Kosten opladen van de accu (plugin hybrid)

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
Paddy43
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21.06.2013 - 22:23

Ik heb de plugin besteld maar kan nergens vinden wat de reele kosten zijn om de accu volledig op te laden.
Is er iemand die hier een antwoordt op kan geven?
WouterJ
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 06.03.2013 - 09:16

11,2 kwh capaciteit
1 kwh kost zo'n 22 cent dus ca € 2,50
YoVol
2nd Gear member
Berichten: 220
Lid geworden op: 18.09.2012 - 08:32

En dat is dan minimaal 5 cent per kilometer. Diesel 10 cent?
2006: Seat Leon TDI Sport-up (oa. bodykit)
2010: VW Scirocco TSI R-line
2011: Opel Insignia Cosmo plus (oa. 20";)
2013: Volvo V60 D6
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

mmm, lpg 5,9 cent???
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
JeroenV60PHID
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 28.05.2013 - 10:48
Locatie: Heerhugowaard

Maar voor deze plug in voorlopig geen MRB..
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

WouterJ schreef:11,2 kwh capaciteit
1 kwh kost zo'n 22 cent dus ca € 2,50
Het is wel iets gunstiger.

Een li ion wordt nooit tot 100% geladen maar ongeveer 95%. Volle accu is dan 10,65 kWh.
Daarnaast worden ze nooit helemaal ontladen omdat ze dan kapot gaan, de auto bewaakt dat. Max. ontlading is ca. 70%.

Maximaal moet dan bij volledig toegestane ontlading ca. 7,5 kWh worden bijgeladen.
Er treedt tijdens het laadproces verlies op (laadapparatuur, omgevingstemperatuur). Het laadrendement is ca. 85%. Dus van elke 1 kWh uit het net komt 0,85 kWh daadwerkelijk in de accu terecht.

kWh benodigd is dan 7,5/0,85 = 8,8 kWh.

8,8 kWh * € 0,22 = € 1,95.

Scheelt toch weer een paar dubbeltjes per lading :)
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Mijn kWh meter gaf aan dat een volle lading 11 kWh heeft gekost. Dat was wel toen ik de PIH net had. Ik zal het nu nog eens aflezen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Paddy43
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21.06.2013 - 22:23

RichieB, Jij hebt inmiddels ervaring ben hier toch wel benieuwd naar, als het namelijk lood om oud ijzer is....... of je elektrisch rijdt of gewoon op diesel
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Elektrisch is tot 80 km/u prima, dan mis je het extra vermogen van diesel niet. Daarboven wordt het steeds lastiger de diesel motor niet aan te laten slaan. Ik wil vaak sneller versnellen dan de elektromotor met 70 pk aankan. Maar als je geen haast hebt merk je niet of je op diesel of elektra rijdt.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
goukcher
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 10.05.2013 - 09:56
Locatie: Groningen

Ik heb tot nu toe van elke rit alle gegevens bijgehouden.
Gemiddeld verbruik:
1,72 liter per 100 km
21,3 kWh per 100 km

Van alle ritten waarbij de enkele reisafstand meer is dan 50 km, en het dieselverbruik minder dan 0,5 liter is het accuverbuik gemiddeld 9,0 kWh

Verder heb ik de ritten die ik vanuit huis gereden heb vergeleken met de kWh meter van de groep waarop ik de laadkabel aansluit. Daaruit is gebleken dat het verlies zo'n 12,5 % is.

Gemiddeld komt het aantal kWh per (volledige) laadsessie uit op 10,1 Kwh
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Ik heb nog geen accu helemaal leeggereden, dus kan niet helemaal vergelijken. Is dit 9,0 KWh met of zonder regeneratie?

Zelf zit ik op:

1,30 liter per 100 kilometer (ik rijd tot nu toe kleinere afstanden)
20,78 Kwh per 100 kilometer (verbruik minus regeneratie)
23,67 Kwh per 100 kilomter (verbruik exclusief regeneratie)
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

RichieB schreef:Elektrisch is tot 80 km/u prima, dan mis je het extra vermogen van diesel niet. Daarboven wordt het steeds lastiger de diesel motor niet aan te laten slaan. Ik wil vaak sneller versnellen dan de elektromotor met 70 pk aankan. Maar als je geen haast hebt merk je niet of je op diesel of elektra rijdt.
Ik sluit me hierbij aan.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

Oude discussie, maar nog wel actueel. Op dit moment kost diesel €1,28 en een KW stroom thuis €0,23
Laten we eens een ritje van 40 km maken. Puur diesel rijden op basis van 6,8l/100km kost dan €3,48, hetzelfde ritje puur elektrisch (0,25KW/100 km) komt op €2.30. Ik vind dit verschil wel erg minimaal. Helemaal als je onderweg zou willen "bijtanken" wat vaak 36 cent/KW kost, dan is hetzelfde ritje €3,60 en dus duurder dan diesel rijden.
Nou heb ik 12 zonnepanelen op het dak en dat maakt het laden natuurlijk wel weer goedkoper.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Giant2000 schreef: Oude discussie, maar nog wel actueel. Op dit moment kost diesel €1,28 en een KW stroom thuis €0,23
Laten we eens een ritje van 40 km maken. Puur diesel rijden op basis van 6,8l/100km kost dan €3,48, hetzelfde ritje puur elektrisch (0,25KW/100 km) komt op €2.30. Ik vind dit verschil wel erg minimaal. Helemaal als je onderweg zou willen "bijtanken" wat vaak 36 cent/KW kost, dan is hetzelfde ritje €3,60 en dus duurder dan diesel rijden.
Nou heb ik 12 zonnepanelen op het dak en dat maakt het laden natuurlijk wel weer goedkoper.
De denkfout die je maakt is dat je vergeet dat bij korte ritjes met koude motor de diesel nooit 6,8 liter op 100 km haalt maar een veel hogere verbruik heeft ik rijd veel korte ritten puur electrisch heen en weer en dat is de besparing substantieel hoger. Daarbij maken jou zonnepanelen het niet goedkoper aangezien je zonder auto tocht wel meer zal verbruiken dan de ca 2700 kWh die de panelen je jaarlijks max op zullen leveren. Met andere woorden het verbruik van de auto zul je altijd inkopen en maakt niet dat je kan salderen
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

