Wellicht een topic waar we wat aan zouden kunnen hebben. Hoe gaan we om met de hybride techniek in de dagelijkse praktijk. Auto staat aan een paal. We stappen in en gaan op pad. Ieder op zijn eigen manier.
Het is anders dan een benzine of diesel auto die rij je rustig warm en na een ritje duwen en trekken op de snelweg of met een zware last achter de auto laat je de motor nog rustig even draaien omde turbo af te laten koelen.
Met plug in is dat lastiger. Die motor denkt zelf, slaat aan en af. Hoe kun je dat monitoren? Door op HOLD te zetten werkt ook niet. Proces van aan en uit blijft identiek.
Je gaat met een koude motor van huis en wil hem rustig warm rijden. Dan is HOLD wel een mogelijkheid.
Ik wil bij aankomst na een rit waar de auto heeft moeten werken de motor nog laten draaien om bijv. alles tot rust te laten komen.
Ik heb met de V60 T6 en nu met de XC60 T8 nog niet kunnen ontdekken hoe we dat zouden kunnen monitoren.
Wellicht is er ervaring binnen dit forum die dat wel weten. En zo zullen er nog meer tipps & tricks zijn waar we van elkaar kunnen leren. Daarom dit onderwerp opgestart.
Ik heb met een vraag de aftrap gedaan.
Veel plezier!
Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10123
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
XC60 T8 R-Design My’21 een 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorloperig' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
'Voorloperig' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12092
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Met mijn V60 T6 (en kort met een BMW X1 25e) reed ik eigenlijk altijd in de Hybride-stand; laat de auto het zelf maar bepalen. Wel reed ik in de Volvo vaak met de navigatie aan, zodat de accu zo goed mogelijk benut werd. Op de Autobahn of in de bergen af en toe de Powerstand, voor het betere duw- en trekwerk.
Mijn aanname is dat de techniek (beter) is voorbereid dan vroeger en/of dat een motor op bepalende momenten ontlast wordt door de elektromotor waardoor deze bv. wel al eerder rustig kan draaien om af te koelen, of deels verwarmd wordt voor gebruik als de accu leeg is.
Mijn aanname is dat de techniek (beter) is voorbereid dan vroeger en/of dat een motor op bepalende momenten ontlast wordt door de elektromotor waardoor deze bv. wel al eerder rustig kan draaien om af te koelen, of deels verwarmd wordt voor gebruik als de accu leeg is.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 5299
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Toen ik mijn D6 PIH kocht kreeg ik van Volvo daar een rijvaardigheidstraining bij voor het optimaal gebruiken van de PIH techniek en de voordelen daarvan. Ik pas wat ik daar toen heb geleerd nog dagelijks toe.
Als eerste heb ik mijn persoonlijke profiel (en ook die van mijn vrouw) zo ingesteld dat de auto na keuze voor het profiel altijd in Pure modus staat. Het voordeel van Pure modus zijn twee dingen: 1. De benzine motor slaat veel minder vaak/snel aan (waar je in hybrid veel meer last van hebt) en 2. Je hebt een paar kilometer meer accu range.
NB! Ik heb een Sensus navigatie dus kan geen gebruik maken van de slimme mogelijkheden i.c.m. de Google navigatie.
Verder zijn er m.i. een paar algemeen geldende regels:
1. Boven de 80-90 km/uur neemt het voordeel van elektrisch boven benzine af.
2. De charge functie gebruiken kost je zo 40% extra brandstof en is dus mega inefficiënt.
3. Koude starts veroorzaken meer slijtage dan als de motor al warm is.
4. Een koude motor verbruikt heel veel brandstof t.o.v. een warme motor.
5. De benzinemotor moet na (intensief) gebruik gewoon even rustig kunnen afkoelen..
6. Als het koud is buiten dan even geduld. Eerst contact, dan individuele rijmodus selecteren en dan pas gaan rijden. Ga je direct rijden dan springt de benzine motor onnodig aan.
