Nu mijn fijne D6 wéér een defecte aircopomp heeft, en de belasting volgend jaar wel heel hoog wordt voor de kilometers die ik tegenwoordig nog jaarlijks afleg, ben ik op zoek naar een vervanger.
Ik heb gereden met T4/T5 en B5 motor, maar ik mis dan toch echt wel de duw in de rug zoals de D6 die zo fijn kan geven.
Dus nu toch op zoek naar een Hybride met T6 of T8. Ik heb een mooie V90 T8 op het oog en wil graag weten van de kenners waar ik op moet letten bij aanschaf.
Uitvoering Inscription i.v.m. chroom en nette uitstraling en de Adaptive Cruise.
Nog andere zaken die ik niet mag missen? De 360 camera optie, is dat handig of een gimmick?
Het automatisch inparkeren, werkt dat... (argument om mijn vrouw te overtuigen dat de grote V90 voor haar ook goed bestuurbaar is)
Ik hoor graag jullie opmerkingen of adviezen.
Note: iemand interesse in een mooie V60 D6 uit 2014 met 250K op de teller? (aircopomp defect)
Overweging aanschaf V90 T8 AWD Inscription
- Gouwe
- 7th Gear member
Check de onderhoudshistorie van de ERAD en OBC. Die gaan een keer wel stuk en dat zijn prijzige reparaties. Zoek hier maar even op het forum.
Verder een hele goede vervanger van een D6 lijkt me.
Verder een hele goede vervanger van een D6 lijkt me.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 6th Gear member
30 camera vind ik erg nuttig voor het echt goed in een parkeervak zetten.
Park Assist heb ik zelf niet. Maar volgens mij werkt zo iets alleen soepel (maar nog steeds traag!) wanneer de vrije ruimte aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Lekker zelf die bekwaamheid op peil houden dus...
Oude Volvo prijslijsten al gevonden?
https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
Park Assist heb ik zelf niet. Maar volgens mij werkt zo iets alleen soepel (maar nog steeds traag!) wanneer de vrije ruimte aan bepaalde voorwaarden voldoet.
Lekker zelf die bekwaamheid op peil houden dus...

Oude Volvo prijslijsten al gevonden?
https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- peer54
- 3rd Gear member
Heerlijke comfortabele wagen. Een Bowers&Wilkins geluidsinstallatie is zeker aan te bevelen.
Succes
Groet Peer
Succes
Groet Peer
V90 Recharge T8 AWD Plug-in hybrid Inscription Exclusive My22
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
V60 T8 Twin Engine AWD Inscription
S80 3.2 executive
- S80 Executive
- 5th Gear member
Dit jaar overgestapt van een MY21 V60 CC B5 naar een MY24 V90 T8 Ultra. Geen milliseconde spijt. Aandachtspunten bij een V90, de dakraamrubbers. Die willen wel eens krimpen waardoor er te veel ruimte ontstaat met mogelijk lekkage tot gevolg. Probeer een MY21 of nieuwer te scoren, de facelift versie. Daar zijn de kinderziektes wel uit (ERAD en OBC). Succes met het vinden van een passende V90!
- Jers3n
- 5th Gear member
Kleine toevoeging, issue dakraamrubbers is er (voor zover ik weet) bij alle modeljaren, i.i.g. bij een MY21 nog wel, bij ons nu 2e keer verlijmd.S80 Executive schreef: ↑22.05.2025 - 15:25 Probeer een MY21 of nieuwer te scoren, de facelift versie. Daar zijn de kinderziektes wel uit (ERAD en OBC).
Het bekende issue met lekke achterlichten, en bijbehorende storingsmeldingen, hebben wij ook gehad (beide zijden zijn bij ons onder garantie vervangen).
En een V90 MY21 is wel van na de facelift maar nog geen AAOS maar Sensus. V90 van MY22 en jonger is wel AAOS.
P-assistent werkt zodra de parkeeractie gestart is best vlot (er is enige invloed omdat je zelf gas- en rempedaal moet bedienen). Maar ik vind het activeren eigenlijk al te lang duren/te omslachtig, daarna moet er nog een geschikte p-plaats gevonden worden. Ik gebruik het na een paar keer uitproberen niet meer, èn ik kan het zelf (zeker mbv de 360-graden camera’s) sneller èn ik vind sneller een geschikte plek (b.v. in P-kelder slaat auto plekken direct naast kolom vaak over terwijl daar voorbij de kolom juist meer ruimte is naast de auto). Maar het kan best een uitkomst zijn voor sommige chauffeurs.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- fmulders
- 2nd Gear member
Allemaal al vast erg bedankt voor de reacties, dit helpt mij bij het maken van de juiste keuzes.
