XC60 MY23 Recharge rijmodus B

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
jst63
1st Gear member

Ik gebruik de XC60 zoveel mogelijk elektrisch. Zo leg ik m'n woon- werkverkeer voor meer dan 95% elektrisch af en zet hem dagelijks aan de lader. Nog steeds ben ik zoekende naar de meest energie zuinige rijdmodus en kan er niet omheen 1 werkdag nog zo'n 15km af te leggen met hulp van de ICE motor.

Mijn vraag gaat over de 'B' stand. Deze gebruik ik graag. Eerst even wennen maar na een tijdje is het on-pedal-drive toch wel fijn om te gebruiken. Wat ik echter merk is dat als ik overschakel van 'D" naar 'B" tijdens het elektrisch rijden er een soort weerstand voelbaar is. De auto houdt iets in en lijkt wat extra energie nodig te hebben om de snelheid op de cruise control te handhaven. Het lijkt mij dat als er werkelijk sprake is van een soort weerstand, het meer energie kost om de auto voort te bewegen. Klopt dat gevoel en zo ja, dan is de 'B' dus niet de meest energie besparende modus? Ik zou namelijk wel verwachten dat rijden in de 'B' het minste energie kost en daarnaast ook de meeste energie terugwint bij het afremmen.

Kan iemand hier uit ervaring iets over zeggen?
Volvo XC60 T6 AWD Recharge 2023 | Opties: luchtvering, Bowers&Wilkins, 360 camera, trekhaak. Tijdens de vakantie trekt de XC60 een Hobby Premium 540Ufe
Gouwe
7th Gear member

De B-stand zou je tijdens het rijden niet mogen voelen. Als jij denkt dat dat wel zo is, zit dat of tussen je oren of er is echt iets niet OK met je auto. Dan zou ik naar de dealer gaan en dat laten nakijken.
En nee de B-stand is niet de meest energiebesparende rijmodus en OPD ook niet. Dat is m.i. echt een misverstand. Elke omzetting van energie leidt tot verlies van tot 15% van de energie.
Gewoon veel eerder van het gaspedaal en ook dan regenereer je energie, net als bij het licht remmen.
OPD is vooral een "gemaksding" maar niet primair en per definitie efficiënter.
Misschien is dit ook een interessant topic voor je: viewtopic.php?t=96283
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
S80 Executive
5th Gear member

Ik herken dat wel. Zowel bij de EC40 als de V90. Als je in D rijdt (V90) dan heb je geen (of nauwelijks) tegendruk in je stroompedaal. Als je vervolgens naar B schakelt, dan krijg je een soort van weerstand in je pedaal waardoor het lijkt alsof je meer stroom moet geven. Ik denk dat het puur te maken heeft met het regenereren en niet dat de B stand meer energie vraagt onder dezelfde omstandigheden. Dit gevoel is gelijk aan het schakelen van gewoon naar one pedal drive bij de EC40.
Bart
8th Gear member

S80 Executive schreef: 22.05.2025 - 15:19 Ik herken dat wel. Zowel bij de EC40 als de V90. Als je in D rijdt (V90) dan heb je geen (of nauwelijks) tegendruk in je stroompedaal. Als je vervolgens naar B schakelt, dan krijg je een soort van weerstand in je pedaal waardoor het lijkt alsof je meer stroom moet geven. Ik denk dat het puur te maken heeft met het regenereren en niet dat de B stand meer energie vraagt onder dezelfde omstandigheden. Dit gevoel is gelijk aan het schakelen van gewoon naar one pedal drive bij de EC40.
Eens, hetzelfde had ik bij onze V60 en nu ook bij de XC90.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'08 Mini Clubman Cooper S - Dark Silver
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gouwe
7th Gear member

Bijzonder dat jullie een verschil merken, ik namelijk niet of het is gewoon nooit opgevallen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
TomAmazon
2nd Gear member

Door een vervangwagen te krijgen , heb ik gemerkt dat er een verschil zit in B-stand bij een PHEV met de 145pk elektro-motor met 18kwh batterij en die met de 88pk elektro-motor. De B-stand in de krachtigere werkt echt als een OnePedalDrive. De calibratie van het pedaal is anders dan in de D-stand. Acceleratie is hetzelfde maar je moet in de B-stand het pedaal wat dieper indrukken. Bij de 88pk-versie had je dit eigenlijk niet (of misschien veel minder voelbaar), ook het afremmen bij gas loslaten was heel wat minder.
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
diesel01
Geartronic member

Gouwe schreef: 23.05.2025 - 09:48 Bijzonder dat jullie een verschil merken, ik namelijk niet of het is gewoon nooit opgevallen.
Dat is het verschil tussen de nieuwe Google LR versies en het oudere sensus.
Hier ook exact hetzelfde fenomeen.
En dat uitrollen, op mijn dagelijkse route veel drempels, van die korte hoge en dan kom ik niet weg met uitrollen.
Ik gebruik dan wel veel die Bstand/opd om het een beetje gelijkmatig voor hond en passagiers te houden.
Ik zit inmiddels weer op een hoge 60 in de range en heb dus incl 60km snelweg met 106km/u een heel klein beetje benzine nodig om woon/werk te doen.
Maar het lijkt idd dat je meer stroom moet geven om hem door de weerstand van de bstand te krijgen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
jst63
1st Gear member

Dank aan iedereen die de moeite genomen heeft te reageren op mijn vraag. Ik lees dat meerdere gebruikers mijn ervaring delen. Voor mij dus geen reden om langs de dealer te gaan. Ik heb een 145pk 18kWh versie en daarmee schijnt dit gevoel ook bij andere gebruikers aanwezig te zijn.

