Handleiding koplampunits verwijderen

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
440pk
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 01.06.2008 - 21:59
Locatie: Noord-Holland

Beste lezers,


Mijn 440 uit '96 moet voor de APK. Ik heb bij een garage even laten checken wat er voor de APK gedaan moest worden en dat waren een aantal dingetjes;

Remblokken voor, handremkabels en de reflectoren van de koplampen zitten los.
De eerste twee punten kwam ik wel uit, maar de koplampunits verwijderen lukt mij gewoon echt niet. Ik krijg ze er met geen mogelijkheid uit.
Ik heb al geprobeerd de reflectoren vast te krijgen zonder het glas te verwijderen, maar dat lukte niet. Ik heb de klemmetjes los gemaakt (die de lampen op hun plaats houden) en met een schroevendraaier voorzichtig gewrikt, maar geen succes..
De lamp komt wel iets naar voren, maar niet genoeg.

Ik heb het forum afgespit naar een handleiding, maar kon niets vinden.

Groeten,

Maurits
(voorheen was mijn nick maurits440, kon niet meer inloggen, account was weg dus nu nieuwe nick)
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Ik begrijp niet goed wat je wilt doen: de gehele koplampunit demonteren uit de auto of van een gedemonteerde unit het koplampglas verwijderen?

Het koplampglas verwijderen van een unit die nog in de auto vastzit, wil niet lukken denk ik.

Uit een eerder topic herinner ik me:

Koplamp demonteren:
klemmetjes los (8x), tijdje de kitlaag tussen lamphuis en koplampglas zachtmaken door m even in de oven heet te stoken, en dan met beleid het glas verwijderen.

Of optie 2: 2ehands koplampunit van de sloop (met goede reflector) en die monteren.
Gebruikersavatar
440pk
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 01.06.2008 - 21:59
Locatie: Noord-Holland

Bedankt voor de reactie! De unit zit nog in de auto. Ik kan dus niet het glas verwijderen als de lamp nog in de auto zit... Weet ik voldoende..
Is er geen andere mogelijkheid die reflector weer vast te krijgen?? Ik had wel een bout zien zitten aan de achterzijde met daaraan een zwart plastic vleugelmoertje.. Dit zat weer vast aan de reflector. Als ik er aan draaide, gebeurde er helaas niets..
- 1996 Volvo 440 1.8i -
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Ik kan niet spreken uit eigen kluservaring, maar als ik in de Haynes manual kijk, moet je rondom 8 clips weghalen. Bij de onderste kom je niet, zonder de unit eruit te halen.

De bout met zwarte vleugelmoer die je beschrijft, is van de hoogteverstelling van de koplamp.
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

dr hilus schreef: De bout met zwarte vleugelmoer die je beschrijft, is van de hoogteverstelling van de koplamp.
Dus niet aan draaien,is zeer hinderlijk voor het verkeer.(mits je hem omhoog draait natuurlijk)
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
440pk
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 01.06.2008 - 21:59
Locatie: Noord-Holland

Bedankt voor de reacties! Ik ga morgen dan maar even die koplampunit verwijderen en dan demonteren.. Ik vermoedde al dat het boutje daarvoor bestemd was.
Bij het draaien gebeurde niets. Als ik het boutje bewoog, bewoog de hele reflector mee. Dus het zit kennelijk goed los. De lampen wijzen eerder iets te ver naar beneden dan omhoog, dus hinderlijk voor het verkeer is het gelukkig niet. Ik ga kijken of ik de reflectoren vast kan krijgen en dan laat ik ze meteen stellen bij een garage...
Bedankt!
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Laat even weten of en hoe het gelukt is, of beter: maak een kleine 'how-to', met wat foto's erbij. Daar zijn je collega-forummers dan ook weer bij gebaat.
Gebruikersavatar
440pk
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 01.06.2008 - 21:59
Locatie: Noord-Holland

Zal ik doen Hilus..
Ik zit nu helaas eventjes vast... Heb nu een aantal bouten verwijderd uit de unit maar hij zit ergens aan de onderkant vast.. Ik krijg die unit er niet uit en zie verder geen bouten zitten. De kunststof strips onder de koplampen (phase II) krijg ik ook al niet los. Ik heb de strips los aan de kant van de grille en heb ook de pinnetjes aan de buitenkant (naast de knipperlichten) ingedrukt maar ze zitten nog steeds vast..
Iemand een idee hoe ik dat los krijg?