7. De standkachel op benzine gebruik ik weinig evenals de extra verwarming. Dat ding “zuipt” in verhouding benzine.
De B-stand is al heel veel over gezegd op dit forum maar gebruik ik niet. Gewoon veel eerder van het gas af en de auto laten rollen en optimaal gebruik maken van de kinetische energie.
Hoe ik het gebruik zal ik met bovenstaande in het achterhoofd proberen aan de hand van een aantal scenario’s schetsen.
Scenario 1: rondje dorp/kerk/hond uitlaten:
Allemaal kilometers die ik 100% elektrisch kan rijden en dus in Pure.
Scenario 2: Grotere afstand dan mijn rijbereik op de accu en ik kan op bestemming laden:
Ik rijd in Pure het dorp uit en maak afhankelijk van de te rijden afstand op een bepaald moment de keuze om de Hold functie te gebruiken zodanig dat ik voldoende accu range over houdt om op bestemming ook weer elektrisch door de bebouwde kom te rijden. Daar gaat de auto aan de laadpaal en herhaalt zich het ritueel in omgekeerde volgorde. Thuis gaat de auto gelijk aan de lader.
Scenario 3: Grotere afstand dan mijn rijbereik op de accu en ik kan op bestemming niet laden:
Ik rijd in Pure het dorp uit en maak afhankelijk van de te rijden afstand op een bepaald moment de keuze om de Hold functie te gebruiken zodanig dat ik voldoende accu range over houdt om op bestemming ook weer elektrisch door de bebouwde kom te rijden, er na afloop ook elektrisch weer uit te kunnen rijden, daarna weer in Hold terug naar huis en het laatste stuk weer in Pure. 317Thuis gaat de auto gelijk aan de lader.
Scenario 4: Ik rijd met de caravan (en dat zijn dus sowieso afstanden die buiten het rijbereik op de accu vallen:
Na het starten selecteer ik de AWD modus tijdens het aankoppelen, zodat de motor even heeft kunnen lopen voordat deze aan het werk moet. Ik rijd het dorp uit en schakel over naar individuele modus (dus Pure) en selecteer Hold. Ik zet op snelheid de bak handmatig vast in de passende versnelling.
Power/Polestar gebruik ik af en toe voor de lol (wat is dat ding dan snel) en Off Road heb ik dit jaar voor het eerst gebruikt tijdens een klim en afdaling met gaten in de weg waar je niet overheen kon gapen. I.c.m. hill descent control heel fijn.
Samengevat probeer ik met verstand voor de techniek zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de mogelijkheid tot zuinig rijden.
Als eerste heb ik mijn persoonlijke profiel (en ook die van mijn vrouw) zo ingesteld dat de auto na keuze voor het profiel altijd in Pure modus staat. Het voordeel van Pure modus zijn twee dingen: 1. De benzine motor slaat veel minder vaak/snel aan (waar je in hybrid veel meer last van hebt) en 2. Je hebt een paar kilometer meer accu range.
NB! Ik heb een Sensus navigatie dus kan geen gebruik maken van de slimme mogelijkheden i.c.m. de Google navigatie.
Verder zijn er m.i. een paar algemeen geldende regels:
1. Boven de 80-90 km/uur neemt het voordeel van elektrisch boven benzine af.
2. De charge functie gebruiken kost je zo 40% extra brandstof en is dus mega inefficiënt.
3. Koude starts veroorzaken meer slijtage dan als de motor al warm is.
4. Een koude motor verbruikt heel veel brandstof t.o.v. een warme motor.
5. De benzinemotor moet na (intensief) gebruik gewoon even rustig kunnen afkoelen..
6. Als het koud is buiten dan even geduld. Eerst contact, dan individuele rijmodus selecteren en dan pas gaan rijden. Ga je direct rijden dan springt de benzine motor onnodig aan.
