20 jaar BMW ben ik overgestapt naar Volvo en heb enorme spijt. Ben nu 8 maanden en 15k kilometer ermee onderweg en wil er zo graag weer vanaf.

DAB+: De in Europa verplichte DAB+ radio zit niet in de auto. De dealer wil deze kosteloos inbouwen, maar Volvo ( in zweden, china dus) verbiedt dat, en geeft daarom niet de hiervoor noodzakelijke software vrij voor mijn auto.

Tankinhoud: Volgens de folder is de auto uitgevoerd met 71 liter tank. Voor mij belangrijk omdat ik met caravan rij en niet om de haverklap wil staan tanken. Grootste benzinetank in een midsize phev suv in de markt, daarom ook voor deze auto gekozen. In praktijk blijkt dit niet waar. Dat gevoel had ik al omdat de actieradius niet leek te kloppen. Dan maar proberen, de tank helemaal leeggereden en electrisch naar de benzinepomp....... net geen 61 liter ging erin.

Radio: Het kiezen tussen frequenties werkt via het touchscreen bedieningspaneel zeer traag. Het duurt soms eindeloos voordat de volgende zender wordt weergegeven, vaak loopt bij snel wisselen het hele systeem vast.

Standkachel: Was na een paar duizend kilometer en enkele keren gebruik al kapot. Inmiddels vervangen.

Google maps: Navigatie loopt tijdens de rit vaak vast. Dan blijft de locatie waar je bent vast staan op de kaart. Om dit op te lossen moet je stoppen en de auto uit en weer aan zetten.

Cruisecontrol is niet om te schakelen naar conventionele cc. De afstandhouder staat altijd aan. Auto remt constant in drukker verkeer. Bijvoorbeeld bij inhalen vrachtwagen op snelweg kan de auto zomaar hard afremmen terwijl er niets aan de hand is. Dit is echt gevaarlijk en het is niet uit te zetten, anders dan helemaal geen cc te gebruiken. Bij de meeste merken kan je ook cc rijden en dan alleen de afstandhouder uitschakelen.

Alle functies via middenconsole scherm zijn onnodig ingewikkeld ver in menustructuur verscholen. Bijvoorbeeld kantelen buitenspiegel bij achteruitrijden, daarvoor moeten meerdere stappen door menu's. Onhandig traag proces en daarom nooit te gebruiken. Bovendien kantelen beide spiegels, terwijl deze functie alleen op de rechter spiegel zin heeft. Maar ook voor de stoelbediening voor de passagierstoel moeten eerst minimaal drie menu's doorlopen worden.

Auto start altijd in hybride modus, terwijl ik in de stad alleen electrisch wil rijden. Irritant want uiteraard vergeet je dit bij het starten en rijd je op een koude ochtend toch in de stad op benzine. Eenmaal de benzinemotor bijgestart is het niet meer mogelijk om naar electrisch te schakelen. Daarvoor moet de auto uit en aangezet worden. Default starten in electrische modus kan niet.

App: Via de Volvo app kan heel handig bekeken worden hoeveel stroom en electrische actieradius de auto nog heeft. Deze opgave is echter altijd veel te hoog en dus waardeloos. De app geeft bij een volle accu 120km aan. Het is in werkelijkheid ongeveer 70. App werkt ook vaak niet, kan dan geen verbinding met de auto maken.


Kortom, een hoop irritaties, want de lijst is nog langer. Inclusief een irritante brom bij uitrijden/afremmen op de motor. Ik ben benieuwd of meerdere mensen deze klachten/irritaties herkennen. Ben vooral erg teleurgesteld in de waardeloze service van Volvo om de missende en wettelijk verplichte DAB+ radio niet te willen laten plaatsen. Hardware is bij de dealer aanwezig en deze wil het ook kosteloos voor mij inbouwen, maar Volvo (importeur of hoofdkantoor) verbiedt het. Füg Yö zeggen ze dus.

Ik kom graag via PB in contact met andere Volvo kopers die dit jaar geen verplichte DAB+ radio geleverd hebben gekregen en deze net als ik alsnog proberen ingebouwd te krijgen, of ingebouwd hebben gekregen.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik ben het met je eens dat AAOS op een aantal punten een achteruitgang is ten opzichte van Sensus maar ook dat we je zou mogen verwachten. Hoe vind je de auto qua rijden ?
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

FAFJ schreef: 26.11.2022 - 15:46 Zijn er meer mensen die ook al spijt hebben voor de keuze voor de XC60 Recharge? Het is hier misschien als vloeken in de kerk, maar na 20 jaar BMW ben ik overgestapt naar Volvo en heb enorme spijt. Ben nu 8 maanden en 15k kilometer ermee onderweg en wil er zo graag weer vanaf.