Ik ga weer even verder zoeken naar een howto...
- 1996 Volvo 440 1.8i -
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ik heb het een keer bij een phase I gedaan en Phase II
Ik dacht dat je eerst de knippers eruit moet klikken voordat je de koplamp eruit krijgt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
440pk
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 01.06.2008 - 21:59
Locatie: Noord-Holland

Okay bedankt.. Ik begrijp alleen niet zo goed wat je met klikken bedoelt.. Voordat ik als een gek aan dat ding ga zitten trekken.. :D
Maar ik zal wel even voorzichtig proberen.... Ik laat het weten...

EDIT: Die plastic strip onder de koplamp moet er (volgens mij) echt eerst af... Het is allemaal 12 jaar oud dus er flink aan wrikken en trekken lijkt mij niet verstandig.. Het is toch een beetje broos.
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Een vertaling uit de Haynes manual, veel meer staat er niet over in:

- verwijder de richingaanwijzer: veer aan de binnenzijde losmaken, dan de richtingaanwijzer naar je toe trekken.
- schroef de 2 bouten bovenop de koplampunit los.
- verwijder de sierstrip onder de koplamp, door deze aan de grille-zijde los te maken. Volgens de bijbehorende afbeelding zou de strip om een pennetje geklemd zitten.
- je kunt nu de koplampunit naar voren halen.

Koplampglas verwijderen: zoals eerder genoemd de 8 klemmetjes loshalen.

Ik hoop dat je hier weer wat verder mee komt.
Gebruikersavatar
440pk
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 01.06.2008 - 21:59
Locatie: Noord-Holland

@ Hilus:
Je bent helemaal geweldig man! Het is gelukt.. Precies de stappen gevolgd zoals jij zei. Het was nu te donker om goede foto's te kunnen maken bij het demonteren. Bij het "reviseren" en het monteren zal ik zeker foto's maken zodat de mede forum-gebruikers hier wat aan hebben.
Het is echt een naar klusje..
Ik denk al dat ik weet wat het probleem van de losse reflector is.. Om de bouten om de koplamp te stellen zitten twee plastic vleugelmoertjes. De vleugelmoertjes aan de bovenzijde zijn bij de linker- en rechterlamp afgebroken. Vandaar dat de reflector min of meer los in de unit zit. Hopelijk kan ik de twee boutjes vervangen, in plaats van de hele reflector of unit te vervangen. Tevens zal ik even het koplampglas van binnen goede reinigen. Van de reflector blijf ik maar af, daar heb ik al genoeg over gelezen :/
Ik houd jullie op de hoogte!
Nogmaals ontzettend bedankt!

Groeten Maurits
- 1996 Volvo 440 1.8i -
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Ja graag; benieuwd hoe het verder gegaan is, bijvoorbeeld of er nog 'hak-en-breek'werk nodig is om het koplampglas te verwijderen.
Gebruikersavatar
440pk
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 01.06.2008 - 21:59
Locatie: Noord-Holland

Ik heb de reflectoren verwijderd. Het heeft me alleen de plasticjes aan de bouten gekost. Vanmiddag weer even naar Ton van Kuyk want die had er nog een paar liggen. Het is niet nodig om ook maar iets te breken, maar gezien de leeftijd was het plastic broos geworden.
Het gaat eigenlijk heel simpel als je weet wat je moet doen. Als ik de klus heb geklaard maak ik even een howto met foto's erbij.
Ik zal dit ook doen voor het vervangen van de remblokken.
Gebruikersavatar
440pk
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 01.06.2008 - 21:59
Locatie: Noord-Holland

Nou zoals beloofd dan hier de howto:

Om te beginnen verwijder je de plastic kap die zich boven de radiateur bevind. Deze zit met 5 boutjes maatje 10 vast.