7. De standkachel op benzine gebruik ik weinig evenals de extra verwarming. Dat ding “zuipt” in verhouding benzine.
De B-stand is al heel veel over gezegd op dit forum maar gebruik ik niet. Gewoon veel eerder van het gas af en de auto laten rollen en optimaal gebruik maken van de kinetische energie.
Hoe ik het gebruik zal ik met bovenstaande in het achterhoofd proberen aan de hand van een aantal scenario’s schetsen.
Scenario 1: rondje dorp/kerk/hond uitlaten:
Allemaal kilometers die ik 100% elektrisch kan rijden en dus in Pure.
Scenario 2: Grotere afstand dan mijn rijbereik op de accu en ik kan op bestemming laden:
Ik rijd in Pure het dorp uit en maak afhankelijk van de te rijden afstand op een bepaald moment de keuze om de Hold functie te gebruiken zodanig dat ik voldoende accu range over houdt om op bestemming ook weer elektrisch door de bebouwde kom te rijden. Daar gaat de auto aan de laadpaal en herhaalt zich het ritueel in omgekeerde volgorde. Thuis gaat de auto gelijk aan de lader.
Scenario 3: Grotere afstand dan mijn rijbereik op de accu en ik kan op bestemming niet laden:
Ik rijd in Pure het dorp uit en maak afhankelijk van de te rijden afstand op een bepaald moment de keuze om de Hold functie te gebruiken zodanig dat ik voldoende accu range over houdt om op bestemming ook weer elektrisch door de bebouwde kom te rijden, er na afloop ook elektrisch weer uit te kunnen rijden, daarna weer in Hold terug naar huis en het laatste stuk weer in Pure. 317Thuis gaat de auto gelijk aan de lader.
Scenario 4: Ik rijd met de caravan (en dat zijn dus sowieso afstanden die buiten het rijbereik op de accu vallen:
Na het starten selecteer ik de AWD modus tijdens het aankoppelen, zodat de motor even heeft kunnen lopen voordat deze aan het werk moet. Ik rijd het dorp uit en schakel over naar individuele modus (dus Pure) en selecteer Hold. Ik zet op snelheid de bak handmatig vast in de passende versnelling.
Power/Polestar gebruik ik af en toe voor de lol (wat is dat ding dan snel) en Off Road heb ik dit jaar voor het eerst gebruikt tijdens een klim en afdaling met gaten in de weg waar je niet overheen kon gapen. I.c.m. hill descent control heel fijn.
Samengevat probeer ik met verstand voor de techniek zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de mogelijkheid tot zuinig rijden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 20329
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Goed topic, met de long range kom ik dus elektrisch uit met woon/werk.
De 8 traps zit met die 100km overdag zo laag in de toeren dat ik mij daar niet al te bang overmaak maar in de avonduren is dat anders.
In die powerstand veranderd ook het schakelgedrag, hoog in de toeren. toeren langer vast houden en sneller terugschakelen.
Vanmorgen een mevrouw met een nieuw IX3 die 200meter voor dat ze bij de vrachtwagen was uitvoegde naar links met als enige auto wij en ze reed maar 95, kreeg de indruk dat ze les kreeg van haar man wat die zat mij schuld bewust aan te kijken toen ik via de "verkeerde" kant voorbij kwam, ik zat al bijna op kantoor toen ze nog aan het inhalen was.
Dan slaat met de grote teen toch de motor bij op de snelweg en die had de hele weg nog niets gedaan, alles in hybrid omdat ik toch graag als backup de motor er bij heb.
Morgen naar Hamburg waarbij ik de eerste 40/50km elektrisch doe en dan toch de hold erop, zodat ik in Hamburg elektrisch kan, rustig warm laten worden en dan met PA erop de autobahn af.
Morgen even ergens de E5 Aral ultimate scoren en misschien wel 102.
De 8 traps zit met die 100km overdag zo laag in de toeren dat ik mij daar niet al te bang overmaak maar in de avonduren is dat anders.
