Mijn eerste kilometers in de XC60 bevallen mij heel goed, ik heb alleen een vraag wanneer de benzinemotor bijkomt en voor hoelang.
Ik rij ongeveer 15km enkele reis woon/werk waarvan ongeveer 5km binnen de bebouwde kom/ 80km zone en de rest snelweg. In de hybride stand rij ik de hele weg elektrisch, alleen als ik de snelweg op draai en wat meer gas geeft komt de benzinemotor bij voor een paar minuten en daarna weer terug naar elektrisch.
Eenmaal op de snelweg zet ik wel de cruisecontrol aan op 105kn/h.
Is dit een normaal dat eerst de accu wordt opgereden omdat dit een relatief kort stukje is en als ik met navigatie een langer stuk dan de accu capaciteit rij dat de benzinemotor tussendoor wordt gebruikt en laatste stuk weer elektrisch. Of moet je via het display "accu behouden" aantikken?
Eerste km's in een XC60 PHEV
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6414
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Misschien is dit een interessant topic voor je: viewtopic.php?t=96283
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 26.03.2014 - 20:59
Dit is volledig normaal en lees ook zeker het hele topic eens door dat Gouwe gedeeld heeft.
In de Hybride stand schiet de motor aan als je een bepaald vermogen aanspreekt. In de dagelijkse praktijk is het zo dat de auto in Hybride in stadsverkeer, rustig rijden en versnellen vaak volledig op de accu zal blijven rijden tot de accu (bijna) leeg is. Maar als je snel optrekt (bijvoorbeeld bij een stoplicht of snelwegoprit) , dan zal de motor bijschakelen.
Als je via het draaiknopje in de middenconsole de Pure stand inschakelt, dan wordt de motor wat minder snel aangesproken als je het vermogen van de auto aanspreekt. De auto zal wat langer op de accu blijven rijden en je krijgt er ook een klein beetje extra range bij. Alsnog zal bij een stoplichtsprint of invoegen op de snelweg de motor aanspringen.
De accu hold functie is handig als je zelf meer controle wilt hebben wanneer je op de motor wilt rijden en wanneer op de accu. Als je dit inschakelt, dan zal de auto nagenoeg volledig op de motor gaan rijden en de acculading bewaren. Ik heb een XC60 uit 2018 die max 40km op de accu kan rijden. Ik rij de wijk uit op de accu, schakel accu hold aan als ik de snelweg oprij en schakel dat weer uit als ik het laatste stukje tot mijn bestemming op de accu kan afmaken. Je gebruikt de accu het meest optimaal onder grosso modo 80km uur of misschien wel iets lager. Op hogere snelheden zoals de snelweg is de motor efficienter.
Met jouw 15km enkele reis moet je volledig op een acculading op je bestemming kunnen komen. Maar je zult de Purestand moeten inschakelen om te voorkomen dat de motor bijspringt als je de snelweg opdraait. Met rustig versnellen moet het lukken om te voorkomen dat de motor bijspringt, maar ik denk dat het lastig is. Het is ook niet zo erg.
Speel er maar eens mee en veel plezier met de XC60!
In de Hybride stand schiet de motor aan als je een bepaald vermogen aanspreekt. In de dagelijkse praktijk is het zo dat de auto in Hybride in stadsverkeer, rustig rijden en versnellen vaak volledig op de accu zal blijven rijden tot de accu (bijna) leeg is. Maar als je snel optrekt (bijvoorbeeld bij een stoplicht of snelwegoprit) , dan zal de motor bijschakelen.
Als je via het draaiknopje in de middenconsole de Pure stand inschakelt, dan wordt de motor wat minder snel aangesproken als je het vermogen van de auto aanspreekt. De auto zal wat langer op de accu blijven rijden en je krijgt er ook een klein beetje extra range bij. Alsnog zal bij een stoplichtsprint of invoegen op de snelweg de motor aanspringen.
De accu hold functie is handig als je zelf meer controle wilt hebben wanneer je op de motor wilt rijden en wanneer op de accu. Als je dit inschakelt, dan zal de auto nagenoeg volledig op de motor gaan rijden en de acculading bewaren. Ik heb een XC60 uit 2018 die max 40km op de accu kan rijden. Ik rij de wijk uit op de accu, schakel accu hold aan als ik de snelweg oprij en schakel dat weer uit als ik het laatste stukje tot mijn bestemming op de accu kan afmaken. Je gebruikt de accu het meest optimaal onder grosso modo 80km uur of misschien wel iets lager. Op hogere snelheden zoals de snelweg is de motor efficienter.
Met jouw 15km enkele reis moet je volledig op een acculading op je bestemming kunnen komen. Maar je zult de Purestand moeten inschakelen om te voorkomen dat de motor bijspringt als je de snelweg opdraait. Met rustig versnellen moet het lukken om te voorkomen dat de motor bijspringt, maar ik denk dat het lastig is. Het is ook niet zo erg.
Speel er maar eens mee en veel plezier met de XC60!