Afbeelding

Trek voorzichtig het veersysteem van de knipperlicht los.

Afbeelding

Je kunt nu het knipperlicht naar je toe trekken en verwijderen.

Draai de twee bouten boven de koplampunit los:
Afbeelding

Nu moet je de sierstrip onder de koplamp verwijderen. Als je aan de radiateurzijde achter de koplamp kijkt zie je hetzelfde veersysteem op de strip als waarmee de knipperlichtunit vast zit. Maak de "veer" voorzichtig los. Nu kan je de strip voorzichtig naar je toetrekken.

Nu de strip verwijderd is kan je de twee bouten onder de koplamp losdraaien.

Afbeelding

Nu blijft er nog een boutje over, die zit aan de zijkant van de unit, aan de kant van de radiateur. Draai deze los en als het goed is kun je nu de hele unit verwijderen.

Afbeelding

Om de koplamp uit elkaar te halen om te reviseren of te reinigen is het een kwestie van de 8 metalen klemmetjes die erop zitten los te halen.
Sommige mensen moeten de lamp in de oven leggen, ik kon het glas makkelijk verwijderen.

Afbeelding

De reden waarom mijn reflector los in de unit lag was dat de plasticjes die de stelschroeven van de reflector op hun plaats hielden waren afgebroken.

Afbeelding

De stelschroeven zitten in de reflector geklikt. Als je de reflector naar voren trekt (of draait als de schroeven nog wel goed zijn) zie je de punten waar hij vastzit. Met een kleine schroevendraaier kan je de pinnetjes omhoog duwen en de reflector verwijderen.

Afbeelding

Blijf zoveel mogelijk van het glanzende gedeelte van de reflector af, DIT IS ZEER KWETSBAAR! Je wil geen nieuwe reflector kopen voor 100 euro.

Ik heb de stelschroeven verwijderd:

Afbeelding

Afbeelding
De nieuwe stelschroef duw je er in aan de kant waar normaal gesproken de reflector zit.
Spuit een beetje WD40 olie op de inkepingen waar de stelschroef vast moet komen te zitten:

Afbeelding

Pak nu een tangetje en draai de drie pootjes voorzichtig totdat ze in de inkepingen terecht komen:
Afbeelding

Doe het echt voorzichtig, je hebt geen zin dat het spul afbreekt.

Afbeelding

Hier zitten de pinnetjes op hun juiste plaats.

Als je beide stelschroeven er weer in hebt geplaatst, kan je de reflector er weer op zetten. Duw voorzichtig de pinnetjes weer in de reflector.



Nu kan je het glas aan de binnenzijde reinigen, ik heb hiervoor Muscle gebruikt en het werkte goed.

Plaats nu de rubbers weer terug op de unit (eventueel invetten met vaseline) en plaats het glas er overheen.
Zet de klemmetjes weer terug en monteer de lamp weer terug in dezelfde volgorde als je hem gemonteerd hebt.

Misschien is het handig om te vermelden dat je voor beide stelschroeven Volvo partnummer 3343853 moet gebruiken. Dit zijn eigenlijk de stelschroeven voor de onderzijde.
De stelschroef boven heeft een wit stukje plastic als klemmetje voor de reflector. Helaas konden ze me aan dat onderdeel niet helpen. Het plasticje kan je zo van de schroef afschuiven dus dat heb ik ook gedaan.
Op de stelschroef onder heeft een zwart klemmetje er op zitten, deze heb ik stuk geslagen met een hamer en het witte klemmetje van de oude schroef er op geschoven.