In die powerstand veranderd ook het schakelgedrag, hoog in de toeren. toeren langer vast houden en sneller terugschakelen.
Vanmorgen een mevrouw met een nieuw IX3 die 200meter voor dat ze bij de vrachtwagen was uitvoegde naar links met als enige auto wij en ze reed maar 95, kreeg de indruk dat ze les kreeg van haar man wat die zat mij schuld bewust aan te kijken toen ik via de "verkeerde" kant voorbij kwam, ik zat al bijna op kantoor toen ze nog aan het inhalen was.
Dan slaat met de grote teen toch de motor bij op de snelweg en die had de hele weg nog niets gedaan, alles in hybrid omdat ik toch graag als backup de motor er bij heb.
Morgen naar Hamburg waarbij ik de eerste 40/50km elektrisch doe en dan toch de hold erop, zodat ik in Hamburg elektrisch kan, rustig warm laten worden en dan met PA erop de autobahn af.
Morgen even ergens de E5 Aral ultimate scoren en misschien wel 102.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 5299
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Die back-up heb je in Pure ook, je moet alleen iets verder doortrappen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Helaas bestaat dat Persoonlijk profiel niet meer in de Google auto’s. Je start default op in Hybride. Als je met een koude auto dan direct handmatig op Pure zou willen overschakelen lukt dat niet (altijd), de ‘knop’ daarvoor op het scherm blijft nog even inactief. De brandstofmotor loopt eerst even een minuut en dan pas kun je de knop van Pure activeren.Gouwe schreef: ↑17.10.2024 - 09:44 Toen ik mijn D6 PIH kocht kreeg ik van Volvo daar een rijvaardigheidstraining bij voor het optimaal gebruiken van de PIH techniek en de voordelen daarvan. Ik pas wat ik daar toen heb geleerd nog dagelijks toe.
Als eerste heb ik mijn persoonlijke profiel (en ook die van mijn vrouw) zo ingesteld dat de auto na keuze voor het profiel altijd in Pure modus staat. Het voordeel van Pure modus zijn twee dingen: 1. De benzine motor slaat veel minder vaak/snel aan (waar je in hybrid veel meer last van hebt) en 2. Je hebt een paar kilometer meer accu range.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Ik ben net uit een C40 EV gestapt en voel me nu op een paar plekken in de T6 een beetje ‘achtergesteld’ :
1) bij de EV zie je zowel in de app en in de auto laadpunten in de buurt met de kosten oer kWh.. Ook de 11 kw punten - hoewel die voor een EV niet van belang zijn. Je kunt filteren zodat je voor je EV bijvoorbeeld alleen de 150:kw en hoger ziet. Nou zou ik in de PIH verwachten dat juist de 11 kw punten zichtbaar zouden zijn. Niet dus……niet in de auto, niet in de app.
2) in het rijlogboek van de EV zie je bij iedere rit het stroomverbruik en de regeneratie. Bij een PiH zou je verwachten dat je zowel brandstofverbruik als stroomverbruik per rit zou kunnen zien.
3) bij de EV krijg je van volvo een laadkaart. Je kunt daar verschillende abonnementsvormen aan koppelen en een betaalmiddel ( =creditcard). In de app worden de laadkosten dan bijgehouden en kun je met de app ook betalen als dat nodig is.
Is dat belangrijk voor me? Inzicht in het verbruik (punt2) zou ik graag willen hebben, de overige punten niet echt omdat ik thuis laad met mijn Wallbox.laden gaat vanaf MY23 op 2 fasen en dus snel genoeg.
1) bij de EV zie je zowel in de app en in de auto laadpunten in de buurt met de kosten oer kWh.. Ook de 11 kw punten - hoewel die voor een EV niet van belang zijn. Je kunt filteren zodat je voor je EV bijvoorbeeld alleen de 150:kw en hoger ziet. Nou zou ik in de PIH verwachten dat juist de 11 kw punten zichtbaar zouden zijn. Niet dus……niet in de auto, niet in de app.
