[OPGELOST] Stotterende motor

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

De motor stottert te pas en te onpas, zowel stationair als tijdens het rijden. Maar vooral tijdens het rijden. Het lijkt dan net of ie wil afslaan. En op de snelweg, vooral met alle werkzaamheden van de laatste tijd waarbij er geen vluchtstroken zijn, is dat niet zo'n prettig idee.

Wat relevant kan zijn:
- het probleem doet zich niet altijd voor, sommige ritjes is er niks aan de hand, maar vaak wel
- als het probleem zich voordoet en ik flink gas bij geef, of juist het gas loslaat stopt het stotteren
- het probleem lijkt zich boven de 3000 toeren niet voor te doen
- de bougies, gasklep (incl sensor) en luchtmassameter zijn vervangen

Het betreft overigens een 460 2.0
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

distributiekap en bougiekabels?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

wpee schreef:distributiekap en bougiekabels?

Distributiekap????
Denk dat je de verdeelkap bedoeld?
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Ik zou ook even gaan "zoeken" op het forum.
Het is een vaak voorkomend probleem wat vaak is opgelost.
Ik heb een carburateur waar andere oorzaken zijn aan te wijzen dan een injectie 2.0.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ja, ik had de zoekfunctie al gebruikt. Sterker nog, ik heb al eens eerder een topic gehad over dit onderwerp, maar het probleem wordt alsmaar erger. En omdat er nu in mijn geval ook specifieke kenmerken voor het probleem zijn, wilde ik er nog maar eens aandacht aan besteden.

Verdeelkap, rotor en bougiekabels zijn ook nieuw overigens.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Dan zal het wel niet aan je vonken liggen als je bovenstaand gedaan hebt.
Benzine circuit checken
brandstoffilter, pomp, slangen, en injector(en).Injectoren heb ik geen verstand van.

Heb je foutcodes al eens gereset en weer uitgelezen na een fout?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Foutcodes zal ik nog even checken.

[update] 1-1-1. Heb de knop 1 seconde ingedrukt en de stekker in 2 gestopt. Dat is de juiste manier toch?

Ik hou m'n onderhoudshistorie bij, en zie dat de Bougiekabels, Rotor en Verdeler al weer 40.000 km mee gaan. Wat is de onderhoudsinterval voor deze onderdelen?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik hou m'n onderhoudshistorie bij, en zie dat de Bougiekabels, Rotor en Verdeler al weer 40.000 km mee gaan. Wat is de onderhoudsinterval voor deze onderdelen?
Da's al erg lang, de max is 20dkm. Vergeet de bougies en het luchtfilter niet.
Gebruikersavatar
jerryx
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 09.01.2007 - 19:45
Locatie: Noord nl

ik zou de bougie kabels eens controleren.. willen nog wel eens poreus worden. Bij vochtig weer heb je dan veel gestotter.
1994 - 460 1.8 - 184.000 km - antraciet
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Rotor en verdeelkap is veel eerder aan vervanging toe en kan voor vervelend stotteren zorgen. Ik vervang hem sowieso vaak. Paar weken geleden nog. Terwijl het misschien niet eens nodig was.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ik zal de rotor, verdeelkap en bougiekabels vervangen. Misschien zal het helpen inderdaad.

Wat betreft het stotteren bij stationair, dit lijkt weg te zijn als ik de koppeling loslaat. Kan hier enig verband in zitten?

En nog een leuke nieuwe storing: functies die ineens voor een fractie van een seconde uitvallen vlak na het starten, bijvoorbeeld de gehele motor (redelijk essentieel om vooruit te komen), de radio (minder belangrijk) en dat soort gekke dingen.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Cursus Logopedie anders?!.....

Check ook de bobine, en massakabel van de motor naar het chassis even, en de massa van accu naar chassis ;-)

Om deze te bypassen kan je even een startkabel als massakabel gebruiken! (niet mee gaan rijden!)

Succes!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Klepspeling al is gecontroleerd?
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Klepspeling is nog nooit gecontroleerd, dus dat kan ik nog een keer laten doen. Massakabel van accu naar chassis mag wel een keer vervangen worden.

Met de nieuwe rotor, verdelerkap en bougiekabels lijkt het stotteren nu weg, maar na 2 ritjes kan ik daar nog weinig over zeggen. Als ik vanavond weer naar huis rij, kan het zomaar weer feest zijn.

Wat nu wel is, als ik tot stilstand kom en de koppeling intrap schommelt het toerental ongeveer 3 keer tot bijna afslaan. Daarna loopt ie lekker. Dit had ik hiervoor niet.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Wat nu wel is, als ik tot stilstand kom en de koppeling intrap schommelt het toerental ongeveer 3 keer tot bijna afslaan. Daarna loopt ie lekker. Dit had ik hiervoor niet.
Kijk eens of hij dat ook doet als je de stekker van de luchttemp.sensor in de slang van het luchtfilter loslaat. Haal de stekker los met het contact uit om event. schade aan de ecu te voorkomen! Mijn 480 had hier ook last van bij wat kouder weer, sensor vervangen en probleem opgelost. Helpt dit niet dan zou ik de stationairregelklep en het gasklephuis inwendig schoonmaken.
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ok, dat kan ik wel even proberen dan. Gasklephuis heb ik pas nog schoon gemaakt en de sensor van de gasklep vervangen (niet voor een nieuw exemplaar, maar goed).

Stationairregelklep, waar zit die?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Stationairregelklep, waar zit die?
Ook wel foutief stappenmotor genoemd. Dat is die aluminium 'buis" met 2 slangen en een stekker. Hij hangt in een rubberring voor de bougies. Loshalen, via een slangaansluiting wasbenz, terpentine oid naar binnen gieten, schudden, legen en herhalen totdat de vloeistof schoon is. eventuele aangekoekte resten mbv een wattenstaafje of lapje wegpoetsen. Laten drogen en daarna een klein(!) beetje WD40 via beide slangaansluitingen erin spuiten voor de smering. Staat de gasklepsensor trouwens wel goed afgesteld? Dat kan ook je probleem veroorzaken.
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Oh dat ding. Die zal ik ook wel ff beetpakken dan.

Wat en hoe kun je de gasklepsensor afstellen?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Ik heb inmiddels alles wel zo'n beetje vervangen. Op zich is het stotteren tijdens het rijden wel aardig weg, af en toe mist ie een slag, maar het is een stuk minder.

Echter stationair worden de problemen alsmaar groter. Ik heb de stationairregelklep schoongemaakt, massakabel vervangen maar nu loopt de motor af en toe als een pruttelend koffiezetapparaat (weetjewel, zo'n ouderwets ding zonder koffiepads).

Maar weer niet altijd, het lijkt vooral als de motor nog niet opgewarmd is. Iemand nog een idee hierover?

PS. volgende week ga ik naar de garage, in elk geval laten controleren op klepspeling.
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Gebruikersavatar
rvdodewaard
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 13.04.2005 - 01:12
Locatie: Waddinxveen

Inmiddels weer een paar weken verder, maar er is nog altijd NIETS gevonden. Ik begin een beetje wanhopig te worden. De laatste week een aantal ritjes gehad waarbij er niets aan de hand was, maar ook weer een keer op de snelweg enorm hikken en inhouden. Zo erg dat ik niet eens snelheid kon vasthouden.

Iemand toch nog een ander idee hierbij? Heb zo ondertussen alles wel gehad lijkt me?
Volvo V40 1.8 Phase II 2000
Volvo 460 2.0i 1995
Volvo 460 GLE 1.7i 1990
Volvo 850 GLT 2.5i 20V 1992
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”