Vergeet niet als je klaar bent je koplampen even te (laten) stellen!!!

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Groeten Maurits
- 1996 Volvo 440 1.8i -
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Mooie how-to!

Nog wat kleine aanvullingen vanuit mijn ervaringen van gistermiddag:
de plastic kap boven de radiateur hoeft in principe niet los, je kunt volstaan met de meest linker en rechter bout bovenop los te draaien.

De smoezelige reflector heb ik schoongemaakt door 'm door een erg mild afwassopje te halen, daarna met lauw (heet=chroomlaagje weg, was mijn indruk van een stukje uitproberen op de rand van de reflector) water grondig afgespoeld. Ergste waterdruppels eraf geschud. Van een ruime halve meter afstand met de fohn op de koudste stand het ding laten drogen.
Ik zou er overigens niet direct mee gaan rommelen als ie er op het oog schoon uit ziet, maar de mijne was gewoon bedekt met een laagje zwart stof.

Deze how-to gaat over een koplamp van het laatste model koplamp (volgens mijn alleen de laatste paar bouwjaren, 94-96). Voor de eerdere versies is het waarschijnlijk een variatie op het thema.

Uber-subjectief natuurlijk, maar ik vond de lichtopbrengst wel wat vooruitgegaan nadat ik 12 jaar fijnstof en andere zwarte viezigheid uit de binnenkant van het koplampglas had geboend en van de reflector had gespoeld. Opvallend genoeg was de andere koplamp nauwelijks vies van binnen.
Gebruikersavatar
440pk
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 01.06.2008 - 21:59
Locatie: Noord-Holland

Hey Hilus! Bedankt voor de aanvulling! Het is inderdaad een 440 van 06-1996. Ik vind de lichtopbrengs ook wel redelijk verbeterd. Het is ook duidelijk zichtbaar dat ik de glazen schoon heb gemaakt als je voor de auto staat.
- 1996 Volvo 440 1.8i -
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Ja, ik bedoel ook eigenlijk meer dat laatste, het ziet er gewoon weer 'streeploos schoon' uit.

Ik heb ze schoongemaakt om de kans op strooilicht en dus hinder voor anderen zo klein mogelijk te maken, kort nadat ik er een xenonsetje in heb gezet , dus een eerlijke vergelijking over lichtopbrengst mag ik niet maken.
JvanDijk
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 08.03.2009 - 16:04

Ik heb zojuist een van mijn stelschroeven vervangen en heb een aantal aanvullende tips:

- Verwijderen van de clips waarmee je glas vastzit kan handig met een kleine schroevendraaier. Insteken door grote gat van clip en dan in het kleine gat eronder. Even hefbomen en los. Ook vastmaken kan op deze manier handig (die wist iedereen vast al).

- Instellen koplamp moet door de garage of je moet het zelf kunnen meten. Stel dat je slechts een van de stelschroeven moet vervangen kun je op de andere een streepje zetten. Tellen hoe vaak je ronddraait. Reflector verwijderen. Stelschroef vervangen. Zelfde aantal terugdraaien. Dan weet je dat de stelschroef die nog goed was precies juist terugkomt.

- Ook de te vervangen stelschroef krijg je weer terug op zijn originele positie of in de buurt ervan door de oude en nieuwe schroef naast elkaar te leggen. Zet de stel moer van de nieuwe precies gelijk aan de oude. Tel het aantal gangen van je schroefdraaf tussen moer en draaiknop. Plaats de nieuwe stelschroef. Op het moment dat alle vast zit kun je weer het aantal gangen tellen en gelijk zetten aan de waarde die je had vastgesteld. In theorie staat je koplamp gelijk aan hoe die was.
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Ook goede oplossing als je geen koplamp afstel aparaat hebt is.. schijnen op een muur en dan afstellen. Je kan ook van te voren even op een muur schijnen en dan ff streepjes op de muur ofzo zetten. Dan weet je hoe hoog ze moeten staan. ;)
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”