2) in het rijlogboek van de EV zie je bij iedere rit het stroomverbruik en de regeneratie. Bij een PiH zou je verwachten dat je zowel brandstofverbruik als stroomverbruik per rit zou kunnen zien.
3) bij de EV krijg je van volvo een laadkaart. Je kunt daar verschillende abonnementsvormen aan koppelen en een betaalmiddel ( =creditcard). In de app worden de laadkosten dan bijgehouden en kun je met de app ook betalen als dat nodig is.
Is dat belangrijk voor me? Inzicht in het verbruik (punt2) zou ik graag willen hebben, de overige punten niet echt omdat ik thuis laad met mijn Wallbox.laden gaat vanaf MY23 op 2 fasen en dus snel genoeg.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Hier zijn trouwens een paar YouTube video’s die over verbruik en range gaan. Eentje laat zien hoeveel het aan brandstof kost om onderweg je accu door het systeem te laten opladen.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3461
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Ik leer weer een hoop in dit topic.
Dank je wel TopicStarter en anderen die het aanvullen.
Dank je wel TopicStarter en anderen die het aanvullen.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Het zal allemaal vast met de beste bedoelingen zijn. Maar maken jullie het niet ingewikkelder dan het is?
De ICE koud niet op z'n donder geven, gaat bij alle auto's op. Dus als een (plugin) hybride op een gegeven moment besluit, om de ICE bij te laten springen, dan houd je hier rekening mee, zoals ook bij een traditionele benzine- of dieselwagen.
Echter over dit soort dingen hebben de fabrikanten zelf ook nagedacht. Zo wordt de ICE vaak in eerste instantie (deels) ontlast tot een bepaalde temperatuur. Ook is bij het ontwerp van een motorblok nagedacht over zaken als veel koude starts, kracht vragen in lage toerengebieden, veel cruisen in zeer lage toeren, soms zelfs elektrische waterpompen.. Noem het maar. Vaak is de hoeveelheid olie en koelvloeistof ook veel lager en is daarnaast de opwarming van de motor veel efficiënter geregeld.
Zoals net al opgemerkt; vaak draait de motor zulke lage toeren op snelheid, dat de slijtage haast minimaal is. Dus dat compenseert weer het stukje invoegen.
De ICE koud niet op z'n donder geven, gaat bij alle auto's op. Dus als een (plugin) hybride op een gegeven moment besluit, om de ICE bij te laten springen, dan houd je hier rekening mee, zoals ook bij een traditionele benzine- of dieselwagen.
Echter over dit soort dingen hebben de fabrikanten zelf ook nagedacht. Zo wordt de ICE vaak in eerste instantie (deels) ontlast tot een bepaalde temperatuur. Ook is bij het ontwerp van een motorblok nagedacht over zaken als veel koude starts, kracht vragen in lage toerengebieden, veel cruisen in zeer lage toeren, soms zelfs elektrische waterpompen.. Noem het maar. Vaak is de hoeveelheid olie en koelvloeistof ook veel lager en is daarnaast de opwarming van de motor veel efficiënter geregeld.
Zoals net al opgemerkt; vaak draait de motor zulke lage toeren op snelheid, dat de slijtage haast minimaal is. Dus dat compenseert weer het stukje invoegen.
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1721
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Interessant topic!
Na meer dan 30 jaar diesel te hebben gereden, rijd ik sinds december 2023 in onze XC60 T8, en ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Elke dag word ik nog steeds blij van de auto. We hebben nu bijna 30.000 km afgelegd, waarvan ongeveer 6.000 km met de caravan (2.000 kg). Woon-werkverkeer (35 km) doe ik normaal gesproken elektrisch, en dat gaat prima. Vaak heb ik nog tussen de 2-5 km over, dus de actieradius is nog goed. Op het werk kan ik de accu weer volledig opladen, dus het werk-woonverkeer gaat ook elektrisch.