@Gouwe
Ik heb de topic waarnaar je verwijst ook doorgenomen en een aantal interessante zaken voorbij zien komen.

De XC60 is mijn eerste Volvo en ook mijn eerste PHEV. Ik kan dus geen vergelijking maken met Sensus en Google Automotiv. Ik ken alleen de laatste versie :). Dit form geeft mij veel inzichten in het gebruik van deze auto en welke mogelijkheden er zijn om het verbruik te optimaliseren. Waar mogelijk anticipeer ik zoveel mogelijk op de situatie waarin ik me bevindt. In de D stand heel vaak vroeg van het gaspedaal af en free wheelend op een rotonde of kruising af gaan. Woon- werkverkeer (bijna 60km per dag) rijd ik elektrisch. Een groot deel van de weg (N61 in Zeeuws-Vlaanderen) is een 1 baans weg 100 km p/u zonder mogelijkheid om in te halen. Zie ik een vrachtwagen ver voor me rijden, dan ga ik er niet met 100km p/u op af. Is zinloos, je kan er toch niet voor bij. Dan hou ik gewoon 90 aan en zal bij de volgende rotonde keurig achter de vrachtwagen aansluiten. Direct na de rotonde altijd ong. 400 meter twee baans zodat ik daar de vrachtwagen dan inhaal. Ik denk dat dit efficiënter is dan over een kortere afstand met hogere snelheid op de vrachtwagen af te rijden. Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat het wellicht toch zinvol kan zijn om de vrachtwagen sneller in te halen omdat je dan over een grotere afstand in de slipstream kan blijven. Dit dan uiteraard alleen als je als eerste auto achter de vrachtwagen kan aansluiten. Daarom denk ik dat je met gezond verstand en goed anticiperen op de situatie best wat voordeel kan halen uit de bewegingen met je rechtervoet :).
Volvo XC60 T6 AWD Recharge 2023 | Opties: luchtvering, Bowers&Wilkins, 360 camera, trekhaak. Tijdens de vakantie trekt de XC60 een Hobby Premium 540Ufe
Ronnie88
1st Gear member

De long range versie kan best sterk regenereren. Als je in de B stand rijdt dan kan je het regenereren beheersen door het pedaal iets los te laten of in te trappen. In de D stand is er geen regeneratie (tenzij je het rempedaal intrapt) en is het dus logisch dat de auto meer versneld bij dezelfde pedaalstand, totdat je aan het einde bent en zowel in “D” als in “B” het pedaal volledig hebt ingetrapt. Afhankelijk van de snelheid moet je in de “B” stand ongeveer een kwart pedaalstand geven om niet te regenereren en niet te versnellen, in het geval van de “D” stand laat je het pedaal volledig los. Hier zit dan ook het verschil in.
Gouwe
7th Gear member

TomAmazon schreef: 23.05.2025 - 10:19 Door een vervangwagen te krijgen , heb ik gemerkt dat er een verschil zit in B-stand bij een PHEV met de 145pk elektro-motor met 18kwh batterij en die met de 88pk elektro-motor. De B-stand in de krachtigere werkt echt als een OnePedalDrive. De calibratie van het pedaal is anders dan in de D-stand. Acceleratie is hetzelfde maar je moet in de B-stand het pedaal wat dieper indrukken. Bij de 88pk-versie had je dit eigenlijk niet (of misschien veel minder voelbaar), ook het afremmen bij gas loslaten was heel wat minder.
Dank, wat geleerd vandaag.
Bart
8th Gear member

Gouwe schreef: 24.05.2025 - 22:32
TomAmazon schreef: 23.05.2025 - 10:19 Door een vervangwagen te krijgen , heb ik gemerkt dat er een verschil zit in B-stand bij een PHEV met de 145pk elektro-motor met 18kwh batterij en die met de 88pk elektro-motor. De B-stand in de krachtigere werkt echt als een OnePedalDrive. De calibratie van het pedaal is anders dan in de D-stand. Acceleratie is hetzelfde maar je moet in de B-stand het pedaal wat dieper indrukken. Bij de 88pk-versie had je dit eigenlijk niet (of misschien veel minder voelbaar), ook het afremmen bij gas loslaten was heel wat minder.
Dank, wat geleerd vandaag.
Dat klopt helemaal: mijn V60 regenereerde zeker wel, maar kwam niet volledig tot stilstand in de B-stand. Ook was het verschil tussen B en D minder sterk aanwezig (maar voor een neuroot als ikzelf zeker wel merkbaar ;-)). De XC90 komt volledig tot stilstand en remt ook veel harder af in B dan de V60.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”