Inmiddels gereden in de V90 T8, en inderdaad wat een fijne wagen. Het gaat dus sowieso een V90 Hybride worden. Maar ik was nog niet helemaal overtuigt omdat er toch wel een paar issues met dit exemplaar waren.
De onderstaande punten worden volgens de dealer allemaal netjes opgelost, dus daar moet ik mij geen zorgen over maken. Maar dat doe ik dus wel, want die lakschade poets je niet weg, de lichte grondlak maakt het zo duidelijk bij een donker grijs exemplaar. Afijn hieronder de lijst:
Daarnaast vraagt de dealer (mijn huidige dealer waar ik al jaren klant ben), best wel veel voor dit exemplaar. Ja hij heeft zéér veel opties aan boord, maar ik had gehoopt op een betere deal.
Deze wagen is overigens geïmporteerd, maar dat zijn ze bijna allemaal valt mij op. iets met belastingklimaat rond 2018-20 in NL? bouwjaar 2018 met 130K op de teller.
Optie 2:
Ik kwam gisteravond een V90 T6 tegen welke ook interessant kan zijn. Deze mist een paar opties zoals het panorama dak, Head-up display, park assistent, en vast nog wat meer.
maar de nieuwwaarde is ook een stuk lager wat weer gunstiger is voor de all-risk verzekering. 84K --> 67K. De kilometerstand is 136K maar deze is wel 3 jaar jonger. Bouwjaar 2021! En heeft al AAOS i.p.v Sensus
Nu heb ik geen ervaring met AAOS dus als iemand mij de voor/nadelen kan vertellen, graag.
O,ja en deze wagen is 3k goedkoper dan de T8 waar ik in gereden heb, maar weet nog niet de inruilwaarde bij deze dealer. (onafhankelijk overigens, geen Volvo dealer)
Wat is jullie mening?
De T8 en hopen dat de dealer echt alles netjes oplost?
De T6 en genoegen nemen met minder opties en minder vermogen maar wel een jonger exemplaar voor minder geld?
Inmiddels gereden in de V90 T8, en inderdaad wat een fijne wagen. Het gaat dus sowieso een V90 Hybride worden. Maar ik was nog niet helemaal overtuigt omdat er toch wel een paar issues met dit exemplaar waren.
De onderstaande punten worden volgens de dealer allemaal netjes opgelost, dus daar moet ik mij geen zorgen over maken. Maar dat doe ik dus wel, want die lakschade poets je niet weg, de lichte grondlak maakt het zo duidelijk bij een donker grijs exemplaar. Afijn hieronder de lijst:
- lakschade van plaatsen kinderzitjes (denk ik) bij beide achter portieren.
- Diepe kras in het leer van de armleuning van de achterbank
- lakschade aan de zijkant van de bestuurders deur. (openen tegen een muurtje?)
- Rolcover kofferbak ontbreekt.
- Rubberstrip bij bestuurder deur gescheurd.
- Slot deur links achter defect.
- Stoel staat scheef, doorgezakt links voor.
- Geen vloermatten aanwezig
Daarnaast vraagt de dealer (mijn huidige dealer waar ik al jaren klant ben), best wel veel voor dit exemplaar. Ja hij heeft zéér veel opties aan boord, maar ik had gehoopt op een betere deal.
Deze wagen is overigens geïmporteerd, maar dat zijn ze bijna allemaal valt mij op. iets met belastingklimaat rond 2018-20 in NL? bouwjaar 2018 met 130K op de teller.
Optie 2:
Ik kwam gisteravond een V90 T6 tegen welke ook interessant kan zijn. Deze mist een paar opties zoals het panorama dak, Head-up display, park assistent, en vast nog wat meer.
maar de nieuwwaarde is ook een stuk lager wat weer gunstiger is voor de all-risk verzekering. 84K --> 67K. De kilometerstand is 136K maar deze is wel 3 jaar jonger. Bouwjaar 2021! En heeft al AAOS i.p.v Sensus
Nu heb ik geen ervaring met AAOS dus als iemand mij de voor/nadelen kan vertellen, graag.