Ik ben een “luie” rijder: instappen, gordel om en gaan, zonder eerst een rijmodus te hoeven selecteren. Voor het woon-werkverkeer rijd ik gewoon in de hybride modus, en zelden merk ik dat de brandstofmotor aanslaat. Met de caravan erachter gebruik ik wel de individuele modus, ook hybride, maar dan met aangepast dashboard, luchtvering en stuurgedrag.
Het schakelen laat ik aan de auto over, en tot nu toe is mijn ervaring dat deze dat prima doet. Met de caravan aan de haak schakelt hij in ieder geval netjes terug tot ruim 3.200 toeren per minuut bij 90 km/u op een helling.
Over de koude motor heb ik geen idee. Ik ga er gemakshalve vanuit dat "men" daar wel over heeft nagedacht. Ik vermoed dat de brandstofkachel de kou uit de motor haalt, want op frisse ochtenden zie ik nl dat de auto brandstof verbruikt , ook al rijd ik elektrisch.
Na een zware rit en (te) warme motor laat ik die meestal in de laatste kilometers van de rit afkoelen. Ik heb de XC60 nog niet extreem horen "blazen" op het moment dat de auto wordt uitgezet, dus dat lijkt ook goed te gaan.
Na meer dan 30 jaar diesel te hebben gereden, rijd ik sinds december 2023 in onze XC60 T8, en ik ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Elke dag word ik nog steeds blij van de auto. We hebben nu bijna 30.000 km afgelegd, waarvan ongeveer 6.000 km met de caravan (2.000 kg). Woon-werkverkeer (35 km) doe ik normaal gesproken elektrisch, en dat gaat prima. Vaak heb ik nog tussen de 2-5 km over, dus de actieradius is nog goed. Op het werk kan ik de accu weer volledig opladen, dus het werk-woonverkeer gaat ook elektrisch.
Ik ben een “luie” rijder: instappen, gordel om en gaan, zonder eerst een rijmodus te hoeven selecteren. Voor het woon-werkverkeer rijd ik gewoon in de hybride modus, en zelden merk ik dat de brandstofmotor aanslaat. Met de caravan erachter gebruik ik wel de individuele modus, ook hybride, maar dan met aangepast dashboard, luchtvering en stuurgedrag.
Het schakelen laat ik aan de auto over, en tot nu toe is mijn ervaring dat deze dat prima doet. Met de caravan aan de haak schakelt hij in ieder geval netjes terug tot ruim 3.200 toeren per minuut bij 90 km/u op een helling.
Over de koude motor heb ik geen idee. Ik ga er gemakshalve vanuit dat "men" daar wel over heeft nagedacht. Ik vermoed dat de brandstofkachel de kou uit de motor haalt, want op frisse ochtenden zie ik nl dat de auto brandstof verbruikt , ook al rijd ik elektrisch.
Na een zware rit en (te) warme motor laat ik die meestal in de laatste kilometers van de rit afkoelen. Ik heb de XC60 nog niet extreem horen "blazen" op het moment dat de auto wordt uitgezet, dus dat lijkt ook goed te gaan.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
- TJJD6
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 17.10.2017 - 21:42
Ik denk inderdaad (zoals TS aangeeft) dat een hybride relatief slecht met zijn brandstof motor omgaat (tov een zorgzame gebruiker in een brandstof only auto). Je kunt je wel afvragen hoe erg dat is: als je een beetje geregeld laad aan de stekker (bij een mild ligt dat wellicht wat lager, en natuurlijk wel een beetje afhankelijk van de omstandigheden) rij je denk ik wel 50-80% elektrisch, dus gebruik je je brandstof motor maar 20-50% .. dus ik denk dat de motor in veel gevallen de levensduur van de auto (makkelijk) overleefd en dit ruim voldoende compenseert voor de extra slijtage die er misschien ontstaat.