DAB+: De in Europa verplichte DAB+ radio zit niet in de auto. De dealer wil deze kosteloos inbouwen, maar Volvo ( in zweden, china dus) verbiedt dat, en geeft daarom niet de hiervoor noodzakelijke software vrij voor mijn auto.

Tankinhoud: Volgens de folder is de auto uitgevoerd met 71 liter tank. Voor mij belangrijk omdat ik met caravan rij en niet om de haverklap wil staan tanken. Grootste benzinetank in een midsize phev suv in de markt, daarom ook voor deze auto gekozen. In praktijk blijkt dit niet waar. Dat gevoel had ik al omdat de actieradius niet leek te kloppen. Dan maar proberen, de tank helemaal leeggereden en electrisch naar de benzinepomp....... net geen 61 liter ging erin.

Radio: Het kiezen tussen frequenties werkt via het touchscreen bedieningspaneel zeer traag. Het duurt soms eindeloos voordat de volgende zender wordt weergegeven, vaak loopt bij snel wisselen het hele systeem vast.

Standkachel: Was na een paar duizend kilometer en enkele keren gebruik al kapot. Inmiddels vervangen.

Google maps: Navigatie loopt tijdens de rit vaak vast. Dan blijft de locatie waar je bent vast staan op de kaart. Om dit op te lossen moet je stoppen en de auto uit en weer aan zetten.

Cruisecontrol is niet om te schakelen naar conventionele cc. De afstandhouder staat altijd aan. Auto remt constant in drukker verkeer. Bijvoorbeeld bij inhalen vrachtwagen op snelweg kan de auto zomaar hard afremmen terwijl er niets aan de hand is. Dit is echt gevaarlijk en het is niet uit te zetten, anders dan helemaal geen cc te gebruiken. Bij de meeste merken kan je ook cc rijden en dan alleen de afstandhouder uitschakelen.

Alle functies via middenconsole scherm zijn onnodig ingewikkeld ver in menustructuur verscholen. Bijvoorbeeld kantelen buitenspiegel bij achteruitrijden, daarvoor moeten meerdere stappen door menu's. Onhandig traag proces en daarom nooit te gebruiken. Bovendien kantelen beide spiegels, terwijl deze functie alleen op de rechter spiegel zin heeft. Maar ook voor de stoelbediening voor de passagierstoel moeten eerst minimaal drie menu's doorlopen worden.

Auto start altijd in hybride modus, terwijl ik in de stad alleen electrisch wil rijden. Irritant want uiteraard vergeet je dit bij het starten en rijd je op een koude ochtend toch in de stad op benzine. Eenmaal de benzinemotor bijgestart is het niet meer mogelijk om naar electrisch te schakelen. Daarvoor moet de auto uit en aangezet worden. Default starten in electrische modus kan niet.

App: Via de Volvo app kan heel handig bekeken worden hoeveel stroom en electrische actieradius de auto nog heeft. Deze opgave is echter altijd veel te hoog en dus waardeloos. De app geeft bij een volle accu 120km aan. Het is in werkelijkheid ongeveer 70. App werkt ook vaak niet, kan dan geen verbinding met de auto maken.


Kortom, een hoop irritaties, want de lijst is nog langer. Inclusief een irritante brom bij uitrijden/afremmen op de motor. Ik ben benieuwd of meerdere mensen deze klachten/irritaties herkennen. Ben vooral erg teleurgesteld in de waardeloze service van Volvo om de missende en wettelijk verplichte DAB+ radio niet te willen laten plaatsen. Hardware is bij de dealer aanwezig en deze wil het ook kosteloos voor mij inbouwen, maar Volvo (importeur of hoofdkantoor) verbiedt het. Füg Yö zeggen ze dus.

Ik kom graag via PB in contact met andere Volvo kopers die dit jaar geen verplichte DAB+ radio geleverd hebben gekregen en deze net als ik alsnog proberen ingebouwd te krijgen, of ingebouwd hebben gekregen.
Dab is voor auto’s gebouwd na 5 maart 2022 in NL verplicht geworden omdat het niet eerder in de Staatscourant was afgekondigd . Volvo heeft daar handig gebruik van gemaakt door in het kader van chips tekorten toegang en gratis data tot digitale radio als alternatief te bieden . Ik weet van het XC40 EV forum dat er een jurist naar heeft gekeken die moest toegeven dat Volvo het recht aan zijn kant had.