RoaldH schreef:
RichieB schreef:Elektrisch is tot 80 km/u prima, dan mis je het extra vermogen van diesel niet. Daarboven wordt het steeds lastiger de diesel motor niet aan te laten slaan. Ik wil vaak sneller versnellen dan de elektromotor met 70 pk aankan. Maar als je geen haast hebt merk je niet of je op diesel of elektra rijdt.
Ik sluit me hierbij aan.
Mijn 36km woon/werk gaat 30km over een 130km/u snelweg waar geen file's staan, daar doe ik met 134km/u 20 minuten over omdat er nooit file's staan.
ik dacht dat de D5 mijn laatste diesel zou worden maar de XC60 T8 die ik afgelopen dagen heb gereden heeft geen antwoord op de snelweg en slingert de verbranding motor aan en de tank daarvan had ik in 3.5 dagen leeg.
Ik ben nog niet om!!
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
BasG
3rd Gear member
Berichten: 412
Lid geworden op: 23.08.2015 - 14:31

Als we het over kosten hebben in het vergelijk plug-in en diesel, nemen we dan ook de afschrijving en het onderhoud mee?
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.

C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)

Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
Gebruikersavatar
Giant2000
2nd Gear member
Berichten: 90
Lid geworden op: 26.07.2019 - 13:32

NielsPHEV schreef:
Giant2000 schreef: Oude discussie, maar nog wel actueel. Op dit moment kost diesel €1,28 en een KW stroom thuis €0,23
Laten we eens een ritje van 40 km maken. Puur diesel rijden op basis van 6,8l/100km kost dan €3,48, hetzelfde ritje puur elektrisch (0,25KW/100 km) komt op €2.30. Ik vind dit verschil wel erg minimaal. Helemaal als je onderweg zou willen "bijtanken" wat vaak 36 cent/KW kost, dan is hetzelfde ritje €3,60 en dus duurder dan diesel rijden.
Nou heb ik 12 zonnepanelen op het dak en dat maakt het laden natuurlijk wel weer goedkoper.
De denkfout die je maakt is dat je vergeet dat bij korte ritjes met koude motor de diesel nooit 6,8 liter op 100 km haalt maar een veel hogere verbruik heeft ik rijd veel korte ritten puur electrisch heen en weer en dat is de besparing substantieel hoger. Daarbij maken jou zonnepanelen het niet goedkoper aangezien je zonder auto tocht wel meer zal verbruiken dan de ca 2700 kWh die de panelen je jaarlijks max op zullen leveren. Met andere woorden het verbruik van de auto zul je altijd inkopen en maakt niet dat je kan salderen
Daar heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden.
2014 Volvo V40 D4 - 2013 Volvo V60PIH - 2002 Volvo V70XC - 1992 Volvo 240 Polar - 1991 Pontiac Bonneville 3.8 - 1991 Mitsubishi Galant LE - 1990 Chevrolet Beretta 2.2l - 1988 Chevrolet Caprice Classic Brougham 6.6l - 1986 Opel Ascona - 1985 VW Golf - 1982 VW Jetta D - 1982 Ford Escort - 1980 Chevrolet Impala Estate 5.0l - 1980 VW Golf D - 1979 Ford Fiesta GL - 1979 Buick Regal Limited 5.0l - 1978 Volvo 66 - 1976 Opel Ascona - 1975 BMW 2002 Touring
HP4VOLVO
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 14.09.2014 - 18:51
Locatie: Vlaardingen

Een informatieve site is https://ev-database.nl/auto/1188/Volvo- ... D-Recharge. Voor mijn XC40T5TE heb ik als leidraad deze gegevens als uitgangspunt genomen (Verbruik 224 Wh/km) Ik heb met een digitale unit mijn accu met een capaciteit van 10,9 KW in 4,5 uur thuis opgeladen waarbij ik 9,843 kW kan laden totdat de accu weer volledig is opgeladen. Wellicht doordat mijn hybride Volvo minder weegt dan de Volvo P8 kom ik op een gemiddelde waarde van 203 Wh/km . De laadcycles voor het voorverwarmen van mijn Volvo is 386 W. Tot nu toe heb ik 3355 km gereden, met als gemiddelde prijs per km € 0,082. (benzine en elektriciteit) Ik haal met voorverwarmen meer dan 45 km alleen op elektriciteit, maar heb wel een "fluwelen" rechtervoet.
Mijn vraag aan andere forumleden is hun ervaring over het aantal kW/km, netto laadcapaciteit accu, en wat de afstand is die ze met hun hybride of volledig elektrische XC40 kunnen afleggen ?
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”