Dit is natuurlijk geen excuus om dan maar onzorgvuldig met je brandstof motor om te gaan, maar wel de reden waarom ik me hier niet zo heel druk om maak.
Dit is natuurlijk geen excuus om dan maar onzorgvuldig met je brandstof motor om te gaan, maar wel de reden waarom ik me hier niet zo heel druk om maak.
Volvo V60 II MY2022 T6 R-Design long range
Volvo 480ES, Volvo V40, Volvo V60 D6
Volvo 480ES, Volvo V40, Volvo V60 D6
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10123
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
@Gouwe;
Dank voor je bijdrage.
Toch heb ik nog iets wat me niet duidelijk is. Je rijdt met jouw caravan naar bijv. de Alpen. Of je hebt bijv. een lekker stuk lopen duwen trekken op de Autobahn. En je hebt besloten een rust/p*s pauze te houden. Auto heeft lekker moeten werken. Ik liet dan normaal gesproken de motor een paar minuten stationair draaien om ‘tot rust’ te laten komen. Daarna zette ik hem uit.
Ik vraag me af hoe krijg ik het voor elkaar om de motor na een lange rit gewoon te laten draaien? Tot nu toe is me dat niet gelukt.
Dank voor je bijdrage.
Toch heb ik nog iets wat me niet duidelijk is. Je rijdt met jouw caravan naar bijv. de Alpen. Of je hebt bijv. een lekker stuk lopen duwen trekken op de Autobahn. En je hebt besloten een rust/p*s pauze te houden. Auto heeft lekker moeten werken. Ik liet dan normaal gesproken de motor een paar minuten stationair draaien om ‘tot rust’ te laten komen. Daarna zette ik hem uit.
Ik vraag me af hoe krijg ik het voor elkaar om de motor na een lange rit gewoon te laten draaien? Tot nu toe is me dat niet gelukt.
XC60 T8 R-Design My’21 een 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorloperig' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
'Voorloperig' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
- Lupo Volvo
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 19.10.2023 - 22:17
- Locatie: DONGEN
Ik zet hem dan in Polestar, of AWD dan blijft de motor aan.
XC60 T8
C30 D2
V70n D5
245T
440 1.6
66
C30 D2
V70n D5
245T
440 1.6
66
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10123
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ah oké. AWD bij de mijne dus, Polestar zit er (nog)niet op.
Welke added value geeft de Polestar bij de T8? Kun en wil je dit kenbaar maken?
XC60 T8 R-Design My’21 een 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorloperig' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
'Voorloperig' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 612
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Soepeler schakelen in alle rijmodi, en in standje Polestar nog sneller.... is echt waanzinnig! Je hebt dan een paar paarden en Nm erbij gekregen door software aanpassing.
Welke added value geeft de Polestar bij de T8? Kun en wil je dit kenbaar maken?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 5299
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Inderdaad Power/Polestar of AWD aanzetten Han om de motor rustig stationair te kunnen laten afkoelen.
Meerwaarde van Polestar is wat Almerev70 beschrijft. Compagnon heeft het laatst ook gedaan en is er content mee. Bij mij zat het er al op dus heb geen vergelijk zonder/met. Op mijn oude XC90 D5 wel gedaan en dat was toen echt een hele vooruitgang.
Meerwaarde van Polestar is wat Almerev70 beschrijft. Compagnon heeft het laatst ook gedaan en is er content mee. Bij mij zat het er al op dus heb geen vergelijk zonder/met. Op mijn oude XC90 D5 wel gedaan en dat was toen echt een hele vooruitgang.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1721
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
@Gouwe
Mijn vorige auto (V70 D4 MY15) heb ik ook Polestar op laten zetten, je krijgt idd een andere auto met meer vermogen een fijner koppelverloop en een soepeler schakel gedrag. Echter toen ik nog geen Polestar had kon ik met de caravan schakellui rijden, dwz ik hoefde nauwelijks handmatig in te grijpen. Auto schakelde prima terug op zwaardere trajecten en hield de motor mooi op toeren. Nadat de auto is voorzien van Polestar hield de bak veel te lang de versnelling vast en schakelde te laat terug en ik moest handmatig ingrijpen.