O,ja en deze wagen is 3k goedkoper dan de T8 waar ik in gereden heb, maar weet nog niet de inruilwaarde bij deze dealer. (onafhankelijk overigens, geen Volvo dealer)
Wat is jullie mening?
De T6 en genoegen nemen met minder opties en minder vermogen maar wel een jonger exemplaar voor minder geld?
V60 D6 uit 2014 V90 T6 Inscription MY22
- Gouwe
- 7th Gear member
Ik zou denk ik dan voor de T6 gaan (is dat een import? Dan wel even goed natrekken of de historie klopt).
Veel optische zaken zijn cosmetisch wel aan te pakken, maar zeggen mogelijk ook iets over de vorige gebruiker en het gebruik.
Portiersloten achter die defect gaan is een bekende kwaal.
Verschil Sensus -AAOS is hier al veel over geschreven.
Veel optische zaken zijn cosmetisch wel aan te pakken, maar zeggen mogelijk ook iets over de vorige gebruiker en het gebruik.
Portiersloten achter die defect gaan is een bekende kwaal.
Verschil Sensus -AAOS is hier al veel over geschreven.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- RZA
- 5th Gear member
Altijd leuk een zoektocht naar een mooie V90 
Ik weet niet waar je woont maar bij Hedin staat deze T8 met veel leuke opties, zelf ook nog over getwijfeld:
https://www.hedinautomotive.nl/occasion ... e=purchase
Uiteindelijk zelf voor een T5 gekozen; een simpele krachtige motor, maar dus geen hybride.
Vwb de T8 die je hebt gezien: Enige punt van je lijst waaraan ik zou twijfelen is de doorgezakte stoel. Want wat gaat daar mee gebeuren (nieuwe vulling?)? Rest kan allemaal eenvoudig worden gefixt.
Belangrijkste is echter wat Gouwe zegt: de ERAD. Want vroeg of laat gaat deze sneuvelen en dat kan je ruim EUR 6K gaan kosten als het tegenzit.
Zou verder vooral goed op je gevoel afgaan. Als je idee hebt dat de vorige eigenaar 'm heeft verwaarloosd, dan misschien laten staan. De staat van het interieur geeft vaak ook een goed beeld.

Ik weet niet waar je woont maar bij Hedin staat deze T8 met veel leuke opties, zelf ook nog over getwijfeld:
https://www.hedinautomotive.nl/occasion ... e=purchase
Uiteindelijk zelf voor een T5 gekozen; een simpele krachtige motor, maar dus geen hybride.
Vwb de T8 die je hebt gezien: Enige punt van je lijst waaraan ik zou twijfelen is de doorgezakte stoel. Want wat gaat daar mee gebeuren (nieuwe vulling?)? Rest kan allemaal eenvoudig worden gefixt.
Belangrijkste is echter wat Gouwe zegt: de ERAD. Want vroeg of laat gaat deze sneuvelen en dat kan je ruim EUR 6K gaan kosten als het tegenzit.
Zou verder vooral goed op je gevoel afgaan. Als je idee hebt dat de vorige eigenaar 'm heeft verwaarloosd, dan misschien laten staan. De staat van het interieur geeft vaak ook een goed beeld.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- S80 Executive
- 5th Gear member
Persoonlijk zou ik met een grote boog om die T8 heen lopen. Dan is er vast nog wel een V90 te vinden die een goed baasje heeft gehad. Ik zou wel wel voor een full option T6 gaan ipv een basic T8. Of beter een full option T8. Maar zegt nu eerlijk, wanneer gebruik je het vermogensverschil tussen de T6 en de T8? Ik tot nu toe zelden. Maar ik wilde gewoon een T8, klaar 

- diesel01
- Geartronic member
Tja, hier een vrij complete T6 die toch wel goed bevalt nu.
Ik had wat aanloop dingetjes maar nu die zijn opgelost loopt het goed.
Zijn er dingen, jazeker maar dat is de auto niet aan te rekenen, passagiers die niet snappen dat je in een auto zit van 80k en roeg met spullen omspringen.
We weten dat de sierpanelen gevoelig zijn voor krassen wat betekend dat je niet moet proberen om met een vinger over het pianoblack inlay moet wrijven of met een net gekochte biljard keu tegen een mesh inlay moet stoten, wtf.
Technisch is de auto goed, bak op benzine is zeer bij de les, snelheid maken gaat als een hellhound, op elektrisch is het zeer comfortabel.
De 20” velgen met Goodyears AS5 is heerlijk stil en geven meer dan top grip zowel in de droog als nat.
Het draait zijn hand niet om voor een caravan van 1800kg, en in de R-design trim ziet het er ook nog zeer begeerlijk uit.
Ik had wat aanloop dingetjes maar nu die zijn opgelost loopt het goed.
Zijn er dingen, jazeker maar dat is de auto niet aan te rekenen, passagiers die niet snappen dat je in een auto zit van 80k en roeg met spullen omspringen.
We weten dat de sierpanelen gevoelig zijn voor krassen wat betekend dat je niet moet proberen om met een vinger over het pianoblack inlay moet wrijven of met een net gekochte biljard keu tegen een mesh inlay moet stoten, wtf.
Technisch is de auto goed, bak op benzine is zeer bij de les, snelheid maken gaat als een hellhound, op elektrisch is het zeer comfortabel.
De 20” velgen met Goodyears AS5 is heerlijk stil en geven meer dan top grip zowel in de droog als nat.
Het draait zijn hand niet om voor een caravan van 1800kg, en in de R-design trim ziet het er ook nog zeer begeerlijk uit.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Bart
- 8th Gear member
Ik proef dat je gevoel bij de T8 niet goed (genoeg) is, dus dan gewoon niet doen. De vorige eigenaar is er zo te lezen niet netjes mee geweest en dat ga je waarschijnlijk ook wel ergens anders nog eens terugzien. Er staan er denk ik best andere te koop die beter aansluiten bij je wensen, maar alleen al voor de inruilwaarde straks zou ik nu voor een zo vol mogelijk exemplaar kiezen.fmulders schreef: ↑24.05.2025 - 09:44 Allemaal al vast erg bedankt voor de reacties, dit helpt mij bij het maken van de juiste keuzes.
- lakschade van plaatsen kinderzitjes (denk ik) bij beide achter portieren.
- Diepe kras in het leer van de armleuning van de achterbank
- lakschade aan de zijkant van de bestuurders deur. (openen tegen een muurtje?)
- Rolcover kofferbak ontbreekt.
- Rubberstrip bij bestuurder deur gescheurd.
- Slot deur links achter defect.
- Stoel staat scheef, doorgezakt links voor.
Dit doet mij vermoeden dat de vorige bestuurder een zeer zwaar persoon is geweest, maar vooral dat die niet zo liefdevol met de auto is omgegaan.
- Geen vloermatten aanwezig
Optie 2:
Wat is jullie mening?
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- fmulders
- 2nd Gear member
Update:
De gereden T8 laat ik sowieso staan. Morgen heb ik een afspraak om de T6 te bekijken en te rijden.
Mocht de T6 het niet worden dan heb ik inmiddels al een aantal alternatieve gevonden. Er staan er inderdaad genoeg te koop, maar wel verspreid door heel Nederland.
@RZA die bij Hedin staat nu ook op mijn lijstje, thanks!
Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.
De gereden T8 laat ik sowieso staan. Morgen heb ik een afspraak om de T6 te bekijken en te rijden.
Mocht de T6 het niet worden dan heb ik inmiddels al een aantal alternatieve gevonden. Er staan er inderdaad genoeg te koop, maar wel verspreid door heel Nederland.
@RZA die bij Hedin staat nu ook op mijn lijstje, thanks!
Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.
- fmulders
- 2nd Gear member
Update:
Het is de T6 geworden.
De proefrit maakte indruk en de auto zelf ook. Natuurlijk was deze T6, 3 jaar jonger dan de T8, maar hij lijkt en voelt NIEUW. Geen krasjes en zelfs bijna geen steenslag.
Het betreft een import uit Duitsland met een sluitende service historie bij een Duitse Volvo dealer. 6K geleden is er nog een complete beurt uitgevoerd waar de gedetailleerde rapporten netjes bij het service boekje waren toegevoegd. Alles netjes volgens Volvo voorschrift uitgevoerd. Het is dan ook een ex leasewagen van Alphabet.
Ja, ik merk het verschil tussen de T8 aandrijving en de T6 heel goed. Die T8 is echt héél snel en niet begrenst (2018), de T6 (MY22) is echter snel genoeg en mijn vrouw vindt het een fijne gedachte dat hij begrenst is op 180. (Ik kom regelmatig op de Duitse autobaan!) Voor mij was het leeftijdsverschil belangrijk en de prijs was een stuk vriendelijker. Dan maar wat minder opties. Ik verdedig dat naar mijzelf als volgt: Geen pano dak, dus kan het ook niet gaan lekken
Dat AAOS is heel mooi gemaakt, maar verdient nog wel wat aandacht... ik heb al een keer de harde reset uit moeten voeren omdat een telefoon gesprek niet doorkwam over de speakers. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit steeds beter zal worden met OTA updates.
Als morgen het zonnetje weer even wil schijnen zal ik natuurlijk wat foto's maken en deze trots aan jullie tonen.
Het is de T6 geworden.
De proefrit maakte indruk en de auto zelf ook. Natuurlijk was deze T6, 3 jaar jonger dan de T8, maar hij lijkt en voelt NIEUW. Geen krasjes en zelfs bijna geen steenslag.
Het betreft een import uit Duitsland met een sluitende service historie bij een Duitse Volvo dealer. 6K geleden is er nog een complete beurt uitgevoerd waar de gedetailleerde rapporten netjes bij het service boekje waren toegevoegd. Alles netjes volgens Volvo voorschrift uitgevoerd. Het is dan ook een ex leasewagen van Alphabet.
Ja, ik merk het verschil tussen de T8 aandrijving en de T6 heel goed. Die T8 is echt héél snel en niet begrenst (2018), de T6 (MY22) is echter snel genoeg en mijn vrouw vindt het een fijne gedachte dat hij begrenst is op 180. (Ik kom regelmatig op de Duitse autobaan!) Voor mij was het leeftijdsverschil belangrijk en de prijs was een stuk vriendelijker. Dan maar wat minder opties. Ik verdedig dat naar mijzelf als volgt: Geen pano dak, dus kan het ook niet gaan lekken

Dat AAOS is heel mooi gemaakt, maar verdient nog wel wat aandacht... ik heb al een keer de harde reset uit moeten voeren omdat een telefoon gesprek niet doorkwam over de speakers. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit steeds beter zal worden met OTA updates.
Als morgen het zonnetje weer even wil schijnen zal ik natuurlijk wat foto's maken en deze trots aan jullie tonen.
- S80 Executive
- 5th Gear member
Goede keus! Dat AAOS verschilt ook per auto heb ik het idee. We rijden twee Volvo's met en eigenlijk nauwelijks storingen. Voor zover ik me kan herinneren 2 x een reset gedaan met de knop onder het scherm omdat hij niet lekker opstartte na twee weken stilstand. De andere keer weet ik niet eens meer, was een kleinigheidje. Kijk wel even of je de meest recente versie hebt.
- diesel01
- Geartronic member
Vrouwen….
ik snap de logica soms niet..
Die T6 is zoooo machtig vlot op tussen acceleratie dat juist dat veel gevaarlijker is dan met 200+ dezelfde richting uitrijden.
Maar herkenbaar hoor…
Rijdt goed he die T6, imo heb je niet meer nodig qua vermogen.
Die T6 is zoooo machtig vlot op tussen acceleratie dat juist dat veel gevaarlijker is dan met 200+ dezelfde richting uitrijden.
Maar herkenbaar hoor…
Rijdt goed he die T6, imo heb je niet meer nodig qua vermogen.
V90 T6 Recharge Rdesign
- Gouwe
- 7th Gear member
Dat lijkt me een goede aankoop geweest dan. Heel veel plezier er mee! En ja we willen hier altijd foto's zien.
- Bart
- 8th Gear member
Van harte, was er al om foto’s gevraagd? 
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
- Henry82
- 5th Gear member
Van harte gefeliciteerd! Een T6 is een fantastische machine, daar ga je heel veel plezier van hebben.
En heel herkenbaar, mijn vrouw vind het ook fantastisch dat het bij 180 allemaal ophoudt
En heel herkenbaar, mijn vrouw vind het ook fantastisch dat het bij 180 allemaal ophoudt

Life is what happens while you're busy making other plans