De app is inderdaad een zorgenkind. Als P8 rijders hebben we hè zelfs een half jaar helemaal zonder moeten doen en dat is voor een EV helemaal waardeloos. Tegenwoordig ( na vele updates) is hij in ieder geval stabiel en kun je er het nodige mee, maar hij is nog altijd niet af. Bij Polestar ( die hetzelfde AAOS systeem hebben) is daar een excuus in de vorm van een fors laad-tegoed en extraheren gratis data tegenaan gegooid. Volvo deed dat niet……

Overigens: Je bent er mee bekend dat heel veel auto-gerelateerde functies ook met spraak bestuurd kunnen worden? In mijn XC40 met Google werkt dat allemaal prima. Dan hoef je niet in schermen t eprutsen, gewoon roepen dat de stoeverwarming aan moet aan de passagiersaantallen en het werkt. En dat geldt voor heel veel andere dingen ook

Dat het scherm traag is weet ik niet van een XC60, in een XC40 is het juist razend snel. En je kunt ook gewoon roepen dat je FM frequentie xxx wilt horen….gaat ook.

Maar als je overtuigd bent dat de auto in meerdere opzichten niet aan de verkoopspecificaties voldoet of gewoon niet goed is, en je er met je eigen dealer niet uitkomt, moet je er misschien maar een zaak van maken en de aankoop laten ontbinden. Of misschien eerst nog een keer de klanten service in Beesd inschakelen en ze aanbieden dat ze de auto 2 weken mogen hebben om ‘m goed te krijgen voordat ze ‘m terug mogen verwachten.

Iets dergelijks heeft mijn zoon een paar jaar geleden met een BMW X5 aan de hand gehad nadat hij een halfjaar niets anders dan met ellende en defecten had te doen.

Ik snap je frustraties maar die hier neerleggen levert je geen oplossing op, die moet echt van Volvo komen.
C40 Ultimate Twin
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Eens te meer voor mij een bevestiging dat Volvo kopers van nieuwe producten niet serieus neemt
De juridische truuk met DAB+ is om je rot te schamen. Zo hoort een fabrikant niet met zijn klanten om te gaan.

Het hele pakket irritaties en gebreken kan mogelijk voldoende zijn om van wanprestatie te spreken.
Daar kan een deskundige advocaat mogelijk meer over zeggen.

Daar zou het weggedrag bij inhalen waarbij de Volvo zelf besluit af te remmen wanneer de CC ingeschakeld is een handvat voor kunnen zijn. De ingreep van de auto is zonder enige twijfel levensgevaarlijk.
Het alternatief CC uitschakelen is niet serieus te nemen.

De manier waarop Volvo nl mij enige tijd geleden te woord stond doet vermoeden dat de Volvo organisatie niet gesteld is op kopers van hun producten. In China is die manier van omgaan met klanten misschien geaccepteerd.
Hier houden we er andere omgangsvormen op na.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Bij BMW ook een hoop stront aan de knikker in deze klasse. En met BMW nog vele andere merken.
Maar voor een auto in deze prijscategorie kan ik maar één ding zeggen: Daarom rij ik dus een dikke diesel.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Als de auto na 1 maart 2022 is geleverd gaat Volvo kostenloos , op verzoek van de klant, DAB+ inbouwen.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Alleen is de unit nog niet beschikbaar en de software ook niet..
FAFJ
1st Gear member
Berichten: 21
Lid geworden op: 31.01.2022 - 14:42

Auto is van februari 2022, misschien goed dat iedereen die overweegt een Volvo te kopen weet dat het een chinese auto is met dito service. Kan je leuk een zweeds vlaggetje in de stoelen stikken. Het is chinese rommel en met de klanten gaan ze inderdaad ook op z'n chinees om.

Ik ben met een jurist bezig om de koop te ontbinden vanwege dwaling over de te kleine brandstoftank en het ontbreken van dab+. Een goede case volgens hem. De datum maart heeft er niet veel mee van doen, het gaat erom of ik als koper mocht verwachten dat er dab+ in zat. Volgens de verkoopinformatie was dat weldegelijk het geval.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Dat het die kant uit gaat was te voorzien.
Hopelijk ziet Volvo in dat ze dit in een procedure niet gaan winnen.
Laat de deurwaarder maar vast warm lopen.
Je hebt wel een advocaat nodig wanneer het zover komt.
Gelukkig mag je de kantonrechter passeren gezien de hoogte van het belang.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Dat betekent dus meteen dat wanneer ze dab er op zetten en de tankinhoud gefixed krijgen er totaal geen case meer is. Een advocaat zal snel zeggen dat het een goede case is anders heeft hij geen werk.

Jammer dat je geen andere oplossing kan vinden

Hoe vind je de auto rijden ?
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

DAB is n overmacht issue geweest dat door volvo gecommuniceerd geworden is.
Geen halfgeleiders, ondertussen als achteraf montage nog steeds niet beschikbaar maar het komt wel..
Registratie vanaf maart 22 kosteloos, daarvoor niet..
Onelegant van volvo..
Die tankinhoud zou n punt kunnen zijn
Emmevi
4th Gear member
Berichten: 989
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Valt me dan tegen dat ze geen disclaimer achterop de brochure hebben m.b.t. tik- en zetfouten, of wijzigingen in basisuitvoering en dergelijke.

Maar knap knudde als een voertuig zo tegen valt natuurlijk.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Disclaimers lossen nooit een probleem op hoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Juridisch wel..
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Of TS heeft geen goede uitleg gehad bij de aflevering of hij begrijpt een aantal punten van irritatie gewoon niet.. Er zit n knop met pijltjes naast de volume knop om simpel van zender te wisselen, deze zit ook op het stuur..
Starten in hybrid is n emissie dingetje, daarna overzetten naar pure is idd alleen in het menu mogelijk.
Remt de auto in cc staat de afstand te kort.
Loopt het systeem vast (gebeurd soms idd) even de home knop onder de display ingedrukt houden, dan start het scherm opnieuw op..
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

NielsPHEV schreef: 27.11.2022 - 06:51 Dat betekent dus meteen dat wanneer ze dab er op zetten en de tankinhoud gefixed krijgen er totaal geen case meer is. Een advocaat zal snel zeggen dat het een goede case is anders heeft hij geen werk.

Jammer dat je geen andere oplossing kan vinden

Hoe vind je de auto rijden ?
Je vergeet voor het gemak de situatie die ontstaat bij inhalen wanneer de CC geactiveerd is.
Dat alleen zou genoeg reden zijn om aan te dringen op ontbinding van de koopovereenkomst.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gebruikt TS het systeem wei goed? Herken deze werking niet van de CC
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40457
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Misschien helpt dit TS om wat dingen duidelijk te krijgen ?

https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... id/2021w22
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

FAFJ schreef: 27.11.2022 - 00:53 Auto is van februari 2022, misschien goed dat iedereen die overweegt een Volvo te kopen weet dat het een chinese auto is met dito service. Kan je leuk een zweeds vlaggetje in de stoelen stikken. Het is chinese rommel en met de klanten gaan ze inderdaad ook op z'n chinees om.
Ik snap je frustratie en doe geen uitspraak of deze terecht is of niet, maar mij ben je helemaal kwijt met deze onzin. Hoop voor jou op een positieve uitkomst van je juridische stappen en ik zou lekker weer een BMW kopen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Vervelend voor je dat je niet tevreden kan zijn met je Volvo en ik kan je frustratie zelfs voorstellen als ik je punten zo doorlees.
De overstap naar AAOS is voor vele rijders een erg grote stap. Als je hebt proefgereden in een Volvo met Sensus en je bent door een modeljaarwijziging opeens aan AAOS gebonden dan kan dat een flinke tegenvaller zijn. Je bent niet de enige denk ik zo.
FAFJ schreef: 26.11.2022 - 15:46 Cruisecontrol is niet om te schakelen naar conventionele cc. De afstandhouder staat altijd aan. Auto remt constant in drukker verkeer. Bijvoorbeeld bij inhalen vrachtwagen op snelweg kan de auto zomaar hard afremmen terwijl er niets aan de hand is.
Kan je die situatie met wat meer detail beschrijven? Wat gebeurt er precies? Komt die vrachtwagen teveel naar links? Kom jij achter de vrachtwagen vandaan om hem te gaan inhalen? Voertuigen die elkaar inhalen en niet in elkaars rijstrook zitten zou toch vlekkeloos moeten gaan.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”