Ik las dat jij de bak handmatig vastzet als je rijdt met de caravan. Is dat omdat de bak te snel/ te vroeg opschakelt? Ik heb er nl wel over nagedacht om op de XC60 ook te voorzien van Polestar, maar door mij ervaring me de V70 ben ik bang dat ik dan wederom handmatig moet in grijpen zodra ik met de caravan rij terwijl dat nu niet hoeft.
Mijn vorige auto (V70 D4 MY15) heb ik ook Polestar op laten zetten, je krijgt idd een andere auto met meer vermogen een fijner koppelverloop en een soepeler schakel gedrag. Echter toen ik nog geen Polestar had kon ik met de caravan schakellui rijden, dwz ik hoefde nauwelijks handmatig in te grijpen. Auto schakelde prima terug op zwaardere trajecten en hield de motor mooi op toeren. Nadat de auto is voorzien van Polestar hield de bak veel te lang de versnelling vast en schakelde te laat terug en ik moest handmatig ingrijpen.
Ik las dat jij de bak handmatig vastzet als je rijdt met de caravan. Is dat omdat de bak te snel/ te vroeg opschakelt? Ik heb er nl wel over nagedacht om op de XC60 ook te voorzien van Polestar, maar door mij ervaring me de V70 ben ik bang dat ik dan wederom handmatig moet in grijpen zodra ik met de caravan rij terwijl dat nu niet hoeft.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 5299
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
@E.T.
Ik laat de automaat ook met caravan automatisch schakelen. Te vroeg opschakelen lijkt mij zelf niet een probleem, ding heeft in mijn geval bijna 700Nm koppel. Een (continu) te laag toerental bij constante snelheid wil ik wel voorkomen. Dus op snelheid zet ik hem handmatig vast in soms een lagere versnelling dan de bak zelf kiest. De bak wil bij 90 -100 km/uur nog wel eens naar bijvoorbeeld de 7e versnelling waardoor de motor met caravan (1800kg) een 1800 toeren draait. Door dan handmatig terug te schakelen naar zijn 6 loopt de motor zeg 2200 toeren en weet ik ook zeker dat hij in de lock-up zit. En dat laatste is vooral belangrijk om slip en dus extra warmte en dus slijtage van de bak(olie) te voorkomen. Ook berg op merk ik dat ik vaak (een fractie) eerder terugschakel dan de bak zelf. Uiteindelijk zul je m.i. altijd, dus met of zonder Polestar, de techniek met gevoel/verstand moeten gebruiken.
Ik laat de automaat ook met caravan automatisch schakelen. Te vroeg opschakelen lijkt mij zelf niet een probleem, ding heeft in mijn geval bijna 700Nm koppel. Een (continu) te laag toerental bij constante snelheid wil ik wel voorkomen. Dus op snelheid zet ik hem handmatig vast in soms een lagere versnelling dan de bak zelf kiest. De bak wil bij 90 -100 km/uur nog wel eens naar bijvoorbeeld de 7e versnelling waardoor de motor met caravan (1800kg) een 1800 toeren draait. Door dan handmatig terug te schakelen naar zijn 6 loopt de motor zeg 2200 toeren en weet ik ook zeker dat hij in de lock-up zit. En dat laatste is vooral belangrijk om slip en dus extra warmte en dus slijtage van de bak(olie) te voorkomen. Ook berg op merk ik dat ik vaak (een fractie) eerder terugschakel dan de bak zelf. Uiteindelijk zul je m.i. altijd, dus met of zonder Polestar, de techniek met gevoel/verstand moeten gebruiken.
Laatst gewijzigd door Gouwe op 18.10.2024 - 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor